Doel:€250.00
Donaties:€65.00

Per saldo:€-185.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-03-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door ArjanB
Vandaag om 02:31:37
Zestiger jaren plastic lijmen? door Remco_Nzo
Vandaag om 00:47:50
Old England door Wim Vink
Vandaag om 00:31:48
Koppeling weg. Oplossingen? door Biesje
Vandaag om 00:25:56
Baanbouw Bosje77 door KJB
Vandaag om 00:21:52
Projekt 083-338 door T.Spat
Vandaag om 00:16:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:15:28
ESU decoder, verlichting knippert na programmeren? door Ronald Halma
Vandaag om 00:12:14
NTM goederenwagens in Spoor-0 door FritsT
04 april 2020, 23:55:35
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
04 april 2020, 23:31:22
Een kleine baan in een grote schaal: Laden en lossen in 1:22.5 door NS1220
04 april 2020, 23:28:48
Treinen op zijlijnen, bij elkaar geraapt spul. door Krokodil68
04 april 2020, 23:11:07
's-Heer Heinkenspolder door Marijn
04 april 2020, 23:09:41
Bouwen van modellen bestaande uit gips door MOVisser
04 april 2020, 22:59:44
Roco Wissel polariseren en aansluiten op wisseldecoder door henk
04 april 2020, 22:53:00
Fleischmann stoomloc, motor rookt bij maximale spanning, na schoonmaken. door jerrytrein
04 april 2020, 22:51:45
Modelspoorbaan Fleischmann door NS1220
04 april 2020, 22:48:02
Grote treinreizen, in de woonkamer op het tapijt. door BCh
04 april 2020, 22:28:22
RhB 0m Foto bochtje van restmateriaal door Daniels
04 april 2020, 22:20:35
BMB-Module: "Blackwater Goods Yard" door St00mboy
04 april 2020, 22:17:56
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
04 april 2020, 22:16:08
Meerkleurige led gezocht, kleuren rood/wit? door 72sonett
04 april 2020, 22:00:51
Oersik etsplaat spoor 0 van Erwin, beginnersbouwverslag door peterha
04 april 2020, 21:24:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Reinier Z.
04 april 2020, 21:08:58
Modulebaan Werkspoor-Kathedraal en de Demka gieterij, HO tijdperk III/IV door NS8714
04 april 2020, 20:52:10
Nieuwe baan in schaal nul: station Kloosterp door Pauldg
04 april 2020, 20:24:17
Puntstuk Roco wissels door Reinier Z.
04 april 2020, 20:22:42
Jeveco conservenfabriek H0 244x40 cm door BartvD
04 april 2020, 20:13:09
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door wob
04 april 2020, 19:32:48
MSG ZO Drenthe, Sluiting clubruimte tot 6 april door JohnT
04 april 2020, 19:12:02
  

Auteur Topic: Malmö en de Öresundbrug.  (gelezen 2615 keer)

IJsselsteyn

  • Offline Offline
  • Berichten: 1148
Re: Malmö en de Öresundbrug.
« Reactie #15 Gepost op: 19 januari 2020, 22:19:25 »
Helaas dat kan niet. Er zit geen deur in.


Je weet duidelijk niet waar je het over hebt. Natuurlijk kan je wel van het ene naar het andere treinstel lopen.
Lees dit maar eens: https://nl.wikipedia.org/wiki/DSB_MF


Steyn

Bert V

  • Offline Offline
  • Berichten: 323
Re: Malmö en de Öresundbrug.
« Reactie #16 Gepost op: 19 januari 2020, 22:30:19 »
Wat voegt deze reactie nu in vredesnaam toe? Op zo'n onvriendelijke toon en dan ook nog eens verwijzend naar een artikel waar Hendrik Jan al 17 minuten eerder (!) naar verwezen heeft?
Kunnen we het hier alsjeblieft een beetje fatsoenlijk houden?

Groeten,
Bert

IJsselsteyn

  • Offline Offline
  • Berichten: 1148
Re: Malmö en de Öresundbrug.
« Reactie #17 Gepost op: 19 januari 2020, 22:42:06 »
Nou dat valt wel wel mee hoor. Ik constateer gewoon twee merkwaardige fouten op een rij. De eerste was dat bij de X2000-treinstellen gesproken werd over locomotieven, terwijl dat volgens mij toch vrij duidelijk treinstellen zijn met een motorwagen. En nu wordt er zeer stellig beweerd dat een treinstel geen doorloopmogelijkheid heeft, terwijl dat toch echt wel het geval is.

