Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aachenau West door MichielB
Vandaag om 22:22:36
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door BartvD
Vandaag om 22:17:04
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 22:06:32
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door ruudns
Vandaag om 22:00:00
"Nederlandse" modellen door Marc tramt
Vandaag om 21:56:41
Bouw van materieel 40 treinstellen door FRIE
Vandaag om 21:50:17
25 jaar geleden door 1200blauw
Vandaag om 21:36:30
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Thom
Vandaag om 21:24:49
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 21:19:01
Pfarrerwinkel bahn door Eric v C
Vandaag om 21:16:29
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
Vandaag om 21:09:01
PB Models, ICR-rijtuigen door MartinMarklin
Vandaag om 20:56:12
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door Noordernet
Vandaag om 20:44:22
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MichielB
Vandaag om 20:24:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
Vandaag om 20:05:30
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 19:04:45
20 en 21 april MobExpo door renenstimpie
Vandaag om 18:53:42
Bisonkit verdunner door Pauldg
Vandaag om 18:39:40
LS Models 2024 door 4020 281-4
Vandaag om 18:03:40
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door roco
Vandaag om 17:54:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:48:50
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:09:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 17:02:09
Frans/Belgisch H0e baantje door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 16:49:52
NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 16:40:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pauldg
Vandaag om 16:03:04
Micromotor inbouwen in fleischmann tandradlok? door Besselspoor
Vandaag om 15:22:30
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Benelux795
Vandaag om 14:17:23
Grenzbahnhof Ellrich ( DDR ) in schaal TT door spoorzeven
Vandaag om 14:07:57
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door RK
Vandaag om 12:10:27
  

Auteur Topic: Piko, digitaal rijden, bovenleiding en rails  (gelezen 23928 keer)

Bramenl

  • Offline Offline
  • Berichten: 22
Re: Piko, Digitaal rijden, Bovenleiding, Rails
« Reactie #15 Gepost op: 01 december 2019, 15:55:08 »
Nou automatisch rijden is niet mijn doel eigenlijk. Wie weet ooit, maar laat me eerst maar eens digitaal rijden kijken hoe dat me bevalt. Zal ook analoog blijven rijden want heb hier nog een 10 tal analoge treinen liggen, zonde om niet te gebruiken. Okey paar tandwielen verwijderen dat moet wel te doen zijn lijkt me. Dat de dummy dan wat zwaarder is is wel een feit inderdaad, maar heeft dit heel veel effect op belasting van de trekkende loc? Ja des te lichter des te beter natuurlijk

trabiarie

  • Offline Offline
  • Berichten: 232
Re: Piko, Digitaal rijden, Bovenleiding, Rails
« Reactie #16 Gepost op: 01 december 2019, 18:13:52 »
HalloBram
Hou ook goed in de gaten dat je ,als je analoog en digitaal door elkaar gaat rijden , je geen stroom van een andere trafo op je digitale spoor zet.
Bij digitaal mag er geen andere aanluiting op dat spoor zijn. Dus sporen goed gescheiden houden.
Daar in tegen kun je wel digitale loc's op een analoge baan laten rijden dit is in te stellen in de decoder , andersom gaat dan weer niet , omdat er constant stroom op een digitaal spoor staat en de analoge loc's ervandoor gaan en niet te regelen zijn.
vr groet Arie

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 967
  • Metrop-Märklin
Re: Piko, Digitaal rijden, Bovenleiding, Rails
« Reactie #17 Gepost op: 01 december 2019, 18:32:32 »
Citaat
Hou ook goed in de gaten dat je ,als je analoog en digitaal door elkaar gaat rijden , je geen stroom van een andere trafo op je digitale spoor zet.
Bij digitaal mag er geen andere aanluiting op dat spoor zijn. Dus sporen goed gescheiden houden.
Daar in tegen kun je wel digitale loc's op een analoge baan laten rijden

Er bestaan modelbanen waarop analoog en digitaal beide door elkaar kunnen rijden, mits blokgestuurd.
In elk blok opnieuw past alleen of een analoge of een digitale loc. Dit kan o.a. aangestuurd worden met het dinamo-systeem, en zelfs in koploper op de PC valt een en ander te combineren.
Het is ook mogelijk analoog+2-rail+3-rail+ digitaal te mixen. De blokbesturing zorgt ervoor dat stroom van het ene systeem niet op een loc van het andere systeem wordt gezet.
Ik zelf mix 2-rail en 3-rail analoog, op basis van DC, van digitaal zag ik af, dat scheelt weer een draadje extra.
Zo zijn er vele varianten in gebruik.

