Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door hervé
Vandaag om 21:12:25
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Sander Fondse
Vandaag om 21:11:21
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Eric B
Vandaag om 21:08:28
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door Reinout van Rees
Vandaag om 21:04:03
Veevervoer ss/ ns door hervé
Vandaag om 21:03:55
Wat spoor 1 brouwsels door Kees-Jan
Vandaag om 20:59:59
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 20:52:06
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door basjuh1981
Vandaag om 20:37:40
loc rijdt niet met multimaus. door Ronald69
Vandaag om 20:34:43
Wegfrezen ballastgewicht t.b.v. ruimte voor decoder door Jeronimos
Vandaag om 20:13:22
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
Vandaag om 20:09:45
No Poirot needed. door defender
Vandaag om 19:58:41
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 19:27:53
Trix DXI van DC naar AC door Ben
Vandaag om 18:58:23
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
Vandaag om 18:42:26
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 18:29:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 18:12:56
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 17:52:29
Roco 2025 door hmmglaser
Vandaag om 17:30:38
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Josephes
Vandaag om 16:45:31
Dönsdorfer Bauberichte door wob
Vandaag om 16:45:11
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 15:53:09
RTM in 0m door Sven
Vandaag om 15:48:08
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Martin Welberg
Vandaag om 15:36:13
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 14:37:32
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door 1795
Vandaag om 14:36:25
Albert Modell 2025 door Maarten.T
Vandaag om 13:43:54
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 12:29:23
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 12:14:28
The Summer of 69 door Besselspoor
Vandaag om 12:02:02
  

Auteur Topic: NS 1200, vraag over begindagen A-sein  (gelezen 8173 keer)

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2900
  • Twentelijn 1968-1980
NS 1200, vraag over begindagen A-sein
« Gepost op: 24 December 2019, 18:42:47 »
Dit is een ongelofelijke detailvraag. Wie weet heeft iemand zoveel detailkennis dat het nog boven water komt ook.

Bij de serie 1200 is eind jaren '70 het "omgekeerd L"-seinbeeld vervangen door A-seinbeeld door het plaatsen van een derde lamp midden boven op de neus, een paar jaar vòòr alle locs de revisie kregen. Wat me opvalt is dat bij sommige locs de derde lamp ìn de neus is geplaatst (zoals ze er na de renovatie allemaal uitzagen) en bij anderen vòòr de neus, als het ware er tegenaan geplakt. Wat is daar de achtergrond van? Heeft NS in eerste instantie gekozen de lamp ervoor te plaatsen en later om een bepaalde reden verzonken? Of is dat naar inzicht ter plekke gebeurd door de lasser van dienst (zo van "plaats deze lamp bij het kruisje en zoek zelf uit hoe")? Is er een andere reden? Ik ben benieuwd of iemand het weet. Ik ben het tot nu toe nergens tegengekomen.

Forever Rocofan

  • Offline Offline
  • Berichten: 2486
Re: NS 1200, vraag over begindagen A-sein
« Reactie #1 Gepost op: 24 December 2019, 18:55:14 »
Hoi 1200blauw,

In ieder geval liepen de renovaties nogal door elkaar. Er waren blauwe 1200's met A sein, terwijl er ook geel grijze waren die nog een omgekeerd L sein hadden.  Het enige wat ik kan bedenken dat het verschil in de A seinen ontstaan is doordat de revisies in verschillende werkplaatsen werd gedaan. Dus verschillend inzicht van de monteurs, of levering / eigen productie van onderdelen in meerdere keren, waarbij het verschil is ontstaan.

Ik ben benieuwd of hier mensen zijn die het verschil met zekerheid kunnen verklaren.

Vriendelijke groet Ruud B.
« Laatst bewerkt op: 24 December 2019, 19:07:32 door Forever Rocofan »
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

Mischa

  • Offline Offline
  • Berichten: 189
Re: NS 1200, vraag over begindagen A-sein
« Reactie #2 Gepost op: 24 December 2019, 19:33:06 »
Vanaf 1976 moesten locs op het grensbaanvak naar Bad Bentheim op last van de DB van een A-sein zijn voorzien. Veel locs kregen toen een provisorisch A-sein, die "los" op de loc zat. En vaak ook er af ging als ze op Nederlandse spoor reden. In 1977 is de 1e 1200 van een vast A-sein voorzien. Eind 1978 waren alle elektrische locs van de series 11/12/1300 voorzien. Dus ook voor de renovatie en ook blauwe locs reden met het definitieve A-sein
Mischa

robin binsbergen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1016
Re: NS 1200, vraag over begindagen A-sein
« Reactie #3 Gepost op: 24 December 2019, 19:35:07 »
Er was maar 1 werkplaats waar revisies aan lokomotieven uitgevoerd werden, en dat was Tilburg.