Het zijn leuke foto's en ik volg dit draadje met plezier, maar het is wel van belang dat er juiste informatie wordt verstrekt. Voor je het weet gaat foutieve informatie op een forum een eigen leven leiden.

Fijne avond nog.


Steyn

nighttrain1

  • Team beurzen, Powered bij Oltronix: 2x300VA
  • Offline Offline
  • Berichten: 4347
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: Malmö en de Öresundbrug.
« Reactie #18 Gepost op: 19 januari 2020, 22:56:47 »
Het zijn leuke foto's en ik volg dit draadje met plezier, maar het is wel van belang dat er juiste informatie wordt verstrekt. Voor je het weet gaat foutieve informatie op een forum een eigen leven leiden.

Steyn
Je heb helemaal gelijk en neem me niet kwalijk.

Ik kon het uit de gegevens van de gevonden websites niet terug vinden.

Bij de Deense diesels kan dat blijkbaar wel maar bij de elektrische uitvoeringen niet.
Heb gisteren op de heenweg nog tegen zo`n schutbord van een cabine aan zitten turen in de stilte cabine.
Op de deur stond duidelijk geen toegang en vrijhouden voor personeel.
« Laatst bewerkt op: 19 januari 2020, 23:07:21 door nighttrain1 »
Groeten Richard, nighttrain

2012-2019*****

Bouw: Modelbaan & modulebakken

Bert V

  • Offline Offline
  • Berichten: 323
Re: Malmö en de Öresundbrug.
« Reactie #19 Gepost op: 19 januari 2020, 23:03:07 »
Steyn,

Het is de toon die de muziek maakt!

Groeten,
Bert

IJsselsteyn

  • Offline Offline
  • Berichten: 1148
Re: Malmö en de Öresundbrug.
« Reactie #20 Gepost op: 19 januari 2020, 23:09:43 »
Je heb helemaal gelijk en neem me niet kwalijk.


Geen probleem hoor. En blijf vooral foto's plaatsen. Ik zie ze met plezier!   (y)


Steyn

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 5787
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Malmö en de Öresundbrug.
« Reactie #21 Gepost op: 19 januari 2020, 23:30:45 »
Wordt die doorloopmogelijkheid nog gebruikt?
Of is dat net als bij 'onze' Koplopers niet meer aan de orde?

hilsen
Hendrik Jan

Henk Barten

  • Offline Offline
  • Berichten: 29
Re: Malmö en de Öresundbrug.
« Reactie #22 Gepost op: 20 januari 2020, 01:17:21 »
Hangt er ook vanaf hoe je het wil horen. ;D

Henk

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 8542
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Malmö en de Öresundbrug.
« Reactie #23 Gepost op: 20 januari 2020, 18:09:00 »
Wat me opvalt aan sommig deens materieel is dat het overeenkomsten heeft met "oud" belgisch mat wat ook voorzien is/was van die rubber dingen op de koppen.
Is dat een door ontwikkeling afgekeken van bv dat belgisch spul of louter toeval ?
Heeft iemand een idee wat de beweegredenen zijn/waren om die stellen ermee uit te voeren ?
Als men het heeft gedaan voor het uiterlijk,dan had ik het er namelijk niet opgezet  ;D

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 5787
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Malmö en de Öresundbrug.
« Reactie #24 Gepost op: 20 januari 2020, 18:13:23 »
het idee was, om het rijden met vleugeltreinen praktischer te maken,
vergelijkbaar met de Koplopers tussen West- en Noord-Nederland.

Ik ben wel benieuwd in hoeverre dat nu nog gebeurt in Denemarken.

hilsen
Hendrik Jan

Dijkhuizen

  • Offline Offline
  • Berichten: 38
Re: Malmö en de Öresundbrug.
« Reactie #25 Gepost op: 20 januari 2020, 18:46:32 »
Wat me opvalt aan sommig deens materieel is dat het overeenkomsten heeft met "oud" belgisch mat wat ook voorzien is/was van die rubber dingen op de koppen.
Is dat een door ontwikkeling afgekeken van bv dat belgisch spul of louter toeval ?
Heeft iemand een idee wat de beweegredenen zijn/waren om die stellen ermee uit te voeren ?
Als men het heeft gedaan voor het uiterlijk,dan had ik het er namelijk niet opgezet  ;D

Andersom: de Belgen hebben het afgekeken van de Denen.

