Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Beilhack xrotm: rijrichting door bask185
Vandaag om 20:56:59
advies gevraagd over gelijkstroommotoren en de aansturing door BR41
Vandaag om 20:53:05
Problemen met digitale koppeling Roco door phdirk
Vandaag om 20:46:24
Lima IRM versleten tandwiel + reparatie door MOVisser
Vandaag om 20:42:38
11e Grote Modelspoorexpo Leuven, 27 en 28 september door modelbouwer_V
Vandaag om 20:37:48
Aachenau West door wob
Vandaag om 20:33:28
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door ruudns
Vandaag om 20:14:05
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Peter Kleton
Vandaag om 19:16:24
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 741230
Vandaag om 18:54:07
Modulebanen algemeen; Is de megabiels uitgerangeerd? door MOVisser
Vandaag om 18:25:23
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Miniature Holland
Vandaag om 18:18:41
Roco 290 digtaliseren door Herb73
Vandaag om 17:59:53
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Herb73
Vandaag om 17:46:45
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
Vandaag om 17:42:34
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 17:25:25
4 ledjes op één voorweerstand? door Herb73
Vandaag om 17:11:11
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald69
Vandaag om 16:49:25
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 16:47:20
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 16:23:27
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:20:08
Rheinburg, TP V/VI door Bram S
Vandaag om 16:06:09
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 14:43:57
Albert's fantasie in schaal 0e door spoorijzer
Vandaag om 13:37:10
Digitale kraan Roco 46801 door VAM65
Vandaag om 13:23:41
Piko 2025 door spoorzeven
Vandaag om 13:06:51
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 13:02:43
Da's Daz 2 door Keska
Vandaag om 12:57:24
Rookgenerator aansluiting op lok NS4808 (ex BR57) door Mar-Cas
Vandaag om 11:43:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:25:18
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Jelmer
Vandaag om 09:16:39
  

Auteur Topic: Boogstraal Fleischmann rails  (gelezen 15876 keer)

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8136
Re: Boogstraal Fleischmann rails
« Reactie #15 Gepost op: 29 November 2019, 17:03:44 »
Ik rij modellrails dus aan profi heb ik niet heel veel...

Ja sorry, ik zat nog even in je andere topic   ;D

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26772
    • Pagina van klaas
Re: Boogstraal Fleischmann rails
« Reactie #16 Gepost op: 29 November 2019, 17:11:47 »
Ik heb dit als voorbeeld gebruikt
Daar hebben ze het over 75 mm per omwenteling. Maar daar gaat de materiaaldikte vanaf, waarschijnlijk 10 mm, en ook nog de hoogte van het spoor, nog eens 5 mm. Dan hou je 60 mm vrije ruimte over.
Maar nogmaals, heb je al eens gerekend aan het stijgingspercentage?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Andreas_______

  • Offline Offline
  • Berichten: 402
Boogstraal Fleischmann rails
« Reactie #17 Gepost op: 29 November 2019, 17:30:53 »


Dit zijn de uitkomsten, aangezien ik de buitenste ring van flexrail wil voorzien, hoeveel kleiner kan de straal dan nog?
« Laatst bewerkt op: 29 November 2019, 17:43:45 door Mechiel_ »

Andreas_______

  • Offline Offline
  • Berichten: 402
Re: Boogstraal Fleischmann rails
« Reactie #18 Gepost op: 29 November 2019, 17:50:38 »
Ik heb nu de Rainer Lüssi methode gebruikt

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 598
Re: Boogstraal Fleischmann rails
« Reactie #19 Gepost op: 29 November 2019, 19:39:08 »
En ik vroeg naar het hellingpercentage.

