Doel:€250.00
Donaties:€102.50

Per saldo:€-147.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 23-07-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bahnstrecke 5867 door Edsko Hekman
Vandaag om 20:17:45
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door 4020 281-4
Vandaag om 20:00:57
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door johanw
Vandaag om 19:55:26
Raadplaatje door meino
Vandaag om 19:21:06
Corona, en de toekomst van modeltreinbeurzen? door Martin Welberg
Vandaag om 19:17:02
Beurs in Houten 29 augustus 2020 - de voor- en nabeschouwing door Martin Welberg
Vandaag om 19:01:52
Treincoupe voor dementerenden door J. Moors
Vandaag om 18:59:01
Koploper Delft stopt (update 2020: online verder) door nkob
Vandaag om 18:58:51
Beneluxforum Kalender 2021 door Wim Vink
Vandaag om 18:58:46
Motorschade Roco Hippel (Oudste model?) door Floris Dilz
Vandaag om 18:52:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Patrick1975
Vandaag om 18:45:33
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 18:29:58
Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 18:26:55
ACME 2020, nieuws van de fabrikant. door Falkenberg
Vandaag om 18:23:33
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 18:22:36
"Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan. door Ronald Halma
Vandaag om 17:46:32
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
Vandaag om 17:44:23
VERPLAATST: Draadje Big Boy door 44
Vandaag om 17:40:01
oude filmopnamen van Rotterdam door Rondje_HO
Vandaag om 17:01:29
Doornvliet door spoorzeven
Vandaag om 16:26:15
  

Auteur Topic: Malmö en de Öresundbrug.  (gelezen 3803 keer)

nighttrain1

  • Team beurzen, Powered bij Oltronix: 2x300VA
  • Offline Offline
  • Berichten: 4507
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: Malmö en de Öresundbrug.
« Reactie #15 Gepost op: 19 januari 2020, 22:56:47 »

Je heb helemaal gelijk en neem me niet kwalijk.

Ik kon het uit de gegevens van de gevonden websites niet terug vinden.

Bij de Deense diesels kan dat blijkbaar wel maar bij de elektrische uitvoeringen niet.
Heb gisteren op de heenweg nog tegen zo`n schutbord van een cabine aan zitten turen in de stilte cabine.
Op de deur stond duidelijk geen toegang en vrijhouden voor personeel.
« Laatst bewerkt op: 03 mei 2020, 23:28:04 door Bert van Gelder »
Groeten Richard, nighttrain

2012-2020 6x*

Bouw:Modelbaan & modulebakken

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 5953
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Malmö en de Öresundbrug.
« Reactie #16 Gepost op: 19 januari 2020, 23:30:45 »
Wordt die doorloopmogelijkheid nog gebruikt?
Of is dat net als bij 'onze' Koplopers niet meer aan de orde?

hilsen
Hendrik Jan
Stupidity is the basic building block of the universe
-Frank Zappa

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 8717
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Malmö en de Öresundbrug.
« Reactie #17 Gepost op: 20 januari 2020, 18:09:00 »
Wat me opvalt aan sommig deens materieel is dat het overeenkomsten heeft met "oud" belgisch mat wat ook voorzien is/was van die rubber dingen op de koppen.
Is dat een door ontwikkeling afgekeken van bv dat belgisch spul of louter toeval ?
Heeft iemand een idee wat de beweegredenen zijn/waren om die stellen ermee uit te voeren ?
Als men het heeft gedaan voor het uiterlijk,dan had ik het er namelijk niet opgezet  ;D

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 5953
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Malmö en de Öresundbrug.
« Reactie #18 Gepost op: 20 januari 2020, 18:13:23 »
het idee was, om het rijden met vleugeltreinen praktischer te maken,
vergelijkbaar met de Koplopers tussen West- en Noord-Nederland.

Ik ben wel benieuwd in hoeverre dat nu nog gebeurt in Denemarken.

hilsen
Hendrik Jan
Stupidity is the basic building block of the universe
-Frank Zappa

Dijkhuizen

  • Offline Offline
  • Berichten: 39
Re: Malmö en de Öresundbrug.
« Reactie #19 Gepost op: 20 januari 2020, 18:46:32 »
Wat me opvalt aan sommig deens materieel is dat het overeenkomsten heeft met "oud" belgisch mat wat ook voorzien is/was van die rubber dingen op de koppen.
Is dat een door ontwikkeling afgekeken van bv dat belgisch spul of louter toeval ?
Heeft iemand een idee wat de beweegredenen zijn/waren om die stellen ermee uit te voeren ?
Als men het heeft gedaan voor het uiterlijk,dan had ik het er namelijk niet opgezet  ;D

Andersom: de Belgen hebben het afgekeken van de Denen.

