Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:16:55
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jeroen Water
Vandaag om 08:53:16
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door tothebeach
Vandaag om 08:21:31
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:19:18
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Rody v. G.
27 maart 2024, 23:03:46
Al mijn goede ideeën... door MartinRT
27 maart 2024, 22:57:39
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
27 maart 2024, 21:57:02
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
Aachenau West door 741230
27 maart 2024, 18:55:45
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
27 maart 2024, 18:22:53
  

Auteur Topic: (BNLS modulebaan) BNLS-Forumbaan algemeen  (gelezen 58906 keer)

Eegtrain

  • Offline Offline
  • Berichten: 1019
  • Lid Modelspoorgroep Eindhoven
    • Project Tauernbahn
Re: BNLS-Forumbaan voor iedereen
« Reactie #15 Gepost op: 03 januari 2020, 17:18:08 »
Heel goed deze werving;
We zijn hier momenteel ook met een aantal nieuwe bakken bezig. binnenkort meer ;) (y)

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 6338
Re: BNLS-Forumbaan voor iedereen
« Reactie #16 Gepost op: 03 januari 2020, 17:20:56 »
De titel van dit topic ‘openbaar topic’ veronderstelt dat er ook een besloten gedeelte van de site bestaat. Hoe kom ik daar en wat wordt daar besproken?  :D
Boomshanka!

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11405
    • Mijn fotoarchief
Re: BNLS-Forumbaan voor iedereen
« Reactie #17 Gepost op: 03 januari 2020, 20:38:39 »
Als ik me niet vergis is dat voor deelnemers aan de modulebaan waar overlegd kan worden over bijvoorbeeld beurzen, bouwen en zaken als elektra. Een beetje zoals ons overlegforum op www.modulebaan.nl.

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 6338
Re: BNLS-Forumbaan voor iedereen
« Reactie #18 Gepost op: 03 januari 2020, 20:47:19 »
Helder (en logisch)  :)
Boomshanka!

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9156
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: BNLS-Forumbaan voor iedereen
« Reactie #19 Gepost op: 03 januari 2020, 21:40:29 »
De titel van dit topic ‘openbaar topic’ veronderstelt dat er ook een besloten gedeelte van de site bestaat. Hoe kom ik daar en wat wordt daar besproken?  :D

Men timmert een bak volgens het concept, begint te bouwen en voila..men krijgt toegang tot dat deel..

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9156
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: BNLS-Forumbaan voor iedereen
« Reactie #20 Gepost op: 03 januari 2020, 21:47:58 »
Citaat
Het is best mogelijk dat Marc gelijk heeft met de door hem omschreven doelstellingen voor de modulebaan, maar ik ben ze (als deelnemer van het tweede uur  ;)) nog nergens expliciet tegengekomen. Ik heb wel Martin Welberg, een van de grondleggers, een keer horen zeggen dat hij met de baan graag mensen aan het bouwen wilde krijgen en tijdens mijn periode bij de BNLS-baan was het ook een groot doel om plezier aan het hele gebeuren te beleven. Goh, wat was Eurospoor 2014, ons eerste optreden voor publiek, een geweldige belevenis!  (y) En dat plezier staat voor mij op de eerste plaats, nu nog steeds.

Om eerlijk te zijn waren Ronald, Kees-Jan en ik niet van die "papieren" jongens die onze doelstellingen eerst ergens neer plempen. Maar om eerlijk te zijn was wel de insteek om in die tijd meer mensen aan het bouwen te krijgen, meer mensen die tentoonstellen wel eens leuk konden gaan vinden en met meer mensen samen je lat steeds hoger leggen. Er werd in die tijd te veel te vaak en een beetje zoals nu van achter het toetsenbord gereageerd en gezeken, ipv bouwers die wat lieten zien was het hoofdzakelijk een lading onnodig gejammer. Met de start van de modulebaan, 1 module is een keer af te krijgen, het motto " je doet mee of je doet het niet" hoopten we een aantal nieuwe enthousiaste bouwers te vinden. Voor een deel zijn we in die opzet geslaagd voor een deel in mijn ogen ook niet. De kern hierbij is altijd geweest dat er in diverse bouw topics ook wat van de bouw gezien wordt met als kers op de taart de tentoonstellingen..

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: BNLS-Forumbaan voor iedereen
« Reactie #21 Gepost op: 03 januari 2020, 22:14:03 »
Met de start van de modulebaan, 1 module is een keer af te krijgen, het motto " je doet mee of je doet het niet" hoopten we een aantal nieuwe enthousiaste bouwers te vinden.
Met dat motto werden ook een paar mensen afgeserveerd die niet meededen maar wel wat wilden zeggen over de keuzes die gemaakt werden. Zo werd ik ook naar de zijdeur gedirigeerd, en hoewel dit een openbaar topic is ben ik toch wat terughoudend om commentaar te leveren.

Ad Cleijsen

  • Offline Offline
  • Berichten: 943
Re: BNLS-Forumbaan voor iedereen
« Reactie #22 Gepost op: 03 januari 2020, 22:19:52 »
Hoi,
De modulebanen van BNLS integreerde me zo dat mijn hele baan op dit concept gebouwd is.
Wel een maatje groter, maar meer dan bewezen inmiddels.

Vraag me soms af of het een idee zou zijn om er een modulebaantje bij te zetten, maar dan komt er nooit meer wat af :)
In ieder geval, tot volgende week.

groet Ad

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR / BNLS Forumbaan
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 8386
  • Nooit uitgeklust....
Re: BNLS-Forumbaan voor iedereen
« Reactie #23 Gepost op: 03 januari 2020, 22:59:12 »
Met dat motto werden ook een paar mensen afgeserveerd die niet meededen maar wel wat wilden zeggen over de keuzes die gemaakt werden. Zo werd ik ook naar de zijdeur gedirigeerd, en hoewel dit een openbaar topic is ben ik toch wat terughoudend om commentaar te leveren.
Ik snap dat je dit vervelend vind. Maar net zoals het ook vervelend als beginnende club is om mensen die niet met de baan mee wil(d/l)en doen allerlei commentaar te zien leveren, elkaar soms in de haren te zien vliegen terwijl er nog niks op papier staat. Op zo'n moment is het verstandig om de club een apart hoekje te geven waarin de deelnemers in alle rust hun discussie kunnen voeren over het concept. En dat doen we nu nog.
Wat er alleen niet was, was een stukje openbaar waarin ook over de forum baan gesproken kan worden.

Momenteel staat er een concept dat werkt. En er zal vast genoeg over op te merken zijn, dingen zullen vast beter kunnen etc... Maar ook een van de doelstellingen was om het simpel en laagdrempelig (ook in prijs) te houden. En daar houden we ons nog steeds zo veel mogelijk aan vast. Neemt niet weg dat we echt wel open staan voor dingen die beter/makkelijker kunnen.

Wat er in het besloten overleg deel gebeurd is voor niet-deelnemers echt niet spannend. Het gaat vooral om de voorbereiding van beurzen, ideeën om het concept te verbeteren, bouw- en rijdagen en ook wat lol.

Hoop dat het zo wat duidelijker is weer.

Gr.

Edsko

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9156
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: BNLS-Forumbaan voor iedereen
« Reactie #24 Gepost op: 03 januari 2020, 23:46:56 »
Met dat motto werden ook een paar mensen afgeserveerd die niet meededen maar wel wat wilden zeggen over de keuzes die gemaakt werden. Zo werd ik ook naar de zijdeur gedirigeerd, en hoewel dit een openbaar topic is ben ik toch wat terughoudend om commentaar te leveren.

Zoals ik al zei waren we niet van het door blijven drammen over een papieren concept. Vandaar dat het ook snel in een werkend concept is omgezet. Gezien het aantal module groepen die zich op het door ons ontwikkelde concept baseren toch redelijk is ben ik van mening dat het niet te lang door zaniken goed gewerkt heeft. Sorry Klaas dat je je wat gepasseerd voelt, maar er was toen meer belang bij doeners dan langdurige denkers.

nighttrain1

  • Team beurzen, Powered bij Oltronix: 2x300VA
  • Offline Offline
  • Berichten: 5544
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: BNLS-Forumbaan voor iedereen
« Reactie #25 Gepost op: 03 januari 2020, 23:48:39 »
Keerlussen

In 2018 vond er bij de BNLS-Forumbaan een afsplitsing plaats. Het gevolg was o.a. dat een aantal ex-deelnemers Modulebaan.nl. oprichtte. Veel utilitaire bakken gingen richting Modulebaan,nl en hierdoor kwam de BNLS-baan even zonder keerlussen te zitten. Er was enige tijd voor nodig om die te bouwen, maar gelukkig konden we op beurzen de keerlussen van de BMB-buren lenen, waarvoor nogmaals onze hartelijke dank. (y)

Inmiddels hebben we zelf onze keerlussen gebouwd en nu kunnen we eindelijk weer op eigen benen staan. Dat moest ook wel, want de BMB heeft tijdens de Nationale Modelspoor Dagen zelf hun keerlussen nodig. ;D Er zijn 2 verschillende keerlussen gebouwd, 1 volgens het "oude" principe, gebouwd door Edsko, en 1 naar (Richards) eigen inzichten en die heeft daarbij het potensysteem afgekeken van de buren van Modulebaan.nl. Deze laatste keerlus is gebouwd is in 4 weken tijd.


Richards keerlus in aanbouw, doorsnede 1,9 meter. (tegels zijn 40x40cm).

Voor het modelbouw weekeinde in het Nationaal Transport Museum in Nieuw-Vennep, op 2 & 3 november 2019 waren ze beide klaar en konden ze getest worden. De treinen reden prima over beide keerlussen tot die dubbele ICE-3 van Richard (lengte 4,8 meter) op de baan kwam. Die liep er uit in de “S” boog van de keerlus van Edsko. Niet heel erg, want met 1 ICE-3 trein ging het wel goed. Inmiddels is de “S” boog van Edsko aangepast en uitgebreid getest met de ontsporingsgevoelige bakken van de ICE-3 treinstellen. (y)

De bouwdraadjes van beide keerlussen zijn hier te vinden; die van Edsko en die van Richard .


Mede forumlid Marcel verricht nog een laatste handeling aan de keerlus tijdens de opbouw van de baan op vrijdag 1 november 2019.

Verder hebben we ook nog 2 utilitaire 90 graden boogbakken.
Vanaf nu kunnen we met dit alles weer een grote baan plaatsen waar we ook worden uitgenodigd.

Richard.
« Laatst bewerkt op: 04 januari 2020, 00:01:58 door nighttrain1 »
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

Jeroen Vreeken

  • Offline Offline
  • Berichten: 297
Re: BNLS-Forumbaan voor iedereen
« Reactie #26 Gepost op: 04 januari 2020, 02:31:21 »
Wat betreft de splitsing in 2018, zou er wat duidelijkheid gegeven kunnen worden over de verschillen?
Ik snap dat er onenigheid is, je splitst vast niet zomaar af, maar op de fora lijkt het erop dat het verschil tussen de twee banen vakkundig uitgewist is.
Vandaar mijn vraag: wat is (zo objectief mogelijk, en zonder oud zeer) nou het verschil tussen de BNLS forumbaan en de modulebaan.nl baan?
Stel dat ik zo'n bak bouwen interessant vind, waarom zou ik voor de een of de ander moeten kiezen?
« Laatst bewerkt op: 04 januari 2020, 03:40:21 door Jeroen Vreeken »

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11405
    • Mijn fotoarchief
Re: BNLS-Forumbaan voor iedereen
« Reactie #27 Gepost op: 04 januari 2020, 03:05:23 »
Er is geen enkel verschil tussen de modulebakken. Modulebaan.nl gebruikt de zelfde bakken als bnls.

Er zijn wat kleinere verschillen maar die liggen meer op het vlak van het bouwen.

Eelco
« Laatst bewerkt op: 04 januari 2020, 03:08:43 door NS8714 »

nighttrain1

  • Team beurzen, Powered bij Oltronix: 2x300VA
  • Offline Offline
  • Berichten: 5544
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: BNLS-Forumbaan voor iedereen
« Reactie #28 Gepost op: 04 januari 2020, 09:27:39 »
Vandaar mijn vraag: wat is (zo objectief mogelijk, en zonder oud zeer) nou het verschil tussen de BNLS forumbaan en de modulebaan.nl baan?
Stel dat ik zo'n bak bouwen interessant vind, waarom zou ik voor de een of de ander moeten kiezen?

Dat is een hele goede vraag.
In wezen is er geen verschil, je hoeft ook niet te kiezen.
Je mag met beide clubs meedoen.
Er is zelfs alweer samenwerking geweest tussen beide clubs op een tweetal tentoonstellingen.
Daar stonden de bakken door elkaar en de eerste keer was de ene helft van de modulebaan en de andere helft van BNLS met een keerlus van de BMB.
En bij die 2x zal het wat mij betreft niet blijven.


Foto gemaakt tijdens de beursopbouw op 2 november in Nieuw-Vennep ruim voor de beurs opende, Tjalling van Modulebaan, heeft net z`n rok op z`n bak gedaan, dat moesten wij van BNLS nog doen, Marcel staat met zijn rok is z`n handen.


© Wesley de Munnik; Marcel van EHV maar ook BNLS, Tjalling van Modulebaan & Richard van BNLS in Nieuw-Vennep, 3 november 2019.
« Laatst bewerkt op: 04 januari 2020, 12:01:10 door nighttrain1 »
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BNLS-Forumbaan voor iedereen
« Reactie #29 Gepost op: 04 januari 2020, 10:37:15 »
......Daar stonden de bakken door elkaar en de eerste keer was de ene helft van de modulebaan en de andere helft van BNLS met een keerlus van de BMB.
En bij die 2x zal het wat mij betreft niet blijven.....

Er wordt op de achtergrond zelfs gewerkt - hoewel op dit moment nog niet 100% zeker is dat het doorgaat - aan een bijeenkomst van diverse modulebanen later in het jaar. Het plan is dat BNLS, Modulebaan.nl en de BMB elk met een paar bakken in de baan vertegenwoordigd zullen zijn.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 04 januari 2020, 10:47:02 door St00mboy »