Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Albert's fantasie in schaal 0e door Scratchbuilt
Vandaag om 15:30:21
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 15:27:46
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 15:27:36
Opstelbaan door spoorijzer
Vandaag om 15:24:53
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door dennie
Vandaag om 15:23:47
Roco BR 93 stroomafname door Herb73
Vandaag om 15:03:37
Aachenau West door Jelmer
Vandaag om 14:58:39
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Jelmer
Vandaag om 14:41:05
Roco Loc trilt 1 kant op bij optrekken icm klokanker door Herb73
Vandaag om 14:30:49
Dat overkomt mij niet. door wob
Vandaag om 14:14:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 14:10:59
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door wob
Vandaag om 14:09:20
The Summer of 69 door Gert Arkema
Vandaag om 13:08:55
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:45:45
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Sven
Vandaag om 12:45:16
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door BartvD
Vandaag om 12:30:05
Catalogus nummers diverse wagons (Trix, Lilliput en Fleischmann) door Vonkentrekker
Vandaag om 11:38:07
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Ferdinand Bogman
Vandaag om 11:23:08
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door Eric v C
Vandaag om 11:19:34
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ferdinand Bogman
Vandaag om 11:10:01
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 10:47:09
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:41:32
RTM in 0m door BartvD
Vandaag om 10:26:53
Twentse Modelspoorweg Club (TMC): Digitale besturing door bask185
Vandaag om 10:20:13
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 09:44:52
Dönsdorfer Bauberichte door spoorzeven
Vandaag om 09:41:18
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 09:38:37
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 09:04:54
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door BartvD
Vandaag om 08:49:53
Ronald doet de Fork Challenge! door tothebeach
Vandaag om 07:58:49
  

Auteur Topic: Märklin of gelijkstroom  (gelezen 12843 keer)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22536
Re: Märklin of gelijkstroom
« Reactie #15 Gepost op: 17 December 2019, 10:30:08 »
Meeste rail is van Lima/ HEMA  welke rail kan je dan t beste nemen?

Dat hangt er dus vanaf wat je wilt. Bijvoorbeeld hoe belangrijk je het uiterlijk vindt.

Objectief: Märklin heeft die puko's in het midden. Subjectief: kijk er naar en bepaal of je het een punt vindt.

Objectief: bij drierail zit je vrijwel vast aan Märklin-rails en nog los van de puko's is die aan de grove kant. Bij tweerail kan je kiezen tussen een tiental goed verkrijgbare railsystemen, variërend van ongeveer even grof (Fleischmann Profi) tot zeer natuurgetrouw en van alles daar tussenin. Subjectief: vind je dat belangrijk. Als je vooral lekker met je treintjes wilt rijden, doet de natuurgetrouwheid er misschien minder toe. Streef je op den duur naar een baan die er zeer echt uitziet, is het wel een punt van aandacht.

Goed advies van Ronald, ga een op het gemak kijken.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

IJsselsteyn

  • Offline Offline
  • Berichten: 1373
Re: Märklin of gelijkstroom
« Reactie #16 Gepost op: 17 December 2019, 11:22:25 »
Het kwaliteitsverschil tussen Märklin, Fleischmann aan de ene kant en Lima en Jozef aan de andere kant kan een hulphond al vaststellen.


Dat laatste merk is denk ik alleen maar geschikt voor rondjes om de kerstboom?   8)


Steyn

The_Masterer

  • Offline Offline
  • Berichten: 89
  • Tjoeke tjoek tuut tuut
Re: Märklin of gelijkstroom
« Reactie #17 Gepost op: 17 December 2019, 11:48:37 »
Je kunt toch ook beide gebruiken, mits je er genoeg ruimte voor hebt, want wat nou het beste is; beide hebben zo hun voors en tegens. Ze zijn uiteraard niet aan elkaar te koppelen, maar wel afzonderlijk van elkaar te gebruiken. Bijvoorbeeld op niveau 0 je wisselstroom en op niveau 1 je gelijkstroom. Valt vast wel wat leuks voor te bedenken.

