Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 13:08:41
RhB H0m, Albulisch door R.C.Grootveld
Vandaag om 12:42:26
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:33:49
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
Vandaag om 12:19:46
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3) door Ronald Halma
Vandaag om 12:15:54
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door Ronald Halma
Vandaag om 12:07:48
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Duikeend
Vandaag om 12:07:41
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald Halma
Vandaag om 11:51:55
23 augustus modelspoorbeurs Houten door jan47
Vandaag om 11:44:47
Stalen rijtuigen van NS door jan47
Vandaag om 11:43:19
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
Vandaag om 11:27:32
Update: baan in de tropen door Eric v C
Vandaag om 11:22:15
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Huup
Vandaag om 11:09:40
Shapeways failliet, maar NL tak maakt doorstart door bellejt
Vandaag om 11:01:00
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door gdh
Vandaag om 10:33:11
MiWuLa door Montanbahn
Vandaag om 09:58:06
Probleem Fleischmann draaischijf 6152c door Voske
Vandaag om 09:27:42
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 09:21:07
Esu Loksound - NS Wadloper? door Wijbe
Vandaag om 09:10:07
Inscannen of tekenen door MOVisser
Vandaag om 09:03:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:00:01
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Gerard van de Weijer
Vandaag om 08:59:08
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Jelmer
Vandaag om 08:39:45
Heimwee naar de NFLS (Noord-Friesche Locaalspoorweg-Maatschappij) door Jelmer
Vandaag om 08:28:47
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door defender
Vandaag om 07:29:01
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Duikeend
Vandaag om 01:23:14
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
20 August 2025, 22:45:00
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
20 August 2025, 21:55:57
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
20 August 2025, 20:48:43
Station Roodeschool door cor_b
20 August 2025, 20:29:49
  

Auteur Topic: Slugs & Andere Rariteiten  (gelezen 22349 keer)

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8598
Re: Very USA: The Slug
« Reactie #45 Gepost op: 15 December 2019, 20:37:39 »
Deze maatschappij (Crandic) heeft een nieuwe Mother&slug laten bouwen


https://locomotive.fandom.com/wiki/Relco_L4-1500XD-M?file=New_loco_and_slug.jpg


ook dit is een Mother & slug set


https://www.flickr.com/photos/respondekrailroad/30892938400
Jeroen

RetroJack

  • Offline Offline
  • Berichten: 6197
Re: Very USA: The Slug
« Reactie #46 Gepost op: 15 December 2019, 20:52:02 »
Mooi voorbeeld, Jeroen. Slugs zijn actueler dan ooit!
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

RetroJack

  • Offline Offline
  • Berichten: 6197
Re: Very USA: The Slug
« Reactie #47 Gepost op: 17 December 2019, 15:50:21 »
De te verbouwen loc heeft, net als die ik al had, amper gereden. Wel is de handrail hier en daar (af)gebroken, het belangrijkste stuk vond ik gelukkig weer.

Het dakje is een apart onderdeel. De cabine is hier al weg, de bakken eronder mogen van mij blijven:
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

RetroJack

  • Offline Offline
  • Berichten: 6197
Re: Very USA: The Slug
« Reactie #48 Gepost op: 18 December 2019, 16:27:12 »
Om overal even hoog uit te komen heb ik een cirkelzaagbladje op een blokje hout gelijmd:
Zo heb ik de kap rondom bekrast, met een glasplaat als basis. Goed; het model is duur noch zeldzaam, toch voelt het raar om zo als een hooligan tekeer te gaan  ::)
Daarna wilde ik met het Rocozaagje verder maar die is iets breder en liep steeds vast. Toen met het eerste zaagbladje verder gegaan.
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

RetroJack

  • Offline Offline
  • Berichten: 6197
Re: Very USA: The Slug
« Reactie #49 Gepost op: 21 December 2019, 18:02:27 »
Door de problemen met het, anders toch effectieve, Rocozaagje was de bovenkant niet mooi geworden. Ik heb hem daarom nog vlak geschuurd. Zo werd de kap nog iets lager en past hij niet meer over de motor... Daar moet ik nog even wat op vinden.
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

RetroJack

  • Offline Offline
  • Berichten: 6197
Re: Very USA: The Slug
« Reactie #50 Gepost op: 21 December 2019, 19:05:04 »

http://www.railroadforums.com/forum/index.php?media/brc-slug-573-head-through-clearing-yard.18295/
"...The reason for the 2 engines having the same number is that they are perminatly mated together..."
« Laatst bewerkt op: 21 December 2019, 19:07:02 door NS1220 »
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

RetroJack

  • Offline Offline
  • Berichten: 6197
Re: Very USA: The Slug
« Reactie #51 Gepost op: 23 December 2019, 12:05:44 »
Nieuw dak van 0.5mm PSplaat:
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 26126
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Very USA: The Slug
« Reactie #52 Gepost op: 23 December 2019, 12:08:55 »
Ja dat gaat de goede kant op  (y)
Ben benieuwd naar het eindresultaat.
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim

RetroJack

  • Offline Offline
  • Berichten: 6197
Re: Very USA: The Slug
« Reactie #53 Gepost op: 23 December 2019, 13:53:50 »
Dank je, Wim!
Het gaat niet snel, beetje sluggishly eerder :) Want ik ben hier aan het verbouwen.
Daarom ook even geen ruimte om verder te gaan met het LGB project.
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

RetroJack

  • Offline Offline
  • Berichten: 6197
Re: Very USA: The Slug
« Reactie #54 Gepost op: 23 December 2019, 14:31:09 »
Van enige slug in Nederland heb ik nooit gehoord maar een echte booster is er wel geweest: Hoogovens 52&53.
"...
Ze kwamen in 1949 specifiek voor de StaalFabrieken als SF2 en SF3 en kregen in ~ 1955 een meer algemene functie bij de afdeling Railvervoer als 52 en 53. In 1964 werden ze vast gekoppeld als “meester en slaaf”,
..."

http://www.industriespoor.nl/tekeningGE25tons.htm
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

RetroJack

  • Offline Offline
  • Berichten: 6197
Re: Very USA: The Slug
« Reactie #55 Gepost op: 23 December 2019, 18:08:27 »
Amper van een normale loc te onderscheiden:

http://trn.trains.com/sitefiles/resources/image.aspx?item={71A0C4FB-7FDB-462F-88FF-C7BE35FF7081}

De huif van de voorste is gladder: er zijn wat roosters en lamellen minder. De cabine is intact gebleven als stuurstand.
Een typische roadslug met ook nog de dynamic braking.
« Laatst bewerkt op: 23 December 2019, 18:32:27 door NS1220 »
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8598
Re: Very USA: The Slug
« Reactie #56 Gepost op: 23 December 2019, 19:42:09 »

http://www.railroadforums.com/forum/index.php?media/brc-slug-573-head-through-clearing-yard.18295/
"...The reason for the 2 engines having the same number is that they are perminatly mated together..."


Wie schreef dit? heeft nog wat cursus Engels nodig. ::)
Jeroen

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8598
Re: Very USA: The Slug
« Reactie #57 Gepost op: 23 December 2019, 19:51:02 »
@NS1200,


De combinatie ACTS (NS) 1200 met de ACTS (NMBS) 6700, is dat niet een soort mother-slug?
Bij het aanzetten ook de diesel, vanaf een bepaalde snelheid alleen de electrieke (exact weet ik dit niet).
« Laatst bewerkt op: 24 December 2019, 13:34:23 door Jeronimos »
Jeroen

ArjanB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1637
Re: Very USA: The Slug
« Reactie #58 Gepost op: 23 December 2019, 20:12:21 »

De bovengenoemde ACTS diesel in combo met een NS1200 is dan geen slug maar moet dan  worden beschouwd als een “booster” of power unit. Een slug heeft alleen tractie motoren dacht ik en geen eigen energie bron.

In het voorbeeld van Jeronimos geeft de diesel extra vermogen om het spul aan het rijden te krijgen. Als de trein opgang is dan kan de eloc het zelf af.  Met andere worden de diesel werkt alleen mee als er extra vermogen nodig is.

Arjan


RetroJack

  • Offline Offline
  • Berichten: 6197
Re: Very USA: The Slug
« Reactie #59 Gepost op: 23 December 2019, 21:05:39 »
...
"...The reason for the 2 engines having the same number is that they are perminatly mated together..."
Wie schreef dit? heeft nog wat cursus Engels nodig. ::)
...
De maker van die site denk ik  :D

@Arjan;
Dat is inderdaad een booster vanwege de eigen diesel.
Dus nog een voorbeeld van een booster in Nederland!
Doet deze combo nog dienst?
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0