Doel:€250.00
Donaties:€65.00

Per saldo:€-185.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-03-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

DR4018's verliezen adres door Bert_Apd
Vandaag om 12:41:15
BNLS-module: "Grasland" door nighttrain1
Vandaag om 12:39:14
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 12:38:02
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Albert.H0
Vandaag om 12:32:54
100x "Het is Weekend" foto's! door Albert.H0
Vandaag om 12:30:39
De fabriek - Spoor 0 door BartvD
Vandaag om 12:30:08
Rivarossi Panoramarijtuig, door MTE, wordt "niet" geproduceerd: toch wel door Sicco Dierdorp
Vandaag om 12:23:20
Projekt 083-338 door hervé
Vandaag om 12:19:25
NL baan: Frotterdam in h0 door Joran
Vandaag om 12:03:06
Roco BR 01 235 van 2-rail naar 3-rail ombouwen en digitaal maken. door puntenglijder
Vandaag om 12:01:40
Kellerstein; een nieuwe baan in H0 door spoorijzer
Vandaag om 12:01:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 11:55:01
Terschellinger Spoor door FritsT
Vandaag om 11:51:31
Videoserie: Rocrail voor beginners door JohnT
Vandaag om 11:49:27
Afwrijftransfer aanbrengen, waarmee kun je dat doen? door henk
Vandaag om 11:15:02
Old England door sdz1976
Vandaag om 11:10:01
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 11:08:01
The Summer of 69 door Besselspoor
Vandaag om 11:00:36
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:59:55
Artitec: DDM-1 door Martijn de Kuiper
Vandaag om 10:47:52
Aankomst grootste containerschip ter wereld door FritsT
Vandaag om 10:43:46
Bruggen-IG: De brug van Oosterbeek door Gerco van Beelen
Vandaag om 10:13:05
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 09:56:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:32:41
BMB-Module: "Blackwater Goods Yard" door sdz1976
Vandaag om 09:24:42
Haarsem aan Zee H0 door sdz1976
Vandaag om 09:22:32
De 2454 en andere BSH-projecten in model door SimonSt
Vandaag om 09:16:37
Nieuwe baan in schaal nul: station Kloosterp door Pauldg
Vandaag om 08:35:20
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door sjoerd74
Vandaag om 06:12:37
Driemaster in ‘t veen - NS 2900 in h0 door Beached
Vandaag om 00:29:22
  

Auteur Topic: Malmö en de Öresundbrug.  (gelezen 2629 keer)

IJsselsteyn

  • Offline Offline
  • Berichten: 1148
Re: Malmö en de Öresundbrug.
« Reactie #15 Gepost op: 19 januari 2020, 22:19:25 »
Helaas dat kan niet. Er zit geen deur in.


Je weet duidelijk niet waar je het over hebt. Natuurlijk kan je wel van het ene naar het andere treinstel lopen.
Lees dit maar eens: https://nl.wikipedia.org/wiki/DSB_MF


Steyn

Bert V

  • Offline Offline
  • Berichten: 323
Re: Malmö en de Öresundbrug.
« Reactie #16 Gepost op: 19 januari 2020, 22:30:19 »
Wat voegt deze reactie nu in vredesnaam toe? Op zo'n onvriendelijke toon en dan ook nog eens verwijzend naar een artikel waar Hendrik Jan al 17 minuten eerder (!) naar verwezen heeft?
Kunnen we het hier alsjeblieft een beetje fatsoenlijk houden?

Groeten,
Bert

IJsselsteyn

  • Offline Offline
  • Berichten: 1148
Re: Malmö en de Öresundbrug.
« Reactie #17 Gepost op: 19 januari 2020, 22:42:06 »
Nou dat valt wel wel mee hoor. Ik constateer gewoon twee merkwaardige fouten op een rij. De eerste was dat bij de X2000-treinstellen gesproken werd over locomotieven, terwijl dat volgens mij toch vrij duidelijk treinstellen zijn met een motorwagen. En nu wordt er zeer stellig beweerd dat een treinstel geen doorloopmogelijkheid heeft, terwijl dat toch echt wel het geval is.

Het zijn leuke foto's en ik volg dit draadje met plezier, maar het is wel van belang dat er juiste informatie wordt verstrekt. Voor je het weet gaat foutieve informatie op een forum een eigen leven leiden.

Fijne avond nog.


Steyn

nighttrain1

  • Team beurzen, Powered bij Oltronix: 2x300VA
  • Online Online
  • Berichten: 4350
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: Malmö en de Öresundbrug.
« Reactie #18 Gepost op: 19 januari 2020, 22:56:47 »
Het zijn leuke foto's en ik volg dit draadje met plezier, maar het is wel van belang dat er juiste informatie wordt verstrekt. Voor je het weet gaat foutieve informatie op een forum een eigen leven leiden.

Steyn
Je heb helemaal gelijk en neem me niet kwalijk.

Ik kon het uit de gegevens van de gevonden websites niet terug vinden.

Bij de Deense diesels kan dat blijkbaar wel maar bij de elektrische uitvoeringen niet.
Heb gisteren op de heenweg nog tegen zo`n schutbord van een cabine aan zitten turen in de stilte cabine.
Op de deur stond duidelijk geen toegang en vrijhouden voor personeel.
« Laatst bewerkt op: 19 januari 2020, 23:07:21 door nighttrain1 »
Groeten Richard, nighttrain

2012-2019*****

Bouw: Modelbaan & modulebakken

Bert V

  • Offline Offline
  • Berichten: 323
Re: Malmö en de Öresundbrug.
« Reactie #19 Gepost op: 19 januari 2020, 23:03:07 »
Steyn,

Het is de toon die de muziek maakt!

Groeten,
Bert

IJsselsteyn

  • Offline Offline
  • Berichten: 1148
Re: Malmö en de Öresundbrug.
« Reactie #20 Gepost op: 19 januari 2020, 23:09:43 »
Je heb helemaal gelijk en neem me niet kwalijk.


Geen probleem hoor. En blijf vooral foto's plaatsen. Ik zie ze met plezier!   (y)


Steyn

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 5791
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Malmö en de Öresundbrug.
« Reactie #21 Gepost op: 19 januari 2020, 23:30:45 »
Wordt die doorloopmogelijkheid nog gebruikt?
Of is dat net als bij 'onze' Koplopers niet meer aan de orde?

hilsen
Hendrik Jan

Henk Barten

  • Offline Offline
  • Berichten: 29
Re: Malmö en de Öresundbrug.
« Reactie #22 Gepost op: 20 januari 2020, 01:17:21 »
Hangt er ook vanaf hoe je het wil horen. ;D

Henk

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 8543
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Malmö en de Öresundbrug.
« Reactie #23 Gepost op: 20 januari 2020, 18:09:00 »
Wat me opvalt aan sommig deens materieel is dat het overeenkomsten heeft met "oud" belgisch mat wat ook voorzien is/was van die rubber dingen op de koppen.
Is dat een door ontwikkeling afgekeken van bv dat belgisch spul of louter toeval ?
Heeft iemand een idee wat de beweegredenen zijn/waren om die stellen ermee uit te voeren ?
Als men het heeft gedaan voor het uiterlijk,dan had ik het er namelijk niet opgezet  ;D

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 5791
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Malmö en de Öresundbrug.
« Reactie #24 Gepost op: 20 januari 2020, 18:13:23 »
het idee was, om het rijden met vleugeltreinen praktischer te maken,
vergelijkbaar met de Koplopers tussen West- en Noord-Nederland.

Ik ben wel benieuwd in hoeverre dat nu nog gebeurt in Denemarken.

hilsen
Hendrik Jan

Dijkhuizen

  • Offline Offline
  • Berichten: 38
Re: Malmö en de Öresundbrug.
« Reactie #25 Gepost op: 20 januari 2020, 18:46:32 »
Wat me opvalt aan sommig deens materieel is dat het overeenkomsten heeft met "oud" belgisch mat wat ook voorzien is/was van die rubber dingen op de koppen.
Is dat een door ontwikkeling afgekeken van bv dat belgisch spul of louter toeval ?
Heeft iemand een idee wat de beweegredenen zijn/waren om die stellen ermee uit te voeren ?
Als men het heeft gedaan voor het uiterlijk,dan had ik het er namelijk niet opgezet  ;D

Andersom: de Belgen hebben het afgekeken van de Denen.

@Hendrik-Jan: het gebeurt nog dagelijks daar. Systeem werkt goed en is dus nog altijd in gebruik.

Allard

  • Offline Offline
  • Berichten: 39
Re: Malmö en de Öresundbrug.
« Reactie #26 Gepost op: 20 januari 2020, 19:05:35 »
Wat me opvalt aan sommig deens materieel is dat het overeenkomsten heeft met "oud" belgisch mat wat ook voorzien is/was van die rubber dingen op de koppen.
Is dat een door ontwikkeling afgekeken van bv dat belgisch spul of louter toeval ?
Heeft iemand een idee wat de beweegredenen zijn/waren om die stellen ermee uit te voeren ?
Als men het heeft gedaan voor het uiterlijk,dan had ik het er namelijk niet opgezet  ;D

Ik kan me voorstellen dat dit gekoppeld een aerodynamisch voordeel oplevert. Is dat ook niet een probleem bij gekoppelde hogesnelheidstreinen omdat die een flauw oplopende neus hebben. Met ééntje een voordeel, maar gekoppeld krijg je ineens een "kuil" in je mooie stroomlijn.

nighttrain1

  • Team beurzen, Powered bij Oltronix: 2x300VA
  • Online Online
  • Berichten: 4350
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: Malmö en de Öresundbrug.
« Reactie #27 Gepost op: 20 januari 2020, 21:32:11 »
Een jaar of wat geleden, was ik met de familie op vakantie in Kolding Byferie.
Toen door m`n vrouw los gelaten en ben voor een paar uur daar naar het station getogen.
Daar komt van alle kanten van alles en nog wat door denderen, ook stoppen er passagierstreinen, er worden er samengesteld maar ook gedeeld.
Zo kwam er ook van een samengestelde IC-3 trein binnen met binnen voorop een X31K/ET (een met pantograaf) en achterop een MFB 5214 (diesel).
Voordat de treinstellen stilstonden was de diesel al rijdend ontkoppeld en de rubberen balg hing slap.
Vond dat toen een raar gezicht, maar wel een handige methode, als 1 trein door het land gaan en rijdend ontkoppelen vlak voor stilstand.
Dat scheelt weer een ontkoppelingshandeling op het station, wat wel zo is dat er een machinist al mee moet in de trein om de ontkoppeling tot stand te laten komen en de diesel op tijd te laten stoppen.

Voor nu mijn verhalen rond Malmö, later dit jaar hopelijk nog meer en met foto's van deze prachtige omgeving.

Wordt vervolgt, .....
Groeten Richard, nighttrain

2012-2019*****

Bouw: Modelbaan & modulebakken

Ronzol

  • Offline Offline
  • Berichten: 138
Re: Malmö en de Öresundbrug.
« Reactie #28 Gepost op: 20 januari 2020, 22:51:27 »
Welk merk heeft dit type treinstel de ooit uitgebracht in H0?? Mag zijn de Zweedse X32k of de Deense X31K/ET, dat maakt mij niet uit.
Heljan heeft ooit dit type in het programma gehad. Weet alleen niet meer of ze alleen de Deense versies hadden of ook de Zweedse.

Ronald Koerts

  • Offline Offline
  • Berichten: 7758
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Malmö en de Öresundbrug.
« Reactie #29 Gepost op: 21 januari 2020, 07:53:08 »
hoi,

Heljan heeft ooit dit type in het programma gehad. Weet alleen niet meer of ze alleen de Deense versies hadden of ook de Zweedse.

Weet je dat zeker? Ik weet dat Heljan de dieselversie, de IC3 in diverse uitvoeringen in zijn programma had. (Blijft een aparte verschijning op je modelbaan  ;D ) En trouwens weer neemt voor 2020. Ik heb van Heljan geen Electro-versie gezien. Ook een snelle Google-zoekopdracht levert niet echt iets op.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!