Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:25:19
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door Joz
Vandaag om 21:20:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Schachbrett
Vandaag om 21:09:44
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 21:09:28
Pfarrerwinkel bahn door Schachbrett
Vandaag om 21:08:37
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door basjuh1981
Vandaag om 20:53:29
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 20:52:40
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:51:10
diorama, voor lange treinen. door JohnRobertGrunn
Vandaag om 20:25:07
Les Billards du Vivarais door Frank 123
Vandaag om 20:07:55
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
Vandaag om 19:59:22
Ijzeren Rijn: militair transport door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:20:47
Gewoon wat busfoto's door Keska
Vandaag om 19:20:28
Aachenau West door wob
Vandaag om 19:10:24
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door MartinRT
Vandaag om 19:04:37
19 Toen door defender
Vandaag om 19:01:10
20 en 21 april MobExpo door class 37
Vandaag om 18:16:26
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 17:45:39
Al mijn goede ideeën... door maartenvdb
Vandaag om 17:22:59
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 17:18:39
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ronald Halma
Vandaag om 15:58:27
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bask185
Vandaag om 15:50:37
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Hans Reints
Vandaag om 14:34:08
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 14:24:44
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:14:55
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:07:41
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 12:57:17
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door AlbertG
Vandaag om 12:10:11
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door RBlok
Vandaag om 10:23:55
Cranicher Altbahn door Eric v C
Vandaag om 10:09:34
  

Auteur Topic: Kleurenfilm stoom en turkoois  (gelezen 14200 keer)

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11415
    • Mijn fotoarchief
Re: Kleurenfilm stoom en turkoois
« Reactie #15 Gepost op: 04 januari 2020, 00:42:00 »
Nou, dan moet je toch eens heel goed kijken naar het moment dat de 1301 heel dichtbij is en dan de kleur van de bies vergelijken met het blauw van de nummerplaat. Die zijn niet hetzelfde, ook al is het verschil heel subtiel. Ik blijf bij het slootgroen dat al eerder in de turquoisediscussie is aangehaald.

En dan nog, ook al zijn de kleuren fantastisch, het is en blijft bijzonder riskant om een film van bijna 70 jaar oud als maatgevend voor de juiste kleur te zien.

Twee soorten blauw voor nummerplaat en bies. Ook een ervaren rot uit de museumwereld herkent het duidelijk als donkerblauw. En zegt dat het altijd donkerblauw is geweest.

Eelco

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1519
    • Dwangrail.nl
Re: Kleurenfilm stoom en turkoois
« Reactie #16 Gepost op: 04 januari 2020, 10:30:44 »
Een ding heb ik wel geleerd in de museumwereld, ga niet van het geheugen van mensen uit.
En zeker niet over zaken die 70 jaar geleden zijn gebeurd. Dan kom je er meestal met een teleurstelling van af.....

En met jouw stelling negeer je alle bewijzen die zijn gevonden bij het onderzoek van de nummerplaat van de 1303, en de kleurentekening die in het turkooize draadje staan.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=12265.msg3222063515#msg3222063515.

En ik zie trouwens een zeer donkergroene bies in het filmpje, dus het is maar wat je wilt zien.

Haalt chips en cola.  8)

Groeten Arjen
« Laatst bewerkt op: 04 januari 2020, 11:26:18 door AB 7216 »
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1488
    • Mijn fotosite
Re: Kleurenfilm stoom en turkoois
« Reactie #17 Gepost op: 04 januari 2020, 11:24:11 »
Beetje vroeg voor chips, Arjen. Maar ik ben het met je eens, het is maar net wat je wilt zien. Bovendien zegt mijn vrouw dat de meeste mannen het verschil tussen blauw en groen niet kennen.

Desondanks blijf ik er bij dat de bies niet donkerblauw is:



Heel tricky om hier wat uit af te leiden:

- oude film (waarbij de kleurenbalans zo ongeveer per frame anders kan zijn)
- jouw monitor is de mijne niet
- jouw internetbrowser - met of zonder kleurprofiel - is de mijne niet
- de subjectieve waarneming

Het enige dat je kunt zeggen is dat de kleur van de nummerplaat niet hetzelfde is als die van de bies. Om nu het welles-nietes hierover te vermijden heb ik in Photosoep de kleuren gesampled van het turquoise, de nummerplaat en de bies:







Bij de preview van dit bericht zie ik al verschil tussen de kleurweergave in de browser en die in mijn gekalibreerde professionele EIZO-monitor. Om maar even aan te geven hoe riskant het is om op beeldmateriaal af te gaan, dat onder verschillende omstandigheden wordt bekeken......

Overigens is het nu wel duidelijk dat NS in die tijd in ieder geval bij de 1300en gele frontseinen had.....

Ik ben nog steeds vanuit esthetisch/design oogpunt van mening dat de bies donkerturquoise is.
« Laatst bewerkt op: 04 januari 2020, 12:56:39 door Dpc Fo. Reden: iets verduidelijkt »
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2105
Re: Kleurenfilm stoom en turkoois
« Reactie #18 Gepost op: 04 januari 2020, 11:42:45 »
Ik weet niet of het mag, zoniet dan moet de moderator maar even de link naar het plaatje verwijderen. Ik heb even een frame van de film naar een jpegje omgezet. De film is kwa kleur redelijk, maar heeft wel een typische verkleuring veroorzaakt door het kiepen van de kleuren (veroorzaakt door een verschil in contrast curve voor iedere kleurlaag in de film). Daar hebben oude films vaak last van. Dat heb ik enigzins gecorrigeerd, dan krijg ik het volgende plaatje


Als ik nu de kleuren uitlees op de bies en het blauw van de nummerplaat, dan krijg ik de volgende RGB waarden (probe 1x1 en 3x3 pixels),
Bies:               25,1%, 23,5%, 27,1% - 24,3%, 22,7%, 27,5%
Nummerplaat:  8.2%, 12,5%, 15,3% - 11.4%, 15,7%, 18,8%

Ik weet dat kleur beoordeling op oude dia/film materiaal lastig is, Maar toch is de component blauw in de bies en de nummerplaat overheersend, wel kun je concluderen dat het blauw van de bies anders is dan het blauw van de nummerplaat.

Ik zag net dat Dpc Fo me al voor is met deze exercitie, maar ik laat toch even ook mijn resultaat zien, omdat ik tot een andere conclusie kom, op basis van wat ik in het beeld meet, niet mijn subjectieve waarneming.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4238
    • Modeltrein projecten
Re: Kleurenfilm stoom en turkoois
« Reactie #19 Gepost op: 04 januari 2020, 12:14:30 »
Het probleem is dat het grote publiek mee kan doen aan secundair onderzoek en slechts weinigen toegang hebben tot primair onderzoek. Het andere probleem is dat het grote publiek zich geen bal meer aantrekt van primair onderzoek. Zie bv de boeren die zonder gene de wetenschappelijke resultaten van het RIVM ontkennen.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8427
Re: Kleurenfilm stoom en turkoois
« Reactie #20 Gepost op: 04 januari 2020, 12:39:58 »
@Eelco: En nu speelt hij wel.


Ik krijg iets te zien dat over suikerbieten gaat. Geen treinen.
Jeroen

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3010
Re: Kleurenfilm stoom en turkoois
« Reactie #21 Gepost op: 04 januari 2020, 13:53:37 »

Het vreemde in dit filmpje is dat de kleuren heel realistisch overkomen maar het turquoise van de 1300 meer groen lijkt dan de laatste turquoois-versie van Roco en Artitec. Het olijfgroen van de Pec aan het perron ernaast ziet er juist weer erg olijfgroen uit.
De bovenleidingsmasten zijn hier trouwens grijs in plaats van groen.

« Laatst bewerkt op: 04 januari 2020, 15:09:53 door Bert van Gelder »
Groeten,
Richard

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3786
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Kleurenfilm stoom en turkoois
« Reactie #22 Gepost op: 04 januari 2020, 14:38:21 »
Dat klopt, de nieuw geplaatste verzinkte DIN-profiel masten werden pas na een jaar of 8 geschilderd met de groene glimmerverf.

Grtz,
Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

Bouw H0 Lahntal- und Aartalbahn 1956-1962 (Diez, Balduinstein, Hohenstein), Traincontroller Gold, MultiZentrale Roco.

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2458
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Re: Kleurenfilm stoom en turkoois
« Reactie #23 Gepost op: 04 januari 2020, 15:30:35 »
Komt van deze site en als je "spoorwegen intikt dan krijg je wel meer films

eh dat was er maar 1
 
Dit is een betere zoekterm treinen

Dit was ook een goede tip trouwens, bedankt! Ik had een filmpje over Delft gevonden uit de jaren '70, gewone straatbeelden maar wèl mijn tijdperk (dus interessant), en op 11:16 komt midden in beeld de V&D voorbij die Tilly Models heeft uitgebracht. Leuk om te zien: http://www.amateurfilmplatform.nl/films/delft-0

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2987
Re: Kleurenfilm stoom en turkoois
« Reactie #24 Gepost op: 04 januari 2020, 15:33:58 »
De foto lijkt te zijn gemaakt in Groningen van een aangekomen trein uit de richting Zwolle. De kop van de locomotief is naar het westen gericht en we kijken naar het zuidoosten, tegen het (zon)licht in. Ik betwijfel of dat een goede basis is om onweerlegbare conclusies aan te verbinden.