@Hendrik-Jan: het gebeurt nog dagelijks daar. Systeem werkt goed en is dus nog altijd in gebruik.

Allard

  • Offline Offline
  • Berichten: 39
Re: Malmö en de Öresundbrug.
« Reactie #20 Gepost op: 20 januari 2020, 19:05:35 »
Wat me opvalt aan sommig deens materieel is dat het overeenkomsten heeft met "oud" belgisch mat wat ook voorzien is/was van die rubber dingen op de koppen.
Is dat een door ontwikkeling afgekeken van bv dat belgisch spul of louter toeval ?
Heeft iemand een idee wat de beweegredenen zijn/waren om die stellen ermee uit te voeren ?
Als men het heeft gedaan voor het uiterlijk,dan had ik het er namelijk niet opgezet  ;D

Ik kan me voorstellen dat dit gekoppeld een aerodynamisch voordeel oplevert. Is dat ook niet een probleem bij gekoppelde hogesnelheidstreinen omdat die een flauw oplopende neus hebben. Met ééntje een voordeel, maar gekoppeld krijg je ineens een "kuil" in je mooie stroomlijn.

nighttrain1

  • Team beurzen, Powered bij Oltronix: 2x300VA
  • Offline Offline
  • Berichten: 4507
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: Malmö en de Öresundbrug.
« Reactie #21 Gepost op: 20 januari 2020, 21:32:11 »
Een jaar of wat geleden, was ik met de familie op vakantie in Kolding Byferie.
Toen door m`n vrouw los gelaten en ben voor een paar uur daar naar het station getogen.
Daar komt van alle kanten van alles en nog wat door denderen, ook stoppen er passagierstreinen, er worden er samengesteld maar ook gedeeld.
Zo kwam er ook van een samengestelde IC-3 trein binnen met binnen voorop een X31K/ET (een met pantograaf) en achterop een MFB 5214 (diesel).
Voordat de treinstellen stilstonden was de diesel al rijdend ontkoppeld en de rubberen balg hing slap.
Vond dat toen een raar gezicht, maar wel een handige methode, als 1 trein door het land gaan en rijdend ontkoppelen vlak voor stilstand.
Dat scheelt weer een ontkoppelingshandeling op het station, wat wel zo is dat er een machinist al mee moet in de trein om de ontkoppeling tot stand te laten komen en de diesel op tijd te laten stoppen.

Voor nu mijn verhalen rond Malmö, later dit jaar hopelijk nog meer en met foto's van deze prachtige omgeving.

Wordt vervolgt, .....
Groeten Richard, nighttrain

2012-2020 6x*

Bouw:Modelbaan & modulebakken

Ronzol

  • Offline Offline
  • Berichten: 139
Re: Malmö en de Öresundbrug.
« Reactie #22 Gepost op: 20 januari 2020, 22:51:27 »
Welk merk heeft dit type treinstel de ooit uitgebracht in H0?? Mag zijn de Zweedse X32k of de Deense X31K/ET, dat maakt mij niet uit.
Heljan heeft ooit dit type in het programma gehad. Weet alleen niet meer of ze alleen de Deense versies hadden of ook de Zweedse.

Ronald Koerts

  • Offline Offline
  • Berichten: 7826
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Malmö en de Öresundbrug.
« Reactie #23 Gepost op: 21 januari 2020, 07:53:08 »
hoi,

Heljan heeft ooit dit type in het programma gehad. Weet alleen niet meer of ze alleen de Deense versies hadden of ook de Zweedse.

Weet je dat zeker? Ik weet dat Heljan de dieselversie, de IC3 in diverse uitvoeringen in zijn programma had. (Blijft een aparte verschijning op je modelbaan  ;D ) En trouwens weer neemt voor 2020. Ik heb van Heljan geen Electro-versie gezien. Ook een snelle Google-zoekopdracht levert niet echt iets op.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2038
Re: Malmö en de Öresundbrug.
« Reactie #24 Gepost op: 21 januari 2020, 15:52:06 »
Zo kwam er ook van een samengestelde IC-3 trein binnen met binnen voorop een X31K/ET (een met pantograaf) en achterop een MFB 5214 (diesel).
Dat zal wel een IR4 zijn geweest, ER2000/2100. Die zijn inderdaad te koppelen met de IC3, MF5000/5200.
Niels

nighttrain1

  • Team beurzen, Powered bij Oltronix: 2x300VA
  • Offline Offline
  • Berichten: 4507
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: Malmö en de Öresundbrug.
« Reactie #25 Gepost op: 21 januari 2020, 16:20:37 »
Dat zal wel een IR4 zijn geweest, ER2000/2100. Die zijn inderdaad te koppelen met de IC3, MF5000/5200.
Nah, dat kan ook, kan het beeld materiaal nog ff niet terug vinden.
Groeten Richard, nighttrain

2012-2020 6x*

Bouw:Modelbaan & modulebakken

Ronzol

  • Offline Offline
  • Berichten: 139
Re: Malmö en de Öresundbrug.
« Reactie #26 Gepost op: 21 januari 2020, 16:52:26 »
hoi,

Weet je dat zeker? Ik weet dat Heljan de dieselversie, de IC3 in diverse uitvoeringen in zijn programma had. (Blijft een aparte verschijning op je modelbaan  ;D ) En trouwens weer neemt voor 2020. Ik heb van Heljan geen Electro-versie gezien. Ook een snelle Google-zoekopdracht levert niet echt iets op.

Groet Ronald.
Dat kan heel goed hoor. Het is immers alweer een tijd geleden dat ze dat hadden en destijds was ik nog niet heel erg gericht op Scandinavische modellen. Dus kan maar zo zijn dat ik me vergis en ze inderdaad alleen de dieselvariant hadden. Goed om te weten in ieder geval dat ze weer terug in het programma komen (y)

Stedahult

  • Offline Offline
  • Berichten: 6618
  • Team Mitropa - GDMB
Re: Malmö en de Öresundbrug.
« Reactie #27 Gepost op: 21 januari 2020, 17:08:40 »
Heljan komt dit jaar met een nieuwe batch uit.



Is zo goed als uitverkocht in de voorbestelling.
De Nordpilen versie (diesel) die in Zweden rijd,
is een aantal jaren terug in een oplage van 100
eenmalig geproduceerd. McK zou ook met de
MF komen en de Öresundståg versie (ER).
Maar ziet hier helaas van af. Ze verwachten de
vier verschillende typen niet volledig te kunnen
verkopen. Slimme zet dus, maar wat niet is
komt misschien nog.
« Laatst bewerkt op: 21 januari 2020, 17:10:12 door Stedahult »
Mvh Steef

Sønder Omme.
Midsommar på Högskogen.
Et stykke af Odsherreds.
Na zdrowie!

nighttrain1

  • Team beurzen, Powered bij Oltronix: 2x300VA
  • Offline Offline
  • Berichten: 4507
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: Malmö en de Öresundbrug.
« Reactie #28 Gepost op: 23 januari 2020, 13:22:34 »
Visje uitgegooid bij m`n dealer.
Steef bedankt  (y)
Groeten Richard, nighttrain

2012-2020 6x*

Bouw:Modelbaan & modulebakken

nighttrain1

  • Team beurzen, Powered bij Oltronix: 2x300VA
  • Offline Offline
  • Berichten: 4507
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: Malmö en de Öresundbrug.
« Reactie #29 Gepost op: 03 mei 2020, 11:01:14 »
Öresund brug van andere richting gezien.

Met de nachtboot van Finnlines van Trävemunde naar Malmö, vertrokken om 22:00u dan kom je rond de klok van 6:30u onder de Öresund brug door.
Opstaan was een makkie, uitslapen zelfs. (Doorgaans staan de wekker op 4:15u).


Met een binnenhut kan je niet naar buiten kijken, dus hop aankleden en naar buiten.
Mooi op tijd, de brug nog in de verte, maar dat wordt spoedig anders.


De andere zijde van de brug.


Pijpers van de hoofdoverspanning doemen hoog boven de boot uit, met de hoogste punten in de wolken.


Doorvaarthoogte 55 meter.






490 meter is de grote overspanning breed.


30 minuten later lag de boot aan en konden we de boot af.
Wederom geen douane controle, om Duitsland in te komen ook al niet, en dat in coronatijd!!

Wordt vervolgt, …..
Groeten Richard, nighttrain

2012-2020 6x*

Bouw:Modelbaan & modulebakken