Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Sven
Vandaag om 19:47:19
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door HSIJ
Vandaag om 19:22:10
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ruben90
Vandaag om 18:57:32
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 18:31:39
Ventilatie (?) pukkels op dak ICM door Mitchell
Vandaag om 18:13:11
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 18:12:45
US diorama in H0 door cor_b
Vandaag om 17:10:52
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door AlbertG
Vandaag om 16:54:44
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 16:53:44
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:49:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 16:39:49
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Albert.H0
Vandaag om 16:32:34
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:04:52
Br 38 Piko Superen. door wob
Vandaag om 15:30:49
Handregelaar aan IB Basic door Lobomotion69
Vandaag om 15:24:13
Gelders Smalspoormuseum / Gelderse Smalspoor Stichting stelt zich voor door spoorijzer
Vandaag om 14:53:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Martijn193
Vandaag om 14:50:27
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door HOHans
Vandaag om 14:25:11
LS Models 2025 door martijnhaman
Vandaag om 14:20:18
Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn. door Brexbachtalbahn
Vandaag om 14:00:16
Het Boemeltje door RobVille
Vandaag om 12:33:26
Rails code 83 en Mat 46 ervaringen door cor_b
Vandaag om 12:10:10
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
Vandaag om 11:22:00
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:57:18
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 09:42:11
DB Fals, wat is H of OH op de zijkant? door ES44C4
Vandaag om 07:21:31
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
Vandaag om 06:47:25
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset door Wim Vink
18 June 2025, 23:06:09
Zee. Land. door Huup
18 June 2025, 21:47:29
Lenz Digital LF100 Functiedecoder door Ronald Halma
18 June 2025, 20:44:12
  

Auteur Topic: Piko NS1100, materieelbespreking  (gelezen 219441 keer)

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1733
Re: Piko NS1100, materieelbespreking
« Reactie #360 Gepost op: 24 July 2020, 21:40:26 »
Dat streepje op de ramen van de cabinedeuren kwam in het buitenland ook voor.
Foto: Bron Wikipedia.

Groet Cor Lageweg.


Hallo

Ik heb het nog eens nagevraagd hoe het nou zit.
Bij de SBB is het streepje er om de machinist te waarschuwen dat het raam dicht is als hij uit het raam wil leunen, bijv op een station.
Het is dus ervoor bedoeld dat een machinist zich niet per ongeluk het hoofd stoot aan een “goed gepoetst” raam.
Ik neem aan dat dit voor de 1100 niet veel anders is.

Bart

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1375
Re: Piko NS1100, materieelbespreking
« Reactie #361 Gepost op: 24 July 2020, 22:15:56 »
Apart dat ze nu loks met lage nummers draaistellen geven van de 2de serie, er zijn in de loop van de tijd draaistellen gewisseld en ik kom een foto tegen van de 1136 met twee verschillende draaistellen maar heeft deze nu dan beide draaistellen van de 2de serie eronder zoals het model?

Ik heb hier ooit wel een vraag over gesteld op dit forum, mijn conclusie was dat er veel draaistellen zijn gewisseld, op basis van foto's zie je verschillende typen bij hetzelfde locnummer door de jaren heen.
De huidige 1136 heeft 2 draaistellen uit dezelfde serie in ieder geval (tenminste dat was toen ik hem in 2009 uitgebreid op de foto heb gezet voor een 3d-model).

Citaat
Geen idee of Roco hier toendertijd rekening mee heeft gehouden.
Nee, Roco heeft alleen de vorm met "ronde" versteviging

Floris

  • Offline Offline
  • Berichten: 4957
    • www.flickr.com/photos/florisleeuw/
Re: Piko NS1100, materieelbespreking
« Reactie #362 Gepost op: 25 July 2020, 08:39:21 »
Wat ik wel opvallend vind is dat Piko nu gelijk naar de botsneus gaat en niet eerst nog een geel/grijze platte 1100 heeft uitgebracht voordat de mal werd aangepast, of is dat niet meer zo moeilijk tegenwoordig?