Wolter
Moins mais mieux.

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3010
Re: Kleurenfilm stoom en turkoois
« Reactie #25 Gepost op: 04 januari 2020, 16:00:07 »
Dat klopt, de nieuw geplaatste verzinkte DIN-profiel masten werden pas na een jaar of 8 geschilderd met de groene glimmerverf.

Grtz,
Wim
Aha! Bedankt voor de info.
Groeten,
Richard

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11415
    • Mijn fotoarchief
Re: Kleurenfilm stoom en turkoois
« Reactie #26 Gepost op: 04 januari 2020, 16:02:26 »
Wat ik eigenlijk veel leuker vind dat dat turkoois is dat de 3700 in het begin er ook nog redelijk fris uit ziet. Redelijk glanzend groen ipv het doffe groen van de laatste jaren  :)

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 4851
  • Modelspoor is emotie...
Re: Kleurenfilm stoom en turkoois
« Reactie #27 Gepost op: 04 januari 2020, 16:51:20 »
Er waren best nog wel locbemanningen die trots waren op hun machine, ook was het al een ouwechie... ;)

Rob
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6524
  • Spaar ze allemaal.
Re: Kleurenfilm stoom en turkoois
« Reactie #28 Gepost op: 04 januari 2020, 17:59:06 »
Het vreemde in dit filmpje is dat de kleuren heel realistisch overkomen maar het turquoise van de 1300 meer groen lijkt dan de laatste turquoois-versie van Roco en Artitec.

Het lijkt wel een beetje op het groen van de SNCF 7100.
Nou ja en die vond Vivianne Den Hollander mooi en daarom zal het Vivoise op de 1100 en de 1300 er wel op lijken.

Over de bies op de lok is nu geen discussie meer mogelijk; duidelijk zwartgroen  (y) ;D.

Stephan.

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2105
Re: Kleurenfilm stoom en turkoois
« Reactie #29 Gepost op: 04 januari 2020, 20:41:30 »
Over de bies op de lok is nu geen discussie meer mogelijk; duidelijk zwartgroen  (y) ;D.

Sorry dat ik je mening niet deel. Ik heb nog eens goed naar het beeldje uit de film gekeken. Dit is een beeldje op het moment dat de directie trein aankomt in Leeuwarden.
Het probleem is dat lok nog nieuw en glanzend is. In de lak wordt de lucht en omgeving weerspiegeld, dat heeft invloed op de kleur.
Ik heb eerst nog een deel uit gesneden. Dan zie je dat bepaalde delen weinig last hebben van weerspiegeling, grotendeels het rechter deel, dat is ook de nummerplaat. In het grootste deel aan de linkerkant wordt de lucht en omgeving weerspiegeld. Maar er is een kleine band, de ronding van de hoek, waar dat minder is. Ik heb in de foto met pijltjes aangegeven waar ik gemeten heb.



De turquooise pijltjes geven de plekken waar ik het turquoois gemeten heb om te verifieren dat ik op die plekken de zelfde kleur meet. Dat klopt, afgezien van de donkerte van de kleur is de onderlinge verhouding van de RGB waarden redelijk overeenkomstig. Daarna op de plekken van de blauwe pijltjes ook gemeten, en dan blijkt dat ook hier, afgezien van de donkerte, de onderlinge verhouding van de gemeten RGB waarden vrijwel overeenkomt.

Hieruit concludeer ik dat de kleur in de nummerplaat het zelfde is als de kleur in de bies. Dus donker blauw. Dat komt ook overeen met de gemeten RGB waarden (uit mijn voorgaande post) waar de blauwe component het sterkst is. Deze conclusie is niet gebaseerd op een subjectieve waarneming, want die wordt door allerlei zaken beinvloed. Zelfs door genetica, ik las net een heel artikel dat er tinten blauw zijn die door sommigen als groenachtig worden gezien, verder contrast kleuren, lichtomstandigheden, verwachtingen etc. Ook ik vind het moeilijk om aan de hand van het beeld te bepalen wat ik nu precies voor kleur zie. Bij de nummerplaat weten we dat het blauw is, dus zien we dat ook. Die subjectiviteit heb ik daarom proberen uit te sluiten door de RGB waarden te meten. Daarmee kan ik niet de exacte kleur bepalen, want die wordt ook nog bepaald door de kleurweergave van de film en het omgevingslicht, wel kan ik in het beeld kleuren onderling vergelijken.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg