BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: nighttrain1 op 17 januari 2020, 22:22:38

Titel: Malmö en de Öresundbrug.
Bericht door: nighttrain1 op 17 januari 2020, 22:22:38
Malmö en de Öresundbrug

Malmö

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4779_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4779_3.jpg)
Malmö Centraal station spoor 5, met een X2000, dit is een stuurstand rijtuig.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4777_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4777_3.jpg)
De loc van het treinstel.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4778_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4778_3.jpg)
De neus van de loc.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/x2000.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/x2000.jpeg)
X2000 op volle snelheid over de bochtige trajecten in Zweden, kortere bakken dan bij ons en de treinstellen zijn voorzien van een kantelsysteem, zoals deze foto laat zien.
Foto geleend van HappyRail.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4787_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4787_2.jpg)
Detail van de houten boogspanten van de kap.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4783_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4783_2.jpg)
2 Treinstellen type Pågatågen* van Skänetrafiken rijden naar spoor 1 van Malmö Centraal Station, de doorgaande sporen 1 t/m 4 liggen ondergronds naast het kopstation Centraal.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4794_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4794_3.jpg)
Op spoor 2 vertrekt een X2000 richting Kopenhagen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4795_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4795_3.jpg)
Na de X2000 komt deze 4e generatie IC3**, Öresundtrein binnen rijden.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4810_7.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4810_7.jpg)
Een in doorgaans zilvergrijze livrei,

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4808_9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4808_9.jpg)
Kortgekoppeld met deze schilderij-achtige 4e generatie IC3.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4809_5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4809_5.jpg)
Zwart met gekleurde schilderij lijsten om de ruiten.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4807_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4807_3.jpg)
Treinstel 4609.

Öresundbrug

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4822_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4822_3.jpg)
2x2 IC3 treinstellen in de öresundbrug, gemaakt door de telelens.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4814_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4814_2.jpg)
De bijna gehele brug gevat in een plaatje.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4815_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4815_4.jpg)
De grootste overspanning van 490 meter, geheel in Zweedse territoriale wateren, de grens bevind zich een stuk verder richting Denemarken, ter hoogte van de 7e lage pijler na de hoge pijlers.
Meer
informatie  (https://nl.wikipedia.org/wiki/Sontbrug_(Kopenhagen_-_Malm%C3%B6)) over de brug-eiland-tunnel verbinding.


*De (Pågatågen) Coradia Nordic-treinen die aan Skånetrafiken werden geleverd, bestaan uit vier rijtuigen, zijn 74 meter lang en hebben een capaciteit voor maximaal 510 passagiers. De treinen rijden met een maximale snelheid van 160 kilometer per uur. Coradia-treinen worden gekenmerkt door modulariteit, veiligheid en prestaties. 98 procent van het materiaal van de trein is recyclebaar. De treinen worden gebouwd in de Salzgitter-fabriek van Alstom in Duitsland.

**De vierde generatie IC3 treinstellen, speciaal ontwikkeld voor gebruik in de Sontregio en Contessa genaamd door fabrikant Bombardier. De treinstellen zijn elektrisch aangedreven en zijn compatibel met zowel de Deense (25 kV 50 Hz) als Zweedse (15 kV 16⅔ Hz) spanning. Het chassis is volledig opgetrokken uit roestvrij staal en gespoten in een lichtgrijze tint. De Zweedse en Deense exploitant zijn beide eigenaar van ruwweg de helft van het totale materieel.

Elk treindeel bestaat uit drie stellen met een totale lengte van 79 meter en een gewicht van ongeveer 157 ton. Van de twaalf assen zijn er acht aangedreven om goede acceleratie mogelijk te maken. De topsnelheid ligt op 180 km/h.

