1. maar analoog pakt duurder uit omdat vrijwel alle schakelingen zelf gebouwd moeten worden.2. De kracht van digitaal is de modulaire aanpak3. en het gebruik van moderne hardware en software.4. Je koopt modules zonder te hoeven weten hoe ze (technisch) werken. Je pakt ze uit de doos, sluit de draden aan en ze doen het.5. Analoog moet je meer weten en meer begrijpen van techniek, van elektronica, van produkten die boven de markt hangen maar niet speciaal bedoeld zijn voor trein-toepassingen.6. Analoog blijft toch altijd een beetje steken in ad-hoc oplossingen zoeken, en oplossingen bouwen die niet herbruikbaar zijn in een volgend baanontwerp.7. Analoog wordt treinen bestuurd door de rijspanning te manipuleren8. Als je analoog wilt dat loc-A linksaf slaat en loc-B rechtsaf dan kan dat, mits je daarvoor iets ter plekke inbouwt, namelijk op de plek waar dat kan.9. Digitaal moet het besturingssysteem weten waar loc A en loc B zijn, om op de aangegeven plek een wissel om te kunnen gooien voor die loc's .10. Digitaal zijn puzzels je uit handen genomen door centrales, door software, door configuraties die je zelf (soms) kunt aanpassen.11. Die centrales en software lijken duur, omdat ze meer kunnen dan je in je leven analoog bij elkaar kunt bouwen.12. Maar als je die mogelijkheden analoog daadwerkelijk inbouwt, dan ben je veel duurder uit.
Ik wil het in begin gewoon lekker eenvoudig houden. Eerst maar eens Digitaal gaan rijden met kant en klare loc(s) en dan langzamerhand dingen verder uitzoeken, zoals zelf inbouw van decoders enz. Lekker rustig opbouwen.
Niet gelijk elektrische wissels enz. Ik neem aan dat dat allemaal computergestuurd is dat is niet mijn insteek om dat te gaan doen.
Gewoon lekker bouwen en wat rijden met de analoge en digitale centrale. Daarna kijk ik we of ik dingen elektrisch wil gaan maken enz.
Rijden er tegenwoordig meer mensen Digitaal of toch nog steeds analoog?