Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Efteling spoorweg gaat elektrisch door Pauldg
Vandaag om 10:37:00
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:31:47
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Henk Veenstra
Vandaag om 10:28:02
ABLOAD gaat stoppen door Bor de Wolf
Vandaag om 10:25:16
Treinreizen met m'n vader door Keska
Vandaag om 10:16:51
DR4024 door Michaƫl dB
Vandaag om 09:59:28
NS 8400 van Werps door FritsT
Vandaag om 09:58:13
US figuren in 1:48 tijdsperiode 1930-1950 door Ronald Halma
Vandaag om 09:43:35
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door RK
Vandaag om 09:38:48
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door Simplex
Vandaag om 09:06:30
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 08:24:01
Decals Star TE-5933 door spoorijzer
Vandaag om 08:08:42
Een kantoorbaan in schaal N door spoorijzer
Vandaag om 08:01:56
weerstandje en relais door Hans van Kampen
Vandaag om 00:37:21
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
Vandaag om 00:13:44
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Sven
Vandaag om 00:00:12
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
22 april 2024, 23:12:32
Bauarbeiten im gange door gdh
22 april 2024, 22:55:53
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Wim Vink
22 april 2024, 22:47:51
Tuinspoor en zo door RK
22 april 2024, 22:12:11
Haandrecht materieel door MathynK
22 april 2024, 22:00:31
Sankt Georgen. door AndrevdG
22 april 2024, 21:32:17
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ferdinand Bogman
22 april 2024, 21:29:15
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
22 april 2024, 21:27:48
Piko Br 78 door Ronald Halma
22 april 2024, 20:55:34
Efteling stoomtrein finito door Gert Arkema
22 april 2024, 20:01:21
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Syb030
22 april 2024, 19:26:28
Bisonkit verdunner door Tom Z.
22 april 2024, 17:25:30
5 mei 100 jaar mC 9002 door Seinhuis
22 april 2024, 17:16:29
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door MichielB
22 april 2024, 16:44:20
  

Auteur Topic: Reden de Blokkendozen met brandende sluitverlichting?  (gelezen 1929 keer)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21667
Reden de Blokkendozen met brandende sluitverlichting?
« Gepost op: 31 december 2019, 18:02:42 »
Titel spreekt voor zich. Zit bij wijze van probeersel sluitverlichting in een overgenomen Ces te prutsen. Maar was het gebruikelijk dat bij het laatste rijtuig de ingebouwde sluitseinen brandden?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1519
    • Dwangrail.nl
Re: Reden de Blokkendozen met brandende sluitverlichting?
« Reactie #1 Gepost op: 31 december 2019, 19:05:53 »
In principe werden overdag rood/witte sluitborden gevoerd aan de achterzijde van de trein.
Rode brandende lampen waren alleen in de avond en nacht verplicht.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 25291
    • Pagina van klaas
Re: Reden de Blokkendozen met brandende sluitverlichting?
« Reactie #2 Gepost op: 31 december 2019, 19:09:19 »
Lang geleden, toen ik nog naar school fietste (traject Amsterdam-Haarlem) heb ik veel Blokkendozen voorbij zien komen. Ik weet eigenlijk wel zeker dat de sluitlichten aan waren. Op dat traject waren alle overwegen nog handbediend en de overwegwachters hadden mede als taak om te kijken of de laatste wagen brandende sluitseinen had.
Sluitborden heb ik nooit gezien.

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1519
    • Dwangrail.nl
Re: Reden de Blokkendozen met brandende sluitverlichting?
« Reactie #3 Gepost op: 01 januari 2020, 00:05:15 »
En over welke jaren praten we dan?

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 25291
    • Pagina van klaas
Re: Reden de Blokkendozen met brandende sluitverlichting?
« Reactie #4 Gepost op: 01 januari 2020, 00:06:34 »
Rond 1960

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1519
    • Dwangrail.nl
Re: Reden de Blokkendozen met brandende sluitverlichting?
« Reactie #5 Gepost op: 01 januari 2020, 00:13:41 »
Dan zouden ze met het seinregelement van 1955 met sluitseinen gereden hebben, daarvoor kom ik ze nog met borden tegen. Op 29 mei 1959 reden de laatste blokkendozen in de elektrische dienst

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 25291
    • Pagina van klaas
Re: Reden de Blokkendozen met brandende sluitverlichting?
« Reactie #6 Gepost op: 01 januari 2020, 00:24:48 »
Als 29 mei 1959 de laatste dag was dan heb ik ze maar 1 schooljaar meegemaakt. In mijn herinnering was het veel langer, maar herinneringen kunnen je bedriegen als je ze niet schriftelijk of fotografisch vastlegt.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21667
Re: Reden de Blokkendozen met brandende sluitverlichting?
« Reactie #7 Gepost op: 01 januari 2020, 07:45:45 »
Jeugdjaren duren erg lang. Zeker het eerste jaar naar een nieuwe school, want zo klinkt het. :)
Ik denk dat ik nog een exemplaar met sluitborden maak. Kan ik kiezen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 910
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re: Reden de Blokkendozen met brandende sluitverlichting?
« Reactie #8 Gepost op: 01 januari 2020, 09:44:43 »
De Ces is karakteristiek voor korte treinen. Bij deze korte treinen werden de sluitseinen meer gebruikt als borden.
We hadden Rood-Rood, zijnde het eind van een reguliere trein.
Dan hadden we links Rood en rechts Geel, zijnde een aankondiging van een extra trein.
Tenslotte links Wit en Rechts Rood, zijnde een extra trein.
De blokkendozen hadden wel het hele scale en borden in de stuurstandem, te weten:
2 rood-witte vierkante borden
1 gele ronde schijf
1 witte ronde schijf
Deze 4 borden konden in de lantaarnijzers geplaatst worden.
Daarnaast was nog een zogenaamde "Staartschijf" aanwezig, die kon aan een buffersteel worden gehangen.