Foto`s zijn zelf gemaakt op 15 en 17 januari 2020, tenzij anders vermeld.
Titel: Re: Malmö en de Öresundbrug.
Bericht door: RikM op 17 januari 2020, 22:30:39
 (y) krijg last van heimwee
Titel: Re: Malmö en de Öresundbrug.
Bericht door: St00mboy op 17 januari 2020, 22:34:01
Mooi verslag, Richard!  (y)

Leen.
Titel: Re: Malmö en de Öresundbrug.
Bericht door: nighttrain1 op 17 januari 2020, 22:38:23
(y) krijg last van heimwee

We hebben óók nog geen zin om terug naar Nederland te gaan!  ;D
Titel: Re: Malmö en de Öresundbrug.
Bericht door: Dion op 18 januari 2020, 00:46:12
Dat snap ik maar al te goed, Malmo is een erg leuke stad om te vertoeven.

Er komen nog wel meer leuke treinen daar op het station.

Er is ook een erg groot winkelcentrum, ligt buiten het centrum van Malmo.

Voor onze reis van komende grote vakantie hebben we alweer het hotel geboekt in deze stad. :)

Veel plezier daar en uiteraard succes gewenst.
Titel: Re: Malmö en de Öresundbrug.
Bericht door: nighttrain1 op 18 januari 2020, 04:17:45
Er komen nog wel meer leuke treinen daar op het station.

Eens kijken of ik die vanmiddag kan zien, het opstelterrein heb reeds ontdekt.  :)

Er is ook een erg groot winkelcentrum, ligt buiten het centrum van Malmo.

Emporia bedoel je waarschijnlijk, nabij station Hylie, aan de Arenagatan.
Het winkelcentrum heeft een eigen op en afrit aan de binnenring snelweg!!
4 lagen aan winkels, (helaas geen modelbouwshop gevonden daarbinnen, (of je moet naar de filmpoppetjes specialist “Ovrhypd.se” tegenover Dressmann XL.(Grote maten winkel hebben er tot 9XL, (T-shirts waar nog net geen tentstokken bij zitten ;D ))).
(Parkeren valt nog mee, gemiddeld € 2,- per uur).
Titel: Re: Malmö en de Öresundbrug.
Bericht door: IJsselsteyn op 18 januari 2020, 11:25:51
De loc van het treinstel.

De neus van de loc.


Dat is geen locomotief maar een motorrijtuig.

Steyn
Titel: Re: Malmö en de Öresundbrug.
Bericht door: Modellbahnwagen op 18 januari 2020, 22:22:32
Mooie foto's Richard. (y)
Titel: Re: Malmö en de Öresundbrug.
Bericht door: haes op 19 januari 2020, 08:47:50
Ha doet mij nu al verlangen naar aankomende zomervakantie. Dan rij ik weer over de brug (welliswaar met de auto, maar toch..)

Gr, Hans
Titel: Re: Malmö en de Öresundbrug.
Bericht door: nighttrain1 op 19 januari 2020, 21:00:29
Malmö CS, tripje Kopenhagen Kastrup, en opstelterrein Malmö noordelijk van CS

Malmö CS

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4836_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4836_3.jpg)
Op spoor 1, 2 de zelfde  X61 (http://www.jarnvag.net/vagnguide/x61) treinstellen echter beide naar een andere bestemming, waarvan de achterste naar Trelleborg.


Treinrit over de brug naar Kopenhagen Kastrup en terug naar Malmö Centraal Station

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/E30E06EC-3B04-4C65-A73A-DA3EE8239D49.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/E30E06EC-3B04-4C65-A73A-DA3EE8239D49.jpg)
Dagkaart/24uurs-ticket, eigenlijk kan je met dit ticket zo vaak als je wil heen en weer.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4837_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4837_3.jpg)
Hier komt mijn trein naar Kopenhagen Kastrup, een IC3 treinstel type  X32k  (http://www.jarnvag.net/vagnguide/x32k).

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-8573.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-8573.jpg)
Hier ergens tussen de hoge palen op de grote 490meter lange overspanning.

Onderweg reed de trein over verkeerd spoor door de brug ivm werkzaamheden aan het spoor.
Op Pepperholm gingen we via  overloopwissels (https://www.google.nl/maps/@55.5997837,12.7507589,279m/data=!3m1!1e3) weer naar eigen spoor en vervolgens met volle snelheid (180km/u) naar Kopenhagen Kastrup.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4842_5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4842_5.jpg)
Nog een IC3 in Kopenhagen Kastrup.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4840_7.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4840_7.jpg)
Een tegentrein een X2000 (http://www.jarnvag.net/vagnguide/x2) komt het station binnen rollen.
Met deze mag ik niet mee terug, toeslag vereist.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4844_7.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4844_7.jpg)
Hier een Deense  MFB 5214  (http://www.jarnvag.net/vagnguide/y2) diesel, heerlijk zo`n stinkding in een tunnel station.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4845_6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4845_6.jpg)
Voor en achter zit een knalpijp, deze achterste is duidelijk zichtbaar, zie dat de achterzijde een ander nummer heeft dan de voorzijde, dacht dat het een 4 delig stel was, maar 2x een drietje kan ook lijkt er meer op, zou dat komen door die aerodynamische voor/achterzijde met de rubberbalg.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4846_7.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4846_7.jpg)
Een X2000 uit Malmö of verder weg komt aan.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4847_5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4847_5.jpg)
Mijn trein, voor de retour slag naar Malmö Centralstation.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4850_6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4850_6.jpg)
Nu over juist spoor,

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4848_5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4848_5.jpg)
aan de binnenzijde van de brug zitten op 4 diagonale spanten een deel van de Deense vlag en

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4849_5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4849_5.jpg)
aan de andere zijde van de grens ook 4 spanten voorzien van een deel van de Zweedse vlag.
Je bent er voorbij voor je het weet, maar gelukkig reed de trein niet op volle snelheid, door de werkzaamheden, gòh… wat erg.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4851_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4851_4.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4852_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4852_4.jpg)
Op de grote overspanning, te zien aan de uitsteeksels met de draagkabels naar de pijlaren.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4853_7.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4853_7.jpg)
Een Deense X31K/ET (http://www.jarnvag.net/vagnguide/x31k) kortgekoppeld aan de Zweedse broer in speciale livrei tbv het WK handbal hier o.a. in de omgeving tussen 9 en 26 januari 2020.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4854_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4854_3.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4856_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4856_3.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4857_5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4857_5.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4858_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4858_3.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4859_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4859_1.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4861_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4861_4.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4863_5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4863_5.jpg)
Ik heb nog meer foto`s van deze meer het moet wel leuk blijven..

Welk merk heeft dit type treinstel de ooit uitgebracht in H0?? Mag zijn de Zweedse X32k  (http://www.jarnvag.net/vagnguide/x32k) of de Deense  X31K/ET (http://www.jarnvag.net/vagnguide/x31k), dat maakt mij niet uit.


Opstelterrein van Malmö

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4829_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4829_3.jpg)
Bagagerijtuig (http://www.jarnvag.net/vagnguide/f33) type F6k.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4830_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4830_4.jpg)
Restauratierijtuig type R7 (http://www.jarnvag.net/vagnguide/r7)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4832_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4832_3.jpg)
2e klas couperijtuig type Bmpz (http://www.jarnvag.net/vagnguide/bmpz)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4833_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4833_3.jpg)
1e klas rijtuig type WL1  (http://www.jarnvag.net/vagnguide/wl1)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4831_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4831_2.jpg)
Een 4 tal rijtuigen type BC2k,  ligwagens  (http://www.jarnvag.net/vagnguide/bc2)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4835_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4835_3.jpg)
Lok type 193/243 (http://www.jarnvag.net/lokguide/193) = Vectron.

Foto`s zelf gemaakt op zaterdag 18 januari 2020.
Titel: Re: Malmö en de Öresundbrug.
Bericht door: St00mboy op 19 januari 2020, 21:50:45
Leuk verslag weer, Richard!  (y)
In het "Krogen" rijtuig is de kroeg, dat is wel duidelijk.

