Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 19:54:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:52:07
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
  

Auteur Topic: Flickr niet meer gratis?  (gelezen 17863 keer)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9557
    • nulpunt
Re: Flickr op zwart? gevolgen voor BNLS....
« Reactie #60 Gepost op: 26 december 2019, 12:58:28 »
Ik moest zojuist toch wel even lachen...Benelux "op wit".
Gelukkig duurde het niet lang, maar op zo'n moment denk je toch even.....oeps.

Schermopname (9) by Nulpunt0, on Flickr

Oosterspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 152
Re: Flickr op zwart? gevolgen voor BNLS....
« Reactie #61 Gepost op: 26 december 2019, 13:42:27 »

Wil je je foto's over duizend jaar nog zichtbaar zonder jaarlijke kosten, hak ze uit in graniet en begraaf ze ofzo.

En hoe doe je dat dan met de erfpacht?  ;)
Groeten, Martien

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1404
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Flickr op zwart? gevolgen voor BNLS....
« Reactie #62 Gepost op: 26 december 2019, 16:37:06 »
Ik moest zojuist toch wel even lachen...Benelux "op wit".
Gelukkig duurde het niet lang, maar op zo'n moment denk je toch even.....oeps.

Schermopname (9) by Nulpunt0, on Flickr

En het Modelspoormagazine forum staat al sinds gisteren op "wit"  :( :(
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 19 & 20 Oktober 2024

RobK

  • Offline Offline
  • Berichten: 339
    • Blog: Eiland Waan (el. tram in 0)
Re: Flickr op zwart? gevolgen voor BNLS....
« Reactie #63 Gepost op: 26 december 2019, 18:30:50 »
U kunt nu mijn jaarlijkse kersttoespraak lezen.

Wat BartvD zegt. We hebben geld over voor onze hobby, of het nou een elektrisch wissel is of een luxe decoder. Als foto's delen bij de hobby hoort (en dat doet het inderdaad, FritsT) dan moeten we niet zeuren over die paar tientjes.

De grote verdwijntruc van Photobucket, sindsdien bekend als Photof***it, staat nog vers in ons geheugen gegrift. Daar ben ik nooit lid van geworden, want lang daarvoor had ik al een nare ervaring met Fotopic (over namen gesproken die dubbelzinnig klinken voor Nederlandstalige oren). Fotopic, ooit opgezet door een sympathieke fotoliefhebber, zag er beter uit dan FlickR en had betere albummogelijkheden, maar het was een eenmansbedrijf dat er plotseling mee stopte.

Net als decauville_nl zeg ik: ik heb al jaren FlickR Pro. Het kost een beetje, maar ze zijn al jarenlang stabiel en betrouwbaar. En al mijn foto's staan nog netjes online. Natuurlijk heb ik harde schijven met backups in de kast liggen, maar het punt is dat die online foto's jaar na jaar beschikbaar zijn gebleven bij FlickR. Op alle forums waar ik meebabbel, en dat zijn er nogal wat.

Moet je FlickR dan alleen voor je hobby nemen? Nee, als je dan toch FlickR Pro hebt, kun je het natuurlijk ook voor je andere foto's gebruiken. Bruiloftsfeesten, bedrijfsuitjes, langeafstandwandelingen, software-screenshots, wat dan ook. Dat kun je allemaal keurig gescheiden houden als je wilt, binnen één en hetzelfde account.

Wat foto-hosting binnen het BNL-forum betreft: het is mooi dat het kan, maar ooit gaan we daar tegen grenzen aanlopen. Vroeg of laat is die serverruimte vol, en dan komt de vraag weer bovendrijven of BNL een financiële bijdrage moet gaan vragen van de deelnemers om meer ruimte te huren, jaar na jaar. Maar dat doet afbreuk aan de laagdrempeligheid van BNL, inderdaad NS8714.  Ergens persoonlijke serverruimte huren voor je foto's, à la Sven, is een mooie oplossing, maar voor veel modelspoorders net weer een stap te ingewikkeld.

Bij Spoornulforum is ervoor gekozen om het forum zelf gratis te houden, met als consequentie dat telkens weer moet worden uitgelegd hoe je je foto's extern kan hosten, en waarom dat zo is. Het zij zo. Maar dankzij behulpzame mensen als FritsT worden zelfs de meest verstokte technofoben met zachte hand tot het inzicht gebracht dat niet alles gratis is, en dat een betaalde fotodienst voordelen heeft.

Kortom, probeer eerst eens een gratis FlickR-account. Daar kun je 1000 foto's kwijt, en ze delen met ons.

Vrolijk kerstfeest.
« Laatst bewerkt op: 26 december 2019, 18:33:19 door RobK »

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9858
    • belse roestkraam
Re: Flickr op zwart? gevolgen voor BNLS....
« Reactie #64 Gepost op: 27 december 2019, 00:22:20 »
En hoe doe je dat dan met de erfpacht?  ;)
zwaar genoeg graniet nemen, kunnen ze zeiken over erfpacht wat ze willen, zolang ze geen zin hebben om zelf met t graniet aan de haal te gaan en jij dr nergens mee heen gaat heb je gewonnen.

Zilte

  • Gast
Re: Flickr op zwart? gevolgen voor BNLS....
« Reactie #65 Gepost op: 27 december 2019, 08:26:44 »
@ Floris: Dan maar hopen, dat de prijs van het graniet, het transport ernaar toe en plaatsen, de prijs van de erfpacht niet overstijgen.  8)

Verder grappig om deze hele topic te lezen. Je hoort zelden iemand zeuren over de prijs van een wissel, boom, kabels of wat dan ook. De gevleugelde uitspraak: 'Hobby mag wat kosten' bedekt dit allemaal met de mantel der liefde.
Vreemd, dat dit soort zaken dan wel een drempel opwerpen. Iedereen was al gewaarschuwd doordat foto-emmer ineens niet meer gratis was. Het is dan bijna logische, dat anderen volgen. Immers, als 1 schaap over de dam is, ....  ;D

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 2243
  • DB Tijdperk III
Re: Flickr op zwart? gevolgen voor BNLS....
« Reactie #66 Gepost op: 27 december 2019, 11:22:25 »
Kortom, probeer eerst eens een gratis FlickR-account. Daar kun je 1000 foto's kwijt, en ze delen met ons.
Wat mij betreft is dit de kern van jouw betoog. Ik heb nu ook een gratis Flickr-account. Op dit moment zit ik nog niet aan de 1000 foto's, dus het Pro-account is voor mij nog niet nodig. Zodra ik tegen de 1000 foto's zit, neem ik het Pro-account wel.
Mvg,
Bas

K-rail, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1960 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Flickr op zwart? gevolgen voor BNLS....
« Reactie #67 Gepost op: 27 december 2019, 19:02:57 »
Sinds kort kan ik hier een beetje systeembeheerderen... Dus even snel wat losse flodders vanuit die hoek :)

- De hoeveelheid plaatjes op onze server is zo'n 30GB. Daar zitten de kosten niet in. Die zitten in de CPU+geheugen voor het forum en vooral de database. Een GB meer, da's prima.

- Flickr is tot nu toe het toonbeeld van stabiliteit. En het is zó'n belangrijk onderdeel van het internet, dat zal wel blijven bestaan. Ik zit er zelf aan te denken hier ook weer gebruik van te gaan maken.

- Er waren hier op het forum ook problemen met verdwijnende foto's. Een tweetal scripts (met fouten) die twee jaar geleden zijn gedraaid zijn daar de oorzaak van. Ze zijn gelukkig alleen verplaatst, niet verwijderd. Sinds ik server-toegang heb heb ik het gros weer kunnen herstellen. 400 van de 300.000+ foto's missen nog maar (en daarvan hoop ik er ook 200 nog te kunnen herstellen). Oeffff... :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9557
    • nulpunt
Re: Flickr op zwart? gevolgen voor BNLS....
« Reactie #68 Gepost op: 27 december 2019, 19:56:57 »
Reinout,

Het heeft dus de aandacht van het bestuur. Vraag is dus beantwoord. Dank.

Frits Thies.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Flickr op zwart? gevolgen voor BNLS....
« Reactie #69 Gepost op: 27 december 2019, 22:22:04 »
Ik ben 't bestuur niet, hoor :D

Maar Flickr zal het probleem wel niet worden. En als het wel een probleem wordt, dan hebben we ècht een probleem want we kunnen er dan niets aan doen.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 3818
Re: Flickr op zwart? gevolgen voor BNLS....
« Reactie #70 Gepost op: 28 december 2019, 09:03:12 »
Precies.
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Flickr op zwart? gevolgen voor BNLS....
« Reactie #71 Gepost op: 07 januari 2020, 12:35:39 »
Zojuist heb ik dan toch maar een pro account genomen. Momenteel heb ik dat nog niet nodig (met 300 fotos), maar wie weet in de toekomst wel.
Het ging me er met name om dat ik niet nog een keer het ge-emmer zoals met foto-emmer wil meemaken. Het aanpassen van alle links in mijn bouwdraadje heeft meer dan genoeg (te veel) tijd gekost. Vandaar dus toch maar een betaald account. Het kon vandaag nog steeds met 25% korting.  :)
Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Leen Kievit

  • Offline Offline
  • Berichten: 137
  • NS tijdperk IVa (1973)
Re: Flickr op zwart? gevolgen voor BNLS....
« Reactie #72 Gepost op: 07 januari 2020, 21:55:39 »
En als het wel een probleem wordt, dan hebben we ècht een probleem want we kunnen er dan niets aan doen.


Alles kan  8) Theoretisch zou je alle op het forum gelinkte Flickr foto's dan kunnen kopieren naar een andere server op een eigen domein en dan de links naar de plaatjes in de posts aanpassen.

Ik heb zelf ook een pro account (al jaren) en heb net de 10.000 foto's bereikt. Daar zitten dan ook allerlei familiealbums bij en zo van opa's en oma's om met alle neven en nichten te delen (ik ben de familiearchivist). Het is dus zeker niet exclusief in gebruik voor het verluchtigen van de modelspoorhobby en dan is de prijs voor mij sowieso geen bezwaar. In feite zie ik het ook als een soort van backup voor als mijn huis onverhoopt zou afbranden of zo, dan schieten eigen backups op lokale schijven ook tekort.

Leen
Bouwt aan Everskerke (H0, 1973, Zeeuwse Lijn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Flickr op zwart? gevolgen voor BNLS....
« Reactie #73 Gepost op: 07 januari 2020, 22:31:23 »
Binnen grenzen kan alles :) Ik ga bijvoorbeeld nog een keer een poginkje wagen of ik automatisch wat photobucket plaatjes nog zou kunnen redden... Met andere URLs kan je de foto's soms nog zien. Copy/pasta naar onze plaatjesserver en dan wat SQL... Er zou iets mogelijk moeten zijn.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Flickr op zwart? gevolgen voor BNLS....
« Reactie #74 Gepost op: 21 januari 2020, 21:44:14 »
Inmiddels heeft Flickr zijn prijzen verhoogd: 65 euro per jaar (ipv 53 Euro) dus het valt nog mee.
Ik kreeg zojuist een email dat het per direct ingaat. Wel is er de mogelijkheid voor de huidige Pro-users om 1 jaar te verlengen voor de oude prijs.
Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256