Doel:€250.00
Donaties:€55.00

Per saldo:€-195.00

Steun ons nu!
Actie: steun €2.50 via de Wim Vink kalender 2021!

Laatst bijgewerkt
op 18-10-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Houtlijm die niet watervast is, nog te koop? door ramdani
Vandaag om 19:49:31
Bezetmelders vraag door Hans1963
Vandaag om 19:48:04
Falkenheim door Falcon10
Vandaag om 19:47:59
Een nieuw begin in 0 door arnout
Vandaag om 19:45:59
Station Apeldoorn draad door MathieuN
Vandaag om 19:45:38
Decoder overleden na ruim 3 maanden stilstand? door zuylen
Vandaag om 19:45:13
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 19:45:11
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:39:29
Artitec 2020, nieuws van de fabrikant. door Rob E.
Vandaag om 19:30:24
NS 6100 van GM&S door Ivo tB
Vandaag om 19:30:08
Kleinbottwar in spoor 1 door becasse
Vandaag om 19:21:27
Lampjes in serieschakeling door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:17:18
NS 1200 in bruin - welke bies/biezen door VAM65
Vandaag om 19:06:08
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railhopper
Vandaag om 18:59:35
N spoor door willem 8
Vandaag om 18:41:46
Buitenlust door Huib
Vandaag om 18:41:28
Foto's gezocht van personeelverblijfswagen door timtrein
Vandaag om 18:16:44
BNLS-module: "Werkspoor-Kathedraal" door Hendrik Jan
Vandaag om 18:13:57
Interieur voor Liliput smalspoorbuffetrijtuig door VFR
Vandaag om 17:48:38
Een kleine baan in een grote schaal: Laden en lossen in 1:22.5 door NS1220
Vandaag om 17:39:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door daempfer
Vandaag om 17:35:38
Postwagen/Dg HSM P445 / NS 2001 in messing. Schaal 0. door FritsT
Vandaag om 17:33:48
De bouw van een modulebaan met Nederlands Landschap door AntonM
Vandaag om 17:19:45
Projekt 083-338 door Falkenberg
Vandaag om 17:02:29
Old England door Wim Vink
Vandaag om 16:57:55
roco donderbus rijtuig te openen? door rjr
Vandaag om 16:24:05
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Erik Baas
Vandaag om 15:57:50
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg, ofwel de Bimmelbahn door tijgernootje
Vandaag om 15:48:58
Langstraatspoorlijn modulebaan door Robkop
Vandaag om 14:46:26
Station Ermelo in model 1:160 door hgr
Vandaag om 14:39:26
  

Auteur Topic: Verstevigen MDF  (gelezen 6822 keer)

Ronald Koerts

  • Offline Offline
  • Berichten: 7804
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Verstevigen MDF
« Reactie #60 Gepost op: 15 januari 2020, 09:47:05 »
Bij praxis noemen ze het populieren TRIPLEX (12mm). Is dat dan het goede materiaal?

Waarom niet? Het is gewoon een soort van multiplex. De termen multiplex en triplex wordt door elkaar gebruikt.

- wat is de gewenste maat van de "hoogkant" (bij MDF en triplex)? Soms lees is 4 cm, soms 8 cm. Met 8 cm verlies je natuurlijk weer werkruimte onder de plaat.

Ik heb 50mm als opstaande rand. Bij een volgende baan zou ik nu naar 80 of 100mm gaan. Dan heb je genoeg ruimte voor wisselmotoren e.d. Nu met 50mm is het altijd even kijken of het goed gaat. Mijn bakken heb ik een beetje "over gedimensioneerd" met 12mm als dek. Dat had niet gehoeven, 9mm was dik zat geweest op het raamwerk dat er als basis onder zit. Goed als civiel-techneut ben je gewend dat het altijd wat "steviger" zijn  :)

- hoe gaan jullie om met bedrading? Door het raster heen, of eronder door?

Geen raster, maar gewoon onder de plaat. Kijk maar eens in mijn bouwdraadje. Ik zou door het raster heen doen. Met het ontwerp kan je rekening houden met "bedrading" door bijvoorbeeld van te voren gaten in de spanten te maken. Dat scheelt ook weer in gewicht.  :)

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Rob E.

  • Offline Offline
  • Berichten: 2948
  • Modelspoor is emotie...
Re: Verstevigen MDF
« Reactie #61 Gepost op: 15 januari 2020, 09:47:43 »
Als je nou geld gaat uitgeven aan je onderbouw, kijk dan niet op een paar stuivers. Als je je baan modulair wilt opzetten voor tentoonstellingen e.d.: populieren multiplex, 12 mm, anders het 'gewone'12 mm dikke multiplex. MDF zou ik vanwege de formaldehyde-meuk die er in zit en de kans op het toch een beetje doorzakken psoonlijk sowieso niet gebruiken. Met zagen 'stoft' het MDF ook veel meer dan multiplex. But it's your choice…. ;) ;D.

Groeten,
Rob

Oh, en haal het nou niet bij de bouwmarkt, die laten zijn in de regel toch van wat mindere kwaliteit (lees: golfplaat-achtig). Ik weet een top-adres in de buurt van Houten...

« Laatst bewerkt op: 15 januari 2020, 09:51:01 door Wijktrein »
Gewoon een keer beginnen....

Luc2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 1111
Re: Verstevigen MDF
« Reactie #62 Gepost op: 16 januari 2020, 17:58:31 »
De kogel is door de kerk.....

Het wordt multiplex van 12 mm, met ongeveer een 60x60 raster van vuren latten van 27x44. Op de overgangen van de platen vurenlatten van 44 x 44. Daarnaast handhaven van de dikke poten, bij de overgangen van de platen. Dit weekend bestellen.....en dan eerst slopen ;) Al zal ik de huidige MDF tafel voorlopig ook als werktafel gebruiken om de raster te maken (met hulp ;))

Het uitneembare brugdeel en de verschuifbare plank wordt waarschijnlijk van 12 mm populieren triplex (gewicht).

Dank voor jullie tips.

@wijktrein, pb ;)
« Laatst bewerkt op: 16 januari 2020, 18:11:41 door Luc2000 »

Ferry As

  • Spoor 1
  • Offline Offline
  • Berichten: 1695
  • **
Re: Verstevigen MDF
« Reactie #63 Gepost op: 16 januari 2020, 19:08:32 »
Mja, en wat als die vuren latten in de loop der tijd toch krom trekken ?

Dan is alles krom.. ik zou het zo niet doen. Een kromme 44x44 balk krijg je niet meer recht....

MDF is al veel over gezegd, leuk spul maar niet voor een modelbaan.

Voor m'n spoor 1 baan heb ik bakken gemaakt van 60 x 120.

Stijfheid en recht blijven bereik je het makkelijkste door een raster te maken met verticale spanten die voldoende hoogte hebben, ik heb 10 cm aangehouden.

De bakken zijn gemaakt van stroken populieren multiplex van 6 mm.
De zijwanden zijn dubbel verlijmd, de dwarsspanten zitten hiertussen opgesloten.
De kopspanten zijn van 18 mm beuken multiplex ivm de hardheid voor het koppelen dmv 8mm bouten.

Een topplaat van 9mm is ruim voldoende bij een raster van ong 30 x 40 cm.

Deze constructie heeft zich ondertussen bewezen in de afgelopen jaren. Het is recht gebleven, stijf en lekker licht.

Gebruik zeker geen meranti multiplex. Onnodig zwaar en splintert makkelijk.

Zoveel modelspoorders, zoveel banen, zoveel meningen  ;)

Grt.

Ferry


Zilte

  • Gast
Re: Verstevigen MDF
« Reactie #64 Gepost op: 16 januari 2020, 19:23:22 »
In analogie met Ferry As zou ik de spanten ook gewoon van multiplex maken. Veel sterker en lichter dan vuren latten.

Luc2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 1111
Re: Verstevigen MDF
« Reactie #65 Gepost op: 16 januari 2020, 20:12:27 »
Mja, en wat als die vuren latten in de loop der tijd toch krom trekken ?

Dan is alles krom.. ik zou het zo niet doen. Een kromme 44x44 balk krijg je niet meer recht....

MDF is al veel over gezegd, leuk spul maar niet voor een modelbaan.

Voor m'n spoor 1 baan heb ik bakken gemaakt van 60 x 120.

Stijfheid en recht blijven bereik je het makkelijkste door een raster te maken met verticale spanten die voldoende hoogte hebben, ik heb 10 cm aangehouden.

De bakken zijn gemaakt van stroken populieren multiplex van 6 mm.
De zijwanden zijn dubbel verlijmd, de dwarsspanten zitten hiertussen opgesloten.
De kopspanten zijn van 18 mm beuken multiplex ivm de hardheid voor het koppelen dmv 8mm bouten.

Een topplaat van 9mm is ruim voldoende bij een raster van ong 30 x 40 cm.

Deze constructie heeft zich ondertussen bewezen in de afgelopen jaren. Het is recht gebleven, stijf en lekker licht.

Gebruik zeker geen meranti multiplex. Onnodig zwaar en splintert makkelijk.

Zoveel modelspoorders, zoveel banen, zoveel meningen  ;)

Grt.

Ferry



 Volgens mij is er sprake van een misverstand. Alle (!) MDF gaat eruit. De ondersteuning doe ik met vurenhout (27x44 en 44x44). Hogere vuren latten met enige breedte zag ik niet bij praxis.

Ferry As

  • Spoor 1
  • Offline Offline
  • Berichten: 1695
  • **
Re: Verstevigen MDF
« Reactie #66 Gepost op: 16 januari 2020, 20:16:13 »
Dat van het MDF had ik begrepen, heb dat enkel geschreven als bevestiging wat anderen reeds hadden genoemd 😉

Maarre, waarom vuren latten ? Je kunt toch uit een multiplex plaat stroken laten zagen ?


Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 19691
    • Pagina van klaas
Re: Verstevigen MDF
« Reactie #67 Gepost op: 16 januari 2020, 21:13:15 »
Die vuren latten vind ik ook geen goed idee. En zeker niet de afmetingen die je noemt.
Ik zou eerder gaan voor dunnere en hogere, b.v. 18x90 of zo iets. Daarbij moet je bedenken dat de hoogte kwadratisch doortelt in de sterkte. Als je een lat 2 keer zo dik maakt, dan wordt hij 2 keer zo sterk. Maar maak je hem 2 keer zo hoog, dan wordt hij 4 keer zo sterk.
Ik ben het met andere sprekers eens dat je in plaats van vuren latten beter multiplex stroken kunt nemen.
"Without" wordt omgebouwd tot "Heuvelland"
Het werk aan "Uit en Thuis" ligt daardoor even stil.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 19691
    • Pagina van klaas
Re: Verstevigen MDF
« Reactie #68 Gepost op: 16 januari 2020, 21:36:03 »
edit:
Ik reageerde hier op een post die intussen is verwijderd.
"Without" wordt omgebouwd tot "Heuvelland"
Het werk aan "Uit en Thuis" ligt daardoor even stil.

Bert van Gelder

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 3884
Re: Verstevigen MDF
« Reactie #69 Gepost op: 16 januari 2020, 21:38:56 »
Klaas,

Ik had mijn opmerking weer weggehaald, omdat ik het bewijs even niet zo snel kon vinden. Maar ik herinner me:
Wmb= b h3.

Maar werktuigbouwkunde is ook alweer even niet gebruikt hier...

Gr, Bert

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 9305
Re: Verstevigen MDF
« Reactie #70 Gepost op: 16 januari 2020, 21:49:43 »
Gelukkig werkt dat bouwkundig hetzelfde.  8)
Trambaantje in h0
Rosestraat in 0/0m 
Tea Tray Depot in 0
www.modulebaan.nl  Charleroi - Route de Mons

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 19691
    • Pagina van klaas
Re: Verstevigen MDF
« Reactie #71 Gepost op: 16 januari 2020, 21:56:19 »
Het is mijn vakgebied niet, maar heb me er wel eens in verdiept voor een bouwvergunning.
Als ik me goed herinner werkt de hoogte van een balk kwadratisch door als het gaat om de last voordat hij bezwijkt. En als het gaat om de doorbuiging werkt de hoogte tot de derde macht. Bij sterkteberekeningen is de doorbuiging meestal bepalend. Maar iemand die het beter weet mag me corrigeren. ;)
"Without" wordt omgebouwd tot "Heuvelland"
Het werk aan "Uit en Thuis" ligt daardoor even stil.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 9305
Re: Verstevigen MDF
« Reactie #72 Gepost op: 16 januari 2020, 22:09:17 »
Op het gevaar héél erg af te dwalen...
Je rekent een constructie door op sterkte, stijfheid en stabiliteit. Voor vloeren e.d. is de stijfheid (doorbuiging) meestal bepalend voor de afmetingen. Als een vloer nog lang niet bezwijkt dan buigt en veert hij al zo ver door dat de gemiddelde bewandelaar al zeeziek wordt.  ;D
Kortom, je hebt gelijk.
« Laatst bewerkt op: 16 januari 2020, 22:19:52 door Marc tramt »
Trambaantje in h0
Rosestraat in 0/0m 
Tea Tray Depot in 0
www.modulebaan.nl  Charleroi - Route de Mons

Luc2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 1111
Re: Verstevigen MDF
« Reactie #73 Gepost op: 16 januari 2020, 22:16:54 »
Heldere toevoegingen. Met name over het effect van de hoogte van de balkjes.


Een multiplex plaat van 244x122x1.8 met een hoogte van 8 of 9 cm levert een hoop balkjes ;)

Ik ga eens kijken hoe ik dat makkelijk laat zagen.

Of anders als terugvaloptie toch vurenhout zoeken van 8 of 9 cm hoog en (minimaal) 2cm dik.

Excuses,  voor het doorvragen, maar ik ben qua constructie een leek. Dank voor jullie hulp!

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3208
Re: Verstevigen MDF
« Reactie #74 Gepost op: 16 januari 2020, 22:37:21 »
De grootste overspanning heeft de ondersteuning nodig. Dat moet verstevigd worden. Standaard (vuren) latten van bijvoorbeeld 18x27mm gebruiken. Goed verlijmen en schroeven.
Dat zou ik eerder met een strook gezaagd multiplex doen, dat buigt vele malen minder door dan een massieve vurenhouten lat, die buigen gewoon mee.
Als je pech hebt zijn die vurenhouten latten al krom als ze nog in de bouwmarkt staan ;p
Pak maareens een lat met een lengte van 270 en probeer die over de hoogte door te buigen, het zal je tegenvallen hoever dat nog zal buigen :p

Zou u de platen echt willen gebruiken, dan zou ik ze met terpentine afnemen en rondom goed in een grondverf zitten.

Daar zou ik de speciale, daarvoor bedoelde, MDF ontvettings doeken voor gebruiken, je waarschuwt tegen dampen uit MDF maar adviseert wel boven de chemische dampen van terpentine te gaan hangen ? Dat is nog vele ongezonder ;)
Citaat
Mijn persoonlijke ervaringen met MDF zijn niet best. Gezien wat BR-59 toevoegt over de schadelijke effecten is het voor mij wel helder: Die doorgebogen plank gaat mijn huis uit en gaat naar het chemisch afval.
Dat is ook overdreven, MDF is geen chemisch afval en kan gewoon een afvalcontainer voor hout gedeponeerd worden.
« Laatst bewerkt op: 16 januari 2020, 23:04:47 door Thom »