Leen.
Titel: Re: Malmö en de Öresundbrug.
Bericht door: Allard op 19 januari 2020, 21:53:20
Erg leuke serie foto's!!  ;D Hebben die ic3 treinstellen nou ook de mogelijkheid om door te lopen aan de kopse kanten wanneer ze gekoppeld rijden?
Titel: Re: Malmö en de Öresundbrug.
Bericht door: nighttrain1 op 19 januari 2020, 21:55:03
Erg leuke serie foto's!!  ;D Hebben die ic3 treinstellen nou ook de mogelijkheid om door te lopen aan de kopse kanten wanneer ze gekoppeld rijden?
Helaas dat kan niet. Er zit geen deur in.
Titel: Re: Malmö en de Öresundbrug.
Bericht door: Allard op 19 januari 2020, 22:02:11
Ah Thx. Ik meende me te herinneren dat deze treinstellen dat ook hadden.
Titel: Re: Malmö en de Öresundbrug.
Bericht door: Hendrik Jan op 19 januari 2020, 22:02:38
Nou...
https://nl.wikipedia.org/wiki/DSB_MF#/media/Bestand:IC3_Fuehrerstand.jpg (https://nl.wikipedia.org/wiki/DSB_MF#/media/Bestand:IC3_Fuehrerstand.jpg)

Leuk tripje, Richard.
Veel te zien in die omgeving voor treinliefhebbers (en anderen)

hilsen
Hendrik Jan
Titel: Re: Malmö en de Öresundbrug.
Bericht door: nighttrain1 op 19 januari 2020, 22:56:47

Je heb helemaal gelijk en neem me niet kwalijk.

Ik kon het uit de gegevens van de gevonden websites niet terug vinden.

Bij de Deense diesels kan dat blijkbaar wel maar bij de elektrische uitvoeringen niet.
Heb gisteren op de heenweg nog tegen zo`n schutbord van een cabine aan zitten turen in de stilte cabine.
Op de deur stond duidelijk geen toegang en vrijhouden voor personeel.
Titel: Re: Malmö en de Öresundbrug.
Bericht door: Hendrik Jan op 19 januari 2020, 23:30:45
Wordt die doorloopmogelijkheid nog gebruikt?
Of is dat net als bij 'onze' Koplopers niet meer aan de orde?

hilsen
Hendrik Jan
Titel: Re: Malmö en de Öresundbrug.
Bericht door: tijgernootje op 20 januari 2020, 18:09:00
Wat me opvalt aan sommig deens materieel is dat het overeenkomsten heeft met "oud" belgisch mat wat ook voorzien is/was van die rubber dingen op de koppen.
Is dat een door ontwikkeling afgekeken van bv dat belgisch spul of louter toeval ?
Heeft iemand een idee wat de beweegredenen zijn/waren om die stellen ermee uit te voeren ?
Als men het heeft gedaan voor het uiterlijk,dan had ik het er namelijk niet opgezet  ;D
Titel: Re: Malmö en de Öresundbrug.
Bericht door: Hendrik Jan op 20 januari 2020, 18:13:23
het idee was, om het rijden met vleugeltreinen praktischer te maken,
vergelijkbaar met de Koplopers tussen West- en Noord-Nederland.

Ik ben wel benieuwd in hoeverre dat nu nog gebeurt in Denemarken.

hilsen
Hendrik Jan
Titel: Re: Malmö en de Öresundbrug.
Bericht door: Dijkhuizen op 20 januari 2020, 18:46:32
Wat me opvalt aan sommig deens materieel is dat het overeenkomsten heeft met "oud" belgisch mat wat ook voorzien is/was van die rubber dingen op de koppen.
Is dat een door ontwikkeling afgekeken van bv dat belgisch spul of louter toeval ?
Heeft iemand een idee wat de beweegredenen zijn/waren om die stellen ermee uit te voeren ?
Als men het heeft gedaan voor het uiterlijk,dan had ik het er namelijk niet opgezet  ;D

Andersom: de Belgen hebben het afgekeken van de Denen.

