Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Teun
Vandaag om 09:49:37
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:32:30
Koploper: missende bezetmelders bij openen "onderhouden lokomotieven" door Ben
Vandaag om 09:28:48
Da's Daz 2 door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:22:03
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 09:13:24
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Jelmer
Vandaag om 09:00:41
The Summer of 69 door Besselspoor
Vandaag om 08:59:06
Mijnbouw Indonesië door spoorijzer
Vandaag om 08:50:00
Betere grip voor Bedroevend locomotiefje door Robert vh Prutsert
Vandaag om 08:42:58
De Projecten van RetroJack door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 05:39:36
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 05:37:47
Modelspoorbaan van Einte door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 05:16:44
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 01:54:57
Acme nieuwe ICNG door Blausee-Mitholz
15 September 2025, 23:26:31
Minibaan Visserskaai H0 door MOVisser
15 September 2025, 23:14:26
20 21 september Ritten met Mat '46 tijdens Open Trein Festival NSM door Ronald A.
15 September 2025, 22:59:08
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
15 September 2025, 22:45:43
Veevervoer ss/ ns door klusser
15 September 2025, 22:23:06
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
15 September 2025, 21:24:36
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Gouda
15 September 2025, 20:23:34
Aachenau West door einte
15 September 2025, 20:11:21
Exact-Train 2025 door ModelWessel
15 September 2025, 19:05:17
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door markuspetter
15 September 2025, 18:51:19
[3D/IG] RET (R)SG3: De Rotterdamse Metro (& Randstadrail) in H0 door Ben
15 September 2025, 18:49:39
Kibri station CALW ingekort als NS station door Petertje
15 September 2025, 18:21:59
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
15 September 2025, 18:21:53
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Robert vh Prutsert
15 September 2025, 17:09:16
Lekker vervuilen volgens de Simplex-methode door Wim1969
15 September 2025, 16:39:15
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
15 September 2025, 16:37:31
Stalen rijtuigen van NS door spoorijzer
15 September 2025, 16:23:11
  

Auteur Topic: Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2)  (gelezen 74770 keer)

GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2164
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re: Kreisbahn nach Bad Bimmelberg.
« Reactie #270 Gepost op: 08 September 2022, 15:13:38 »
Ik ben inmiddels begonnen met de wagens te behandelen. De onderstellen en de wielen hebben een bruine kleur gekregen (german camo black brown). De wagenbodems en de binnenkant van de zijwanden van de open wagen zijn behandeld met het recept van Sebb: concrete, idf sand grey en light brown. De wanden van de rongenwagen laat ik van binnen roodbruin. Nog niet klaar, maar we zijn op weg:



Groeten,
Gerard

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 3083
  • DB Tijdperk III
Re: Kreisbahn nach Bad Bimmelberg.
« Reactie #271 Gepost op: 08 September 2022, 16:02:45 »
Lekker bezig. Doe je nog de donkergrijze wash er overheen?
Mvg,
Bas

K-rail, Peco Code 100, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1950 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2164
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re: Kreisbahn nach Bad Bimmelberg.
« Reactie #272 Gepost op: 08 September 2022, 17:18:56 »
Een zwarte wash, dat heb ik eerder ook gedaan. Zie op pag. 7 van dit topic. Daarna ga ik nog wat knoeien met poeders. Ik vond het eindresultaat toen OK en ga dus maar op dezelfde manier verder.

Groeten,
Gerard

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18038
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Kreisbahn nach Bad Bimmelberg.
« Reactie #273 Gepost op: 08 September 2022, 17:50:26 »
..maar hoe bijzonder dat je baan direct naast een echte stoomloc kan staan?  ;D

OntraXS Utrecht waar je tussen de historische treinen staat, Hochdorf Zwitserland (ook een warme loc s'nachts in de ruimte), het kan op meer plaatsen hoor :)
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 3083
  • DB Tijdperk III
Re: Kreisbahn nach Bad Bimmelberg.
« Reactie #274 Gepost op: 08 September 2022, 20:55:07 »
Een zwarte wash, dat heb ik eerder ook gedaan.
Zwart is ook goed ;D
Mvg,
Bas

K-rail, Peco Code 100, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1950 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2164
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re: Kreisbahn nach Bad Bimmelberg.
« Reactie #275 Gepost op: 09 September 2022, 07:29:28 »


De zwarte wash zit er op. De zijwanden van de rongenwagen hebben een nieuw laagje rotbraun. Een andere keer ga ik met de poeders aan de slag. Vandaag gaat er eerst gewerkt worden, de baas betaalt ten slotte niet voor niks.

Groeten,
Gerard

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2807
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Kreisbahn nach Bad Bimmelberg.
« Reactie #276 Gepost op: 09 September 2022, 07:40:01 »
OntraXS Utrecht waar je tussen de historische treinen staat, Hochdorf Zwitserland (ook een warme loc s'nachts in de ruimte), het kan op meer plaatsen hoor :)

Ik bedoelde inderdaad een warme stoomloc. Dat is toch wel vrij bijzonder zo te lezen.  (y)

GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2164
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re: Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2)
« Reactie #277 Gepost op: 18 December 2022, 10:35:38 »
Ook in Bad Bimmelberg zit af en toe nog wat vooruitgang. Voor de rongenwagen zocht ik nog een lading. Nu werd (en wordt?) stro gebruikt om cellulosepulp van te maken. Dat stro werd vroeger kennelijk ook per spoor vervoerd. Van wat piepschuim heb ik blokken gesneden die min of meer de maat hebben van een strobaal. Vanochtend heb ik even wat tijd gehad:



Nu schijnt dat een lading stro altijd afgedekt moest worden met een zeil. Dat maakt het leven makkelijker. Ik ga uit van een hoogte van 5 balen, of misschien 6. De bodemlaag en de lagen die onder het zeil komen, snij ik gewoon als één plaatje. Alleen voor de lagen waarvan ik denk dat ze zichtbaar zijn, heb ik blokjes gemaakt. Het stro ga ik maken van loodgietershennep dat ik in stukjes knip. Volgens mij is dat wel een aardig goede kleur. De blokjes wil ik eerst een min of meer overeenkomend kleurtje geven en dan de vezels er op strooien. Met wat draad eventueel nog de touwen nabootsen die de balen bijeen houden. Word vervolgd.

Groeten,
Gerard

GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2164
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re: Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2)
« Reactie #278 Gepost op: 20 December 2022, 20:51:32 »
Het idee van de strobalen was leuk, maar je ziet er niets meer van:



Voor het overige ben ik wel tevreden over het resultaat tot nu toe. Het zeil moet nog nabewerkt worden om de glans er af te halen, we zijn er dus nog niet. Omdat ik het niet kon laten, ook een plaatje samen met de trekker:



Groeten,
Gerard

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18038
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2)
« Reactie #279 Gepost op: 20 December 2022, 21:18:29 »
Leuk stel! :)
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Reeks77

  • Offline Offline
  • Berichten: 1393
  • Rhb is Cool !! HOm Bernina
Re: Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2)
« Reactie #280 Gepost op: 20 December 2022, 21:38:51 »
Goed geslaagd en  staat prima zo , ga je nog een paar wagens van een andere lading voorzien ?

Lucien

  • Offline Offline
  • Berichten: 956
  • narrow minded and proud of it
Re: Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2)
« Reactie #281 Gepost op: 20 December 2022, 21:40:32 »
Mooi idee, die pik ik even voor "future reference"  ;)
Lucien

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3363
Re: Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2)
« Reactie #282 Gepost op: 20 December 2022, 22:31:47 »
Stro was inderdaad een veelvoorkomende lading op het spoor. En ik sla je plaatjes ook even op. Al is het alleen maar om mijn eigen smalspoorrongenwagen ook van een nette lading te voorzien. Dank voor het delen, Gerard.  (y)

Wolter
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2164
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re: Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2)
« Reactie #283 Gepost op: 20 December 2022, 22:45:32 »
Dank voor alle lovende woorden. Het was een leuk projectje. @reeks77, ik ben zeker van plan om nog wat meer te gaan doen met ladingen. Ik heb al eens een poging gedaan om bakstenen te maken, maar die is niet gelukt. Andere mogelijkheden zijn oliedrums of houten vaten. Ik moet me eens bekwamen in het werken met een tekenprogramma, zodat ik ook eens wat kan 3D printen. Ik heb een “oud” ding staan die van mijn zoon is geweest. Ik ben al heel lang ban plan daar eens wat laadgoed mee te gaan printen.

Groeten,
Gerard

GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2164
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re: Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2)
« Reactie #284 Gepost op: 05 January 2023, 09:49:02 »


Ook als je machinist bent op de Kreisbahn zou je best wel eens de lat helemaal open willen trekken en er als een volbloed racepaard vandoor gaan. Om die instincten te onderdrukken heeft de directie besloten een permanente snelheidsbeperking in te voeren van 15kmh. Als er dan toch een paal staat, schroef je er meteen een fluitbord aan voor een iets verderop gelegen overweg. Geheel in de stijl van de Bimmelbahn is het geheel niet recht, en voldoet de paal niet aan de voorgeschreven hoogte. Ofwel, met secondenlijm werken is niet mijn grootste talent. De bovenkant van het snelheidsbord moet volgens voorschrift kennelijk 2.40 meter boven de spoorstaaf zitten, maar dat zag er in het totaalbeeld niet erg goed uit. Het werd wat te dominant in relatie tot locomotieven en wagens. Ik heb toen maar een centimeter van de paal afgehakt en het oogt nu wat meer in balans. Het P-bord staat vermoedelijk ook te ver voor de fictieve overweg. Het vult echter de vrij kale strook tussen de twee sporen, en daar was het mij om te doen.

Groeten,
Gerard