Dat de dummy dan wat zwaarder is is wel een feit inderdaad, maar heeft dit heel veel effect op belasting van de trekkende loc?
Dummies kunnen op verschillende plekken in een treinsamenstelling zitten.

Meest gebruikelijk is vooraan achter de trekkende loc. Qua gewichtsverdeling handig om het zwaarste van een sleep vooraan te hebben.
Dummy achteraan komt ook voor, maar als het zwaarste gewicht in de staart van de trein zit, dan lopen de wagons in het treinmidden de kans om in een boog uit de rails getrokken te worden (naar de binnenkant van de boog).
Dummy in het midden komt weinig voor (maar er zijn Zwitserse voorbeelden van treinen met een loc voorop en een loc in het midden van een trein). In dat geval kun je beter de werkende loc in het midden zetten, en de dummy vooraan. De loc duwt de dummy dan. Als de dummy te zwaar is en de trein lang, dan bestaat de kans dat de tussenliggende wagons de boog uitgeduwd worden (naar de buitenkant van de boog).

Ik heb zelf een analoge trein van Roco met een loc en een dummyloc: de Sulgener Express 
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 967
  • Metrop-Märklin
Re: Piko, Digitaal rijden, Bovenleiding, Rails
« Reactie #18 Gepost op: 01 december 2019, 20:20:43 »
Citaat
3) Wat is het verschil tussen treinen van Piko en Roco? Ik zie dat er vaak een prijsverschil in zit van een paar tientjes. Is dit verschil te verklaren door verschil in kwaliteit? Zeg maar een betere decoder of zijn de treinen van Roco meer van metaal of hebben ze betere detaillering? Of kan Piko gewoon goedkoper produceren? ( zowel digitaal als analoog het prijsverschil )
( Aan andere kant is Trix dan weer duurder dan Roco en dan heb je ook nog de behoorlijk prijzige treinen van Brawa )

Piko was vroeger Oost-Duits: goedkoop, slechte legeringen, weinig details, veel kopieerwerk (inclusief foutief). Dat is nu allemaal achterhaald. Piko heeft de drive nummer 1 te worden; in detailering, in details, in kwaliteit, in kwantiteit. Wat dat betreft haalt Piko Roco in. Voor Roco geldt het nadeel van de voorsprong.

Piko wil nog steeds goedkoper zijn, dus met een eigen fabriek in China (goedkopere productielijn). Tegelijkertijd wil het geld naar eer en geweten, dus meer dan vroeger. De adviesprijzen stijgen snel. Ook voor oud materieel wat kwalitatief nog niet ge-upgrade is.
Roco en Piko ontlopen elkaar niet veel in de details, maar wel in de productrange die ze aanbieden.
Trix is een compleet ander verhaal sinds het merk is overgenomen en in de Märklin DC-sfeer zit.

Citaat
4) Piko heeft heel veel treintjes maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Wie kan mij helpen?
a. Hobby DC:  Dat zijn volgens mij treintjes die niet zo gedetailleerd zijn als ik het goed heb?  Deze zijn lijkt me Analoog
b. Expert DC ; Deze zijn meer gedetailleerd dacht ik. Zijn ook deze treinen Analoog?
c. Sound Locos: Ik ga er vanuit dat deze treinen digitaal zijn dus met licht en geluid enz.

Misschien zit ik er compleet naast, maar vind het niet heel erg duidelijk allemaal.

Piko, Roco en andere: er komen veel treintjes uit, maar ze zijn 2 tot hooguit 4 jaar op de markt. Dan verdwijnen ze onvermijdelijk, en na nog x zoveel jaar komen ze misschien in de herhaling. Groot aanbod, maar graag nu kopen, of never, dat is een beetje de trend.

Bij bijna alle 2-rail fabrikanten geldt: er zit geen decoder in maar wel een decoder aansluiting, tenzij expliciet vermeld.
Dat heeft 2 redenen: vrijheid om te kiezen voor je eigen decoder voorkeur, en een lagere prijs (vanwege ontbreken van een decoder) , dit tegenover 3-rail waar tegenwoordig een decoder standaard aanwezig is  tenzij anders is vermeld.

T.a.v. a., b., c.:
a. ja, maar met eenvoudige inbouwmogelijkheid
b. ja maar, tenzij vermeld
c. Dat kan haast niet zonder: enige andere mogelijkheid voor sound is arduino op dit moment
 

6) Ik zie weleens 2 treinen gekoppeld rijden ( iets met in track ofzo ? ) Dat lijkt me eenvoudig als je bijv 2 dezelfde treinen koopt omdat daar zelfde motor of decoder inzit.

Kun je ook 2 analoge treinen koppelen? Of is dit lastiger te doen dan bij Digitaal?

Twee dezelfde treinen hebben dezelfde motor en het zelfde tandwiel-pakket. Toch zijn er verschillen, zowel analoog als digitaal (zelfs als ze dezelfde decoder hebben). Digitaal los je dat op door de lastregelingen van de 2 locs op elkaar af te stemmen. Analoog los je dat op door de snelste loc diodes te geven. In beide gevallen proefondervindelijk testen, net zo lang tot hun rijgedrag op elkaar lijkt of is afgestemd.

Je antwoord: Digitaal afstemmen lukt beter dan analoog haalbaar is.
Analoog is de beste oplossing (als twee identieke locs niet identiek rijgedrag vertonen) om de motoren en de aandrijving te vervangen (door wel identieke exemplaren). Dan nog heb je geen perfecte identiteit bereikt.

Het lijkt zo eenvoudig, maar geen mens is gelijk, en zelfs als een productielijn het zelfde is, kan een Black Friday er beroerder uit komen dan een Black Monday product, puur door menselijk verschil. Bijkomend probleem: analoge locs zijn vaak ouder, uit een era dat de automatisering nog niet op de top was. Hoe moderner de loc (qua productie), hoe meer kans op identiek rijgedrag (menselijke inbreng in het productieproces wordt steeds kleiner).
« Laatst bewerkt op: 01 december 2019, 21:44:50 door Reinout van Rees. Reden: Quote gefixt »
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21666
Re: Piko, Digitaal rijden, Bovenleiding, Rails
« Reactie #19 Gepost op: 01 december 2019, 22:07:45 »
Nou automatisch rijden is niet mijn doel eigenlijk. Wie weet ooit, maar laat me eerst maar eens digitaal rijden kijken hoe dat me bevalt. Zal ook analoog blijven rijden want heb hier nog een 10 tal analoge treinen liggen, zonde om niet te gebruiken. Okey paar tandwielen verwijderen dat moet wel te doen zijn lijkt me. Dat de dummy dan wat zwaarder is is wel een feit inderdaad, maar heeft dit heel veel effect op belasting van de trekkende loc? Ja des te lichter des te beter natuurlijk

Een modellocomotief krijgt van de fabrikant het nodige adhesiegewicht mee, juist om de trekkracht te bevorderen. Ik denk dat een doorsnee loc een keer of tien zwaarder is dan een doorsnee wagen of rijtuig. Vooral op een baan met wat hellingen wordt dan nodeloos trekkracht verbruikt door een dummy die nota bene dubbeltractie moet suggereren.  ;D

In ieder geval, als je identieke locs wilt combineren, zou ik altijd eerst echte dubbeltractie proberen. Dat gaat meestal prima. Ik heb hier zelfs een driespan Piko 2200 rondrijden met allemaal de eigen motor en decoder. Verder twee keer Roco Vectron, twee keer Trix Koploper, twee keer Roco BR189, twee keer Trix 6400 en nog veel meer.
En nog een dummy Roco 2400, omdat die toch haperde en ik het ding zo snel niet gerepareerd kreeg. Gaat ook, maar mijn baan kent geen hellingen van betekenis.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

ceuleer

  • Offline Offline
  • Berichten: 510
Re: Piko, Digitaal rijden, Bovenleiding, Rails
« Reactie #20 Gepost op: 02 december 2019, 00:41:10 »
Piko heeft de drive nummer 1 te worden; in detailering, in details, in kwaliteit, in kwantiteit. Wat dat betreft haalt Piko Roco in.

Dan koop je best geen Piko loc van de hobby reeks. Nog niet lang geleden heeft mijn lokale treinenverkoper mij nog verteld dat er in deze reeks "speelgoed" onderdelen zitten, en hiermee bedoelde hij de motor. Blijkbaar komen ze veel met problemen terug binnen in de winkel.
« Laatst bewerkt op: 02 december 2019, 00:47:37 door ceuleer »

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2450
Re: Piko, Digitaal rijden, Bovenleiding, Rails
« Reactie #21 Gepost op: 02 december 2019, 09:43:10 »
Piko neemt het niet altijd zo nauw met de werkelijke details. Zoals bijvoorbeeld een G1206 in een ander kleurtje als 6400 verkopen, of GTW's met onjuiste raam/deur indeling.
Maar als je dat niet interesseert is Piko inderdaad een goedkoop alternatief voor andere merken.
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

hgr

  • Offline Offline
  • Berichten: 269
Re: Piko, Digitaal rijden, Bovenleiding, Rails
« Reactie #22 Gepost op: 02 december 2019, 10:46:46 »
ik herken je vragen als herbeginner.

Vooral vraag 1 en 9
Ik had Fleischmann Profirails, waarvan een deel uit de startset.
Het nadeel van de bochtdelen in de startset is dat ze vaak de kleinste straal hebben. Deze heb ik bij mij niet gebruikt in de baan, maar gebruit als oefenmateriaal.
In het begin om te oefenen met het solderen van bedrading aan de rails.
Daarna doorslijpen met een dremel met diverse schijfsoorten.

Bij digitaal rijden heb ik veel rondgezocht op fora en Youtube en ben uiteindelijk terechtgekomen op de DR5000 van Digikeijs, deze kan meer dan de z21 en is aantrekkelijk geprijsd.

Je schreef dat je nog veel analoge locs hebt. Ik heb op Youtube een filmpje gezien waar iemand een schakelaar had om te kiezen tussen analoog en digitaal rijden. Volgens mij moet je dan wel een oplossing maken voor bezetmelding en bedienen van de wissels.
Je zou ook twee gescheiden banen kunnen maken, welke uiteindelijk wel gekoppeld kunnen worden als je helemaal digitaal gaat rijden.

Dar kunnen veel forummers je wel mee helpen

Groeten

Herbert
---------------------------------------
2-rail, Yamorc YD7001 (omgebouwde DR5000) centrale, DCC-next, ARLOCO en 1 DR40888LN-CS. PECO code 100 rails

Bramenl

  • Offline Offline
  • Berichten: 22
Re: Piko, Digitaal rijden, Bovenleiding, Rails
« Reactie #23 Gepost op: 02 december 2019, 11:20:55 »
Bedankt iedereen voor de reacties !!!

Had weer even heel wat leesvoer.

Mijn baan is plat dus er hoeft geen dummyloc een berg opgetrokken te worden. Maar is het ook niet makkelijk om motor uit een trein te halen? Dan heb je al bijna geen gewicht meer ipv alleen tandwielen los te koppelen.

Nou de r2 radius moet wel bijna alle treinen en wagons kunnen verwerken, maar ga inderdaad ook liever voor de r3 en r4 deze mogen denk ik geen problemen opleveren. Hogere radius nog beter maar daar ontbreekt me waarschijnlijk de ruimte voor.

Okey dan durf ik met volle vertrouwen gewoon Piko te gaan kopen.

Nou de analoge baan en de digitale zullen zeker niet met elkaar in contact staan of dat ik 2 aansluitingen op een rails maak voor digitaal of analoog. Deze banen zullen gewoon gescheiden blijven.

Dat in tractie rijden moet ik nog maar eens bekijken als het zover is want krijg hier al heel veel antwoorden. Je moet het via de decoder regelen. Heb geen idee hoe moeilijk dat is een decoder te veranderen of te programmeren.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25270
    • Pagina van klaas
Re: Piko, Digitaal rijden, Bovenleiding, Rails
« Reactie #24 Gepost op: 02 december 2019, 12:00:23 »
Maar is het ook niet makkelijk om motor uit een trein te halen? Dan heb je al bijna geen gewicht meer ipv alleen tandwielen los te koppelen.
De motor is niet het grootste gewicht. Als er vliegwielen aan zitten zijn die vaak zwaarder dan de motor zelf. Maar het meeste gewicht zit in het chassis. Daar zou je stukken af kunnen zagen, maar dat gaat wel wat ver. Als je er later weer een werkende loc van wil maken zal dat veel moeite kosten.

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8136
Re: Piko, Digitaal rijden, Bovenleiding, Rails
« Reactie #25 Gepost op: 02 december 2019, 13:45:40 »
...
Okey dan durf ik met volle vertrouwen gewoon Piko te gaan kopen.
...


Piko maakt inderdaad hele leuke loks hoor  (y)



Bramenl

  • Offline Offline
  • Berichten: 22
Re: Piko, digitaal rijden, bovenleiding en rails
« Reactie #26 Gepost op: 02 december 2019, 14:42:27 »
Dat is inderdaad een hele mooie Loc !!

Bramenl

  • Offline Offline
  • Berichten: 22
Re: Piko, digitaal rijden, bovenleiding en rails
« Reactie #27 Gepost op: 02 december 2019, 15:00:26 »
Deze Loc is al niet meer in het assortiment volgens mij , maar is wel heel erg mooi !! Piko richt zicht ook nog behoorlijk veel op de Analoge markt volgens mij. Als ik zie hoeveel Analoge modellen ze nog hebben in vergelijk met Roco en Trix

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21666
Re: Piko, Digitaal rijden, Bovenleiding, Rails
« Reactie #28 Gepost op: 02 december 2019, 15:07:16 »
Tweerailmodellen worden vrijwel altijd zonder decoder geleverd. Alleen modellen met geluid hebben standaard een decoder. Veel modellen worden in verschillende versies geleverd: analoog (met stekker om gemakkelijk een decoder in te prikken), met decoder en met geluid.

Dat in tractie rijden moet ik nog maar eens bekijken als het zover is want krijg hier al heel veel antwoorden. Je moet het via de decoder regelen. Heb geen idee hoe moeilijk dat is een decoder te veranderen of te programmeren.

Dat moet je sowieso leren. Maar als je identieke locs dezelfde decoder geeft en die hetzelfde programmeert, dan rijdt het in de regel prima samen. De verlichting wil je graag apart instellen en daar zijn mogelijkheden voor in wat 'function mapping' wordt genoemd.

Zoals Klaas uitlegt zit het gewicht van een loc niet zozeer in de motor. Een loc heeft gewicht nodig voor voldoende adhesie en dus trekkracht. Er zijn ruwweg twee manieren om dat te bereiken. Een metalen kap, zoals Märklin die vaak toepast. Of een groot metalen chassis dat vrijwel de hele kunststof kap vult. Die tweede methode gebruikt Piko vrijwel altijd. Maak maar eens een loc van Piko (of Roco, of tig andere merken) open.

« Laatst bewerkt op: 02 december 2019, 15:08:58 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 967
  • Metrop-Märklin
Re: Piko, digitaal rijden, bovenleiding en rails
« Reactie #29 Gepost op: 02 december 2019, 15:50:15 »
En er is nog een derde verzwaringsmethode geweest: de Lima aanpak.



Je onderwerp luidt Piko, digitaal rijden, bovenleiding en rails
-Over Piko locs hebben we het gehad.
-Over digitaal rijden en railstypes hebben we het gehad (railstype maakt niet uit voor analoog en digitaal).
-Over gemengd rijden (analoog en digitaal) hebben we het een beetje gehad (type bezetmelding verschilt).
-Over bovenleiding hebben we het gehad (digitaal voor de sier, analoog functioneel).

Over Piko Rails hebben we het niet gehad. Piko maakt zelf ook rails (in schaal h0 uitsluitend in code 100).
Sinds dit jaar maakt Piko ook rails met beton-look, net als Peco al jaren deed.
Maar er zijn wat verschillen, in kleur (spoorstaaf), in sterkte (van de bielsmat),
en in vormgeving van en afstand tussen de dwarsliggers.

Onlangs kocht ik wat flex-rails van Peco (SL-102, flexibele flex-rails met beton-look).
Ik heb ook flexibele flex-rails van Piko en er zit kwalitatief nogal wat verschil tussen beide merken,
en dat is uit de adviesprijs niet meer op te maken. Peco is degelijker (robuuster) dan Piko.
Alleen de OVP (de verpakking) van Peco is kwalitatief minder dan die van Piko.

Misschien kwam de railskeuze hier niet zo voor de dag omdat je aangeeft zelf nog rails te hebben.
En voor de keus: wel of niet digitaal naast analoog, maakt de railskeuze niet uit. Die staat daar los van.
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail