Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Martijn193
Vandaag om 07:25:34
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 07:14:29
LS Models 2024 door Martijn193
Vandaag om 06:59:04
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Corné81
Vandaag om 06:07:34
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
Vandaag om 05:08:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 01:23:06
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door frits959
Vandaag om 01:22:36
Einde Koemo ballast ??? door Ronald69
Vandaag om 01:14:28
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door Bert_Apd
Vandaag om 00:57:40
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 00:44:46
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 00:19:08
h0 diorama USA “The Paintshops” door Whis
Vandaag om 00:08:34
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door class 37
Vandaag om 00:06:03
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
19 april 2024, 23:05:17
Haandrecht materieel door orientexpress
19 april 2024, 23:02:39
EifelBurgenBahn door Frank 123
19 april 2024, 23:01:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
19 april 2024, 23:00:45
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door bask185
19 april 2024, 22:27:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door raymond erdtsieck
19 april 2024, 22:23:17
Laag-Baarlo door Benelux795
19 april 2024, 22:22:31
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door gdh
19 april 2024, 21:51:42
US diorama in H0 door Wim Vink
19 april 2024, 21:38:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door johanw
19 april 2024, 20:31:36
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
19 april 2024, 20:02:10
Cranicher Altbahn door Arjen52
19 april 2024, 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
19 april 2024, 19:41:34
Aachenau West door MichielB
19 april 2024, 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
19 april 2024, 18:36:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
19 april 2024, 17:59:32
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
19 april 2024, 16:14:12
  

Auteur Topic: Märklin of gelijkstroom  (gelezen 11500 keer)

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4458
Re: Märklin of gelijkstroom
« Reactie #30 Gepost op: 01 januari 2020, 18:33:19 »
Om de discussie weer te smoren, je kunt beide systemen tegelijk gebruiken! Maar dan moet je wel digitaal gaan rijden. Er bestaan systemen die automatisch de rails ompolen!

Alain1964

  • Offline Offline
  • Berichten: 17
Gelijkstroom rail
« Reactie #31 Gepost op: 01 januari 2020, 21:13:00 »
Vandaag  bekeken  wat allemaal in huis is.
Gezien  de hoeveelheid locs 7 stuks( 2 Lima  5 Fleischmann ) besloten door de gaan met gelijkstroom
Alleen de rail die ik heb is grotendeels Lima cq HEMA en Fleischmann messing rail.
Heb  een 10 meter flex rail nikkel zilver.
Hebben jullie nog  ideeën, suggesties  over  de kwaliteit van diverse soorten rail .
Tuurlijk alle waar naar zijn geld.
Bedoeling een baan te maken die wel  effe blijft.


Gr Alain

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1413
Re: Märklin of gelijkstroom
« Reactie #32 Gepost op: 01 januari 2020, 21:19:29 »
De TS (= Topic Starter) heeft constateringen en een tweetal vragen:
Citaat
Waar zou ik nu het beste mee verder kunnen gaan. (?) … Wat is kwalitatief t beste ?
Vanuit de constateringen (M-rail) zou je kunnen/moeten afleiden dat het om wat ouder materiaal/materieel gaat. Van de oude kwaliteit is Märklin zo ongeveer het beste. Tegenwoordig zijn de kwaliteiten ongeveer gelijkwaardig.

Dan het deel 'om verder te kunnen gaan':

a) De oudere rails van het 2-rail-gebeuren: afschrijven, uithuilen en opnieuw beginnen. Het mooiste 2-rail-systeem is dat van Tillig. Alle soorten wissels zijn verkrijgbaar of zelf aan te passen. Plus dat Tillig echte wisseltongen heeft en geen wisselscharnieren. Het is maar net hoe perfect je het hebben wil.

b) De oude M-rails zijn te koppelen met de hedendaagse C- en K-rails via overgangsrails. De M-rails kunnen daarbij in een niet-zichtbaar gedeelte gebruikt worden. Wil je op den duur overgaan/overstappen op digitaal rijden, dan is K-rail het eenvoudigste soort om volledig gedetecteerd te rijden. Als je dat combineert met optocouplers en OC32's dan heb je verder geen bezetmelders en wissel- en/of sein-decoders meer nodig. Want die andere melders en decoders hebben allemaal hun (on-)eigenaardigheden en beperkingen c.q. onmogelijkheden die de OC32 niet heeft.

Terzijde: 45 jaar geleden heb ik mijn M-rails verkocht en ben ik overgestapt op K-rail vanwege de volledige detectie. Sinds 2015 heb ik de scherpe K-wissels (geen volledige detectie) de deur uit gedaan en vervangen door slanke K-wissels omdat die ook een volledige detectiemogelijkheid hebben. Ook hier: Het is maar net hoe perfect je het wil hebben.

Daarnaast is jouw persoonlijke situatie van belang. Hoe lang denk je met jouw hobby: 'spoorbaan' bezig te zijn: 10, 20, 30, 40 of 50 jaar? Hoeveel wil je er de komende jaren in investeren? Is de eindsituatie 20% oud en 80% nieuw? Of juist andersom?
« Laatst bewerkt op: 01 januari 2020, 21:32:16 door Martin Hornis. Reden: Toepassing van OC32 »
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR / BNLS Forumbaan
  • BNLS trambaan-deelnemer
  • Offline Offline
  • Berichten: 8404
  • Nooit uitgeklust....
Re: Gelijkstroom rail
« Reactie #33 Gepost op: 01 januari 2020, 21:26:20 »
Misschien dat de ency je wat aanknopingspunten biedt.

Ter info: Peco is volgens mij het meest gebruikt in de modelspoorwereld. Ik laat me graag corrigeren als dat niet zo blijkt te zijn.

Gr.

Edsko

dennie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1426
Re: Gelijkstroom rail
« Reactie #34 Gepost op: 01 januari 2020, 21:46:44 »
Messing  rail ben ik vanaf gestapt heb nog alleen profirail op de kidsbaan.
De nikkel zilver rail zijn tegenwoordig standaard rails geworden en komen voor bij roco piko,peco,
Waarbij je als prijs gaat vergelijken (dan even nieuw prijs gezegd)uitkomt bij peco dan piko dan roco.
Alleen opletten bij peco die heeft 3 verschilende spoor profiel hoogte, bij ouder materiaal moet je opletten met je wielflenzen.
Daar staat zoals edsko al zegt genoeg in de ency.
Tip ga eens kijken bij een modelspoorclub of treinenwinkel en vraag ernaar,meestal kunnen ze je voorbeelden laten.
groet dennie

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4387
Re: Märklin of gelijkstroom
« Reactie #35 Gepost op: 01 januari 2020, 22:41:46 »
De draadjes "Märklin of gelijkstroom" en het draadje over de rails zijn samengevoegd.

Gr, Bert

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8669
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Gelijkstroom rail
« Reactie #36 Gepost op: 02 januari 2020, 08:48:34 »
Hoi,

Ter info: Peco is volgens mij het meest gebruikt in de modelspoorwereld. Ik laat me graag corrigeren als dat niet zo blijkt te zijn.

Nou ,,,, Dat zal tegenvallen :) Rocoline zonder bedding is overal in de winkels te krijgen. Peco meestal niet altijd.

Wat al eerder is aangegeven: Ga eens kijken in een goede modelspoorwinkel en bekijk de verschillende railsoorten / fabrikanten. Je kan ook eens naar een beurs (Rijswijk is begin januari, Rail, Houten) om daar eens te kijken naar rails. Voelen en zien is altijd handig dan afgaan op "ervaringen" van anderen ;)

Groet Ronald.
« Laatst bewerkt op: 02 januari 2020, 11:20:41 door Ronald Koerts »
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25274
    • Pagina van klaas
Re: Märklin of gelijkstroom
« Reactie #37 Gepost op: 02 januari 2020, 10:42:56 »
Bij de railadviezen van anderen is het belangrijk om er achter te komen waarom iemand voor een bepaalde soort heeft gekozen. Is het de prijs? Is het de degelijkheid? Is het gemak van leggen? Is het de natuurgetrouwheid?

Zelf werk ik al jaren met Peco code 75. Redenen: laagste profiel waar alles nog goed op rijdt wat aan de NEM normen voldoet, degelijk en acceptabele prijs. Dat betekent niet dat het de goedkoopste is.
Ik gebruik alleen de flexrail, wissels bouw ik zelf van hetzelfde railmateriaal.

Uiteindelijk moet je zelf de keuze maken en het zou best kunnen dat je iets kiest waarvan je achteraf denkt: dit was het toch niet.

Mark D.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1023
Re: Märklin of gelijkstroom
« Reactie #38 Gepost op: 02 januari 2020, 16:42:54 »
Alles is relatief. Op aanraden van kenners en omdat het mooi en hufter proef is heb ik peco75 gekozen.
Nu gewoon omdat het er is, zou ik peco 83 willen hebben. Iets ander biels profiel, dat beter bij mijn rijdend materiaal past.

maar goed, mijn tip.:  maak een simpel baantje, ovaaltje met inhaalspoor. Bij de derde baan die je maakt, kom je er pas achter wat je zelf belangrijk vind.
Voordeel van simpel ovaaltje is dan, dat de kosten laag blijven en je minder werk hebt om het helemaal af te maken.


Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25274
    • Pagina van klaas
Re: Märklin of gelijkstroom
« Reactie #39 Gepost op: 02 januari 2020, 16:52:53 »
...zou ik peco 83 willen hebben. Iets ander biels profiel, dat beter bij mijn rijdend materiaal past.
Amerikaans?

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4458
Re: Märklin of gelijkstroom
« Reactie #40 Gepost op: 02 januari 2020, 16:53:32 »
Peco is altijd online wel leverbaar bij bijv. Hattons in Engeland! Als je het echt in een winkel wilt kopen wordt het lastiger.

Mark D.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1023
Re: Märklin of gelijkstroom
« Reactie #41 Gepost op: 02 januari 2020, 17:02:16 »
Amerikaans?

ja, vooral bij wissels zie je dat goed.
Had ik die ook maar zelf moeten maken....  petje af wat dat betreft voor jou!

ArjanB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1414
Re: Märklin of gelijkstroom
« Reactie #42 Gepost op: 02 januari 2020, 18:55:46 »

De topic starter vraagt zich af of hij met marklin of gelijkstroom verder moet. Kennelijk heeft hij dus een allegaartje van gelijkstroom rails.

Zou hij willen doorgaan met gelijkstroom dan lijkt me het beste om gewoon met Roco-line of Piko A-rail met of zonder bedding verder tegaan. Gewoon middle of the road en goed verkrijgbaar in de gemiddelde modeltreinen winkel. Eventueel zou  ook nog Fleischmann profirails een keuze kunnen zijn.

Volgens mij kun je met deze 3 rail soorten niet echt de mist ingaan als beginner of herstarter. Roco line (zonder bedding) is volgens mij een vrij acceptable keus voor de gemiddelde hobbist. 

Arjan

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 967
  • Metrop-Märklin
Re: Märklin of gelijkstroom
« Reactie #43 Gepost op: 05 maart 2020, 18:45:31 »
Voor de vragensteller zelf maakt het allemaal niet meer uit.
Ga je voor goedkoop, dan neem je 2-rail en DC of DCC.
Ga je voor kwaliteit, dan zoek je zelf maar uit wat je leuk, betaalbaar en verantwoord vindt.

Om de discussie weer te smoren, je kunt beide systemen tegelijk gebruiken!
Maar dan moet je wel digitaal gaan rijden.
Zucht, je kijkt een paar maanden niet, staat er weer zo iets.
En welke discussie werd hier nu weer gesmoord?

Waarom zou je digitaal moeten gaan rijden als je systemen ook analoog tegelijk kunt gebruiken?

Je kunt alles mixen: analoog én digitaal, 2-rail én 3-rail, AC én DC. Je kunt er net zoveel mee dollen als je wilt.
Ik beperk me tot DC in 2-rail én 3-rail, en ja, daar rijden ook een paar MÄrklin, HAG en Roco zogenaamde AC loks op rond (op DC wel te verstaan). Maar digitaal nee.

(Okee, ik heb een paar servo decoders gekocht, foutje, geef ik meteen toe).
« Laatst bewerkt op: 05 maart 2020, 18:47:41 door Te 2/2 »
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Rolando

  • Modelspoorbaan Fleischmann
  • Offline Offline
  • Berichten: 1006
  • Het kind in jezelf blijven
    • Modelspoorbaan Fleischmann
Re: Märklin of gelijkstroom
« Reactie #44 Gepost op: 10 maart 2020, 09:19:38 »
Ik heb even het topic doorgelezen en inderdaad denk ik dat zo’n vraag het meeste bij jezelf ligt.
Iedereen heeft zijn eigen mening en zijn eigen ideeën hierover. Misschien maar goed ook, zo hou je een mooie mengeling van modelbanen. Maar word de keuze ook weer moeilijker voor jezelf.

Toen ik weer met mijn fleischmann baan begon om op te bouwen wist ik dat deze oude rails en wissels problemen zouden gaan geven. Eerst ook op de beurs gaan kijken naar wat er nu allemaal verkrijgbaar was. En inderdaad is de nieuwe fleischmann rails en wissels stukken beter. Maar de bedoeling was dat ik die oude rails zou gebruiken.

Met de bouw wel een paar nieuwe wissels ingebouwd op de baan doordat ik te weinig oude wissels had voor mijn bouwplan. En de oude wissels hebben me heel wat kopzorgen gegeven, en nog steeds😅
Maar dat wist ik en zou niet willen ruilen met het nieuwere, gewoon omdat het de nostalgie van toen moet uitstralen en meer.

Dus volg gewoon wat jijzelf denkt te kunnen bouwen en zorg dat je er plezier uit haalt. Daar draait het tenslotte om en als je eerste trein over je baan rijd en het is je gelukt, kun je trots terug kijken op wat je voor elkaar gekregen hebt.
Groet van Roland

Mijn HO analoge Fleischmann modelbaan volgen  : http://modelspoorbaan.jouwweb.nl/
Bezig met : 2e en 3e module van 120 cm x 60 cm (houtzagerij)
1ste module Rangeerterrein met laden en lossen kolenwagons