Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 10:24:10
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Besselspoor
Vandaag om 10:19:34
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:50:53
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:16:55
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:19:18
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Rody v. G.
27 maart 2024, 23:03:46
Al mijn goede ideeën... door MartinRT
27 maart 2024, 22:57:39
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
27 maart 2024, 21:57:02
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
Aachenau West door 741230
27 maart 2024, 18:55:45
  

Auteur Topic: Märklin of gelijkstroom  (gelezen 11429 keer)

Alain1964

  • Offline Offline
  • Berichten: 17
Märklin of gelijkstroom
« Gepost op: 16 december 2019, 15:25:52 »
Hallo een vraag ik heb Märklin en gelijkstroom.allebij ongeveer even veel.
Waar zou ik nu het beste mee verder kunnen gaan.
Van Märklin heb ik de m rail.
En overige is Fleischmann Lima Josef Roco. Wat is kwalitatief t beste ?
 Gr Alain

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Märklin of gelijkstroom
« Reactie #1 Gepost op: 16 december 2019, 15:31:17 »
Altijd een mooie vraag.  ;D Genoeg voer voor de voor en tegenstanders van de verschillende systemen  ;D Vraag je het aan een echte 3railer / Märklinist dan zal je het antwoord krijgen: Märklin. Vraag je het een 2-railer dan zal je "gelijkstroom" als antwoord krijgen. Wat voor een rails heb je voor je gelijkstroomtreintjes? Is het allemaal analoog spul? Wil je digitaal gaan rijden? De vraag is wat wil je zelf? Op basis daarvan kan je gaan bedenken wat je moet doen.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Pauldg

  • Online Online
  • Berichten: 6338
Re: Märklin of gelijkstroom
« Reactie #2 Gepost op: 16 december 2019, 16:00:13 »
Hij wordt vaak gesteld, maar toch begrijp ik hem niet goed. Het kwaliteitsverschil tussen Märklin, Fleischmann aan de ene kant en Lima en Jozef aan de andere kant kan een hulphond al vaststellen. De vraag wat je belangrijk vindt kan iemand alleen zelf beantwoorden dus waarom heb je advies nodig?

Mijn ervaring is ook dat wie in deze discussie zit meestal meer een (tapijt)rijder is dan een bouwer en niet kritisch is op thema's en tijdperken laat staan op bleeding edge detaillering en techniek.

Ik zou het in zo'n geval allemaal maar houden en uitleggen waar je op een bepaald moment zin in hebt.

Mvg, Paul
Boomshanka!

Alain1964

  • Offline Offline
  • Berichten: 17
Re: Märklin of gelijkstroom
« Reactie #3 Gepost op: 16 december 2019, 17:48:23 »
Het is allemaal analoog , gelijkstroom rails is van Lima, Fleischmann ,enz.
Ging mij er om wat kwalitatief beter is.

Karben

  • Offline Offline
  • Berichten: 1173
Re: Märklin of gelijkstroom
« Reactie #4 Gepost op: 16 december 2019, 17:56:40 »
Ga met beide systemen een paar maanden 'spelen'. Kijk wat dan wat je het beste bevalt en maak dan eventueel je keuze.
Groet, Karel.
Belangstelling onder andere in de Luxemburgse spoorwegen (CFL en voorgangers en ander OV aldaar) en de Zuiderzeestoomtram. Verder een (CFL) modelbaan in spoor 0.

Pauldg

  • Online Online
  • Berichten: 6338
Re: Märklin of gelijkstroom
« Reactie #5 Gepost op: 16 december 2019, 18:18:46 »
En gooi in ieder geval de Lima rails weg. Scheelt een hoop frustratie over bokkige treinen.
Boomshanka!

bellejt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1793
Re: Märklin of gelijkstroom
« Reactie #6 Gepost op: 16 december 2019, 18:25:50 »
simpele vragen :
- wil je naar digitaal overgaan
- heb je last als er puko's te zien zijn
- wil je makkelijk met volledige detectie rijden

Belangrijkste is mss wel het probleem met keerlussen en polariteit die je bij 3 rail  niet hebt .Voordeel van 2 rail is dat het meestal goedkoper is en je nog steeds meer keuze hebt dan voor 3 rail (marklin systeem)
Greetings,salutations,groetjes,

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Märklin of gelijkstroom
« Reactie #7 Gepost op: 16 december 2019, 19:32:36 »
hoi,

Belangrijkste is mss wel het probleem met keerlussen en polariteit die je bij 3 rail  niet hebt .

Dat is tegenwoordig ook simpel op te lossen ;) Heet Keerlusmodule  :)

Voordeel van 2 rail is dat het meestal goedkoper is en je nog steeds meer keuze hebt dan voor 3 rail (marklin systeem)

Dat kan je zo gek maken als je zelf wilt. Van goedkoop tot heel duur.

Ging mij er om wat kwalitatief beter is.

Dat maakt tegenwoordig echt niet meer uit. Bij het oude spul mogelijk wel. Maar tegenwoordig echt niet veel meer. Kwalitatief zijn eigenlijk alle grote merken behoorlijk aan elkaar gewaagd. Roco (met Fleischmann tegenwoordig), Piko, BraWa, Esu, Märklin (Trix = Märklin) en Hornby (rivarossi en consorten). Okee, ze hebben wel eens hun missers maar welke fabrikant niet? Dus daar hoef je het niet meer om te doen. Wil je bijvoorbeeld Nederlands rijden dan kom je ook uit bij Artitec.

Het grote verschil tussen 2-rail en 3-rail is meestal dat de 3-rail versies in een kleinere oplage uitgebracht worden. Of één variant. Of alleen de sound variant. Dat verschilt echt per merk. Maar het is mogelijk wel iets om te rekening mee te houden. Bij 2-rail heb je meestal meer keuze daarin. De uitzondering is dan Märklin voor 3-rail ;) Bij Märklin is tegenwoordig alles digitaal, dus vanaf de fabriek geen analoog meer. Alleen tweedehands vind je nog analoog bij Märklin. Bij 2-rail kan je nog nieuw analoog aanschaffen en zelf een decoder kiezen.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

ikbenerevenniet

  • Offline Offline
  • Berichten: 379
Re: Märklin of gelijkstroom
« Reactie #8 Gepost op: 16 december 2019, 19:44:02 »
Verder is het contact tussen de rails en de loc bij Märklin doorgaans beter dan bij 2-rail materieel, omdat alle wielen massacontact maken. Zelfs bij toepassing van een of twee antislipbandjes - en die heb je echt wel nodig - blijft de electrische verbinding betrouwbaar, en dat is bij 2-rail nogal eens een zwak punt.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Märklin of gelijkstroom
« Reactie #9 Gepost op: 16 december 2019, 20:37:10 »
Zelfs bij toepassing van een of twee antislipbandjes - en die heb je echt wel nodig -
Dat hangt er maar helemaal van af. Als je kijkt naar Märklin draaistellocs, die zijn vaak maar op 1 draaistel aangedreven, en dan heb je die bandjes wel nodig. Maar bij een loc die op beide draaistellen is aangedreven zijn ze niet nodig op een vlakke baan of bij bescheiden hellingen. Ik probeer zo veel mogelijk van die bandjes af te komen door het vervangen van wielen of assen. Mijn stelregel: aandrijving op alle wielen en stroomafname op alle wielen.

henk

  • Online Online
  • Berichten: 21631
Re: Märklin of gelijkstroom
« Reactie #10 Gepost op: 16 december 2019, 20:53:17 »
De vragensteller wil kiezen tussen oude m-rails en oude Lima en Fleischmann rails. Dan zou ik voor die m-rails gaan, zijnde het minst beroerd. Met hedendaags drierail en tweerail heeft dat weinig te maken. Veel van de genoemde voor- en nadelen zijn verdwenen of er is een oplossing bedacht.

Dus wil Alain een retrobaan met oude rails of wil hij naar wat moderners?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Alain1964

  • Offline Offline
  • Berichten: 17
Re: Märklin of gelijkstroom
« Reactie #11 Gepost op: 16 december 2019, 21:57:47 »
En gooi in ieder geval de Lima rails weg. Scheelt een hoop frustratie over bokkige treinen.





Meeste rail is van Lima/ HEMA  welke rail kan je dan t beste nemen?

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Märklin of gelijkstroom
« Reactie #12 Gepost op: 16 december 2019, 22:09:55 »
Wat wil je dan? 3-rail of 2-rail? Bij 2-rail is er meer dan zat keuzes. Je kan kiezen tussen relatief goedkoop Piko A-gleis. Dan heb je Roco-line zonder bedding. Je hebt ook nog Fleischmann Profigleis of iets anders met bedding. Daarnaast zijn er nog een aantal andere fabrikanten. Het is allemaal eigen smaak en wat je wil uitgeven.

Bij Märklin heb je tegenwoordig maar 2 keuzes: C-rails (met bedding) en K-rails (zonder bedding). Dat is het en niet meer zonder in de tweede hands te komen voor M-rails of zelfbouw puco-rail.

Mijn advies zou zijn om eens op een beurs te gaan kijken. Dan kan je de verschillende railsystemen bekijken. Dan zie je ook de prijzen van de diverse stukken. Dan kan je ook praten met de personen die de baan gebouwd hebben. Iedereen heeft namelijk zijn of haar voorkeur voor een bepaald railsoort / systeem.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2419
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Re: Märklin of gelijkstroom
« Reactie #13 Gepost op: 16 december 2019, 22:47:09 »
Het spel is weer op de wagen! Ik pak de zoutjes vast ;D

Op deze vraag komt nooit een zinnig antwoord, omdat er naast feiten ook een heleboel emoties en persoonlijke voorkeuren meespelen. Daarover zijn tientallen topics volgeschreven, allemaal met de geijkte welles-nietes discussies tot gevolg.

Maar ditmaal gaat het anders!  (y)

Pauldg

  • Online Online
  • Berichten: 6338
Re: Märklin of gelijkstroom
« Reactie #14 Gepost op: 17 december 2019, 09:03:08 »
Het kan alleen anders wanneer TS een helder beeld geeft van hoe hij zijn hobby wil oppakken. Wil je een vaste baan of af en toe een rondje leggen? Wil je vooral het oude materieel laten rijden of ook nieuw gaan kopen. Nieuwe rails is in alle gevallen een goed idee, alleen gaat het oude spul er dan waarschijnlijk op ratelen.

Die Lima en Hema rails echter zijn van ijzer, hebben een hoge elektrische weerstand en worden heel snel vies. Even slikken en weggooien. In ieder geval niet als argument gebruiken voor het systeem dat je neemt. Messing rails zou ik ook overslaan. Gelijk naar nieuwzilver. Dat heb je voor beide systemen.

Boomshanka!