Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Efteling spoorweg gaat elektrisch door Pauldg
Vandaag om 07:58:34
19 Toen door Benelux795
Vandaag om 07:28:10
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald69
Vandaag om 07:04:37
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 04:14:35
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Lolke Bijlsma
Vandaag om 00:07:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 00:06:56
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
23 april 2024, 23:06:56
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door hmmglaser
23 april 2024, 22:48:27
Starten met messing kits door 1795
23 april 2024, 22:43:57
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ferdinand Bogman
23 april 2024, 22:37:02
NS gaat weer thuis oefenen in klanttevredenheid door MaraNCS
23 april 2024, 22:31:45
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Scratchbuilt
23 april 2024, 22:30:06
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Ronald69
23 april 2024, 22:14:29
Treinreizen met m'n vader door defender
23 april 2024, 21:47:13
Pools diorama H0 door Klaas Zondervan
23 april 2024, 21:44:11
Station Roodeschool door Torikoos
23 april 2024, 21:43:23
Ton bouwt goederenwagens door TonM
23 april 2024, 21:33:46
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Priegelman
23 april 2024, 21:15:18
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
23 april 2024, 20:59:05
weerstandje en relais door Klaas Zondervan
23 april 2024, 20:47:42
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
23 april 2024, 20:45:40
DR4024 door Michaël dB
23 april 2024, 20:11:53
Haandrecht materieel door orientexpress
23 april 2024, 20:05:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ruudns
23 april 2024, 20:04:54
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
23 april 2024, 20:01:12
NS 8400 van Werps door Ivo tB
23 april 2024, 19:28:41
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
23 april 2024, 18:58:32
modulebaan jaren 60 door rudi van der Craats
23 april 2024, 17:30:56
Decals Star TE-5933 door Martijn193
23 april 2024, 17:12:11
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
23 april 2024, 16:59:09
  

Auteur Topic: Piko NS1100, materieelbespreking  (gelezen 195691 keer)

5166

  • Offline Offline
  • Berichten: 929
Re: Piko NS1100, materieelbespreking
« Reactie #870 Gepost op: 06 februari 2023, 21:33:29 »
Ja hoor de nrs willen er best makkelijk vanaf met terpentine en wattenstaafje .
Thanks, ga ik ooit ook maar eens proberen dan  (y)

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 4847
  • Modelspoor is emotie...
Re: Piko NS1100, materieelbespreking
« Reactie #871 Gepost op: 16 juli 2023, 16:55:17 »
Ik ben ook bezig geweest met een paar 1100, te weten één van Piko en één van Roco:





Recent heb ik twee Piko 1100’en aangeschaft. Heel mooi maar: die verh…. dikke overmaatse ruitenwissers. Bij het verschijnen van de Piko had ik me daar al over verwonderd, dus nu maar de daad bij het woord gevoegd. De grijze Piko ruitenwissers verwijderd (zitten vastgelijmd >:(, dus na verwijderen direct door in de kliko. Geëtste exemplaren van Weinert (9230 zwart, waarvan ik de ‘stang’ een alu-kleurtje heb gegeven in het etsframe, dat schildert wat makkelijker) en tijdens het drogen gaatjes geboord met een boortje 0.4 mm in het handboortje. Met een speld eerst een begin gemaakt in de grijze resten op de plek waar de Piko exemplaren zaten. Na het boren met scherp mesje (scalpel handvat 4, mesje 25) de nieuwe ruitenwissers gelost uit het etsframe en ze met een tangetje op hun respectievelijke plekken aangebracht. Taraaaaa….

Hetzelfde gunde ik ook een Roco exemplaar, maar dat ging iets anders, omdat de wissers hier zijn meegegoten op zowel de cabineramen als daarboven in de kap.

Ook hier bracht mijn favoriete gereedschap (chirurgisch mes ;D) weer uitkomst. Eerst de cabineramen uit de kap gelost, waarna zo vlak mogelijk het opleggende wisserblad is weg gesneden. Op het hele dunne litteken komt uiteindelijk het nieuwe wisserblad, daar is geen man overboord. Met die zelfde scalpel heb  ;Dik het meegegoten deel boven de cabineramen verwijderd, waarna ook weer met een speld (in dit geval een oranje ;D injectienaalden ;D) het beginpunt voor de handboor is gezet, waarna deze exercitie nog drie keer is herhaald. In verband met de ontstane littekens op de cabineramen heb ik ervoor gekozen om de wisserbladen weer op de zelfde plak te plaatsen.

Op de foto’s hierboven de resultaten met in het midden de twee onder handen genomen exemplaren en uiterst links en rechts hun zusjes in onbehandelde staat. Één van de twee Piko’s krijgt nog een ander nummer, bij de Roco 1127 moet het nummerbord op de kop nog even wat rechter gezet worden (foto’s zijn zoooo genadeloos). Klusje tussendoor op een winderige zondagmiddag dus.

