Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door Huup
Vandaag om 14:45:23
Raadplaatje door Luit
Vandaag om 14:45:10
Rheinburg, TP V/VI door Ronald Halma
Vandaag om 13:57:04
365 "Het is weekend foto's" door MOVisser
Vandaag om 13:34:58
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 13:14:40
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door MaraNCS
Vandaag om 13:12:55
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Pukkie
Vandaag om 13:09:20
Frans loodsje et cetera door MaraNCS
Vandaag om 13:05:32
Boek over de oorsprong NS 500/600 door Modellbahnwagen
Vandaag om 12:11:48
Even wachten nog...... (1:45 op 0,16 m2) door spoorijzer
Vandaag om 12:07:06
Spoor 1 nem of finescale door sncf231e
Vandaag om 11:32:01
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 11:17:53
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:11:58
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door martijnhaman
Vandaag om 10:23:14
Iemand ervaring met deze ali express lok printplaten? door schipcas
Vandaag om 10:06:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door jan47
Vandaag om 09:50:55
Station Roodeschool door aad52
Vandaag om 09:39:24
Rivarossi panoramarijtuig verlichting inbouwen. door Jelmer
Vandaag om 09:26:52
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 08:46:39
Nachttreinen Oost Europa door laurent
Vandaag om 08:29:49
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 08:12:27
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door Ronald Halma
Vandaag om 05:02:37
Heroplage Artitec Plan W? door KNed
14 July 2025, 23:54:58
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door hmmglaser
14 July 2025, 23:21:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
14 July 2025, 23:19:54
Hulp gevraagd: Yamorc YD7010 en ESU loksound door Paulus
14 July 2025, 21:23:06
Spoor- en tramweg parafernalia door gdh
14 July 2025, 21:17:50
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Prutsert
14 July 2025, 20:46:27
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
14 July 2025, 20:31:02
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
14 July 2025, 19:49:49
  

Auteur Topic: Malmö en de Öresundbrug.  (gelezen 8757 keer)

nighttrain1

  • BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 5777
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: Malmö en de Öresundbrug.
« Reactie #15 Gepost op: 19 January 2020, 22:56:47 »

Je heb helemaal gelijk en neem me niet kwalijk.

Ik kon het uit de gegevens van de gevonden websites niet terug vinden.

Bij de Deense diesels kan dat blijkbaar wel maar bij de elektrische uitvoeringen niet.
Heb gisteren op de heenweg nog tegen zo`n schutbord van een cabine aan zitten turen in de stilte cabine.
Op de deur stond duidelijk geen toegang en vrijhouden voor personeel.
« Laatst bewerkt op: 03 May 2020, 23:28:04 door Bert van Gelder »
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7195
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Malmö en de Öresundbrug.
« Reactie #16 Gepost op: 19 January 2020, 23:30:45 »
Wordt die doorloopmogelijkheid nog gebruikt?
Of is dat net als bij 'onze' Koplopers niet meer aan de orde?

hilsen
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12215
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Malmö en de Öresundbrug.
« Reactie #17 Gepost op: 20 January 2020, 18:09:00 »
Wat me opvalt aan sommig deens materieel is dat het overeenkomsten heeft met "oud" belgisch mat wat ook voorzien is/was van die rubber dingen op de koppen.
Is dat een door ontwikkeling afgekeken van bv dat belgisch spul of louter toeval ?
Heeft iemand een idee wat de beweegredenen zijn/waren om die stellen ermee uit te voeren ?
Als men het heeft gedaan voor het uiterlijk,dan had ik het er namelijk niet opgezet  ;D
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7195
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Malmö en de Öresundbrug.
« Reactie #18 Gepost op: 20 January 2020, 18:13:23 »
het idee was, om het rijden met vleugeltreinen praktischer te maken,
vergelijkbaar met de Koplopers tussen West- en Noord-Nederland.

Ik ben wel benieuwd in hoeverre dat nu nog gebeurt in Denemarken.

hilsen
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Dijkhuizen

  • Offline Offline
  • Berichten: 43
Re: Malmö en de Öresundbrug.
« Reactie #19 Gepost op: 20 January 2020, 18:46:32 »
Wat me opvalt aan sommig deens materieel is dat het overeenkomsten heeft met "oud" belgisch mat wat ook voorzien is/was van die rubber dingen op de koppen.
Is dat een door ontwikkeling afgekeken van bv dat belgisch spul of louter toeval ?
Heeft iemand een idee wat de beweegredenen zijn/waren om die stellen ermee uit te voeren ?
Als men het heeft gedaan voor het uiterlijk,dan had ik het er namelijk niet opgezet  ;D

Andersom: de Belgen hebben het afgekeken van de Denen.

@Hendrik-Jan: het gebeurt nog dagelijks daar. Systeem werkt goed en is dus nog altijd in gebruik.

Allard

  • Offline Offline
  • Berichten: 51
Re: Malmö en de Öresundbrug.
« Reactie #20 Gepost op: 20 January 2020, 19:05:35 »
Wat me opvalt aan sommig deens materieel is dat het overeenkomsten heeft met "oud" belgisch mat wat ook voorzien is/was van die rubber dingen op de koppen.
Is dat een door ontwikkeling afgekeken van bv dat belgisch spul of louter toeval ?
Heeft iemand een idee wat de beweegredenen zijn/waren om die stellen ermee uit te voeren ?
Als men het heeft gedaan voor het uiterlijk,dan had ik het er namelijk niet opgezet  ;D

Ik kan me voorstellen dat dit gekoppeld een aerodynamisch voordeel oplevert. Is dat ook niet een probleem bij gekoppelde hogesnelheidstreinen omdat die een flauw oplopende neus hebben. Met ééntje een voordeel, maar gekoppeld krijg je ineens een "kuil" in je mooie stroomlijn.
Allard

nighttrain1

  • BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 5777
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: Malmö en de Öresundbrug.
« Reactie #21 Gepost op: 20 January 2020, 21:32:11 »
Een jaar of wat geleden, was ik met de familie op vakantie in Kolding Byferie.
Toen door m`n vrouw los gelaten en ben voor een paar uur daar naar het station getogen.
Daar komt van alle kanten van alles en nog wat door denderen, ook stoppen er passagierstreinen, er worden er samengesteld maar ook gedeeld.
Zo kwam er ook van een samengestelde IC-3 trein binnen met binnen voorop een X31K/ET (een met pantograaf) en achterop een MFB 5214 (diesel).
Voordat de treinstellen stilstonden was de diesel al rijdend ontkoppeld en de rubberen balg hing slap.
Vond dat toen een raar gezicht, maar wel een handige methode, als 1 trein door het land gaan en rijdend ontkoppelen vlak voor stilstand.
Dat scheelt weer een ontkoppelingshandeling op het station, wat wel zo is dat er een machinist al mee moet in de trein om de ontkoppeling tot stand te laten komen en de diesel op tijd te laten stoppen.

Voor nu mijn verhalen rond Malmö, later dit jaar hopelijk nog meer en met foto's van deze prachtige omgeving.

Wordt vervolgt, .....
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

Ronzol

  • Offline Offline
  • Berichten: 162
Re: Malmö en de Öresundbrug.
« Reactie #22 Gepost op: 20 January 2020, 22:51:27 »
Welk merk heeft dit type treinstel de ooit uitgebracht in H0?? Mag zijn de Zweedse X32k of de Deense X31K/ET, dat maakt mij niet uit.
Heljan heeft ooit dit type in het programma gehad. Weet alleen niet meer of ze alleen de Deense versies hadden of ook de Zweedse.

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8805
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Malmö en de Öresundbrug.
« Reactie #23 Gepost op: 21 January 2020, 07:53:08 »
hoi,

Heljan heeft ooit dit type in het programma gehad. Weet alleen niet meer of ze alleen de Deense versies hadden of ook de Zweedse.

