Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door markuspetter
Vandaag om 18:58:24
Br 38 Piko Superen. door Vroeger
Vandaag om 18:46:10
Lima IRM pimpen door StefanNL_Plays
Vandaag om 18:45:25
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
Vandaag om 18:35:16
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 18:28:35
Roco 290 digtaliseren door Herb73
Vandaag om 18:20:20
betreft de YD7001 door Ben
Vandaag om 18:17:43
Ronald doet de Fork Challenge! door Frank 123
Vandaag om 17:53:54
Artitec DE2 instellingen in Lokpilot 3 .5 MTC decoder door bellejt
Vandaag om 17:43:37
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 17:31:11
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 17:22:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 17:20:07
S88n bus splitsen door Eric v C
Vandaag om 17:16:19
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 16:43:45
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 16:39:08
Roco gebogen wissels 2,5 mm door Albert de Heer
Vandaag om 16:20:42
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 15:03:37
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Gert Arkema
Vandaag om 15:01:14
Philotrain 3737 rijeigenschappen verbeteren door Rico [momfer]
Vandaag om 14:59:51
Sfeer op je modelbaan door MOVisser
Vandaag om 14:44:58
20 jaar BNLS door MOVisser
Vandaag om 14:43:28
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 14:34:32
365 "Het is weekend foto's" door Montanbahn
Vandaag om 13:49:21
Piko 2025 door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:17:14
Roco Plan T door NL-modelspoor
Vandaag om 11:41:48
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 11:03:36
NZH A 1001 - 1004 door Dave.......
Vandaag om 09:20:11
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
Vandaag om 08:54:20
Yamorc YD6016LN en diodeschakeling door Overet
Vandaag om 08:13:20
PB Models, ICR-rijtuigen door PBModels
07 July 2025, 23:43:49
  

Auteur Topic: Boogstraal Fleischmann rails  (gelezen 15610 keer)

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8158
Re: Boogstraal Fleischmann rails
« Reactie #15 Gepost op: 29 November 2019, 17:03:44 »
Ik rij modellrails dus aan profi heb ik niet heel veel...

Ja sorry, ik zat nog even in je andere topic   ;D

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26608
    • Pagina van klaas
Re: Boogstraal Fleischmann rails
« Reactie #16 Gepost op: 29 November 2019, 17:11:47 »
Ik heb dit als voorbeeld gebruikt
Daar hebben ze het over 75 mm per omwenteling. Maar daar gaat de materiaaldikte vanaf, waarschijnlijk 10 mm, en ook nog de hoogte van het spoor, nog eens 5 mm. Dan hou je 60 mm vrije ruimte over.
Maar nogmaals, heb je al eens gerekend aan het stijgingspercentage?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Andreas_______

  • Offline Offline
  • Berichten: 402
Boogstraal Fleischmann rails
« Reactie #17 Gepost op: 29 November 2019, 17:30:53 »


Dit zijn de uitkomsten, aangezien ik de buitenste ring van flexrail wil voorzien, hoeveel kleiner kan de straal dan nog?
« Laatst bewerkt op: 29 November 2019, 17:43:45 door Mechiel_ »

Andreas_______

  • Offline Offline
  • Berichten: 402
Re: Boogstraal Fleischmann rails
« Reactie #18 Gepost op: 29 November 2019, 17:50:38 »
Ik heb nu de Rainer Lüssi methode gebruikt

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 587
Re: Boogstraal Fleischmann rails
« Reactie #19 Gepost op: 29 November 2019, 19:39:08 »
En ik vroeg naar het hellingpercentage.

Dat kun je dan zelf uitrekenen  :P
75/(2x3,14x415)x100% :)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26608
    • Pagina van klaas
Re: Boogstraal Fleischmann rails
« Reactie #20 Gepost op: 29 November 2019, 19:58:07 »
Natuurlijk kan ik dat zelf uitrekenen en het lukt me zelfs zonder rekenmachien, gewoon uit de blote bol.
Maar ik wilde Mechiel een beetje pushen om er zelf kritisch naar te kijken.
Zelf wist ik zonder er aan te rekenen al dat de hellingen te steil worden.
2% is het maximum, steiler moet je niet willen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

heuvelbaan

  • Offline Offline
  • Berichten: 488
    • opbouw blog treinbaan
Re: Boogstraal Fleischmann rails
« Reactie #21 Gepost op: 29 November 2019, 21:07:56 »
Als je de ruimte hebt kan je er ook een paar rechte rails tussen doen.
Dat haalt het stijgings percentage behoorlijk naar beneden.

Dit klimspiraal is ook met modelgleis van Fleischmann gemaakt.
En alles rijdt keuring van boven naar beneden en andersom.



Groeten Marco

Andreas_______

  • Offline Offline
  • Berichten: 402
Re: Boogstraal Fleischmann rails
« Reactie #22 Gepost op: 30 November 2019, 00:00:56 »

2% is het maximum, steiler moet je niet willen.

Ik heb zo’n beetje overal gelezen dat 3% de norm is, is dit dan al echt te steil?

Andreas_______

  • Offline Offline
  • Berichten: 402
Re: Boogstraal Fleischmann rails
« Reactie #23 Gepost op: 30 November 2019, 00:02:11 »
@heuvelbaan, is deze van jouw? Zo ja, welke boogstralen heb jij gebruikt?

heuvelbaan

  • Offline Offline
  • Berichten: 488
    • opbouw blog treinbaan
Re: Boogstraal Fleischmann rails
« Reactie #24 Gepost op: 01 December 2019, 13:24:07 »
@heuvelbaan, is deze van jouw? Zo ja, welke boogstralen heb jij gebruikt?

Klopt, dat is mijn klimspiraal.
De bochten zijn de standaard bochten R1 en R2.

Groeten Marco

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8803
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Boogstraal Fleischmann rails
« Reactie #25 Gepost op: 01 December 2019, 13:31:46 »
Ik heb zo’n beetje overal gelezen dat 3% de norm is, is dit dan al echt te steil?

Nee, dat hoeft niet te steil te zijn. Krappe bogen maken het wel zwaarder voor de treintjes. Dan is de oplossing van Heuvelbaan een hele mooie.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26608
    • Pagina van klaas
Re: Boogstraal Fleischmann rails
« Reactie #26 Gepost op: 01 December 2019, 13:37:25 »
Meningen verschillen. Ik vind 3% wel te steil, 2% is wel het maximum. Maar ik zou zeggen, probeer het en je weet het. Eigen ondervinding is de beste leermeester.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Boogstraal Fleischmann rails
« Reactie #27 Gepost op: 01 December 2019, 15:36:33 »
Mechiel, je schrijft in je openingbericht dat je Roco Br 23 niet door Fleischmann R 1-bogen kan. Dat vind ik wat vreemd, want mijn Roco gaat daar makkelijk doorheen. De R1-boog van Flm is 360 mm. Daar kunnen bijna alle locs doorheen. Alleen grote stomers en sommige treinstellen hebben er moeite mee. 3 % stijging moet geen moeite kosten als de loc een normale trekkracht heeft en je er niet drie meter wagons achter hangt.
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Andreas_______

  • Offline Offline
  • Berichten: 402
Re: Boogstraal Fleischmann rails
« Reactie #28 Gepost op: 05 December 2019, 21:40:29 »
Na een paar aantal testen en het schoonmaken van de wielen gaat de br 23 goed door de r1 Fleischmann bocht heen, alleen als de tender van r1 naar een recht stuk spoor gaat en andersom slipt de tender een aantal seconden

Andreas_______

  • Offline Offline
  • Berichten: 402
Re: Boogstraal Fleischmann rails
« Reactie #29 Gepost op: 05 December 2019, 21:43:24 »
Er zitten slipbandjes op, maar die zijn uit 1980. Zouden deze dan moeten worden vervangen om slippen tegen te gaan?