Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door jan47
Vandaag om 09:50:55
Station Roodeschool door aad52
Vandaag om 09:39:24
Rheinburg, TP V/VI door Eric B
Vandaag om 09:32:40
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door Modellbahnwagen
Vandaag om 09:30:48
Rivarossi panoramarijtuig verlichting inbouwen. door Jelmer
Vandaag om 09:26:52
365 "Het is weekend foto's" door puntenglijder
Vandaag om 09:16:43
Raadplaatje door RikM
Vandaag om 09:11:32
Frans loodsje et cetera door Huup
Vandaag om 08:56:40
Iemand ervaring met deze ali express lok printplaten? door Bert55
Vandaag om 08:54:40
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Loki
Vandaag om 08:49:34
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 08:46:39
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 08:35:30
Nachttreinen Oost Europa door laurent
Vandaag om 08:29:49
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 08:12:27
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Bob R.
Vandaag om 08:06:17
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door Ronald Halma
Vandaag om 05:02:37
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door ArjanB
Vandaag om 00:20:54
Heroplage Artitec Plan W? door KNed
14 July 2025, 23:54:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
14 July 2025, 23:19:54
Hulp gevraagd: Yamorc YD7010 en ESU loksound door Paulus
14 July 2025, 21:23:06
Spoor- en tramweg parafernalia door gdh
14 July 2025, 21:17:50
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Prutsert
14 July 2025, 20:46:27
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
14 July 2025, 20:31:02
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
14 July 2025, 19:49:49
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door timtrein
14 July 2025, 19:23:18
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door borotof
14 July 2025, 19:22:52
Van NS 2439 naar SNCF 62439 door Tedo
14 July 2025, 19:12:00
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door Wim Vink
14 July 2025, 17:37:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
14 July 2025, 17:30:08
Piko 2025 door Duikeend
14 July 2025, 16:59:12
  

Auteur Topic: Boogstraal Fleischmann rails  (gelezen 15625 keer)

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8159
Re: Boogstraal Fleischmann rails
« Reactie #15 Gepost op: 29 November 2019, 17:03:44 »
Ik rij modellrails dus aan profi heb ik niet heel veel...

Ja sorry, ik zat nog even in je andere topic   ;D

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26630
    • Pagina van klaas
Re: Boogstraal Fleischmann rails
« Reactie #16 Gepost op: 29 November 2019, 17:11:47 »
Ik heb dit als voorbeeld gebruikt
Daar hebben ze het over 75 mm per omwenteling. Maar daar gaat de materiaaldikte vanaf, waarschijnlijk 10 mm, en ook nog de hoogte van het spoor, nog eens 5 mm. Dan hou je 60 mm vrije ruimte over.
Maar nogmaals, heb je al eens gerekend aan het stijgingspercentage?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Andreas_______

  • Offline Offline
  • Berichten: 402
Boogstraal Fleischmann rails
« Reactie #17 Gepost op: 29 November 2019, 17:30:53 »


Dit zijn de uitkomsten, aangezien ik de buitenste ring van flexrail wil voorzien, hoeveel kleiner kan de straal dan nog?
« Laatst bewerkt op: 29 November 2019, 17:43:45 door Mechiel_ »

Andreas_______

  • Offline Offline
  • Berichten: 402
Re: Boogstraal Fleischmann rails
« Reactie #18 Gepost op: 29 November 2019, 17:50:38 »
Ik heb nu de Rainer Lüssi methode gebruikt

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 589
Re: Boogstraal Fleischmann rails
« Reactie #19 Gepost op: 29 November 2019, 19:39:08 »
En ik vroeg naar het hellingpercentage.

Dat kun je dan zelf uitrekenen  :P
75/(2x3,14x415)x100% :)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26630
    • Pagina van klaas
Re: Boogstraal Fleischmann rails
« Reactie #20 Gepost op: 29 November 2019, 19:58:07 »
Natuurlijk kan ik dat zelf uitrekenen en het lukt me zelfs zonder rekenmachien, gewoon uit de blote bol.
Maar ik wilde Mechiel een beetje pushen om er zelf kritisch naar te kijken.
Zelf wist ik zonder er aan te rekenen al dat de hellingen te steil worden.
2% is het maximum, steiler moet je niet willen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

heuvelbaan

  • Offline Offline
  • Berichten: 488
    • opbouw blog treinbaan
Re: Boogstraal Fleischmann rails
« Reactie #21 Gepost op: 29 November 2019, 21:07:56 »
Als je de ruimte hebt kan je er ook een paar rechte rails tussen doen.
Dat haalt het stijgings percentage behoorlijk naar beneden.

Dit klimspiraal is ook met modelgleis van Fleischmann gemaakt.
En alles rijdt keuring van boven naar beneden en andersom.



Groeten Marco

Andreas_______

  • Offline Offline
  • Berichten: 402
Re: Boogstraal Fleischmann rails
« Reactie #22 Gepost op: 30 November 2019, 00:00:56 »

2% is het maximum, steiler moet je niet willen.

Ik heb zo’n beetje overal gelezen dat 3% de norm is, is dit dan al echt te steil?

Andreas_______

  • Offline Offline
  • Berichten: 402
Re: Boogstraal Fleischmann rails
« Reactie #23 Gepost op: 30 November 2019, 00:02:11 »
@heuvelbaan, is deze van jouw? Zo ja, welke boogstralen heb jij gebruikt?

heuvelbaan

  • Offline Offline
  • Berichten: 488
    • opbouw blog treinbaan
Re: Boogstraal Fleischmann rails
« Reactie #24 Gepost op: 01 December 2019, 13:24:07 »
@heuvelbaan, is deze van jouw? Zo ja, welke boogstralen heb jij gebruikt?

Klopt, dat is mijn klimspiraal.
De bochten zijn de standaard bochten R1 en R2.

Groeten Marco

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8805
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Boogstraal Fleischmann rails
« Reactie #25 Gepost op: 01 December 2019, 13:31:46 »
Ik heb zo’n beetje overal gelezen dat 3% de norm is, is dit dan al echt te steil?

Nee, dat hoeft niet te steil te zijn. Krappe bogen maken het wel zwaarder voor de treintjes. Dan is de oplossing van Heuvelbaan een hele mooie.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26630
    • Pagina van klaas
Re: Boogstraal Fleischmann rails
« Reactie #26 Gepost op: 01 December 2019, 13:37:25 »
Meningen verschillen. Ik vind 3% wel te steil, 2% is wel het maximum. Maar ik zou zeggen, probeer het en je weet het. Eigen ondervinding is de beste leermeester.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Boogstraal Fleischmann rails
« Reactie #27 Gepost op: 01 December 2019, 15:36:33 »
Mechiel, je schrijft in je openingbericht dat je Roco Br 23 niet door Fleischmann R 1-bogen kan. Dat vind ik wat vreemd, want mijn Roco gaat daar makkelijk doorheen. De R1-boog van Flm is 360 mm. Daar kunnen bijna alle locs doorheen. Alleen grote stomers en sommige treinstellen hebben er moeite mee. 3 % stijging moet geen moeite kosten als de loc een normale trekkracht heeft en je er niet drie meter wagons achter hangt.
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Andreas_______

  • Offline Offline
  • Berichten: 402
Re: Boogstraal Fleischmann rails
« Reactie #28 Gepost op: 05 December 2019, 21:40:29 »
Na een paar aantal testen en het schoonmaken van de wielen gaat de br 23 goed door de r1 Fleischmann bocht heen, alleen als de tender van r1 naar een recht stuk spoor gaat en andersom slipt de tender een aantal seconden

Andreas_______

  • Offline Offline
  • Berichten: 402
Re: Boogstraal Fleischmann rails
« Reactie #29 Gepost op: 05 December 2019, 21:43:24 »
Er zitten slipbandjes op, maar die zijn uit 1980. Zouden deze dan moeten worden vervangen om slippen tegen te gaan?