Weet je dat zeker? Ik weet dat Heljan de dieselversie, de IC3 in diverse uitvoeringen in zijn programma had. (Blijft een aparte verschijning op je modelbaan  ;D ) En trouwens weer neemt voor 2020. Ik heb van Heljan geen Electro-versie gezien. Ook een snelle Google-zoekopdracht levert niet echt iets op.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2513
Re: Malmö en de Öresundbrug.
« Reactie #24 Gepost op: 21 January 2020, 15:52:06 »
Zo kwam er ook van een samengestelde IC-3 trein binnen met binnen voorop een X31K/ET (een met pantograaf) en achterop een MFB 5214 (diesel).
Dat zal wel een IR4 zijn geweest, ER2000/2100. Die zijn inderdaad te koppelen met de IC3, MF5000/5200.
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

nighttrain1

  • BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 5777
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: Malmö en de Öresundbrug.
« Reactie #25 Gepost op: 21 January 2020, 16:20:37 »
Dat zal wel een IR4 zijn geweest, ER2000/2100. Die zijn inderdaad te koppelen met de IC3, MF5000/5200.
Nah, dat kan ook, kan het beeld materiaal nog ff niet terug vinden.
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

Ronzol

  • Offline Offline
  • Berichten: 162
Re: Malmö en de Öresundbrug.
« Reactie #26 Gepost op: 21 January 2020, 16:52:26 »
hoi,

Weet je dat zeker? Ik weet dat Heljan de dieselversie, de IC3 in diverse uitvoeringen in zijn programma had. (Blijft een aparte verschijning op je modelbaan  ;D ) En trouwens weer neemt voor 2020. Ik heb van Heljan geen Electro-versie gezien. Ook een snelle Google-zoekopdracht levert niet echt iets op.

Groet Ronald.
Dat kan heel goed hoor. Het is immers alweer een tijd geleden dat ze dat hadden en destijds was ik nog niet heel erg gericht op Scandinavische modellen. Dus kan maar zo zijn dat ik me vergis en ze inderdaad alleen de dieselvariant hadden. Goed om te weten in ieder geval dat ze weer terug in het programma komen (y)

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7284
Re: Malmö en de Öresundbrug.
« Reactie #27 Gepost op: 21 January 2020, 17:08:40 »
Heljan komt dit jaar met een nieuwe batch uit.



Is zo goed als uitverkocht in de voorbestelling.
De Nordpilen versie (diesel) die in Zweden rijd,
is een aantal jaren terug in een oplage van 100
eenmalig geproduceerd. McK zou ook met de
MF komen en de Öresundståg versie (ER).
Maar ziet hier helaas van af. Ze verwachten de
vier verschillende typen niet volledig te kunnen
verkopen. Slimme zet dus, maar wat niet is
komt misschien nog.
« Laatst bewerkt op: 21 January 2020, 17:10:12 door Stedahult »
Mvh Steef

nighttrain1

  • BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 5777
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: Malmö en de Öresundbrug.
« Reactie #28 Gepost op: 23 January 2020, 13:22:34 »
Visje uitgegooid bij m`n dealer.
Steef bedankt  (y)
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

nighttrain1

  • BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 5777
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: Malmö en de Öresundbrug.
« Reactie #29 Gepost op: 03 May 2020, 11:01:14 »
Öresund brug van andere richting gezien.

Met de nachtboot van Finnlines van Trävemunde naar Malmö, vertrokken om 22:00u dan kom je rond de klok van 6:30u onder de Öresund brug door.
Opstaan was een makkie, uitslapen zelfs. (Doorgaans staan de wekker op 4:15u).


Met een binnenhut kan je niet naar buiten kijken, dus hop aankleden en naar buiten.
Mooi op tijd, de brug nog in de verte, maar dat wordt spoedig anders.


De andere zijde van de brug.


Pijpers van de hoofdoverspanning doemen hoog boven de boot uit, met de hoogste punten in de wolken.


Doorvaarthoogte 55 meter.






490 meter is de grote overspanning breed.


30 minuten later lag de boot aan en konden we de boot af.
Wederom geen douane controle, om Duitsland in te komen ook al niet, en dat in coronatijd!!

Wordt vervolgt, …..
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken