Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco BR 93 stroomafname door bellejt
Vandaag om 13:38:37
Is het normaal dat een digikeijs booster af en toe de gele led flitst? door Dirk
Vandaag om 13:30:23
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3) door wob
Vandaag om 13:18:07
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 12:58:18
Koploper: Functies uitgebreid en geluid / Loksound 5 door martr
Vandaag om 12:55:54
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 12:45:27
RhB H0m, Albulisch door Boertje
Vandaag om 12:39:11
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door sncf231e
Vandaag om 12:37:03
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door Hollandserhbfan
Vandaag om 12:17:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 12:05:57
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door klusser
Vandaag om 11:48:24
onderdeel gezocht voor trix 22707 door bellejt
Vandaag om 11:45:10
Microstepper motoren voor armseinpalen door Dennis1984
Vandaag om 11:07:19
2025-8-18: Spoor verzakt: veel minder treinen tussen Eindhoven en Utrecht door spoorzeven
Vandaag om 10:58:03
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 10:54:26
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 10:33:52
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:27:36
Rijnstraat door Huup
Vandaag om 09:55:20
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 08:36:22
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Hans van de Burgt
Vandaag om 08:31:46
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Frits C
Vandaag om 06:30:46
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Hans van de Burgt
19 August 2025, 23:29:43
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
19 August 2025, 22:31:06
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door raymond erdtsieck
19 August 2025, 22:24:58
Oersik NS100 schaal 1:16 in lasergesneden hout door decauville_nl
19 August 2025, 22:09:53
Station Roodeschool door Torikoos
19 August 2025, 22:07:05
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
19 August 2025, 22:03:00
US diorama in H0 door jan47
19 August 2025, 22:00:31
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
19 August 2025, 21:53:28
Pfarrerwinkel bahn door Frank 123
19 August 2025, 21:34:59
  

Auteur Topic: Slugs & Andere Rariteiten  (gelezen 22298 keer)

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8598
Re: Very USA: The Slug
« Reactie #45 Gepost op: 15 December 2019, 20:37:39 »
Deze maatschappij (Crandic) heeft een nieuwe Mother&slug laten bouwen


https://locomotive.fandom.com/wiki/Relco_L4-1500XD-M?file=New_loco_and_slug.jpg


ook dit is een Mother & slug set


https://www.flickr.com/photos/respondekrailroad/30892938400
Jeroen

RetroJack

  • Offline Offline
  • Berichten: 6197
Re: Very USA: The Slug
« Reactie #46 Gepost op: 15 December 2019, 20:52:02 »
Mooi voorbeeld, Jeroen. Slugs zijn actueler dan ooit!
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

RetroJack

  • Offline Offline
  • Berichten: 6197
Re: Very USA: The Slug
« Reactie #47 Gepost op: 17 December 2019, 15:50:21 »
De te verbouwen loc heeft, net als die ik al had, amper gereden. Wel is de handrail hier en daar (af)gebroken, het belangrijkste stuk vond ik gelukkig weer.

Het dakje is een apart onderdeel. De cabine is hier al weg, de bakken eronder mogen van mij blijven:
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

RetroJack

  • Offline Offline
  • Berichten: 6197
Re: Very USA: The Slug
« Reactie #48 Gepost op: 18 December 2019, 16:27:12 »
Om overal even hoog uit te komen heb ik een cirkelzaagbladje op een blokje hout gelijmd:
Zo heb ik de kap rondom bekrast, met een glasplaat als basis. Goed; het model is duur noch zeldzaam, toch voelt het raar om zo als een hooligan tekeer te gaan  ::)
Daarna wilde ik met het Rocozaagje verder maar die is iets breder en liep steeds vast. Toen met het eerste zaagbladje verder gegaan.
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

RetroJack

  • Offline Offline
  • Berichten: 6197
Re: Very USA: The Slug
« Reactie #49 Gepost op: 21 December 2019, 18:02:27 »
Door de problemen met het, anders toch effectieve, Rocozaagje was de bovenkant niet mooi geworden. Ik heb hem daarom nog vlak geschuurd. Zo werd de kap nog iets lager en past hij niet meer over de motor... Daar moet ik nog even wat op vinden.
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

RetroJack

  • Offline Offline
  • Berichten: 6197
Re: Very USA: The Slug
« Reactie #50 Gepost op: 21 December 2019, 19:05:04 »

http://www.railroadforums.com/forum/index.php?media/brc-slug-573-head-through-clearing-yard.18295/
"...The reason for the 2 engines having the same number is that they are perminatly mated together..."
« Laatst bewerkt op: 21 December 2019, 19:07:02 door NS1220 »
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

RetroJack

  • Offline Offline
  • Berichten: 6197
Re: Very USA: The Slug
« Reactie #51 Gepost op: 23 December 2019, 12:05:44 »
Nieuw dak van 0.5mm PSplaat:
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 26124
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Very USA: The Slug
« Reactie #52 Gepost op: 23 December 2019, 12:08:55 »
Ja dat gaat de goede kant op  (y)
Ben benieuwd naar het eindresultaat.
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim

RetroJack

  • Offline Offline
  • Berichten: 6197
Re: Very USA: The Slug
« Reactie #53 Gepost op: 23 December 2019, 13:53:50 »
Dank je, Wim!
Het gaat niet snel, beetje sluggishly eerder :) Want ik ben hier aan het verbouwen.
Daarom ook even geen ruimte om verder te gaan met het LGB project.
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

RetroJack

  • Offline Offline
  • Berichten: 6197
Re: Very USA: The Slug
« Reactie #54 Gepost op: 23 December 2019, 14:31:09 »
Van enige slug in Nederland heb ik nooit gehoord maar een echte booster is er wel geweest: Hoogovens 52&53.
"...
Ze kwamen in 1949 specifiek voor de StaalFabrieken als SF2 en SF3 en kregen in ~ 1955 een meer algemene functie bij de afdeling Railvervoer als 52 en 53. In 1964 werden ze vast gekoppeld als “meester en slaaf”,
..."

http://www.industriespoor.nl/tekeningGE25tons.htm
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

RetroJack

  • Offline Offline
  • Berichten: 6197
Re: Very USA: The Slug
« Reactie #55 Gepost op: 23 December 2019, 18:08:27 »
Amper van een normale loc te onderscheiden:

http://trn.trains.com/sitefiles/resources/image.aspx?item={71A0C4FB-7FDB-462F-88FF-C7BE35FF7081}

De huif van de voorste is gladder: er zijn wat roosters en lamellen minder. De cabine is intact gebleven als stuurstand.
Een typische roadslug met ook nog de dynamic braking.
« Laatst bewerkt op: 23 December 2019, 18:32:27 door NS1220 »
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8598
Re: Very USA: The Slug
« Reactie #56 Gepost op: 23 December 2019, 19:42:09 »

http://www.railroadforums.com/forum/index.php?media/brc-slug-573-head-through-clearing-yard.18295/
"...The reason for the 2 engines having the same number is that they are perminatly mated together..."


Wie schreef dit? heeft nog wat cursus Engels nodig. ::)
Jeroen

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8598
Re: Very USA: The Slug
« Reactie #57 Gepost op: 23 December 2019, 19:51:02 »
@NS1200,


De combinatie ACTS (NS) 1200 met de ACTS (NMBS) 6700, is dat niet een soort mother-slug?
Bij het aanzetten ook de diesel, vanaf een bepaalde snelheid alleen de electrieke (exact weet ik dit niet).
« Laatst bewerkt op: 24 December 2019, 13:34:23 door Jeronimos »
Jeroen

ArjanB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1637
Re: Very USA: The Slug
« Reactie #58 Gepost op: 23 December 2019, 20:12:21 »

De bovengenoemde ACTS diesel in combo met een NS1200 is dan geen slug maar moet dan  worden beschouwd als een “booster” of power unit. Een slug heeft alleen tractie motoren dacht ik en geen eigen energie bron.

In het voorbeeld van Jeronimos geeft de diesel extra vermogen om het spul aan het rijden te krijgen. Als de trein opgang is dan kan de eloc het zelf af.  Met andere worden de diesel werkt alleen mee als er extra vermogen nodig is.

Arjan


RetroJack

  • Offline Offline
  • Berichten: 6197
Re: Very USA: The Slug
« Reactie #59 Gepost op: 23 December 2019, 21:05:39 »
...
"...The reason for the 2 engines having the same number is that they are perminatly mated together..."
Wie schreef dit? heeft nog wat cursus Engels nodig. ::)
...
De maker van die site denk ik  :D

@Arjan;
Dat is inderdaad een booster vanwege de eigen diesel.
Dus nog een voorbeeld van een booster in Nederland!
Doet deze combo nog dienst?
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0