@Hendrik-Jan: het gebeurt nog dagelijks daar. Systeem werkt goed en is dus nog altijd in gebruik.

Allard

  • Offline Offline
  • Berichten: 39
Re: Malmö en de Öresundbrug.
« Reactie #26 Gepost op: 20 januari 2020, 19:05:35 »
Wat me opvalt aan sommig deens materieel is dat het overeenkomsten heeft met "oud" belgisch mat wat ook voorzien is/was van die rubber dingen op de koppen.
Is dat een door ontwikkeling afgekeken van bv dat belgisch spul of louter toeval ?
Heeft iemand een idee wat de beweegredenen zijn/waren om die stellen ermee uit te voeren ?
Als men het heeft gedaan voor het uiterlijk,dan had ik het er namelijk niet opgezet  ;D

Ik kan me voorstellen dat dit gekoppeld een aerodynamisch voordeel oplevert. Is dat ook niet een probleem bij gekoppelde hogesnelheidstreinen omdat die een flauw oplopende neus hebben. Met ééntje een voordeel, maar gekoppeld krijg je ineens een "kuil" in je mooie stroomlijn.

nighttrain1

  • Team beurzen, Powered bij Oltronix: 2x300VA
  • Offline Offline
  • Berichten: 4347
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: Malmö en de Öresundbrug.
« Reactie #27 Gepost op: 20 januari 2020, 21:32:11 »
Een jaar of wat geleden, was ik met de familie op vakantie in Kolding Byferie.
Toen door m`n vrouw los gelaten en ben voor een paar uur daar naar het station getogen.
Daar komt van alle kanten van alles en nog wat door denderen, ook stoppen er passagierstreinen, er worden er samengesteld maar ook gedeeld.
Zo kwam er ook van een samengestelde IC-3 trein binnen met binnen voorop een X31K/ET (een met pantograaf) en achterop een MFB 5214 (diesel).
Voordat de treinstellen stilstonden was de diesel al rijdend ontkoppeld en de rubberen balg hing slap.
Vond dat toen een raar gezicht, maar wel een handige methode, als 1 trein door het land gaan en rijdend ontkoppelen vlak voor stilstand.
Dat scheelt weer een ontkoppelingshandeling op het station, wat wel zo is dat er een machinist al mee moet in de trein om de ontkoppeling tot stand te laten komen en de diesel op tijd te laten stoppen.

Voor nu mijn verhalen rond Malmö, later dit jaar hopelijk nog meer en met foto's van deze prachtige omgeving.

Wordt vervolgt, .....
Groeten Richard, nighttrain

2012-2019*****

Bouw: Modelbaan & modulebakken

Ronzol

  • Offline Offline
  • Berichten: 138
Re: Malmö en de Öresundbrug.
« Reactie #28 Gepost op: 20 januari 2020, 22:51:27 »
Welk merk heeft dit type treinstel de ooit uitgebracht in H0?? Mag zijn de Zweedse X32k of de Deense X31K/ET, dat maakt mij niet uit.
Heljan heeft ooit dit type in het programma gehad. Weet alleen niet meer of ze alleen de Deense versies hadden of ook de Zweedse.

Ronald Koerts

  • Offline Offline
  • Berichten: 7746
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Malmö en de Öresundbrug.
« Reactie #29 Gepost op: 21 januari 2020, 07:53:08 »
hoi,

Heljan heeft ooit dit type in het programma gehad. Weet alleen niet meer of ze alleen de Deense versies hadden of ook de Zweedse.

Weet je dat zeker? Ik weet dat Heljan de dieselversie, de IC3 in diverse uitvoeringen in zijn programma had. (Blijft een aparte verschijning op je modelbaan  ;D ) En trouwens weer neemt voor 2020. Ik heb van Heljan geen Electro-versie gezien. Ook een snelle Google-zoekopdracht levert niet echt iets op.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!