Bij praxis noemen ze het populieren TRIPLEX (12mm). Is dat dan het goede materiaal?
- wat is de gewenste maat van de "hoogkant" (bij MDF en triplex)? Soms lees is 4 cm, soms 8 cm. Met 8 cm verlies je natuurlijk weer werkruimte onder de plaat.
- hoe gaan jullie om met bedrading? Door het raster heen, of eronder door?
Mja, en wat als die vuren latten in de loop der tijd toch krom trekken ? Dan is alles krom.. ik zou het zo niet doen. Een kromme 44x44 balk krijg je niet meer recht....MDF is al veel over gezegd, leuk spul maar niet voor een modelbaan.Voor m'n spoor 1 baan heb ik bakken gemaakt van 60 x 120. Stijfheid en recht blijven bereik je het makkelijkste door een raster te maken met verticale spanten die voldoende hoogte hebben, ik heb 10 cm aangehouden.De bakken zijn gemaakt van stroken populieren multiplex van 6 mm. De zijwanden zijn dubbel verlijmd, de dwarsspanten zitten hiertussen opgesloten.De kopspanten zijn van 18 mm beuken multiplex ivm de hardheid voor het koppelen dmv 8mm bouten.Een topplaat van 9mm is ruim voldoende bij een raster van ong 30 x 40 cm.Deze constructie heeft zich ondertussen bewezen in de afgelopen jaren. Het is recht gebleven, stijf en lekker licht.Gebruik zeker geen meranti multiplex. Onnodig zwaar en splintert makkelijk. Zoveel modelspoorders, zoveel banen, zoveel meningen Grt.Ferry
De grootste overspanning heeft de ondersteuning nodig. Dat moet verstevigd worden. Standaard (vuren) latten van bijvoorbeeld 18x27mm gebruiken. Goed verlijmen en schroeven.
Zou u de platen echt willen gebruiken, dan zou ik ze met terpentine afnemen en rondom goed in een grondverf zitten.
Mijn persoonlijke ervaringen met MDF zijn niet best. Gezien wat BR-59 toevoegt over de schadelijke effecten is het voor mij wel helder: Die doorgebogen plank gaat mijn huis uit en gaat naar het chemisch afval.