Martijn_vK

  • Offline Offline
  • Berichten: 69
Re: Märklin of gelijkstroom
« Reactie #18 Gepost op: 17 December 2019, 13:43:55 »
Zo heb ik ook wel eens gedacht inderdaad. Een dubbelspoorse baan met links Marklin K-rails en rechts tweerail dat daar het meest op lijkt. Tegenwoordig bouw ik gewoon al mijn materieel om naar 3-rail.

borotof

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
Re: Märklin of gelijkstroom
« Reactie #19 Gepost op: 17 December 2019, 16:05:48 »
hoi,

Dat is tegenwoordig ook simpel op te lossen ;) Heet Keerlusmodule  :)


Het is maar net wat je simpel noemt.

grtz rob

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8109
Re: Märklin of gelijkstroom
« Reactie #20 Gepost op: 17 December 2019, 16:29:18 »
Is ook simpel  :angel:
Kwestie van een paar isolaties aanbrengen en een paar draadjes trekken. Meer is het echt niet.  ;D
Gr.
Eric

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2271
    • Biesje.nl
Re: Märklin of gelijkstroom
« Reactie #21 Gepost op: 17 December 2019, 18:00:35 »
Ik dacht altijd dat het keerlus probleem meer iets was voor kinderen die klakkeloos een baan maken op de vloer. Voor iemand die een natuurgetrouwe baan wilt maken komt dat toch niet direct voor? Tenzij het een trambaan is. Ik heb er iig nog nooit een probleem mee gehad. Verder is dit 'probleem' dan ook het enige wat een daadwerkelijk verschil is tussen de twee systemen.

Betere stroomafname met 3 rail herken ik eigenlijk ook niet (ik test en verkoop treinen van alle merken). De wielen nemen dan wel allemaal massa af, maar dan is de helft voorzien van anti-slipbandjes (die dan weer geen stroom afnemen) en meestal maar 1 enkele sleper. Als iemand een Hema/Lima/Jouef trein had en deze vergeleek met een Märklin was het wel een dingetje. Die hemen maar met 2 wielen per draaistel stroom af en staan nog wel eens vaker stil op mijn testbaan dan andere merken.

Dus uiteindelijk komt het neer op persoonlijke meningen en gevoel... net als bij elk ander draadje over dit onderwerp :D Ga je voor wat meer realistische rails zonder puko's/contacten op de bielzen, ga dan voor een 2-rail systeem. Of stoort dat je niet, en dan maakt het weer niet uit, behalve als je per se keerlussen wilt maken zonder een extra kastje.

Succes met de adviezen :D

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8109
Re: Märklin of gelijkstroom
« Reactie #22 Gepost op: 17 December 2019, 19:05:58 »
Ik dacht altijd dat het keerlus probleem meer iets was voor kinderen die klakkeloos een baan maken op de vloer. Voor iemand die een natuurgetrouwe baan wilt maken komt dat toch niet direct voor? Tenzij het een trambaan is. Ik heb er iig nog nooit een probleem mee gehad.
Je moet keerlus dan ook niet te letterlijk nemen.
Heb je een hondebotbaan met in het midden een station waar de sporen met wissels met elkaar verbonden zijn dan zijn de beide lussen ruim genomen de keerlussen. Maar die bestaan dan vaak uit meerdere blokken en schaduwstations. Maar dan heb je nog steeds het kortsluiting "probleem". Een blok moet je dan van een keerlusschakeling voorzien. Maar dat is hier op het forum al in den treuren behandeld hoe je dat doet. Maar in de basis dus gewoon een paar isolaties aanbrengen en wat draadjes naar de keerlusschakeling. Geen probleem dus  :angel:
Gr.
Eric

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 1006
  • Metrop-Märklin
Re: Märklin of gelijkstroom
« Reactie #23 Gepost op: 19 December 2019, 18:12:53 »
Dat is tegenwoordig ook simpel op te lossen ;) Heet Keerlusmodule  :)
Die heb je toch alleen maar nodig als je digitaal rijdt?
Ik heb nog nooit zo'n module gebruikt nodig gehad.
Alain heeft nog niet gezegd dat hij digitaal wil gaan ...
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Bert V

  • Offline Offline
  • Berichten: 896
Re: Märklin of gelijkstroom
« Reactie #24 Gepost op: 19 December 2019, 18:58:02 »
Nee hoor, ook analoog is het geen succes als je + en - rechtstreeks op elkaar aansluit  ;D
Ook analoog zul je dus een ompoling op een of andere manier moeten bewerkstelligen.

Het verschijnsel keerlus bestond trouwens al toen het woord digitaal nog niet eens was uitgevonden........

Groeten,
Bert

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 1006
  • Metrop-Märklin
Re: Märklin of gelijkstroom
« Reactie #25 Gepost op: 19 December 2019, 20:07:06 »
Nee hoor, ook analoog is het geen succes als je + en - rechtstreeks op elkaar aansluit  ;D
Maar waarom zou je dat doen? Er zijn zoveel manieren (verzonnen en geweest)...,
(er zijn mensen die op alle slakken zout strooien).
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8109
Re: Märklin of gelijkstroom
« Reactie #26 Gepost op: 20 December 2019, 10:23:24 »
Dat is geen zout op alle slakken strooien maar gewoon reële situatie.
Als je een na een recht stuk een wissel plaatst en de beide takken met een lus met elkaar verbindt dat heb je een keiharde kortsluiting. En daarbij maakt het niet uit of je analoog of digitaal rijdt.
Kortsluiting is kortsluiting  :angel:

Ik heb nog nooit zo'n module gebruikt nodig gehad.
Alain heeft nog niet gezegd dat hij digitaal wil gaan ...
Dan heb jij een baan waar je alleen rondjes op rijdt. En dan heb je inderdaad geen keerluschakeling nodig.
En over het digitaal rijden, zie mijn uitleg hierboven.

Maar waarom zou je dat doen? Er zijn zoveel manieren (verzonnen en geweest)...,
Klopt en die oplossing heet onder andere een keerlusschakeling in de volksmond. En hoe je het ook oplost en noemt, het principe blijft hetzelfde.
Gr.
Eric

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26747
    • Pagina van klaas
Re: Märklin of gelijkstroom
« Reactie #27 Gepost op: 20 December 2019, 13:35:50 »
Het principe blijft hetzelfde, maar de uitvoering niet. De gangbare keerlusmodules zoals die bij digitaal worden gebruikt zijn op een analoge baan onbruikbaar.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4267
Re: Märklin of gelijkstroom
« Reactie #28 Gepost op: 20 December 2019, 18:58:25 »
Als Alain nu eerst de zoekfunctie gebruikt van dit forum, dan komt ie vast al alle info tegen die hij zoekt....
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Zilte

  • Gast
Re: Märklin of gelijkstroom
« Reactie #29 Gepost op: 21 December 2019, 08:48:36 »
Beste Alain,

Vraag 1000 modelspoorders deze vraag en zeer waarschijnlijk krijgt u ook 1000 verschillende antwoorden en schiet u er weinig mee op.

- Welke rails vindt u mooi? Het uiteindelijke doel is wat vindt men mooi.
Na het beantwoorden van deze vraag, kunt u gaan kijken of hetgeen u wil mogelijk is. Vanzelf heeft elke keuze een gevolg en zullen er diverse hobbels genomen moeten worden. Maar daarvoor is het een hobby.
Ook is het verstandig u zelf de vraag te stellen, wat u wil als modelspoorder. Immers, het gaat van mensen, die alleen maar een treintje rond willen laten rijden tot mensen, die de grootste modelspoorbaan ter wereld bouwen en een bloeiend bedrijf ervan maken. Ook een keuze hierin kan bepalend zijn.
Ik kan mij bijvoorbeeld voorstellen, dat een 'vloerbaanrijder' snel een goed werkend spoor wil kunnen leggen met weinig bekabeling en daarom kiest voor Märklin c-rail. Een 'fine-scaller' zal daarentegen een zo natuurgetrouwe baan willen maken en dus kiezen voor een zo natuurgetrouw mogelijke rail als de PECO code 75.

Dus antwoord 1001 is: Maak uw eigen keuze in de gedachte dat elke keuze zijn dingen zal hebben. Verdiep u in de diverse fora.