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3567
    • Flickr
Re: Piko NS1100, materieelbespreking
« Reactie #363 Gepost op: 25 July 2020, 08:41:42 »
Dat is niet meer zo moeilijk tegenwoordig, mits je het goed voorbereid bij het ontwerp van de maldelen. Er zullen stukken zijn voor de verschillende versies. De versies zonder en met voorzetneus zullen vermoedelijk naast elkaar uitgebracht blijven worden.

Er is op YouTube een aantal filmpjes te vinden over de productie van modeltreinen en de werking met mallen, verplichte kost voor ons denk ik.
edit: bijvoorbeeld deze https://www.youtube.com/watch?v=gCYyCaTvmXY of het kanaal van rapidotrains en dan de video's over de Chinese fabriek
« Laatst bewerkt op: 25 July 2020, 08:46:19 door Sicco Dierdorp »

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5547
Re: Piko NS1100, materieelbespreking
« Reactie #364 Gepost op: 25 July 2020, 08:51:54 »
Inderdaad lijkt het erop dat in ieder geval bij het aanbrengen van de botsneus de deuren zijn gewisseld, maar soms al eerder. Ik heb even al mijn foto's van de 1151-1160 bekeken, zowel met als zonder botsneus. Alleen heb ik geen foto's van de 1156 (uiteraard, gesloopt in 1961) en de 1160 met botsneus. Van de 1160 heb ik in de gewone variant ook alleen maar foto's met kleine ramen in de cabinedeuren. Omdat ik nooit heb gehoord dat locs met lagere nummers deuren met kleine ramen kregen, ligt het voor de hand te concluderen dat de deuren werden aangepast.
Groet, Frank

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18619
    • Het Groterdam Project
Re: Piko NS1100, materieelbespreking
« Reactie #365 Gepost op: 25 July 2020, 11:01:07 »
Piko heeft op Neurenberg laten weten met een hele serie verschillende modellen te komen van de NS 1100.

Dus ik zit toch echt even te kijken of mijn Roco's de deur uit gaan.
Ik denk binnenkort Groterdamse zolderverkopen.  8)

Zoals Sicco aangeeft, mallen aanpassen of mallen zo voorbereiden om uit 1 mal meerdere versies te trekken is tegenwoordig een stuk makkelijker, sneller te doen en (enigzins) goedkoper.
« Laatst bewerkt op: 25 July 2020, 11:04:58 door Chris »

Casmir

  • Offline Offline
  • Berichten: 649
Re: Piko NS1100, materieelbespreking
« Reactie #366 Gepost op: 25 July 2020, 11:51:34 »
Ik ga mijn  vorig jaar gepimpte roco botsneuzen echt niet omruilen voor de piko's,waarom?
Ik zie niet zulke overduidelijke verschillen,het enigste mooie van de piko is de open cabine.
De piko 2200 vond ik tov de Roco wel een hele verbetering 
Dus die heb ik wel omgeruild.
Het is leuk dat fabrikanten elkaar willen overtreffen met modellen,maar ik heb liever dat ze iets uitbrengen wat er nog niet is.
Maar dat gat gaat MTE vullen.

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3567
    • Flickr
Re: Piko NS1100, materieelbespreking
« Reactie #367 Gepost op: 25 July 2020, 11:54:04 »
Mee eens, hoewel ik denk dat het nieuwe model met een paar aanpassingen wel datzelfde verschil zou kunnen maken. Wat fijnere aanbrengsels op het front en wat correctere nummers en je hebt een echt model dat boven de Roco uitstijgt. Misschien lezen ze mee  ;D
Ik denk dat het verschil met de (oudere) Roco '1100 zonder' wel fors is, zeker als Piko bij het volgende model daarvan op dat soort zaken let.

lrrw

  • Offline Offline
  • Berichten: 539
Re: Piko NS1100, materieelbespreking
« Reactie #368 Gepost op: 25 July 2020, 12:48:21 »
Wat voor mij nu de doorslag zou geven om voor de Piko met botsneus te kiezen zijn de pantografen en de op de juiste manier aangebrachte handrail op de neus bij het bovenste frontsein.
Alleen komen de handrail grof en plastic achtig over, zo ook de remslangen.
Zodoende weinig meerwaarde t.o.v. de Roco.
Ook mijn advies aan Piko kom een keer met echt iets nieuws.

