BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Andreas_______ op 29 november 2019, 15:13:51
-
Hallo,
Ik ben nu bezig met een baanplan en wil 2 klimspiralen maken, ik heb alleen nog maar voorbeelden gezien voor Fleischmann rails met straal r1 357,5 mm en r2 415 mm. Heeft Fleischmann ook r3 rails? Want eigenlijk wil ik r1 mijden want mijn Roco BR23 ontspoort in die boogstraal
Groeten Mechiel
-
Fleischmann Profi heeft r1 tot en met r4.
De oude modellgleis had alleen r1 en r2 als standaardbogen. Ruimere bogen legde je altijd met flexrail.
-
@Henk, en Mechiel
Fleischmann modelgleis heeft de 6020 - 6025 - 6030 en de 6035 in het assortiment.
Jos
-
Als je even googelt op "fleischmann geometrie" dan vind je een heleboel sites waar ook de boogstralen staan, want R1 of R2 of R3 zegt op zich nog niks.
R1 moet je niet alleen mijden omdat een bepaalde loc er niet door komt, maar ook omdat de helling van je spiraal dan veel te steil wordt. Zelfs R2 is nog te krap.
-
6025 is ruwweg wat tegenwoordig r1 is en 6030 wat tegenwoordig r2 is. De 6020 was nog krapper en 6035 ken ik niet.
-
6036 wordt er bedoelt denk ik. Maar dan het je wel een klimspiraal met 1.5m breedte
-
Dat zal best, want de 6036 was primair bedoeld als tegenboog voor de wissels met beweegbaar puntstuk.
Ja, ik ken het nog allemaal uit mijn hoofd. :-\
-
Henk, Mechiel, Klaas.
Was op de tekening moeilijk te lezen 6035 moet dan wel 6036 zijn. :-\
Jos
-
Ik denk dat het dan r2 in de binnenbocht wordt en flexrails in de buiten bocht
-
Heb je al berekend hoe je dan uitkomt met het hellingpercentage?
-
Met 75mm hoogte verschil tussen de verdiepingen en boogstraal r2 415mm die ik met 6030 ga leggen en r3 483.5mm die ik met flexrail ga leggen
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
-
Als het om Fleischmann Profi rails gaat kun je hier iets vinden:
https://gertvanvoorst.nl/msp_rails.html
Met vr. groet, Martijn.
;D
-
Ik rij modellrails dus aan profi heb ik niet heel veel...
-
Denk je dat 75 mm tussen de verdiepingen genoeg is? En ik vroeg naar het hellingpercentage.
-
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20191129/40b174b9caa7907db985e1d4581af3a6.jpg)
Ik heb dit als voorbeeld gebruikt
-
Ik rij modellrails dus aan profi heb ik niet heel veel...
Ja sorry, ik zat nog even in je andere topic ;D
-
Ik heb dit als voorbeeld gebruikt
Daar hebben ze het over 75 mm per omwenteling. Maar daar gaat de materiaaldikte vanaf, waarschijnlijk 10 mm, en ook nog de hoogte van het spoor, nog eens 5 mm. Dan hou je 60 mm vrije ruimte over.
Maar nogmaals, heb je al eens gerekend aan het stijgingspercentage?
-
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20191129/45e4f00922f3e0545f85aa2cb4e55fec.jpg)
Dit zijn de uitkomsten, aangezien ik de buitenste ring van flexrail wil voorzien, hoeveel kleiner kan de straal dan nog?
-
Ik heb nu de Rainer Lüssi methode gebruikt
-
En ik vroeg naar het hellingpercentage.
Dat kun je dan zelf uitrekenen :P
75/(2x3,14x415)x100% :)
-
Natuurlijk kan ik dat zelf uitrekenen en het lukt me zelfs zonder rekenmachien, gewoon uit de blote bol.
Maar ik wilde Mechiel een beetje pushen om er zelf kritisch naar te kijken.
Zelf wist ik zonder er aan te rekenen al dat de hellingen te steil worden.
2% is het maximum, steiler moet je niet willen.
-
Als je de ruimte hebt kan je er ook een paar rechte rails tussen doen.
Dat haalt het stijgings percentage behoorlijk naar beneden.
Dit klimspiraal is ook met modelgleis van Fleischmann gemaakt.
En alles rijdt keuring van boven naar beneden en andersom.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170803_213102_klein.jpg)
Groeten Marco
-
2% is het maximum, steiler moet je niet willen.
Ik heb zo’n beetje overal gelezen dat 3% de norm is, is dit dan al echt te steil?
-
@heuvelbaan, is deze van jouw? Zo ja, welke boogstralen heb jij gebruikt?
-
@heuvelbaan, is deze van jouw? Zo ja, welke boogstralen heb jij gebruikt?
Klopt, dat is mijn klimspiraal.
De bochten zijn de standaard bochten R1 en R2.
Groeten Marco
-
Ik heb zo’n beetje overal gelezen dat 3% de norm is, is dit dan al echt te steil?
Nee, dat hoeft niet te steil te zijn. Krappe bogen maken het wel zwaarder voor de treintjes. Dan is de oplossing van Heuvelbaan een hele mooie.
Groet Ronald.
-
Meningen verschillen. Ik vind 3% wel te steil, 2% is wel het maximum. Maar ik zou zeggen, probeer het en je weet het. Eigen ondervinding is de beste leermeester.
-
Mechiel, je schrijft in je openingbericht dat je Roco Br 23 niet door Fleischmann R 1-bogen kan. Dat vind ik wat vreemd, want mijn Roco gaat daar makkelijk doorheen. De R1-boog van Flm is 360 mm. Daar kunnen bijna alle locs doorheen. Alleen grote stomers en sommige treinstellen hebben er moeite mee. 3 % stijging moet geen moeite kosten als de loc een normale trekkracht heeft en je er niet drie meter wagons achter hangt.
-
Na een paar aantal testen en het schoonmaken van de wielen gaat de br 23 goed door de r1 Fleischmann bocht heen, alleen als de tender van r1 naar een recht stuk spoor gaat en andersom slipt de tender een aantal seconden
-
Er zitten slipbandjes op, maar die zijn uit 1980. Zouden deze dan moeten worden vervangen om slippen tegen te gaan?(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20191205/8493a27b87228e14d0bc51a35da735d5.jpg)
-
Anti slip bandjes uit 1980zou ik zeker vervangen.
Vermoedelijk zijn die glad en hard geworden. ::)
Groeten Marco
-
Aan de slipbandjes lag het niet, niet alle wielen in de tender werden aangedreven, dat probleem is nu verholpen. Conclusie: het wordt een ovaal klimspiraal met r1 357,5mm en r2 415mm zodat de helingspercentages omlaag gaan
-
Even een "muggezift"-vraagje tussendoor: hoe kom je bij die R1 = 357,5mm en hartafstand 57,5mm? Opgemeten?
Van oudsher in de Fleischmann catalogi nooit anders gezien dan R1 = 357mm, R2 = 415mm en hartafstand 58mm :)
Een Google-zoek levert het bekende plaatje op, nog wel hier in dit forum gepost :)
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=57126.15
-
Helemaal mee eens. Ook al wordt 3 als max gezien, een loc met een normale lengte trein erachter kan er moeilijkheden mee hebben. Mijn ervaring leert mij dat een 1100 van Roco met ongeveer 6 Artitec rijtuigen problemen heeft. Niet alleen slippen maar ook losschieten van koppelingen. Bij een lagere hellingshoek uiteraard geen problemen meer gehad.
Richard
-
Even een "muggezift"-vraagje tussendoor: hoe kom je bij die R1 = 357,5mm
Staat op de achterkant van de rails
-
Ok :)
Daar kan ik niet tegenop natuurlijk met mijn catalogi en schemaatjes, ik heb die rails niet bij de hand.
Overigens zie ik in zo'n catalogus vermeld bij een boog van R1: buitendiameter Ø745mm.
Dat klopt dan dus wel :)