Doel:€250.00
Donaties:€105.00

Per saldo:€-145.00

Steun ons nu!
Actie: steun €2.50 via de Wim Vink kalender 2021!

Laatst bijgewerkt
op 26-10-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Volker Rail neemt 3x 1700 over van de NS door Frontier
Vandaag om 01:37:20
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Duikeend
Vandaag om 00:43:54
Trix C-Gleis ballast kleur door Harold34
Vandaag om 00:43:44
Raadplaatje door Martin Hornis
Vandaag om 00:05:03
Nieuwe baan in schaal nul: station Kloosterp door roadster36
27 oktober 2020, 23:58:28
Een kleine baan in een grote schaal: Laden en lossen in 1:22.5 door NS1220
27 oktober 2020, 23:36:26
Projekt 083-338 door 44
27 oktober 2020, 23:12:13
REE 2020, nieuws van de fabrikant. door Rondje_HO
27 oktober 2020, 22:43:36
Digikeijs Centrale en Boosters: Kortsluiting door spanningsverschil baanvakken door Klaas Zondervan
27 oktober 2020, 22:33:19
Nieuwe datum "Rijswijk", 24-26 sept. ‘21, valt samen met Smalspoormodelbouwdagen door Modellbahnwagen
27 oktober 2020, 22:28:50
Sudexpress Vossloh 4000, functie-instellingen gezocht. door Olivier77
27 oktober 2020, 22:18:05
NS modelbaan Hoekdam H0 door WesleyMunnik
27 oktober 2020, 22:15:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ingenium
27 oktober 2020, 22:14:30
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door sncf231e
27 oktober 2020, 22:13:00
Hoe zaag je een Lima hondekop door? door Krokodil68
27 oktober 2020, 22:01:50
Je hebt nog een ton of wat op de plank liggen... door Olav
27 oktober 2020, 21:58:54
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
27 oktober 2020, 21:36:56
IC Berlijn in H0. Welke rijtuigen heb ik nodig? door Quinzeedied
27 oktober 2020, 21:32:51
SGM; de laatste loodjes. Fotodraadje. door Sander.
27 oktober 2020, 21:25:59
Polarisatie ofwel keerlus schakeling met een sectie en lichtsluis door Fransx
27 oktober 2020, 21:21:42
Lofzang op een Fleischmann BR 01 door charp
27 oktober 2020, 21:11:15
Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: “Bahnhof Poggendam door cor_b
27 oktober 2020, 21:04:11
Corona, en de toekomst van modeltreinbeurzen? door Syb030
27 oktober 2020, 20:51:57
De Hef in N schaal... door jowi
27 oktober 2020, 20:43:45
Nieuw n-spoor baantje...De Albula door phdirk
27 oktober 2020, 20:42:33
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Forever Rocofan
27 oktober 2020, 20:36:56
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door basjuh1981
27 oktober 2020, 20:26:46
Sehr-am-Üzant II door Pnarfk
27 oktober 2020, 20:17:45
Trix E10: Trix decoder vervangen voor een Esu door Looney Tunes
27 oktober 2020, 20:02:38
De bouw van een modulebaan met Nederlands Landschap door AntonM
27 oktober 2020, 20:00:12
  

Auteur Topic: Boogstraal Fleischmann rails  (gelezen 10939 keer)

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 6670
Re: Boogstraal Fleischmann rails
« Reactie #15 Gepost op: 29 november 2019, 17:03:44 »
Ik rij modellrails dus aan profi heb ik niet heel veel...

Ja sorry, ik zat nog even in je andere topic   ;D

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 19736
    • Pagina van klaas
Re: Boogstraal Fleischmann rails
« Reactie #16 Gepost op: 29 november 2019, 17:11:47 »
Ik heb dit als voorbeeld gebruikt
Daar hebben ze het over 75 mm per omwenteling. Maar daar gaat de materiaaldikte vanaf, waarschijnlijk 10 mm, en ook nog de hoogte van het spoor, nog eens 5 mm. Dan hou je 60 mm vrije ruimte over.
Maar nogmaals, heb je al eens gerekend aan het stijgingspercentage?
"Without" wordt omgebouwd tot "Heuvelland"
Het werk aan "Uit en Thuis" ligt daardoor even stil.

Mechiel_

  • Offline Offline
  • Berichten: 402
Boogstraal Fleischmann rails
« Reactie #17 Gepost op: 29 november 2019, 17:30:53 »


Dit zijn de uitkomsten, aangezien ik de buitenste ring van flexrail wil voorzien, hoeveel kleiner kan de straal dan nog?
« Laatst bewerkt op: 29 november 2019, 17:43:45 door Mechiel_ »
Fleischmann & Roco

Deutsche Bundesbahn tijdperk III V60, V100, V200, BR64, BR23 en BR80

Edelweiss Lokalbahn E69 en BR80 Carl tandradbaan

Mechiel_

  • Offline Offline
  • Berichten: 402
Re: Boogstraal Fleischmann rails
« Reactie #18 Gepost op: 29 november 2019, 17:50:38 »
Ik heb nu de Rainer Lüssi methode gebruikt
Fleischmann & Roco

Deutsche Bundesbahn tijdperk III V60, V100, V200, BR64, BR23 en BR80

Edelweiss Lokalbahn E69 en BR80 Carl tandradbaan

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 281
Re: Boogstraal Fleischmann rails
« Reactie #19 Gepost op: 29 november 2019, 19:39:08 »
En ik vroeg naar het hellingpercentage.

