Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 19:23:35
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Bahn-AG
Vandaag om 19:16:54
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
  

Auteur Topic: Piko, digitaal rijden, bovenleiding en rails  (gelezen 23838 keer)

Bramenl

  • Offline Offline
  • Berichten: 22
Re: Piko, digitaal rijden, bovenleiding en rails
« Reactie #30 Gepost op: 02 december 2019, 16:44:00 »
Nou voor het digitaal rijden zal ik inderdaad wel nieuwe rails moet gaan kopen !! Dus de uitleg over de verschillende soorten rails was van harte welkom. Peco kende ik niet dus dat is wel interessant.

Nou ik wil beide rijden zowel analoog als digitaal !!

Nou moet ik even kijken of ik ruimte heb voor 2 rails naast elkaar of 3 rails. Ik wil gewoon 1 rails analoog houden zodat ik daar mijn oude verzameling ( voor zover de treinen nog werken, moet ik nog checken ) op kan laten rijden en misschien zelfs af en toe wel een leuk nieuw analoog model ga kopen om te laten rijden. Scheelt nogal in prijs je hebt bijna 2 analoge treinen voor 1 digitale. Het andere spoor of misschien 2 sporen wil ik dus digitaal gaan rijden.

Het voordeel van digitaal rijden is dat je meerdere treinen tegelijk kan laten rijden. Dat de treinen geluid maken is natuurlijk een hele leuke feature, maar ik heb het idee dat als je de trein net gekocht hebt vooral gaan uitproberen, maar dat je daarna zelden nog maar van deze functies allemaal gebruikt maakt, maar kan me daarin vergissen. Zeker omdat ik dacht ook ergens gelezen te hebben dat je dingen in de baan kan maken als de trein daarover rijdt dat hij toetert bijv

henk

  • Online Online
  • Berichten: 21631
Re: Piko, digitaal rijden, bovenleiding en rails
« Reactie #31 Gepost op: 02 december 2019, 18:21:23 »
Digitale treinen zijn niet twee keer zo duur. Ik denk dat je de geluidversies bedoelt. Die zijn al gauw €100 duurder ja. Maar een ‘analoge’ trein is tegenwoordig altijd digitaal voorbereid. Dat betekent dat er een aansluitplug voor een decoder in zit. Je koopt er voor pakweg €25 een goede decoder bij en die prik je in de plug, of je laat dat de winkelier doen, en de loc is digitaal geworden.

Ik denk dat een plaatje helpt. Hierbij de binnenkant van een Piko 2200.
Je kan zien dat het metalen chassis zoveel mogelijk de kap vult. Er is eigenlijk alleen ruimte voor de motor, de prints en de cabine vrijgelaten.
Verder zie je links de decoder die ik zelf in de plug heb geprikt.
Rechts nog het zwarte kapje voor de luidspreker, maar die is dus niet in gebruik.

« Laatst bewerkt op: 02 december 2019, 18:30:30 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Bramenl

  • Offline Offline
  • Berichten: 22
Re: Piko, digitaal rijden, bovenleiding en rails
« Reactie #32 Gepost op: 02 december 2019, 18:41:29 »
Sorry ik ga er steeds vanuit dat digitaal met geluid is maar dat is natuurlijk niet zo !!!

Ik bedoel de locs met geluid zijn soms inderdaad wel 100 euro ( of meer ) duurder dan de andere locs. De decoders waar jij het dan over hebt van 25euro  daarmee maak je de loc digitaal, maar dat is dan lijkt mij zonder geluid. Of heb ik het dan verkeerd?

Want ik zie ook op de Piko site bij de analoge locs decoder nummers staan en als die dan opzoekt dan kosten die decoders tussen de 80-115 euro wel. 

henk

  • Online Online
  • Berichten: 21631
Re: Piko, digitaal rijden, bovenleiding en rails
« Reactie #33 Gepost op: 02 december 2019, 18:54:10 »
Dan zijn het dus geluidsdecoders. Ofwel een decoder waarin geluidsfiles zijn opgeslagen die ook met de bijbehorende luidspreker kunnen worden afgespeeld. Die files zijn dus specifiek voor het type loc.

