Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Veevervoer ss/ ns door Mar-Cas
Vandaag om 14:21:04
RTM in 0m door Jan den Haan
Vandaag om 14:20:40
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door hervé
Vandaag om 14:09:07
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 14:08:23
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Rick
Vandaag om 14:07:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 14:06:26
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door AP3737
Vandaag om 13:53:41
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door bask185
Vandaag om 13:42:06
Albert Modell 2025 door KNed
Vandaag om 13:19:23
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door daempfer
Vandaag om 12:47:46
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 12:47:02
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Eric B
Vandaag om 11:59:50
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 10:52:08
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 10:50:35
The Summer of 69 door Besselspoor
Vandaag om 10:20:32
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:11:26
Roco 2025 door spoorijzer
Vandaag om 08:22:38
loc rijdt niet met multimaus. door Martijn193
Vandaag om 06:22:52
Roco Loc trilt 1 kant op bij optrekken icm klokanker door Martijn193
Vandaag om 06:19:38
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
25 August 2025, 23:16:53
No Poirot needed. door Huup
25 August 2025, 22:55:34
23 augustus modelspoorbeurs Houten door ModelWessel
25 August 2025, 22:44:08
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Wim Vink
25 August 2025, 22:28:31
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Sven
25 August 2025, 21:45:24
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Frank 123
25 August 2025, 21:31:40
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door Reinout van Rees
25 August 2025, 21:04:03
Wat spoor 1 brouwsels door Kees-Jan
25 August 2025, 20:59:59
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
25 August 2025, 20:52:06
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door basjuh1981
25 August 2025, 20:37:40
Wegfrezen ballastgewicht t.b.v. ruimte voor decoder door Jeronimos
25 August 2025, 20:13:22

Auteur Topic: Kleurenfilm stoom en turkoois  (gelezen 15801 keer)

prutser

• Offline Offline
  • Spaar ze allemaal.
Re: Kleurenfilm stoom en turkoois
« Reactie #30 Gepost op: 04 January 2020, 21:38:01 »
Die zin was ook met een kwinkslag (zie de lachen emoticon) omdat het nu juist weer reden tot discussie geeft.
Ik zit in kamp donkergroen dus zal dan ook steeds donkergroen zien, maar nu ik de foto nog eens bekijk; hoe zit het eigenlijk met de lampringen? Ik zie weer donkergroen.

Stephan.

meino

• Offline Offline
« Reactie #31 Gepost op: 04 January 2020, 22:05:07 »
Nu we toch weer aan het discussieren zijn. Zou de kleur blauw misschien RAL5013 zijn?

Deze kleur heet Kobaltblauw en is de officiele kleur voor het blauw in de Nederlandse vlag.

Groet Meino

Dpc Fo

• Offline Offline
    • Mijn fotosite
« Reactie #32 Gepost op: 04 January 2020, 23:31:43 »
RAL-systeem werd niet door NS gebruikt. De kleur van de bies is volgens het andere turquoisedraadje Valentine Z 779, en de Fransen noemden dat in de bouwtekening 'Vert', wat gewoon groen betekent. Dit gegeven maakt een interpretatie dat het donkerblauw is erg onwaarschijnlijk. Zie ook de reactie van Arjen hiervoor.

Meet de bies bij het rechterfrontsein eens, daar is de lichtval hetzelfde als op de nummerplaat.
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

Thom

• Offline Offline
« Reactie #33 Gepost op: 05 January 2020, 00:02:57 »
De ontwerper Paul Arzens heeft ergens ooit beschreven dat ie het kleuren schema zag als "De eendjes die zwemmen op het water"...
... nu zul je denken, wat heeft die man gerookt :p

Maar de turkooizen kleur van de bak zou overeen komen met de glimmering in de veren van eenden, en de banden van de lok stelde het 'slootgroen' voor, dat waar de eendjes overheen zouden zwemmen.

Verder heb ik destijds voor het bepalen van het huidige kleurenschema van de 1125 de bewaarde zij nummerplaat van de 1303 mogen zien, de achtergrond geschilderd in een donkergroene kleur, bijna tegen het zwart aan waarbij in beschadigingen ook geen sporen van andere kleuren te zien waren.

