Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:15:50
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door fleischmann1
Vandaag om 13:13:26
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Paul552
Vandaag om 12:35:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 12:25:12
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:16:32
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
  

Auteur Topic: Piko, digitaal rijden, bovenleiding en rails  (gelezen 23830 keer)

Bramenl

  • Offline Offline
  • Berichten: 22
Piko, digitaal rijden, bovenleiding en rails
« Gepost op: 01 december 2019, 12:39:22 »
Hallo forum leden,

Ik wil na een jaar of 18 weer eens mijn oude hobby oppakken: Het modelspoor. Maar er is in die tijd best wel veel veranderd en ik heb daar een x aantal vraagjes over.  Hoop dat jullie mij kunnen helpen of het in elk geval kunnen verduidelijken.

Heb nog een oude analoge baan met Fleischmann rails op zolder liggen waar ik eerst weer beetje mee wil gaan doen, maar ik wil natuurlijk meer en met de tijd mee en uitbreiden enz.

Hieronder paar vragen:

1 ) Ik heb nog oude Fleischmann rails van zeg maar 20 jaar terug. Dat is zonder bedding enz. Lijkt veel op de Roco - Line van Roco dus. Hier heb ik altijd puur analoog op gereden. Nu is mijn vraag is dit spoor ook eenvoudig Digitaal te maken? Ik zie vooral filmpjes op Youtube dat mensen die beginnen met digitaal rijden spoor hebben met een bedding ( omdat dit in de starterspakketten zit ). Onder de bedding is dan een aansluiting weggewerkt ofzo of kan je eronder klikken zodat het digitaal wordt. Maar hoe moet je dit aansluiten bij het zeg maar platte spoorrails wat ik heb?

2) Als ik toch nieuw spoor ga kopen zit er veel verschil tussen rails van Roco en Piko? Kan je ook verschillende merken spoor aan elkaar koppelen? Bijv de binnenbaan van Roco en buitenbaan van Piko maar op zelfde digitale decoder laten rijden?

3) Wat is het verschil tussen treinen van PIko en Roco? Ik zie dat er vaak een prijsverschil in zit van een paar tientjes. Is dit verschil te verklaren door verschil in kwaliteit? Zeg maar een betere decoder of zijn de treinen van Roco meer van metaal of hebben ze betere detaillering? Of kan Piko gewoon goedkoper produceren? ( zowel digitaal als analoog het prijsverschil )
( Aan andere kant is Trix dan weer duurder dan Roco en dan heb je ook nog de behoorlijk prijzige treinen van Brawa )

4) Piko heeft heel veel treintjes maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Wie kan mij helpen?
Hobby DC:  Dat zijn volgens mij treintjes die niet zo gedetailleerd zijn als ik het goed heb?  Deze zijn lijkt me Analoog
Expert DC ; Deze zijn meer gedetailleerd dacht ik. Zijn ook deze treinen Analoog?
Sound Locos: Ik ga er vanuit dat deze treinen digitaal zijn dus met licht en geluid enz.

Misschien zit ik er compleet naast, maar vind het niet heel erg duidelijk allemaal.

5) Wat is digitaal voorbereid? Deze treinen zijn gewoon analoog maar kunnen digitaal gemaakt worden?

6) Ik zie weleens 2 treinen gekoppeld rijden ( iets met in track ofzo ? ) Dat lijkt me eenvoudig als je bijv 2 dezelfde treinen koopt omdat daar zelfde motor of decoder inzit.

kan je ook 2 analoge treinen koppelen? Of is dit lastiger te doen dan bij Digitaal?

7 ) Een dummy trein maken: Ik zie bijv de PIKO Hobby DC treinen voor 60 euro te koop dat is niet heel erg duur. Is het eenvoudig om daar bijv de motor uit te bouwen zodat het een soort dummy trein wordt en je ook makkelijk de treinen kan koppelen en aan elkaar kan laten rijden?

8 ) Ben ook van plan om een bovenleiding te maken. Nou zou ik graag middenmasten plaatsen, maar dan valt me iets op.  Je hebt r2 r3 r4 enz rails qua radius. Normaal zit en dan 3 cm tussen de ene rails en het andere. Maar nu zie ik dat de middelmasten 3,4cm uit het midden van de baan geplaatst moeten worden. Met andere woorden dat gaat dus niet passen om de middenmast in het midden van de rails te krijgen. Vind dat nogal raar dat je dan eigenlijk gehele rails ongeveer een cm moet gaan opschuiven en je niet meer normaal uitkomt zeg maar. Dan zou ik dus in een bocht een stukje spoor van 1cm op de buitenbaan moeten plaatsen?