Daarnaast werd alles volgens tekening uitgevoerd, dus ongeacht de werknemer was alles gelijk qua uitvoering.

Het verschil in uitvoering kan zitten is wellicht de benodigde snelheid van aanbrengen cq benodigd voor de dienst. Voor revisie aanbrengen kan provisorisch zijn en bij revisie definitief aangebracht. Reeds gereviseerde machines werden dan bij latere werkplaatsbezoek aangepast.

Jamie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1448
Re: NS 1200, vraag over begindagen A-sein
« Reactie #4 Gepost op: 24 December 2019, 20:53:35 »
Dit is een ongelofelijke detailvraag. Wie weet heeft iemand zoveel detailkennis dat het nog boven water komt ook.

Bij de serie 1200 is eind jaren '70 het "omgekeerd L"-seinbeeld vervangen door A-seinbeeld door het plaatsen van een derde lamp midden boven op de neus, een paar jaar vòòr alle locs de revisie kregen. Wat me opvalt is dat bij sommige locs de derde lamp ìn de neus is geplaatst (zoals ze er na de renovatie allemaal uitzagen) en bij anderen vòòr de neus, als het ware er tegenaan geplakt. Wat is daar de achtergrond van? Heeft NS in eerste instantie gekozen de lamp ervoor te plaatsen en later om een bepaalde reden verzonken? Of is dat naar inzicht ter plekke gebeurd door de lasser van dienst (zo van "plaats deze lamp bij het kruisje en zoek zelf uit hoe")? Is er een andere reden? Ik ben benieuwd of iemand het weet. Ik ben het tot nu toe nergens tegengekomen.

Is mij nog nooit opgevallen,heb je voorbeeld foto's ervan?
Bij de modellen van Marklin viel het me wel op dat de topseinen verschillend zijn bij de 1205 en de 1213.

Mvg Jamie

Duikeend

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 2581
Re: NS 1200, vraag over begindagen A-sein
« Reactie #5 Gepost op: 24 December 2019, 23:08:59 »
op deze (gecropte foto, ik ben niet de maker) is duidelijk te zien dat ze er los op gezet werden:



waarom dit was weet ik niet.

Bron: ik meen dat deze van gerard van vliet was, maar ik weet het niet zeker meer. om copyright issues te voorkomen is 80% van de foto weggesneden. mocht dit niet voldoende zijn of mocht de rechtmatige eigenaar dit niet goed vinden dan svp verwijderen!
Groetjes, Ferenc

mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2900
  • Twentelijn 1968-1980
Re: NS 1200, vraag over begindagen A-sein
« Reactie #6 Gepost op: 24 December 2019, 23:23:27 »
Dank je Duikeend! Dat is de duidelijkste foto die ik er ooit van gezien heb. Dat bevestigt ook meteen waarom ik het vreemd vind. Er zit namelijk onder het rooster op de "voordeur" ook een punt om een losse lamp aan te bevestigen, op deze foto goed te zien tussen het rooster en het Heemaf/Baldwin/Westinghouse/Werkspoor-embleem. Dat maakt het vreemd dat de lamp erboven los bevestigd is, maar tegelijkertijd lijkt dat er op deze foto wel op dat dat toch zo is. Rara...

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4059
Re: NS 1200, vraag over begindagen A-sein
« Reactie #7 Gepost op: 25 December 2019, 00:22:37 »
Echt los bevestigd is die niet, die zit gewoon met 3 bouten door de beplating van de neus geschroefd.

Even opgezocht;
- In November 1975 start men in de Wph Tilburg met het aanbrengen van een vast A-frontsein op 12- en 1300'en omdat men de dienst met deze lokken op grensbaanvakken wil intensiveren en DB met ingang van de zomerdienst van 1976 de stringente eis stelt van de aanwezigheid van een A-frontsein.
Het betreft het aanbrengen van een vast derde frontsein welke met bouten op de neus gemonteerd werd waarbij opgelet moet worden dat die waterdicht uitgevoerd moesten zijn (De uitvoering zoals hier op de laatste foto uitsnede dus).

- Vanaf Augustus 1976 start men in Wpl Maastricht met het aanbrengen van een beugel op de neusdeur bij 1200'en om een los 3e frontsein op te kunnen hangen omdat de Wph Tilburg het niet gaat redden om alle lokken van een vast 3e frontsein te voorzien voor de bijgestelde eis van DB per 1-1-1977.