Op de rand van de plaat zat een brede streek turkoois van het bijwerken van de bak, iets waarvan je op foto's van de jonge lokken al duidelijk ziet dat men al snel met postzegelen begonnen was omdat men problemen had met de verflaag.

Persoonlijk is een film als dit voor mij een mooie bevestiging dat we een goede keuze gemaakt hebben, maar ook niet meer dan dat door de vele variabelen in de kleurweergave ervan.
Zoals eerder gezegd, de lichtomstandigheden toen, de kwaliteit van de film, de kwaliteit van het ontwikkelen, hoe is de film bewaard, hoe is deze gedigitaliseerd, is de film daarbij nabewerkt etc...?

Zo valt op deze foto mij de rode vlag op, bijna tot op de pixel egaal één en dezelfde tint rood, dat komt mij wat vreemd over.
« Laatst bewerkt op: 05 January 2020, 00:07:23 door Thom »

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #34 Gepost op: 05 January 2020, 00:52:35 »
Maar groen op een nummerplaat wil niet zeggen dat de bies ook groen was...

Martin Welberg

• FYA !!!
  • Offline Offline
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
« Reactie #35 Gepost op: 05 January 2020, 01:00:32 »
Citaat
Zoals eerder gezegd, de lichtomstandigheden toen, de kwaliteit van de film, de kwaliteit van het ontwikkelen, hoe is de film bewaard, hoe is deze gedigitaliseerd, is de film daarbij nabewerkt etc...?

Vergeet het merk van de gebruikte film niet, deze zitten als presets in digitale software voor video bewerking tegenwoordig. Elk merk had zijn eigen kleurzweem..

meino

• Offline Offline
« Reactie #36 Gepost op: 05 January 2020, 10:39:24 »
Meet de bies bij het rechterfrontsein eens, daar is de lichtval hetzelfde als op de nummerplaat.

Dat heb ik ook eens geprobeerd. Het probleem is dat dit deel erg donker wordt. Hierdoor krijg je last van "clipping" in de kleurkanalen. Dat komt door dat film materiaal niet in staat is om het contrast vast te leggen, en ook de digitale omzetting van het analoge beeld veroorzaakt verleis, vooral rechts in het histogram. Als ik het beeld sterk vergroot en meet in de paar lichtere delen, dan overheerst ook weer de blauwe component.

Maar Thom heeft de nummerplaat van de 1303 in handen gehad, en beschrijft die als een groene tint, bijna zwart. Ik heb ook de ringen rond de rand eens geprobeerd te meten, Alhoewel de metingen een grote variatie hebben, is wel een feit dat in de meeste metingen het groene kanaal wat sterker is dan blauw.
Dat resulteert in de volgende kleur:

Ik zelf blijf het gevoel hebben dat de bies net een wat andere tint heeft dan de ring rond de lamp, maar misschien wordt dat toch veroorzaakt door weerspiegeling van de lucht in de glanzende verf. Kortom twijfel en we zullen het waarschijnlijk nooit definitief weten. Ik zelf houd dus de bies heel donkerblauw op mijn turquoise  Roco 1100.

Groet Meino

Thom

• Offline Offline
« Reactie #37 Gepost op: 06 January 2020, 00:57:20 »

Ik zelf blijf het gevoel hebben dat de bies net een wat andere tint heeft dan de ring rond de lamp, maar misschien wordt dat toch veroorzaakt door weerspiegeling van de lucht in de glanzende verf. Kortom twijfel en we zullen het waarschijnlijk nooit definitief weten. Ik zelf houd dus de bies heel donkerblauw op mijn turquoise  Roco 1100.

Groet Meino
Op de schilderstekening staan maar twee kleuren groen (Vert) genoemd, het turkoois van de bak is de één daarvan, het slootgroen voor de banden de andere.

Zouden de ringen daadwerkelijk een andere kleur groen zijn dan had er nog een 3e kleur groen genoemd geweest, daarbij; alleen een extra kleur erbij voor alleen 4 ringen is zeker in die tijd wat onzinnig en onhandig.