Dat kun je dan zelf uitrekenen  :P
75/(2x3,14x415)x100% :)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 19736
    • Pagina van klaas
Re: Boogstraal Fleischmann rails
« Reactie #20 Gepost op: 29 november 2019, 19:58:07 »
Natuurlijk kan ik dat zelf uitrekenen en het lukt me zelfs zonder rekenmachien, gewoon uit de blote bol.
Maar ik wilde Mechiel een beetje pushen om er zelf kritisch naar te kijken.
Zelf wist ik zonder er aan te rekenen al dat de hellingen te steil worden.
2% is het maximum, steiler moet je niet willen.
"Without" wordt omgebouwd tot "Heuvelland"
Het werk aan "Uit en Thuis" ligt daardoor even stil.

heuvelbaan

  • Offline Offline
  • Berichten: 346
    • opbouw blog treinbaan
Re: Boogstraal Fleischmann rails
« Reactie #21 Gepost op: 29 november 2019, 21:07:56 »
Als je de ruimte hebt kan je er ook een paar rechte rails tussen doen.
Dat haalt het stijgings percentage behoorlijk naar beneden.

Dit klimspiraal is ook met modelgleis van Fleischmann gemaakt.
En alles rijdt keuring van boven naar beneden en andersom.



Groeten Marco

Mechiel_

  • Offline Offline
  • Berichten: 402
Re: Boogstraal Fleischmann rails
« Reactie #22 Gepost op: 30 november 2019, 00:00:56 »

2% is het maximum, steiler moet je niet willen.

Ik heb zo’n beetje overal gelezen dat 3% de norm is, is dit dan al echt te steil?
Fleischmann & Roco

Deutsche Bundesbahn tijdperk III V60, V100, V200, BR64, BR23 en BR80

Edelweiss Lokalbahn E69 en BR80 Carl tandradbaan

Mechiel_

  • Offline Offline
  • Berichten: 402
Re: Boogstraal Fleischmann rails
« Reactie #23 Gepost op: 30 november 2019, 00:02:11 »
@heuvelbaan, is deze van jouw? Zo ja, welke boogstralen heb jij gebruikt?
Fleischmann & Roco

Deutsche Bundesbahn tijdperk III V60, V100, V200, BR64, BR23 en BR80

Edelweiss Lokalbahn E69 en BR80 Carl tandradbaan

heuvelbaan

  • Offline Offline
  • Berichten: 346
    • opbouw blog treinbaan
Re: Boogstraal Fleischmann rails
« Reactie #24 Gepost op: 01 december 2019, 13:24:07 »
@heuvelbaan, is deze van jouw? Zo ja, welke boogstralen heb jij gebruikt?

Klopt, dat is mijn klimspiraal.
De bochten zijn de standaard bochten R1 en R2.

Groeten Marco

Ronald Koerts

  • Offline Offline
  • Berichten: 7816
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Boogstraal Fleischmann rails
« Reactie #25 Gepost op: 01 december 2019, 13:31:46 »
Ik heb zo’n beetje overal gelezen dat 3% de norm is, is dit dan al echt te steil?

Nee, dat hoeft niet te steil te zijn. Krappe bogen maken het wel zwaarder voor de treintjes. Dan is de oplossing van Heuvelbaan een hele mooie.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 19736
    • Pagina van klaas
Re: Boogstraal Fleischmann rails
« Reactie #26 Gepost op: 01 december 2019, 13:37:25 »
Meningen verschillen. Ik vind 3% wel te steil, 2% is wel het maximum. Maar ik zou zeggen, probeer het en je weet het. Eigen ondervinding is de beste leermeester.
"Without" wordt omgebouwd tot "Heuvelland"
Het werk aan "Uit en Thuis" ligt daardoor even stil.

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12170
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Boogstraal Fleischmann rails
« Reactie #27 Gepost op: 01 december 2019, 15:36:33 »
Mechiel, je schrijft in je openingbericht dat je Roco Br 23 niet door Fleischmann R 1-bogen kan. Dat vind ik wat vreemd, want mijn Roco gaat daar makkelijk doorheen. De R1-boog van Flm is 360 mm. Daar kunnen bijna alle locs doorheen. Alleen grote stomers en sommige treinstellen hebben er moeite mee. 3 % stijging moet geen moeite kosten als de loc een normale trekkracht heeft en je er niet drie meter wagons achter hangt.
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Mechiel_

  • Offline Offline
  • Berichten: 402
Re: Boogstraal Fleischmann rails
« Reactie #28 Gepost op: 05 december 2019, 21:40:29 »
Na een paar aantal testen en het schoonmaken van de wielen gaat de br 23 goed door de r1 Fleischmann bocht heen, alleen als de tender van r1 naar een recht stuk spoor gaat en andersom slipt de tender een aantal seconden
Fleischmann & Roco

Deutsche Bundesbahn tijdperk III V60, V100, V200, BR64, BR23 en BR80

Edelweiss Lokalbahn E69 en BR80 Carl tandradbaan

Mechiel_

  • Offline Offline
  • Berichten: 402
Re: Boogstraal Fleischmann rails
« Reactie #29 Gepost op: 05 december 2019, 21:43:24 »
Er zitten slipbandjes op, maar die zijn uit 1980. Zouden deze dan moeten worden vervangen om slippen tegen te gaan?
Fleischmann & Roco

Deutsche Bundesbahn tijdperk III V60, V100, V200, BR64, BR23 en BR80

Edelweiss Lokalbahn E69 en BR80 Carl tandradbaan