Kijk maar eens rond op de site van ESU, pionier op het gebied van geluid met de Loksounddecoders, maar ook bekend van de LokPilot zonder geluid. Let ook op de verschillende typen aansluitstekkers.

http://www.esu.eu/startseite/
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5802
Re: Piko, digitaal rijden, bovenleiding en rails
« Reactie #34 Gepost op: 02 december 2019, 18:54:47 »
Nog een ding over de rails
Oude(re)treinen kunnen op lage code rails de biels(nagels ) raken en dus ratelen
Bij wagens en wagons kan je nog wielen uitwisselen
Locs wordt wat lastiger

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1413
Re: Piko, digitaal rijden, bovenleiding en rails
« Reactie #35 Gepost op: 02 december 2019, 23:40:09 »
Even een kleinigheidje bij het digitaliseren van een loc die digitaal is voorbereid. Veelal kun je er niet direct een decoder insteken. Je moet vaak eerst een vervangend stukje elektronica uit de decoder-connector halen.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 969
  • Metrop-Märklin
Re: Piko, digitaal rijden, bovenleiding en rails
« Reactie #36 Gepost op: 03 december 2019, 00:11:54 »
Digitaal lijkt duurder (natuurlijk kun je het net zo goedkoop of duur maken als je wilt) maar analoog pakt duurder uit omdat vrijwel alle schakelingen zelf gebouwd moeten worden. Wil een analoge lok kunnen rijden, maar ook stoppen, en met meerdere analoge treinen tegelijkertijd kunnen rijden, dan heb je veel schakelingen nodig om per plek iets te regelen voor bewaking (en rijspanning). Vroeger was er een keur aan kant en klare koopwaar voor analoog. Die tijd is wel zo'n beetje voorbij.

De kracht van digitaal is de modulaire aanpak en het gebruik van moderne hardware en software. Je koopt modules zonder te hoeven weten hoe ze (technisch) werken. Je pakt ze uit de doos, sluit de draden aan en ze doen het. En zo niet vraag je dat hier op het forum.

Analoog moet je meer weten en meer begrijpen van techniek, van elektronica, van produkten die boven de markt hangen maar niet speciaal bedoeld zijn voor trein-toepassingen. Dat was altijd al zo, maar het viel minder op dan nu.
Analoog blijft toch altijd een beetje steken in ad-hoc oplossingen zoeken, en oplossingen bouwen die niet herbruikbaar zijn in een volgend baanontwerp. Analoog wordt treinen bestuurd door de rijspanning te manipuleren, digitaal doet de loc-decoder dat voor je, per loc.  Als je analoog wilt dat loc-A linksaf slaat en loc-B rechtsaf dan kan dat, mits je daarvoor iets ter plekke inbouwt, namelijk op de plek waar dat kan.  Digitaal moet het besturingssysteem weten waar loc A en loc B zijn, om op de aangegeven plek een wissel om te kunnen gooien voor die loc's .

Digitaal zijn puzzels je uit handen genomen door centrales, door software, door configuraties die je zelf (soms) kunt aanpassen. Die centrales en software lijken duur, omdat ze meer kunnen dan je in je leven analoog bij elkaar kunt bouwen. Maar als je die mogelijkheden analoog daadwerkelijk inbouwt, dan ben je veel duurder uit.

Als je mixt op een en het zelfde spoor, dan kom je nog duurder uit, omdat je beide systemen (analoog en digitaal) moet zien te combineren.  Sommigen doen dat door analoge locs op bovenleiding te laten rijden, en digitale niet. Maar ik begrijp al dat je apart spoor voor analoog en apart spoor voor digitaal nastreeft. Dan zit je daar niet mee.
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Bramenl

  • Offline Offline
  • Berichten: 22
Re: Piko, digitaal rijden, bovenleiding en rails
« Reactie #37 Gepost op: 03 december 2019, 10:40:47 »
Interessante site van Esu. Mijn god wat een verschillende soorten zijn er en zoveel verschillende type nummers ook weer haha.

Ik wil het in begin gewoon lekker eenvoudig houden. Eerst maar eens Digitaal gaan rijden met kant en klare loc(s) en dan langzamerhand dingen verder uitzoeken, zoals zelf inbouw van decoders enz.  Lekker rustig opbouwen. Niet gelijk elektrische wissels enz. Ik neem aan dat dat allemaal computergestuurd is dat is niet mijn insteek om dat te gaan doen. Gewoon lekker bouwen en wat rijden met de analoge en digitale centrale. Daarna kijk ik we of ik dingen elektrisch wil gaan maken enz.

Als ik nieuwe rails ga kopen dan is het rails wat al een startset voor digitaal rijden zit en dat ga ik aanvullen ik ga er dan vanuit dat mijn oude treintjes geen problemen hebben met het raken van de biels. Of juist wel natuurlijk mmmm

Heb al wel door dat er heeel heeeel veel mogelijk is. Mijn god.

Rijden er tegenwoordig meer mensen Digitaal of toch nog steeds analoog?

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2169
    • Biesje.nl
Re: Piko, digitaal rijden, bovenleiding en rails
« Reactie #38 Gepost op: 03 december 2019, 12:02:09 »
Even iets verduidelijken: je hoeft helegaar niets met een computer te doen. Digitaal is in principe niets anders dan een systeem om met meerdere treinen tegelijk te rijden en verlichting en geluiden in een trein te kunnen schakelen. De rest is optioneel en in de meeste gevallen alleen makkelijker met digitaal (duikt weg om Klaas te ontwijken).

Gewoon lekker beginnen met de transformator af te koppelen en de 2 draadjes van een digitaal systeem aan te sluiten en je kan al meer dan met analoog. Wissels kan je gewoon handmatig bedienbaar laten, al dan niet met elektrische aandrijving met ouderwetsche schakelknopjes. Je kan altijd later nog uitbreiden. Net als met een analoge baan.

Veel plezier!

Mvg,

Robert

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Piko, digitaal rijden, bovenleiding en rails
« Reactie #39 Gepost op: 03 december 2019, 13:08:36 »
Om nog even wat verwarring toe te voegen:
- Kijk eens naar het Dinamo systeem.
Hiermee kun je met analoge en digitale locs tegelijk op je baan rondrijden, alles onder besturing van een computer (nee zonder gaat niet).

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Piko, digitaal rijden, bovenleiding en rails
« Reactie #40 Gepost op: 03 december 2019, 13:45:08 »
Analoog en digitaal via Dinamo vind ik geen aanrader. Je moet per se met een computer werken om het allemaal in goede banen te leiden en je hebt ook nog een boel hardware nodig die ook geld kost.
Ik vind dat je voor één systeem moet kiezen, op één baan alles analoog of alles digitaal. Zeker als je een (her)beginner bent moet je niet met gemengde systemen werken. Maar Gerard geeft het zelf al toe: hij wil je in verwarring brengen. ;D

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5802
Re: Piko, digitaal rijden, bovenleiding en rails
« Reactie #41 Gepost op: 03 december 2019, 16:25:58 »
Is/Was het bij piko niet zo dat adres 0 een analoge besturing is
Je moest dan enkel stroomloze stukken(stopsecties) maken

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Piko, digitaal rijden, bovenleiding en rails
« Reactie #42 Gepost op: 03 december 2019, 16:35:58 »
Niet alleen bij Piko. De mogelijkheid om op adres 0 met een analoge loc te rijden zit vanaf het ontwerp in DCC ingebakken. Het systeem staat bekend onder de naam zero-stretching. Maar dat wordt niet meer gepropageerd omdat de kans bestaat dat de motor van een analoge loc verbrandt omdat hij direct op de digitale spanning staat.

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1413
Re: Piko, digitaal rijden, bovenleiding en rails
« Reactie #43 Gepost op: 03 december 2019, 23:53:25 »
Onderstaande uitspraken lijken mij te absoluut:
1. maar analoog pakt duurder uit omdat vrijwel alle schakelingen zelf gebouwd moeten worden.

2. De kracht van digitaal is de modulaire aanpak
3. en het gebruik van moderne hardware en software.
4. Je koopt modules zonder te hoeven weten hoe ze (technisch) werken. Je pakt ze uit de doos, sluit de draden aan en ze doen het.

5. Analoog moet je meer weten en meer begrijpen van techniek, van elektronica, van produkten die boven de markt hangen maar niet speciaal bedoeld zijn voor trein-toepassingen.
6. Analoog blijft toch altijd een beetje steken in ad-hoc oplossingen zoeken, en oplossingen bouwen die niet herbruikbaar zijn in een volgend baanontwerp.
7. Analoog wordt treinen bestuurd door de rijspanning te manipuleren
8. Als je analoog wilt dat loc-A linksaf slaat en loc-B rechtsaf dan kan dat, mits je daarvoor iets ter plekke inbouwt, namelijk op de plek waar dat kan.
9. Digitaal moet het besturingssysteem weten waar loc A en loc B zijn, om op de aangegeven plek een wissel om te kunnen gooien voor die loc's .

10. Digitaal zijn puzzels je uit handen genomen door centrales, door software, door configuraties die je zelf (soms) kunt aanpassen.
11. Die centrales en software lijken duur, omdat ze meer kunnen dan je in je leven analoog bij elkaar kunt bouwen.
12. Maar als je die mogelijkheden analoog daadwerkelijk inbouwt, dan ben je veel duurder uit.
1. Of je koopt geassembleerde modules. Ik heb modules voor:
a) railbezetmelding;
b) microprocessor-gestuurde blokprinten voor dubbel-enkel-spoor op basis van Z80;
c) treinvoeding per blok: stop / langzaam rijden / snel rijden / omkeerspanning wegens Märklin-systeem;
d) wissels;
e) ontkoppelaars;
f) lichtseinen;
g) lampjes op het NX-tableau;
h) drukknoppen op het NX-tableau.

2. Analoog kan ook modulair; zie 1a..h.
3. Een pc is moderne hardware. Ik heb daarin IO-printen geplaatst met resp. 192 en 96 aansluitingen. De benodigde software heb ik geschreven in Turbo Pascal versie 7. Geschreven in 1995.
4. Analoog: idem. Zie 1a..h.

5. Mijn analoge modules zijn speciaal voor trein-toepassingen bedoeld. Je moet alleen weten dat de onderlinge koppelingen op basis van TTL-niveau is (0 en 5V=).
6. Analoog bij mij: niks geen ad-hoc-oplossingen. Je moet gestructureerd te werk gaan. Alle modules zijn herbruikbaar voor een ander ontwerp.
7. Dat klopt. Maar dat doe je bij digitaal rijden in feite ook. Ik heb gekozen voor een 3-standen-regeling: stop / langzaam / snel. Maar je kunt ook kiezen voor meer tussenstanden. Dan heb je uiteraard uitgebreidere treinvoedingen per blok nodig. Zie 1c.
8. Je moet niets ter plekke inbouwen. Je moet het pc-programma aanpassen (= software).
9. Bij analoog net eender.

10. Bij mijn analoge systeem dus net eender.
11. Ik had dat in twee jaar klaar. En ik ben nu 76 (= 'iets' ouder dan een jaar of 40).
12. Bij analoog is dat een kwestie van slim inkopen. O.a. 100 enkelpolige omschakelrelais voor HFL 15 (in 1970) die geschikt zijn voor de rijstroom van de treinen. Bij een geschakelde kortsluiting liep er kortstondig 70 A via een contact. Soms zat het contact vast, maar even een tik op het relais en het relais functioneert als altijd.

Conclusie: Mijn 'analoog' besturingsconcept van 1976 was eigenlijk digitaal. Alleen op een andere manier dan wat we er tegenwoordig onder verstaan.
« Laatst bewerkt op: 04 december 2019, 00:53:32 door Martin Hornis »
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Piko, digitaal rijden, bovenleiding en rails
« Reactie #44 Gepost op: 04 december 2019, 07:42:34 »
Hoi,

Alle verhalen over gecombineerd rijden van analoog / digitaal en eventueel 2-rail en 3-rail: Vergeten. Even niet aan denken. Gewoon simpel houden.

Ik wil het in begin gewoon lekker eenvoudig houden. Eerst maar eens Digitaal gaan rijden met kant en klare loc(s) en dan langzamerhand dingen verder uitzoeken, zoals zelf inbouw van decoders enz.  Lekker rustig opbouwen.

Inderdaad. Gewoon lekker beginnen met een startsetje.

Niet gelijk elektrische wissels enz. Ik neem aan dat dat allemaal computergestuurd is dat is niet mijn insteek om dat te gaan doen.

Nee, dat is niet computergestuurd. Je kan gewoon wissels elektrisch maken zonder te "digitaliseren" en "computergestuurd". Als je nu dat niet wil dan is dat helemaal goed.

Gewoon lekker bouwen en wat rijden met de analoge en digitale centrale. Daarna kijk ik we of ik dingen elektrisch wil gaan maken enz.

Kijk maar eens bij de verschillende beurzen hoe men het heeft opgelost. Er zijn veel mogelijkheden. Je ziet veel beursbanen met handmatige wissels en eventueel elektrische wissels maar wel digitaal rijden.

Rijden er tegenwoordig meer mensen Digitaal of toch nog steeds analoog?

Dat is niet zo simpel te zeggen. Maar het zal wel die kant op gaan dat er meer "digitaal rijders" zijn dan analoog rijders. Veel "herbeginners" hebben op zolder nog oude treintjes liggen. Deze zijn 9 van 10 keer analoog. Daar beginnen ze mee. De meeste maken daarna vrij snel de overstap naar digitaal rijden. Er zijn verstokte "analoog rijders". Die zullen zeggen dat "analoog" niet dood is. Een feit is wel dat sommige zaken simpeler te doen zijn dan met analoog. Deze zijn al genoemd bijvoorbeeld: Altijd verlichting aan ook bij stilstaan, meerdere treinen onafhankelijk van elkaar laten rijden zonder aanpassingen, meestal mooiere rijeigenschappen van de lok / treinstel. Het zal steeds meer naar digitaal gaan.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!