Rob
« Laatst bewerkt op: 17 juli 2023, 16:54:53 door Rob Ellerman. Reden: Correctie van de autocorrectie ;-) »
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 3837
Re: Piko NS1100, materieelbespreking
« Reactie #872 Gepost op: 17 juli 2023, 11:31:32 »
Ziet er goed uit!
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7846
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Piko NS1100, materieelbespreking
« Reactie #873 Gepost op: 17 juli 2023, 11:42:06 »
Stukken beter. Mooie line-up ook.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1338
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Piko NS1100, materieelbespreking
« Reactie #874 Gepost op: 17 juli 2023, 15:53:17 »
Leuk beschreven. Toch misstaan de Roco's naar mijn idee niet naast de Piko's. Gelukkig maar, ik heb nog voldoende Roco's in de collectie  ;D

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 4847
  • Modelspoor is emotie...
Re: Piko NS1100, materieelbespreking
« Reactie #875 Gepost op: 17 juli 2023, 17:02:53 »
Oh zeker niet. Wat wel opvalt zijn de stroomafnemers/ pantografen bij de oudere modellen (Sommerfeldt) van Roco ten opzichte van de laatste 1100 uitvoeringen uit Oostenrijk (op schaal zijnde exemplaren uit eigen huis, voor het eerste toegepast bij de 1200 locs van Roco).

De 1127 op de foto heb ik overigens ‘gedummyficeerd’. Het is een van de eerste exemplaren (met de grote motor en veercardans). Het leek me wel een aardig idee om daar een dummy van te maken, dus het hele binnenwerk, inclusief de tandwielen en cardans in de tandwielkasten, eruit gesloopt. Drupje olie nog op de plekken waar de assen in het tandwielhuis meedraaien en de loc rolt weerstandloos mee in opzending  ;).

Overigens gaat de 1160, links op de foto, ook nog een ander nummer krijgen omdat destijds de 1151 tot en met de 1160 geleverd werden met kleine cabinedeurramen en Roco bij het uitbrengen over deze omissie is heengestapt. Piko heeft dit met de 1157 wél goed gedaan en, voorzover ik kan overzien, ook met de overige tot nu toe uitgebrachte 1100 locs…

Rob
« Laatst bewerkt op: 17 juli 2023, 19:10:29 door Rob Ellerman »
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR / BNLS Forumbaan
  • BNLS trambaan-deelnemer
  • Offline Offline
  • Berichten: 8405
  • Nooit uitgeklust....
Re: Piko NS1100, materieelbespreking
« Reactie #876 Gepost op: 17 juli 2023, 18:47:21 »
Oh, dat scheelt idd echt wel. Had niet zo'n groot verschil verwacht eerlijk gezegd.

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5193
Re: Piko NS1100, materieelbespreking
« Reactie #877 Gepost op: 18 juli 2023, 08:54:03 »
Overigens gaat de 1160, links op de foto, ook nog een ander nummer krijgen omdat destijds de 1151 tot en met de 1160 geleverd werden met kleine cabinedeurramen en Roco bij het uitbrengen over deze omissie is heengestapt. Piko heeft dit met de 1157 wél goed gedaan en, voorzover ik kan overzien, ook met de overige tot nu toe uitgebrachte 1100 locs…
Rob
Uitgerekend de 1160 is de enige loc die altijd de cabinedeuren met kleine ramen heeft behouden...
Groet, Frank

Corné81

  • Offline Offline
  • Berichten: 567
  • NS TP Va (1996)
Re: Piko NS1100, materieelbespreking
« Reactie #878 Gepost op: 15 augustus 2023, 06:52:16 »
Gelijkstroom 1:87 NS Tp V 1996

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1338
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Piko NS1100, materieelbespreking
« Reactie #879 Gepost op: 15 augustus 2023, 10:07:07 »
Weer een fraai model, alleen......

Het 3e frontsein lijkt meer in het grijs te komen dan bij het Roco model (de NS 1142). Als ik foto's google van het origineel, dan lijkt dat juist, maar.... als ik het model zie, klopt het voor mijn idee niet echt. Hebben meer mensen dat?

 

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3979
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Piko NS1100, materieelbespreking
« Reactie #880 Gepost op: 15 augustus 2023, 10:17:29 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1338
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Piko NS1100, materieelbespreking
« Reactie #881 Gepost op: 15 augustus 2023, 10:39:21 »
Ja, dat is het gekke. Het lijkt historisch juist en Roco minder:

https://marnan.eu/roco-43376-ho-ns-1100-geel-grijs

Bij Roco lijkt het sein voor meer dan de helft in het geel te liggen.

Maar optisch klopt het niet in mijn hoofd tenminste  ;D

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 4847
  • Modelspoor is emotie...
Re: Piko NS1100, materieelbespreking
« Reactie #882 Gepost op: 15 augustus 2023, 12:38:05 »
Het lijkt of de derde lamp bij de Roco wat grover/dikker is, maar hij ligt wel mooi in het midden tussen geel en grijs. De Piko-pit lijkt geslaagder qua formaat m.b.t. 1:1 voorbeeld.

Rob
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)

saskia

  • Offline Offline
  • Berichten: 322
Re: Piko NS1100, materieelbespreking
« Reactie #883 Gepost op: 15 augustus 2023, 18:05:19 »
bij Roco is de lamp wel op de juiste hoogte, maar de handgrepen staan te hoog, en dat geeft een ander beeld.
Bij Piko staan de handgrepen wel op de juiste hoogte.