Dat kun je dan zelf uitrekenen  :P
75/(2x3,14x415)x100% :)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26772
    • Pagina van klaas
Re: Boogstraal Fleischmann rails
« Reactie #20 Gepost op: 29 November 2019, 19:58:07 »
Natuurlijk kan ik dat zelf uitrekenen en het lukt me zelfs zonder rekenmachien, gewoon uit de blote bol.
Maar ik wilde Mechiel een beetje pushen om er zelf kritisch naar te kijken.
Zelf wist ik zonder er aan te rekenen al dat de hellingen te steil worden.
2% is het maximum, steiler moet je niet willen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

heuvelbaan

  • Offline Offline
  • Berichten: 488
    • opbouw blog treinbaan
Re: Boogstraal Fleischmann rails
« Reactie #21 Gepost op: 29 November 2019, 21:07:56 »
Als je de ruimte hebt kan je er ook een paar rechte rails tussen doen.
Dat haalt het stijgings percentage behoorlijk naar beneden.

Dit klimspiraal is ook met modelgleis van Fleischmann gemaakt.
En alles rijdt keuring van boven naar beneden en andersom.



Groeten Marco

Andreas_______

  • Offline Offline
  • Berichten: 402
Re: Boogstraal Fleischmann rails
« Reactie #22 Gepost op: 30 November 2019, 00:00:56 »

2% is het maximum, steiler moet je niet willen.

Ik heb zo’n beetje overal gelezen dat 3% de norm is, is dit dan al echt te steil?

Andreas_______

  • Offline Offline
  • Berichten: 402
Re: Boogstraal Fleischmann rails
« Reactie #23 Gepost op: 30 November 2019, 00:02:11 »
@heuvelbaan, is deze van jouw? Zo ja, welke boogstralen heb jij gebruikt?

heuvelbaan

  • Offline Offline
  • Berichten: 488
    • opbouw blog treinbaan
Re: Boogstraal Fleischmann rails
« Reactie #24 Gepost op: 01 December 2019, 13:24:07 »
@heuvelbaan, is deze van jouw? Zo ja, welke boogstralen heb jij gebruikt?

Klopt, dat is mijn klimspiraal.
De bochten zijn de standaard bochten R1 en R2.

Groeten Marco

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8823
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Boogstraal Fleischmann rails
« Reactie #25 Gepost op: 01 December 2019, 13:31:46 »
Ik heb zo’n beetje overal gelezen dat 3% de norm is, is dit dan al echt te steil?

Nee, dat hoeft niet te steil te zijn. Krappe bogen maken het wel zwaarder voor de treintjes. Dan is de oplossing van Heuvelbaan een hele mooie.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26772
    • Pagina van klaas
Re: Boogstraal Fleischmann rails
« Reactie #26 Gepost op: 01 December 2019, 13:37:25 »
Meningen verschillen. Ik vind 3% wel te steil, 2% is wel het maximum. Maar ik zou zeggen, probeer het en je weet het. Eigen ondervinding is de beste leermeester.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Boogstraal Fleischmann rails
« Reactie #27 Gepost op: 01 December 2019, 15:36:33 »
Mechiel, je schrijft in je openingbericht dat je Roco Br 23 niet door Fleischmann R 1-bogen kan. Dat vind ik wat vreemd, want mijn Roco gaat daar makkelijk doorheen. De R1-boog van Flm is 360 mm. Daar kunnen bijna alle locs doorheen. Alleen grote stomers en sommige treinstellen hebben er moeite mee. 3 % stijging moet geen moeite kosten als de loc een normale trekkracht heeft en je er niet drie meter wagons achter hangt.
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Andreas_______

  • Offline Offline
  • Berichten: 402
Re: Boogstraal Fleischmann rails
« Reactie #28 Gepost op: 05 December 2019, 21:40:29 »
Na een paar aantal testen en het schoonmaken van de wielen gaat de br 23 goed door de r1 Fleischmann bocht heen, alleen als de tender van r1 naar een recht stuk spoor gaat en andersom slipt de tender een aantal seconden

Andreas_______

  • Offline Offline
  • Berichten: 402
Re: Boogstraal Fleischmann rails
« Reactie #29 Gepost op: 05 December 2019, 21:43:24 »
Er zitten slipbandjes op, maar die zijn uit 1980. Zouden deze dan moeten worden vervangen om slippen tegen te gaan?