- In April 1978 start de Wph Tilburg vervolgens met een constructiewijziging waarbij alle front- en sluitseinen worden aangepast naar de situatie zoals deze reeds aangebracht is bij de verbouwing van de E-lokken 1500. Dit omdat de sluitseinen praktisch op gelijke hoogte waren met het middenfrontsein en dat niet conform het seinregelement van die tijd was.
Daarbij werd, indien aanwezig, het op de neus gemonteerde A-frontsein vervangen en verdiept neus aangebracht (ipv erop gemonteerd) zodat het meer ergonomische verantwoord was om een lampje te vervangen. 
Tevens word de diameter van de sluitseinen aangepast aan de toen geldende eis van 170mm ipv 116mm waardoor ook de zichtbaarheid ervan verbeterde.

Deze laatste wijziging werd uitgevoerd tijdens een binnenkomst voor 'Grote Herstelling' of tijdens de renovatie werkzaamheden en dat verklaard waarom sommige lokken al eerder aangepast werden.
« Laatst bewerkt op: 25 December 2019, 00:28:09 door Thom »

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2900
  • Twentelijn 1968-1980
Re: NS 1200, vraag over begindagen A-sein
« Reactie #8 Gepost op: 25 December 2019, 07:28:18 »
Dat is een mooi antwoord Thom, dankjewel! Wat is de bron?
De constructiewijziging van april 1978 is natuurlijk de renovatie. Daarvòòr worden echter ook al de A-frontseinen verdiept aangebracht, zoals tijdens de renovatie. Is het dan zo dat dat verdiept aanbrengen gebeurt nà 1-1-1977, wanneer de haast er bij Wph Tilburg af is, elke loc voorzien is van een voorgeschroefd A-sein òf beugeltje, maar een loc nog niet aan de H3R toe is?

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4576
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: NS 1200, vraag over begindagen A-sein
« Reactie #9 Gepost op: 25 December 2019, 08:11:32 »
Dat staat iig in de 1200 bijbel van Henk Bouman.

Mischa

  • Offline Offline
  • Berichten: 189
Re: NS 1200, vraag over begindagen A-sein
« Reactie #10 Gepost op: 25 December 2019, 10:44:51 »
Op bladzijde 111 (1218), 128 (1210), 131 (1221) van het 1200 boek zijn ook die "dikke" niet verzonken A-seinen te zien
Mischa

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5580
Re: NS 1200, vraag over begindagen A-sein
« Reactie #11 Gepost op: 25 December 2019, 11:05:15 »
Ben even in mijn diaverzameling gedoken. Het is soms slecht te zien, maar ik kom tot de volgende indeling:

Erop: 1203, 1205, 1208, 1209, 1210, 1211, 1212, 1213, 1214, 1217, 1218, 1221, 1224, 1225.

Verdiept: 1201, 1202, 1204, 1207, 1208, 1211, 1215, 1217, 1220, 1222, 1223.

Bij drie loks lijkt het dus nog te zijn aangepast. In bovenstaande opsomming missen 1206, 1216 en 1219 omdat ik die alleen verbouwd op de dia heb staan. 
« Laatst bewerkt op: 27 December 2019, 18:38:28 door spoorzeven. Reden: Nieuwe info 1208 »
Groet, Frank

Mug

  • Offline Offline
  • Berichten: 327
Re: NS 1200, vraag over begindagen A-sein
« Reactie #12 Gepost op: 25 December 2019, 12:32:45 »
Grtz. Frits

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8159
Re: NS 1200, vraag over begindagen A-sein
« Reactie #13 Gepost op: 25 December 2019, 13:17:30 »
Een beetje mosterd na de maaltijd  ;D  maar hier kun je ook diverse variaties nog terugvinden:  https://flic.kr/s/aHskF8eDw2

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4059
Re: NS 1200, vraag over begindagen A-sein
« Reactie #14 Gepost op: 25 December 2019, 15:35:50 »
Dat is een mooi antwoord Thom, dankjewel! Wat is de bron?
De constructiewijziging van april 1978 is natuurlijk de renovatie. Daarvòòr worden echter ook al de A-frontseinen verdiept aangebracht, zoals tijdens de renovatie. Is het dan zo dat dat verdiept aanbrengen gebeurt nà 1-1-1977, wanneer de haast er bij Wph Tilburg af is, elke loc voorzien is van een voorgeschroefd A-sein òf beugeltje, maar een loc nog niet aan de H3R toe is?
Wat NS-archief werk welke ik voorhanden heb :)

En je maakt een verkeerde aanname, de Cw van april 1978 is niet de Cw van de renovatie zelf en staat er in principe los van (er worden elk jaar vele Cw's uitgevoerd immers)
Vandaar ook mijn opmerking dat de wijziging werd uitgevoerd bij binnenkomst voor een 'grote herstelling' in Tilburg of uiteindelijk bij de renovatie als dat nog niet eerder is gebeurd.

De werkplaatsen kennende zal men na opdracht er gewoon mee doorgegaan zijn, immers is de opdracht tot uitvoer verstrekt en het is maar net hoe en wanneer een lok binnenkomt.