Maar groen op een nummerplaat wil niet zeggen dat de bies ook groen was...
De schilderstekening schrijft dezelfde kleur voor voor de band tussen de ceinturen en de achtergronden van de nummerplaat.
"Bande médiane - Fond des plaques de numérotage". Ook is op andere foto's wel terug te vinden dat daar in ieder geval geen verschil in kleur in zit.

Overigens is de kleur biezen op de 1125 nu s-8010-B30G, te zien op https://ncscolour.com/product/s-8010-b30g/ echter wat vervolgens op mijn (laptop)monitor verschijnt lijkt in de verste verte niet op de kleurwaaier die naast mijn laptop ligt :)
« Laatst bewerkt op: 06 January 2020, 01:15:44 door Thom »

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #38 Gepost op: 06 January 2020, 01:31:16 »
Maar dat gaat allemaal uit van de kleuren van een 1100 en niet van een 1300...

En kijk eens naar deze zw/w foto. De bies heeft De zelfde kleur als waar het blauw op de nummerplaat zit. En Ja, ik weet ook wel dat zw/w weinig zekerheid biedt maar de overeenkomst in tint vind ik opvallend.

Eelco
« Laatst bewerkt op: 06 January 2020, 01:39:10 door NS8714 »

Dpc Fo

• Offline Offline
    • Mijn fotosite
« Reactie #39 Gepost op: 06 January 2020, 06:27:28 »
Ja, zeker naast die "zwarte" 1200... :P

Zoom eens in op die foto, en kijk dan naar de bies bij het linkerfrontsein. Daar is de kijkhoek en de lichtval hetzelfde. Daar zie je toch echt een verschil in grijswaarde tussen de bies en de nummerplaat.;
« Laatst bewerkt op: 06 January 2020, 08:07:20 door Dpc Fo »
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

Edwin2121992

• Offline Offline
« Reactie #40 Gepost op: 06 January 2020, 08:03:17 »
Eelco jij gaat er vanuit dat de nummerplaat blauw is en dus de band ook, doordat het de zelfde tint zou zijn. Maar volgens de schilder tekening is de nummerplaat ook groen dus kan net zo goed de band dezelfde tint groen zijn. Daarnaast gaat Thom niet perse uit van een 1100. Hij heeft al meerdere malen de nummerplaat van de 1303 genoemd en de schildertekeningen van de 1300 staan ook in het turqooise dilemma topic.

Overigens is op mijn laptop scherm de band haast zwart op t filmpje, dus vind het weinig zeggen. De schildertekeningen lijken mij toch echt de meest betrouwbare bron.

Groeten Edwin.

Besselspoor

• Offline Offline
  • Team Mitropa - OHMB
« Reactie #41 Gepost op: 06 January 2020, 08:33:16 »
Er is al vaker geopperd dat de band bij de 1300 zwart is geweest, dat zou best kunnen. Vroege foto's laten een verschillende tint zien tussen het nummerschild en de band op de zijkanten. Waar voor de 1100 het donkergroen min of meer is vastgesteld en voor de 1200 donkerblauw wel bewezen is, lijkt het me terecht de diverse aanwijzingen voor een zwarte band aan de 1300 toe te dichten.
RETROBAHN A.G.

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #42 Gepost op: 06 January 2020, 09:49:03 »
't Is net Judo.

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk

Spoor 0 adept

meino

• Offline Offline
« Reactie #43 Gepost op: 06 January 2020, 09:58:55 »
Het nummerschild voor op de lok is rood, aluminium(wit) en blauw. Dat is duidelijk te zien op het beeldje uit de film. Wat de kleur van het nummerbord aan de zijkant van de lok is op dat beeld niet te zien, en ik ga er van uit dat dat de zelfde kleur als de bies is geweest. De vraag is, welke nummerplaat heeft Thom in handen gehad?

Groet Meino

Pauldg

• Offline Offline
« Reactie #44 Gepost op: 06 January 2020, 10:09:56 »
Zouden we, met alle voorbehouden van dien, een gezamenlijk standpunt kunnen innemen op de visie dat het in ieder geval om een héél donkere kleur gaat?  ;)
Don't be part of the problem. Be the entire problem!