Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

worm en wormwiel - worm en tandwiel? door Bahn-AG
Vandaag om 23:17:04
Het ontstaan van Trammenlandt door Robkop
Vandaag om 23:08:45
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Frits Westers
Vandaag om 23:06:10
Wat is dit voor stellage met camera's en/of scanners naast het spoor? door Frank103
Vandaag om 23:05:08
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Huup
Vandaag om 23:04:59
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 22:55:21
Bahnstrecke 5867 door RobVille
Vandaag om 22:53:52
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door reinderlf
Vandaag om 22:50:15
Aachenau West door Silvolde
Vandaag om 22:44:43
20 jaar BNLS jubileum door Robkop
Vandaag om 22:37:25
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door RobVille
Vandaag om 22:27:32
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 22:06:59
Zee. Land. door Huup
Vandaag om 22:02:23
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door gdh
Vandaag om 21:38:19
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 21:33:04
KADEE Digitale koppeling door Mark D.
Vandaag om 21:29:51
Led schakeling ed. door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:20:41
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988 door Mark D.
Vandaag om 21:18:31
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door MathynK
Vandaag om 21:02:03
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 20:55:58
Spoor- en tramweg parafernalia door barry1972
Vandaag om 20:31:45
Sluitseinen REEtitec 1300 door Blausee-Mitholz
Vandaag om 20:22:52
Line-up foto's van modellen door defender
Vandaag om 20:07:39
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door defender
Vandaag om 20:06:17
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door barry1972
Vandaag om 20:05:34
De modeltreinen van Spoorijzer door defender
Vandaag om 20:02:56
US diorama in H0 door defender
Vandaag om 19:59:25
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Mispoes
Vandaag om 19:53:47
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 18:23:00
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Edwin2121992
Vandaag om 17:52:07
  

Auteur Topic: ESU Switchpilot  (gelezen 12639 keer)

Dominique

  • Offline Offline
  • Berichten: 209
Re: ESU Switchpilot
« Reactie #30 Gepost op: 11 February 2008, 18:57:13 »
@ Wim,

hier de foto's;

FOTO 1 :



De rode draad vanuit de ESU is de rode draad naar het relais op het schema van Wim.
op de foto zit rode draad verkeerde contact maar zit nu gewoon in OUT A.

De oranje draad uit ESU is zeg maar de "zwarte" draad naar relais. middelste contact.

De blauwe draad is voor de groene draad op het schema naar relais.

Foto 2:



De rode draad links onderaan uit Relais gaat naar rode sein aansluiting.

De oranje draad gaat naar Trafo. middelste uit relais (zwarte draad)

De blauwe draad uit het relais onderaan gaat naar het groene sein.


Foto 3:



De witte draad vanuit het kroonsteentje gaat naar de trafo.  (zwarte draad)
zit aan de zwarte draad van het sein.

hierbij hoop ik dat het duidelijke foto's zijn.
anders hoor ik het graag.

Groetjes dominique
« Laatst bewerkt op: 11 February 2008, 19:22:29 door Dominique »

Aernoud

  • Offline Offline
  • Berichten: 113
Re: ESU Switchpilot
« Reactie #31 Gepost op: 11 February 2008, 23:50:00 »
Beste Dominique,

Ik kan geen fout in je aansluitingen ontdekken.
Wat ik zelf nu zou doen is controleren of het relais met zijn aansluitingen goed werkt. Daarvoor de drie draden op aansluiting 1 van de Switchpilot loshalen.
Vervolgens: De oranje draad in een van de gele aansluitingen van je trafo klemmen en de knop van de trafo voluit zetten.
De richting waarin de knop staat zou niet uit mogen maken.

Dan met de blauwe draad de andere gele aansluiting van je trafo aantikken (niet klemmen), het relais zou nu om moeten schakelen en het sein groen tonen.
Door om en om met de rode en de blauwe draad de aansluiting op de trafo aan te tikken zou het relais iedere keer om moeten schakelen.

Werkt dat, dan zit het probleem bij de Switchpilot en gaan we verder zoeken.

Groeten,
Aernoud

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7819
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: ESU Switchpilot
« Reactie #32 Gepost op: 11 February 2008, 23:54:47 »
Als je het relais via de switchpilot nu in de andere stand zet, dan gaat het andere lampje toch branden en de trein rijden. Hoor je het relais klikken als je het via de switchpilot en de centrale bediend??
De aansluitingen zijn goed, dus is er iets anders aan de hand.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Dominique

  • Offline Offline
  • Berichten: 209
Re: ESU Switchpilot
« Reactie #33 Gepost op: 12 February 2008, 20:01:06 »
@ Aernoud,

Heb de schakeling getest op jouw manier, dan schakelt het sein wel van rood naar groen.
mits de trafo vanuit nul naar links gedraaid wordt....


@ Wim,

Met switchpilot hoorde ik het relais niet schakelen, het sein bleef rood branden en het spoor stroomloos. ondanks ik de switchpilot via het twin center schakelde..

(4 elektr wissels werken er wel prima op!:D )


Kan dit komen doordat ik de ESU switch vanaf het spoor voed? via gebruiksaanwijzing parallel voeding op TRK B TRK A en PWB PWA ?
dat de switch via aparte trafo gevoed moet worden voor dit soort systemen?



mvg Dominique
« Laatst bewerkt op: 12 February 2008, 20:24:22 door Dominique »

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7819
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: ESU Switchpilot
« Reactie #34 Gepost op: 12 February 2008, 21:01:02 »
Dan ben ik bang dat het relais 5552 van Viessmann niet werkt met de switchpilot. In de handleiding van de 5552 staat nadrukkelijk dat het werkt met digitale decoders als er een positieve schakelpuls gegeven wordt.
Dat doen de K83 en de 5211 decoders.

Dit is ongeveer hetzelfde probleem als met de LA010 en motorische aandrijvingen.

Ik ben bang voor je dat je een ander relais zult moeten gebruiken. je kunt er eentje bij conrad kopen bijvoorbeeld artno 503398

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Dominique

  • Offline Offline
  • Berichten: 209
Re: ESU Switchpilot
« Reactie #35 Gepost op: 12 February 2008, 21:05:33 »

@ Wim,

 Zelf kreeg ik inderdaad het idee dat het relais niet wou werken met de ESU...
 ik zal is bij conrad kijken, is naar lezen hier op het forum wel de moeite waard heb ik begrepen.

Of is het een optie, om een ESU switchpilot extension aan de ESU switchpilot te hangen?

Groetjes Dominique

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26962
    • Pagina van klaas
Re: ESU Switchpilot
« Reactie #36 Gepost op: 13 February 2008, 14:15:57 »
Wat doe je als je het niet meer snapt? Dan ga je de handleidingen lezen.  ;)

In de handeleiding van de Switschpilot: de common van de uitgang heeft positieve potentiaal.
In de handleiding van de 5552: de common van de ingangen moet min zijn.

Deze twee apparaten kun je dus niet zonder meer aan elkaar verbinden, dat werkt gewoon niet omdat de polariteiten verschillend zijn.
Hoe het dan wel moet, daar moet ik nog even over denken. (of iemand anders, dat mag natuurlijk ook)
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Dominique

  • Offline Offline
  • Berichten: 209
Re: ESU Switchpilot
« Reactie #37 Gepost op: 13 February 2008, 17:37:22 »

De handleiding meerdere keren gelezen....
maar ja... dat duits he...  ???

we komen er wel uit... na testen en dergelijke. nu weten meerdere mensen ook gelijk dat een ESU switchpilot niet werkt met Viesmann relais 5552....

Zelf zit ik te denken aan een Switchpilot extension is dat misschien handig?


Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7819
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: ESU Switchpilot
« Reactie #38 Gepost op: 13 February 2008, 18:52:30 »
En waarschijnlijk ook duur. Denk dat een los relais goedkoper is, bijvoorbeeld die van Conrad.

Maar ik zit op een oplossing te broeden. Kost waarschijnlijk minder dan 1,50.
Zal het vanavond even testen.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Aernoud

  • Offline Offline
  • Berichten: 113
Re: ESU Switchpilot
« Reactie #39 Gepost op: 13 February 2008, 19:04:14 »
Wim was me net voor  ;)

@Klaas, ik was begonnen met het lezen van de handleiding, maar net die ene regel waar jij naar verwees heb ik dus toch nog herhaaldelijk overheen gelezen  :(
Het koppelen van de twee apparaten is wel mogelijk, maar bewerkelijk. Wat als eerste bij mij opkomt is twee transistoren in combinatie met weerstanden en eventueel vrijloopdioden gebruiken en de zaak inverteren (is dat waar jij aan denkt Wim?).

@Dominique, Uiteraard is de Switchpilot extension handig hiervoor, maar als je slechts één stopsectie hebt en je de andere uitgangen niet nodig hebt is het een dure keus.
De 5551 van Viesmann is een conventioneel relais en kan ook gebruikt worden, echter is het één relais met vier contacten terwijl de 5552 twee relais zijn met elk twee contacten.

Andere optie is de Switchpilot vervangen.
Als ik slechts één sectie zou hoeven aansturen zou ik het eerder aangegeven relais gebruiken en de draden solderen.
Volgens Conrad is de aanstuurspanning 9-22 volt (nominaal 12) en is dan ook goed te gebruiken.

Je zult dus een afweging moeten maken.

@Klaas, ik heb het datablad van het relais (Nederlands, Duits) bekeken. Ik snap hoe Conrad aan de ondergrens komt, volgens het datablad is de minimaal benodigde spanning 70% van de nominale. Maar ik zie niet hoe ze aan de 22 volt komen.

Groeten,
Aernoud

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26962
    • Pagina van klaas
Re: ESU Switchpilot
« Reactie #40 Gepost op: 13 February 2008, 19:37:25 »
@Wim, bedoel je zo'n soort schema?




@ Aernoud, die 22V kan ik in dat datablad niet terugvinden. Waar zie jij dat staan?
« Laatst bewerkt op: 13 February 2008, 20:00:18 door Klaas Zondervan. Reden: spelfoutje »
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7819
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: ESU Switchpilot
« Reactie #41 Gepost op: 13 February 2008, 19:42:58 »
Nee, ik zat te denken om twee bruggelijkrichters te gebruiken.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Dominique

  • Offline Offline
  • Berichten: 209
Re: ESU Switchpilot
« Reactie #42 Gepost op: 13 February 2008, 21:10:23 »

@ Wim,

Ik wacht rustig af op het "broed exemplaar"  :D

@ Aernoud,

Er komen meerdere stopsectie's cq seinen... het plan is tot nu toe om 8 seinen met stopsectie's te creeeren.
is dan de extension voor esu switch te overwegen geloof 26 euro is die  ::)


Alvast bedankt weer voor de antwoorden

Groetjes Dominique



Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7819
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: ESU Switchpilot
« Reactie #43 Gepost op: 13 February 2008, 21:26:34 »
Eigenlijk begrijp ik niet waarom je in een digitale baan stroomloze secties maakt om je trein e laten stoppen. Dan kun je toch gewoon analoog blijven rijden, want wat is dan de meerwaarde van het digitale?

Mijn broeisel komt niet uit, daar zat een gedachtekronkel teveel in.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Dominique

  • Offline Offline
  • Berichten: 209
Re: ESU Switchpilot
« Reactie #44 Gepost op: 13 February 2008, 21:33:01 »

in het station moet de trein toch ff stoppen voor rood licht.... ik heb alleen maar te horen gekregen dat je dan een stroomloze sectie moet inbouwen met een sein  via een decoder en die sluit je aan op je twin center (in mijn geval)

Hoe of wat is anders een mogelijk heid voor stoppen van treinen in digitale vorm?

Ik ben nog beginner hierin en probeer zoveel mogelijk erover te vinden en te lezen dus alle tips zijn welkom.

Groetjes Dominique