Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 04:09:19
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 03:41:34
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Lobomotion69
Vandaag om 03:08:03
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
Vandaag om 01:26:30
Altenburg im Schwarzwald.(H0, TP III/IV) door Ronald69
Vandaag om 00:58:55
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald69
Vandaag om 00:12:53
De Projecten van RetroJack door RetroJack
18 July 2025, 23:59:29
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
18 July 2025, 23:43:09
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
18 July 2025, 22:55:21
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
18 July 2025, 21:51:08
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
18 July 2025, 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar door Ronaldk
18 July 2025, 21:34:32
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
18 July 2025, 21:21:53
Sikje 225 door Huup
18 July 2025, 21:21:34
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
18 July 2025, 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
18 July 2025, 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
18 July 2025, 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
18 July 2025, 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
18 July 2025, 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
18 July 2025, 18:49:20
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
18 July 2025, 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
18 July 2025, 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
18 July 2025, 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
18 July 2025, 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
18 July 2025, 16:04:09
Fleischmania Nostalgia door hervé
18 July 2025, 15:16:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
18 July 2025, 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
18 July 2025, 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
18 July 2025, 12:51:41
Railpro 607 door henk
18 July 2025, 12:47:11
  

Auteur Topic: Boogstraal Fleischmann rails  (gelezen 15642 keer)

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8159
Re: Boogstraal Fleischmann rails
« Reactie #15 Gepost op: 29 November 2019, 17:03:44 »
Ik rij modellrails dus aan profi heb ik niet heel veel...

Ja sorry, ik zat nog even in je andere topic   ;D

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26636
    • Pagina van klaas
Re: Boogstraal Fleischmann rails
« Reactie #16 Gepost op: 29 November 2019, 17:11:47 »
Ik heb dit als voorbeeld gebruikt
Daar hebben ze het over 75 mm per omwenteling. Maar daar gaat de materiaaldikte vanaf, waarschijnlijk 10 mm, en ook nog de hoogte van het spoor, nog eens 5 mm. Dan hou je 60 mm vrije ruimte over.
Maar nogmaals, heb je al eens gerekend aan het stijgingspercentage?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Andreas_______

  • Offline Offline
  • Berichten: 402
Boogstraal Fleischmann rails
« Reactie #17 Gepost op: 29 November 2019, 17:30:53 »


Dit zijn de uitkomsten, aangezien ik de buitenste ring van flexrail wil voorzien, hoeveel kleiner kan de straal dan nog?
« Laatst bewerkt op: 29 November 2019, 17:43:45 door Mechiel_ »

Andreas_______

  • Offline Offline
  • Berichten: 402
Re: Boogstraal Fleischmann rails
« Reactie #18 Gepost op: 29 November 2019, 17:50:38 »
Ik heb nu de Rainer Lüssi methode gebruikt

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 589
Re: Boogstraal Fleischmann rails
« Reactie #19 Gepost op: 29 November 2019, 19:39:08 »
En ik vroeg naar het hellingpercentage.

Dat kun je dan zelf uitrekenen  :P
75/(2x3,14x415)x100% :)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26636
    • Pagina van klaas
Re: Boogstraal Fleischmann rails
« Reactie #20 Gepost op: 29 November 2019, 19:58:07 »
Natuurlijk kan ik dat zelf uitrekenen en het lukt me zelfs zonder rekenmachien, gewoon uit de blote bol.
Maar ik wilde Mechiel een beetje pushen om er zelf kritisch naar te kijken.
Zelf wist ik zonder er aan te rekenen al dat de hellingen te steil worden.
2% is het maximum, steiler moet je niet willen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

heuvelbaan

  • Offline Offline
  • Berichten: 488
    • opbouw blog treinbaan
Re: Boogstraal Fleischmann rails
« Reactie #21 Gepost op: 29 November 2019, 21:07:56 »
Als je de ruimte hebt kan je er ook een paar rechte rails tussen doen.
Dat haalt het stijgings percentage behoorlijk naar beneden.

Dit klimspiraal is ook met modelgleis van Fleischmann gemaakt.
En alles rijdt keuring van boven naar beneden en andersom.



Groeten Marco

Andreas_______

  • Offline Offline
  • Berichten: 402
Re: Boogstraal Fleischmann rails
« Reactie #22 Gepost op: 30 November 2019, 00:00:56 »

2% is het maximum, steiler moet je niet willen.

Ik heb zo’n beetje overal gelezen dat 3% de norm is, is dit dan al echt te steil?

Andreas_______

  • Offline Offline
  • Berichten: 402
Re: Boogstraal Fleischmann rails
« Reactie #23 Gepost op: 30 November 2019, 00:02:11 »
@heuvelbaan, is deze van jouw? Zo ja, welke boogstralen heb jij gebruikt?

heuvelbaan

  • Offline Offline
  • Berichten: 488
    • opbouw blog treinbaan
Re: Boogstraal Fleischmann rails
« Reactie #24 Gepost op: 01 December 2019, 13:24:07 »
@heuvelbaan, is deze van jouw? Zo ja, welke boogstralen heb jij gebruikt?

Klopt, dat is mijn klimspiraal.
De bochten zijn de standaard bochten R1 en R2.

Groeten Marco

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8810
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Boogstraal Fleischmann rails
« Reactie #25 Gepost op: 01 December 2019, 13:31:46 »
Ik heb zo’n beetje overal gelezen dat 3% de norm is, is dit dan al echt te steil?

Nee, dat hoeft niet te steil te zijn. Krappe bogen maken het wel zwaarder voor de treintjes. Dan is de oplossing van Heuvelbaan een hele mooie.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26636
    • Pagina van klaas
Re: Boogstraal Fleischmann rails
« Reactie #26 Gepost op: 01 December 2019, 13:37:25 »
Meningen verschillen. Ik vind 3% wel te steil, 2% is wel het maximum. Maar ik zou zeggen, probeer het en je weet het. Eigen ondervinding is de beste leermeester.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Boogstraal Fleischmann rails
« Reactie #27 Gepost op: 01 December 2019, 15:36:33 »
Mechiel, je schrijft in je openingbericht dat je Roco Br 23 niet door Fleischmann R 1-bogen kan. Dat vind ik wat vreemd, want mijn Roco gaat daar makkelijk doorheen. De R1-boog van Flm is 360 mm. Daar kunnen bijna alle locs doorheen. Alleen grote stomers en sommige treinstellen hebben er moeite mee. 3 % stijging moet geen moeite kosten als de loc een normale trekkracht heeft en je er niet drie meter wagons achter hangt.
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Andreas_______

  • Offline Offline
  • Berichten: 402
Re: Boogstraal Fleischmann rails
« Reactie #28 Gepost op: 05 December 2019, 21:40:29 »
Na een paar aantal testen en het schoonmaken van de wielen gaat de br 23 goed door de r1 Fleischmann bocht heen, alleen als de tender van r1 naar een recht stuk spoor gaat en andersom slipt de tender een aantal seconden

Andreas_______

  • Offline Offline
  • Berichten: 402
Re: Boogstraal Fleischmann rails
« Reactie #29 Gepost op: 05 December 2019, 21:43:24 »
Er zitten slipbandjes op, maar die zijn uit 1980. Zouden deze dan moeten worden vervangen om slippen tegen te gaan?