9) als ik digitaal wil gaan rijden zijn er veel starterspakketen. Maar wat is nou het beste digitale centrale? De z21 start van Roco of moet ik toch voor bijv Piko of Trix gaan?

sorry zijn wel heel veel vragen geworden.

Met vriendelijke groeten.

Bram

« Laatst bewerkt op: 02 december 2019, 11:34:33 door Bert van Gelder »

Zilte

  • Gast
Re: Piko, Digitaal rijden, Bovenleiding, Rails
« Reactie #1 Gepost op: 01 december 2019, 12:59:20 »
Welkom op het forum en leuk, dat u de hobby weer oppakt. Velen zijn u voorgegaan en dit forum is een bron van informatie.

@1. De oude rails kunt u gewoon blijven gebruiken.
@2. De verschillen in rails zitten in de details, zoals bielzen, railschoenen ed. Verschillende merken zijn te koppelen, mits ze dezelfde code hebben.
@3. Wel merk is veelal een kwestie van voorkeur, smaak, prijs ed. dus puur persoonlijke voorkeur en natuurlijk beschikbaar budget.
@4. Voor zover ik weet zit het verschil in de prijs. Des te meer 'erin' zit en kan des te duurder.
@5. Klopt.
@6. In tractie rijden betekent wel, dat de locomotieven geijkt moeten zijn. Vaak wordt er ook een combinatie met een dummy (motorloze) gereden.
@7. Ja.
@8. Bovenleiding hangt nooit in het midden, maar gaat van de ene zijde van de pantograaf naar de andere. Dit om gelijkmatige slijtage te voorkomen. Echter in het digitaal bedrijf wordt niet op een bovenleiding gereden. Dit is door de eigen digitale signalen naar de locomotieven niet nodig. De bovenleiding is dan meer voor de sier.
@9. De z21 wordt best wel veel gebruikt, maar er zijn nog veel meer keuzes.

Ongetwijfeld kan op bovenstaande nog heeeeeeeeeeeel veel worden aangevuld. Ga eerst de baan weer operationeel maken, kijk op beurzen en veilingen voor materialen en lees vooral veel op de diverse fora. En vooral blijven vragen.

Advies: Kijk goed wat u wilt met de baan. Er zit een heel traject tussen alleen maar een ovaaltje tot een volledige computer gestuurde baan met scenery.   

ikbenerevenniet

  • Offline Offline
  • Berichten: 379
Re: Piko, Digitaal rijden, Bovenleiding, Rails
« Reactie #2 Gepost op: 01 december 2019, 13:07:43 »
@6. In tractie rijden

Je bedoelt "in dubbeltractie".

Bramenl

  • Offline Offline
  • Berichten: 22
Re: Piko, Digitaal rijden, Bovenleiding, Rails
« Reactie #3 Gepost op: 01 december 2019, 13:10:12 »
1) de oude rails gewoon blijven gebruiken: Moet je dan een speciaal iets kopen waar je de digitale centrale op kan aansluiten aangezien het niet onder de bedding past bij dit soort spoor?
2) Mits ze welke zelfde code hebben?
6) kan je analoge treinen ijken?
7) Zo ja hoe eenvoudig? Tandwielen loskoppelen ofzo? Of hele motor eruit omdat anders trein misschien te zwaar is?
8) Ik weet dat het bij digitaal voor de sier is de bovenleding en ik wil het ook voor de sier gebruiken! Dus de middenmast past goed in de 3cm tussenruimte van de rails? Ik moet dan alleen bij de ene mast van bijv het uiterste puntje naar de binnenkant gaan van de volgende mast zeg maar?
9 ) ja alle fabrikanten hebben een digitale centrale, maar kon zijn dat ene merk beter was als andere. Bijv eenvoudiger te bedienen of dat je op ene meer treinen kon laten rijden

Bedankt


Bramenl

  • Offline Offline
  • Berichten: 22
Re: Piko, Digitaal rijden, Bovenleiding, Rails
« Reactie #4 Gepost op: 01 december 2019, 13:10:39 »
Okey dubbeltractie heet het dus. Bedankt wist het niet precies

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Piko, Digitaal rijden, Bovenleiding, Rails
« Reactie #5 Gepost op: 01 december 2019, 13:17:21 »
Hallo Bram,

1 ) Ik heb nog oude Fleischmann rails van zeg maar 20 jaar terug. Dat is zonder bedding enz. Lijkt veel op de Roco - Line van Roco dus. Hier heb ik altijd puur analoog op gereden. Nu is mijn vraag is dit spoor ook eenvoudig Digitaal te maken? Ik zie vooral filmpjes op Youtube dat mensen die beginnen met digitaal rijden spoor hebben met een bedding ( omdat dit in de starterspakketten zit ). Onder de bedding is dan een aansluiting weggewerkt ofzo of kan je eronder klikken zodat het digitaal wordt. Maar hoe moet je dit aansluiten bij het zeg maar platte spoorrails wat ik heb?

Inderdaad in veel startsets zit tegenwoordig rail met bedding. Het maakt voor het digitale signaal niet uit welk type / merk / spoor gebruikt wordt. Stroom is stroom. Digitale spanning is digitale spanning. Zoals de reclame al zei: "Je hebt geen bedorven stroom". Het mooiste is om de aansluitdraden aan de rails te solderen. Je kan aan de zijkant solderen maar ook aan de onderzijde als je de rail op een vaste baan legt.

2) Als ik toch nieuw spoor ga kopen zit er veel verschil tussen rails van Roco en Piko? Kan je ook verschillende merken spoor aan elkaar koppelen? Bijv de binnenbaan van Roco en buitenbaan van Piko maar op zelfde digitale decoder laten rijden?

Geen probleem. Je kan alle rails door elkaar gebruiken. Alleen je kan wat hoogteverschil in de spoorstaven krijgen. Dat wil je eigenlijk niet. Maar goed, dat kan je met vijlen wel oplossen. Over de kwaliteit: Geen verschil alleen de prijs. Meestal is het meer van wat je zelf mooi vindt.

3) Wat is het verschil tussen treinen van PIko en Roco? Ik zie dat er vaak een prijsverschil in zit van een paar tientjes. Is dit verschil te verklaren door verschil in kwaliteit? Zeg maar een betere decoder of zijn de treinen van Roco meer van metaal of hebben ze betere detaillering? Of kan Piko gewoon goedkoper produceren? ( zowel digitaal als analoog het prijsverschil )
( Aan andere kant is Trix dan weer duurder dan Roco en dan heb je ook nog de behoorlijk prijzige treinen van Brawa )

Tegenwoordig is er eigenlijk niet veel verschil meer in de kwaliteit van de verschillende fabrikanten. Meestal is het persoonlijke voorkeuren die de keuze voor een bepaald merk / fabrikant / model de doorslag geven.

4) Piko heeft heel veel treintjes maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Wie kan mij helpen?
Hobby DC:  Dat zijn volgens mij treintjes die niet zo gedetailleerd zijn als ik het goed heb?  Deze zijn lijkt me Analoog
Expert DC ; Deze zijn meer gedetailleerd dacht ik. Zijn ook deze treinen Analoog?
Sound Locos: Ik ga er vanuit dat deze treinen digitaal zijn dus met licht en geluid enz.

Misschien zit ik er compleet naast, maar vind het niet heel erg duidelijk allemaal.

Of iets gedigitaliseerd is dan staat het erbij. Daar moet je dan even op letten. Meestal staat er bij of digitaal of analoog voorbereid.

5) Wat is digitaal voorbereid? Deze treinen zijn gewoon analoog maar kunnen digitaal gemaakt worden?

Ja, dan is het gewoon inpluggen van een decoder naar keuze. Dan hoef je niet met draadjes aan het solderen.

6) Ik zie weleens 2 treinen gekoppeld rijden ( iets met in track ofzo ? ) Dat lijkt me eenvoudig als je bijv 2 dezelfde treinen koopt omdat daar zelfde motor of decoder inzit.

kan je ook 2 analoge treinen koppelen? Of is dit lastiger te doen dan bij Digitaal?

Je moet toch de treintjes op elkaar afstemmen. Dan is het analoog wat moeilijker dan digitaal. Zie ook Encyclopdie: Multi-tractie rijden.

7 ) Een dummy trein maken: Ik zie bijv de PIKO Hobby DC treinen voor 60 euro te koop dat is niet heel erg duur. Is het eenvoudig om daar bijv de motor uit te bouwen zodat het een soort dummy trein wordt en je ook makkelijk de treinen kan koppelen en aan elkaar kan laten rijden?

In een dummytrein zit meestal al geen motor ingebouwd.

8 ) Ben ook van plan om een bovenleiding te maken. Nou zou ik graag middenmasten plaatsen, maar dan valt me iets op.  Je hebt r2 r3 r4 enz rails qua radius. Normaal zit en dan 3 cm tussen de ene rails en het andere. Maar nu zie ik dat de middelmasten 3,4cm uit het midden van de baan geplaatst moeten worden. Met andere woorden dat gaat dus niet passen om de middenmast in het midden van de rails te krijgen. Vind dat nogal raar dat je dan eigenlijk gehele rails ongeveer een cm moet gaan opschuiven en je niet meer normaal uitkomt zeg maar. Dan zou ik dus in een bocht een stukje spoor van 1cm op de buitenbaan moeten plaatsen?

Je moet ook rekening houden met het overhangen van de rijtuigen in de bogen. Ik weet niet of het verstandig is om middenmasten te gebruiken. Anders is het inderdaad even wat rails op maat maken. Gewoon de zaag er inzetten  ;D


9) als ik digitaal wil gaan rijden zijn er veel starterspakketen. Maar wat is nou het beste digitale centrale? De z21 start van Roco of moet ik toch voor bijv Piko of Trix gaan?

De meest gebruikte is toch wel de z21start van Roco / Fleischmann. Dit is een makkelijke centrale met een multimaus erbij tegenwoordig. Jn de toekomst kan je dan vrij simpel eventueel met een app op de telefoon en/of tablet je treintjes gaan besturen.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3306
Re: Piko, Digitaal rijden, Bovenleiding, Rails
« Reactie #6 Gepost op: 01 december 2019, 13:18:37 »
Je hoeft niets speciaals te kopen om de centrale aan de rails aan te sluiten. er komen twee draadjes vanaf de centrale, die moeten aan de rails. Maakt niet uit hoe. Je kunt ze er zelf tegenaan solderen. Het enige waar je op moet letten: Als je een aansluitrail van een analoge baan gebruikt, kan daar een condensator inzitten en dat mag niet in een digitale baan.

Met dezelfde code wordt bedoeld: Dezelfde spoorstaafhoogte. Die wordt vaak aangeduid met code en een getal, bijvoorbeeld code 100: De hoogte is 100/1000 van een inch, oftewel ongeveer 2,5 mm. Overigens hoef je helemaal niet dezelfde spoorstaafhoogte te hebben, je kunt alles aan elkaar knopen als je een beetje handig bent.
Reinier

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Piko, Digitaal rijden, Bovenleiding, Rails
« Reactie #7 Gepost op: 01 december 2019, 13:23:39 »
Hoi,

9 ) ja alle fabrikanten hebben een digitale centrale, maar kon zijn dat ene merk beter was als andere. Bijv eenvoudiger te bedienen of dat je op ene meer treinen kon laten rijden

Wat is makkelijker bedienen? Sommige mensen vinden een draaiknop fijner. Andere knoppen of zelfs een telefoon / tablet. Dat is helemaal persoonlijk. Ik heb behoorlijk wat in huis: witte z21, multimausen, Lenz LH100, Lenz LH101, Intellibox 650, Piko IR Afstandbediening, via de z21-app. Ik kom zelf steeds terug op de Multimaus en de LH101 ... Knoppen vind ik persoonlijk fijner. Als je een keuze wil maken dan kan je beter naar een modeltreinbeurs gaan en daar eens kijken. Een verkoopbeurs is "houten". Die is komende zaterdag. De eerste beurs waar je weer banen kan zien is "Rijswijk". Dan kan je eens praten met de bouwers en misschien mag je het zelfs uitproberen. Volgens mij bij de BNLS-baan zeker wel.

Groet Ronald.

Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Piko, Digitaal rijden, Bovenleiding, Rails
« Reactie #8 Gepost op: 01 december 2019, 13:34:26 »
Over de spoorstaafhoogte: als je verschillende merken hebt met dezelfde code dan hoeft dat nog niet zomaar te passen. Er kan nl. ook nog verschil zijn in de dikte van de dwarsliggermat en dan komen de koppen van de spoorstaven op verschillende hoogte. Is op te lossen door onder de dunste b.v. een laagje karton te leggen. Zoals eerder werd opgemerkt, als je handig genoeg bent is dat allemaal op te lossen. Maar het eenvoudigste is om voor 1 railsysteem te kiezen.

Zilte

  • Gast
Re: Piko, Digitaal rijden, Bovenleiding, Rails
« Reactie #9 Gepost op: 01 december 2019, 13:38:28 »
@ Erik Baas: wel met twee locomotieven, anders multiple tractie of multiple schakeling.  8) (y)

Bramenl

  • Offline Offline
  • Berichten: 22
Re: Piko, Digitaal rijden, Bovenleiding, Rails
« Reactie #10 Gepost op: 01 december 2019, 13:41:13 »
1) okey dus dan moet ik de draadjes gaan solderen ! Mmm okey ben daar geen ster in haha maar daar zal wel een oplossing voor gevonden worden. De rails met bedding klik je ze toch gewoon onder?

7) Ik weet dat er in een dummy trein geen motor zit. Maar ik wil zelf dan bijv een dummy trein maken. Bijv dan een goedkope 2e hands trein kopen en deze ombouwen tot dummy. Ik weet niet of dat moeilijk is, maar het lijkt me makkelijker dan 2 verschillende trein op elkaar af te stemmen voor dubbeltractie rijden

8) ja ik twijfel dan ook over middenmasten. wil graag 3 rails naaste elkaar hebben, dus dacht dan middenmast en een single mast. Zag ook masten die gelijk 3 sporen overbruggen bij Viessmann maar kosten meer dan 30 euro is wel beetje veel vind ik. En om nou te zeggen dat ik zelf zo handig ben om ze te maken. Ik wil
1 rail gewoon analoog houden voor mijn oude voorraad treinen en de overige 2 rails digitaal maken. Het probleem zit hem dus vooral in de lange wagons die bochten maken en uit zwenken naar de buitenkant bij de middenmasten dus. Ook wel logisch eigenlijk

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Piko, Digitaal rijden, Bovenleiding, Rails
« Reactie #11 Gepost op: 01 december 2019, 13:56:00 »
1) okey dus dan moet ik de draadjes gaan solderen ! Mmm okey ben daar geen ster in haha maar daar zal wel een oplossing voor gevonden worden. De rails met bedding klik je ze toch gewoon onder?
Bij rails met bedding bestaan inderdaad aansluitblokjes die je er onder klikt. Maar ook bij rails zonder bedding bestaan speciale aansluitrails. Het bezwaar van deze oplossingen is dat ze nogal prijzig zijn en je hebt vaak meerdere aansluitpunten nodig. Zeker als je automatisch gaat rijden kan het aantal aansluitpunten in de tientallen lopen. Daarom kiezen veel mensen toch voor direct aan de rails solderen, dat is veel goedkoper.

Bramenl

  • Offline Offline
  • Berichten: 22
Re: Piko, Digitaal rijden, Bovenleiding, Rails
« Reactie #12 Gepost op: 01 december 2019, 13:58:35 »
Wat bedoel je precies met automatisch rijden? Okey dan moet ik even iemand in omgeving vragen die wel kan solderen als het zover is

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Piko, Digitaal rijden, Bovenleiding, Rails
« Reactie #13 Gepost op: 01 december 2019, 14:00:35 »
Automatisch rijden doe je bij digitaal meestal via een computerprogramma. Je hebt dan in de baan meldpunten nodig zodat de computer weet waar elke trein zich bevindt.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: Piko, Digitaal rijden, Bovenleiding, Rails
« Reactie #14 Gepost op: 01 december 2019, 14:07:55 »
Draadjes solderen kan iedereen leren.
Automatisch betekent dat de treinen rijden zonder dat jij ze aanstuurt. Het hele rijden inclusief de beveiliging is dan geautomatiseerd. Dan kon altijd al, maar is digitaal gemakkelijker geworden. Het  blijft echter een leerproces en lang niet iedereen vindt het leuk. Ga eerst maar een lekker digitaal rijden.

Dubbetractie met twee identieke aangedreven modellen levert geen problemen op. Twee verschillende modellen is complexer, maar vaak best te doen. Ik heb hier een Trix 1200 en een Roco 6700 rondrijden. Veel verschillender kan een aandrijving niet worden en toch loopt het na aanpassen van de decoderinstellingen goed.
Maar ‘dummificeren’ van modellen gaat meestal ook. De motor kan je laten zitten. Je moet de laatste tandwielen (die op de assen of de laatste tandwielen daarvoor) verwijderen, dan lopen de assen los. Doe je dat niet, dan zal de tandwieloverbrenging grote weerstand bieden, als de loc al wil rollen. Nadeel van een dummy is sowieso dat ze zwaar zijn.
« Laatst bewerkt op: 01 december 2019, 14:10:47 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.