@Hendrik-Jan: het gebeurt nog dagelijks daar. Systeem werkt goed en is dus nog altijd in gebruik.
Titel: Re: Malmö en de Öresundbrug.
Bericht door: Allard op 20 januari 2020, 19:05:35
Wat me opvalt aan sommig deens materieel is dat het overeenkomsten heeft met "oud" belgisch mat wat ook voorzien is/was van die rubber dingen op de koppen.
Is dat een door ontwikkeling afgekeken van bv dat belgisch spul of louter toeval ?
Heeft iemand een idee wat de beweegredenen zijn/waren om die stellen ermee uit te voeren ?
Als men het heeft gedaan voor het uiterlijk,dan had ik het er namelijk niet opgezet  ;D

Ik kan me voorstellen dat dit gekoppeld een aerodynamisch voordeel oplevert. Is dat ook niet een probleem bij gekoppelde hogesnelheidstreinen omdat die een flauw oplopende neus hebben. Met ééntje een voordeel, maar gekoppeld krijg je ineens een "kuil" in je mooie stroomlijn.
Titel: Re: Malmö en de Öresundbrug.
Bericht door: nighttrain1 op 20 januari 2020, 21:32:11
Een jaar of wat geleden, was ik met de familie op vakantie in Kolding Byferie.
Toen door m`n vrouw los gelaten en ben voor een paar uur daar naar het station getogen.
Daar komt van alle kanten van alles en nog wat door denderen, ook stoppen er passagierstreinen, er worden er samengesteld maar ook gedeeld.
Zo kwam er ook van een samengestelde IC-3 trein binnen met binnen voorop een X31K/ET (een met pantograaf) en achterop een MFB 5214 (diesel).
Voordat de treinstellen stilstonden was de diesel al rijdend ontkoppeld en de rubberen balg hing slap.
Vond dat toen een raar gezicht, maar wel een handige methode, als 1 trein door het land gaan en rijdend ontkoppelen vlak voor stilstand.
Dat scheelt weer een ontkoppelingshandeling op het station, wat wel zo is dat er een machinist al mee moet in de trein om de ontkoppeling tot stand te laten komen en de diesel op tijd te laten stoppen.

Voor nu mijn verhalen rond Malmö, later dit jaar hopelijk nog meer en met foto's van deze prachtige omgeving.

Wordt vervolgt, .....
Titel: Re: Malmö en de Öresundbrug.
Bericht door: Ronzol op 20 januari 2020, 22:51:27
Welk merk heeft dit type treinstel de ooit uitgebracht in H0?? Mag zijn de Zweedse X32k  (http://www.jarnvag.net/vagnguide/x32k) of de Deense  X31K/ET (http://www.jarnvag.net/vagnguide/x31k), dat maakt mij niet uit.
Heljan heeft ooit dit type in het programma gehad. Weet alleen niet meer of ze alleen de Deense versies hadden of ook de Zweedse.
Titel: Re: Malmö en de Öresundbrug.
Bericht door: Ronald Koerts op 21 januari 2020, 07:53:08
hoi,

Heljan heeft ooit dit type in het programma gehad. Weet alleen niet meer of ze alleen de Deense versies hadden of ook de Zweedse.

Weet je dat zeker? Ik weet dat Heljan de dieselversie, de IC3 in diverse uitvoeringen in zijn programma had. (Blijft een aparte verschijning op je modelbaan  ;D ) En trouwens weer neemt voor 2020. Ik heb van Heljan geen Electro-versie gezien. Ook een snelle Google-zoekopdracht levert niet echt iets op.

Groet Ronald.
Titel: Re: Malmö en de Öresundbrug.
Bericht door: dh3201 op 21 januari 2020, 15:52:06
Zo kwam er ook van een samengestelde IC-3 trein binnen met binnen voorop een X31K/ET (een met pantograaf) en achterop een MFB 5214 (diesel).
Dat zal wel een IR4 zijn geweest, ER2000/2100. Die zijn inderdaad te koppelen met de IC3, MF5000/5200.
Titel: Re: Malmö en de Öresundbrug.
Bericht door: nighttrain1 op 21 januari 2020, 16:20:37
Dat zal wel een IR4 zijn geweest, ER2000/2100. Die zijn inderdaad te koppelen met de IC3, MF5000/5200.
Nah, dat kan ook, kan het beeld materiaal nog ff niet terug vinden.
Titel: Re: Malmö en de Öresundbrug.
Bericht door: Ronzol op 21 januari 2020, 16:52:26
hoi,

Weet je dat zeker? Ik weet dat Heljan de dieselversie, de IC3 in diverse uitvoeringen in zijn programma had. (Blijft een aparte verschijning op je modelbaan  ;D ) En trouwens weer neemt voor 2020. Ik heb van Heljan geen Electro-versie gezien. Ook een snelle Google-zoekopdracht levert niet echt iets op.

Groet Ronald.
Dat kan heel goed hoor. Het is immers alweer een tijd geleden dat ze dat hadden en destijds was ik nog niet heel erg gericht op Scandinavische modellen. Dus kan maar zo zijn dat ik me vergis en ze inderdaad alleen de dieselvariant hadden. Goed om te weten in ieder geval dat ze weer terug in het programma komen (y)
Titel: Re: Malmö en de Öresundbrug.
Bericht door: Stedahult op 21 januari 2020, 17:08:40
Heljan komt dit jaar met een nieuwe batch uit.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/57D6C088-5184-448B-8D7E-3A911309B1E9.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/57D6C088-5184-448B-8D7E-3A911309B1E9.jpeg)

Is zo goed als uitverkocht in de voorbestelling.
De Nordpilen versie (diesel) die in Zweden rijd,
is een aantal jaren terug in een oplage van 100
eenmalig geproduceerd. McK zou ook met de
MF komen en de Öresundståg versie (ER).
Maar ziet hier helaas van af. Ze verwachten de
vier verschillende typen niet volledig te kunnen
verkopen. Slimme zet dus, maar wat niet is
komt misschien nog.
Titel: Re: Malmö en de Öresundbrug.
Bericht door: nighttrain1 op 23 januari 2020, 13:22:34
Visje uitgegooid bij m`n dealer.
Steef bedankt  (y)
Titel: Re: Malmö en de Öresundbrug.
Bericht door: nighttrain1 op 03 mei 2020, 11:01:14
Öresund brug van andere richting gezien.

Met de nachtboot van Finnlines van Trävemunde naar Malmö, vertrokken om 22:00u dan kom je rond de klok van 6:30u onder de Öresund brug door.
Opstaan was een makkie, uitslapen zelfs. (Doorgaans staan de wekker op 4:15u).

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-9471.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-9471.jpg)
Met een binnenhut kan je niet naar buiten kijken, dus hop aankleden en naar buiten.
Mooi op tijd, de brug nog in de verte, maar dat wordt spoedig anders.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-9472.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-9472.jpg)
De andere zijde van de brug.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-9480.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-9480.jpg)
Pijpers van de hoofdoverspanning doemen hoog boven de boot uit, met de hoogste punten in de wolken.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-9484.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-9484.jpg)
Doorvaarthoogte 55 meter.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-9487.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-9487.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-9490.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-9490.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-9493.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-9493.jpg)
490 meter is de grote overspanning breed.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-9495.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-9495.jpg)
30 minuten later lag de boot aan en konden we de boot af.
Wederom geen douane controle, om Duitsland in te komen ook al niet, en dat in coronatijd!!

Wordt vervolgt, …..
Titel: Re: Malmö en de Öresundbrug.
Bericht door: nighttrain1 op 03 mei 2020, 11:06:12
Visje uitgegooid bij m`n dealer.
Steef bedankt  (y)

Niet aan te komen in Nederland.  :(

Andere kanalen maar eens uitpluizen of veilingsites in de gaten houden.
Titel: Re: Malmö en de Öresundbrug.
Bericht door: Sven op 03 mei 2020, 11:49:09
Bij Hobbykæden (https://hobbykaeden.dk/shop/search-1.html?keyword=ic3) hebben ze 'm nog. Daar heb ik twee weken geleden mijn dummy vandaan gehaald.

Valt me op dat op de meeste foto's de peronnen zo leeg zijn. Vooral op Malmö, dat lijkt bijna wel een modelbaan in wording, zo leeg. Was dat omdat je op de rustige momenten reist, of was er iets aan de hand? De foto's zijn nog van voor de virusbeperkingen.

Heb net na de opening van de brug, toen ik in Kopenhagen woonde, nog over de brug kunnen lopen. Was een 16km hardloopevenement naar Malmö en heb mezelf spontaan toen als voetganger, met mijn rugzak, tussen de massa gesmokkeld toen zich een gelegenheid voordeed. Zonder ticket en ondanks de aanwezige beveiliging gelukt. Zou ik nou niet meer durven. :D
Titel: Re: Malmö en de Öresundbrug.
Bericht door: Hendrik Jan op 03 mei 2020, 13:13:58
Leuke plaatjes van een zeer indrukwekkend bouwwerk (y)
Mooi met die lage wolken. Maakt het echt af.

hilsen
Hendrik Jan
Titel: Re: Malmö en de Öresundbrug.
Bericht door: Marc tramt op 03 mei 2020, 13:22:57
Ja sweet memories. Eerste vakantie met mijn toenmalige vriendin (nu vrouw  :-*) ging naar Zweden en over die brug. 2002 Alweer....
Titel: Re: Malmö en de Öresundbrug.
Bericht door: T.Spat op 03 mei 2020, 13:25:57
Die wolken accentueren mooi de hoogte van de brug! 8)
Titel: Re: Malmö en de Öresundbrug.
Bericht door: nighttrain1 op 03 mei 2020, 23:19:38
Nu in Corona tijd op pad, was bijna onwerkelijk.
Nu alleen met m’n dochter op pad, ze doet een study van een half jaar aan de universiteit in Malmö.
En was er ook op kamers.
Door de heisa, 6 weken geleden hals over kop naar huis gekomen.
Wilde eerst met vliegtuig van Kopenhagen komen, maar de brug sloot en Transavia wilde ook niet meer van Kopenhagen vliegen, heeft ze toen de trein naar Stockholm genomen en vandaar met het vliegtuig naar huis. Dat lukte nog wel.
2 weken geleden zelf gebeld met de diverse ambassades, mochten gewoon heen en weer. Alleen Denemarken werkte niet mee. Omdat we niet door Denemarken mochten, bleef deze route over. 
Geen spijt van gehad. Nu de brug van dichtbij en van onderen kunnen zien, was wat anders dan toen in januari, toen er overheen en er doorheen. Had ik toen niet kunnen bedenken.
Nu blijft alleen hoog eroverheen vliegen nog over. Dat zal nog wel even duren.
Morgenavond weer met de nachtboot naar Duitsland.
En de studie van m’n dochter gaat gewoon door, via internet, zoals bij zoveel scholen.
Maar gebruikt haar kamer niet meer en deed alleen nog dienst als opslag.
Dus daar wil je als student graag vanaf, nu heb ik een lang weekeinde en zij heeft mei vakantie, dus
Auto leeggeruimd spullen gepakt, en hop naar Malmö.
Anders dan verwacht, geen grenscontroles gezien.
Ben benieuwd hoe dat op de terug weg gaat.

Wordt vervolgt, ......   
Titel: Re: Malmö en de Öresundbrug.
Bericht door: St00mboy op 04 mei 2020, 10:01:03
Mooi verslag, Richard!  (y)

Leen.