Groet Cor Lageweg.

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18619
    • Het Groterdam Project
Re: Piko NS1100, materieelbespreking
« Reactie #369 Gepost op: 25 July 2020, 12:51:35 »
Nah...kuch, de Piko's met botsneus staan wel netjes recht.  ;D

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4683
    • Filmpjes op YouTube
Re: Piko NS1100, materieelbespreking
« Reactie #370 Gepost op: 25 July 2020, 12:55:33 »
Ook mijn advies aan Piko kom een keer met echt iets nieuws.

Ja, i.p.v. Roco telkens te kopiëren (Kopiko;-) ) kunnen ze beter een 6400 uitbrengen ofzo.... De 3 jaar geleden aangekondigde RockyRail grijs/gele 6461 had er ook al 2,5 jaar moeten zijn. Maar das voor een ander draadje uiteraard.

Vwb de 1100: Ik zie nog te weinig voordelen tov de Roco. Iemand al een idee wat de Piko kosten moet?

@Chris: Mijn 1145 nagenoeg recht. Enige wat ik heb gedaan is de handgrepen op de neus ingekort.

https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18619
    • Het Groterdam Project
Re: Piko NS1100, materieelbespreking
« Reactie #371 Gepost op: 25 July 2020, 12:57:48 »

Adviesverkoopprijs 185,20 euro

System-M

  • Offline Offline
  • Berichten: 506
Re: Piko NS1100, materieelbespreking
« Reactie #372 Gepost op: 25 July 2020, 17:13:14 »
Wat voor mij nu de doorslag zou geven om voor de Piko met botsneus te kiezen zijn de pantografen en de op de juiste manier aangebrachte handrail op de neus bij het bovenste frontsein.
Alleen komen de handrail grof en plastic achtig over, zo ook de remslangen.
Zodoende weinig meerwaarde t.o.v. de Roco.

Mee eens. Ook heb ik het gevoel dat de frontseinen wat vreemd over komen. Het lijkt alsof de Roco (die qua frontseinen weliswaar minder gedetailleerd is) wel beter smoelt op dat gebied.
Neemt niet weg dat het een zeer fraai model is, maar m.i. doet een "gepimpte" Roco 1100 niet onder voor een nieuwe Piko.

Grt
Marc

« Laatst bewerkt op: 25 July 2020, 17:30:18 door System-M »
Grt
Marc

Edwin2121992

  • Offline Offline
  • Berichten: 956
Re: Piko NS1100, materieelbespreking
« Reactie #373 Gepost op: 25 July 2020, 17:42:03 »
Wat mijn vooral doet overwegen om voor de Piko's te gaan is dat ik niet meer perse hoef te pimpen en belangrijker de elektronica van binnen. Ik heb gelukkig maar een Roco 1100 en met verder aan te schaffen modellen zolang getwijfeld heb dat Piko al kwam met de 1100. Ik wilde er een stuk of vier in verschillende uitvoeringen en als ik die allemaal van decoder en digikeijs setjes en Roco 1200 pantografen zou moeten gaan voorzien dan werden ze toch stukken duurder dan een 'kant en klare' Piko.

Groeten Edwin.

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5547
Re: Piko NS1100, materieelbespreking
« Reactie #374 Gepost op: 26 July 2020, 11:14:55 »
Nog twee foto's van het 1:1 exemplaar van de PIKO 1136 in actieve dienst:


Maarn Goederen 160483, trein is prima voor de modelbaan....


Losse loc bij Nieuwersluis op 040480
Groet, Frank