Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 23:53:24
Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven door the_gold
Vandaag om 23:35:08
Alternatieven voor servo's door Albert de Heer
Vandaag om 23:32:05
Rondom Charlois door hervé
Vandaag om 23:15:50
ratelende 1300 van Electrotren door B2
Vandaag om 23:09:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 22:26:45
Roco digitaal rijden Mulimaus... is z21 Start wel nodig? door Petertje
Vandaag om 22:05:55
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
Vandaag om 21:53:30
Roco 2025 door 1200blauw
Vandaag om 21:48:34
AMC Amsterdamse Modelbouw Club door schipcas
Vandaag om 20:58:36
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 20:04:05
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 19:57:35
De (3d) knutsels van Ronald. door Sven
Vandaag om 19:55:30
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 19:44:51
Problemen BR10 met decoder Zimo MN330P22 Plux 22 door puntenglijder
Vandaag om 19:24:13
ProRail kan spoor in Nederland niet langer ’toekomstklaar’ houden door Hendrik Jan
Vandaag om 18:27:48
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Wim1969
Vandaag om 17:25:22
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door tothebeach
Vandaag om 16:57:00
Info gezocht voor vakantie Dortmund of Dresden 2026 door tijgernootje
Vandaag om 16:38:46
Test van een Rapido Trains GE 44 tonner Claremont and Concord door Ronald Halma
Vandaag om 16:22:16
Piko Hobby lok welke condensator er uit? door Herb73
Vandaag om 16:21:37
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Ronald Halma
Vandaag om 16:21:01
Rivarossi br 56 HR2891S door rhberk
Vandaag om 15:21:40
13 december modelspoorbeurs Houten door Peter J K
Vandaag om 15:18:10
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 13:35:37
Diorama Memburg Klütjenfelderkai door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 13:35:20
Plux12/16/22 Functiedecoder voor Roco 64205/64209 door Albert de Heer
Vandaag om 13:16:27
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:44:51
Uit de hand gelopen hobby: Trambaan op zolder. door odaoda
Vandaag om 12:35:51
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 11:35:54
  

Auteur Topic: Ringleiding onder baan  (gelezen 5815 keer)

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: ringleiding onder baan
« Reactie #15 Gepost op: 22 November 2019, 23:52:11 »
... Met alles wat er in die alinea staat ben ik het oneens.

Als jij die paragraaf herschrijft en naar mij pb't dan plak ik het er in.
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

kawaaad

  • Offline Offline
  • Berichten: 483
Re: Ringleiding onder baan
« Reactie #16 Gepost op: 23 November 2019, 09:35:43 »
Hallo, ik maak gebruik van de ouderwetse Fleischmann  trafo,s. Mijn vraag was hierom, ik heb mijn baan in een U vorm die aan de open zijde van de U is verbonden met een brugdeel van ruim 1 meter om over mijn inloop pad van de ruimte te komen. Dit brugdeel kan ik eruit lichten als dat nodig is. Dus ook mijn ringleiding komt van beide zijden aan bij dit open gedeelte.  Vast doorkoppelen kost nogal wat draad lengte en vind ik ongewenst. Maar gezien de reacties moet ring open laten geen probleem zijn. Ik zou eventueel onder het brugdeel  de kabels kunnen laten oversteken maar dan moet ik op zoek naar een simpele stekker verbinding voor mijn 2,5 mm massief koper installatie draad.  Als iemand hier een idee voor heeft hoor ik het graag.
Mvg aad

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22752
Re: Ringleiding onder baan
« Reactie #17 Gepost op: 23 November 2019, 09:52:46 »
Als je zoiets per se wilt, is er altijd wat op te verzinnen.
Maar in dit geval lijkt het me volkomen overbodig om de ring te sluiten. Bij 2,5 mm2 draad en trafo’s die toch niet meer dan 1A kunnen leveren, stelt het spanningsverlies weinig voor.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8822
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Ringleiding onder baan
« Reactie #18 Gepost op: 23 November 2019, 10:04:50 »
hoi,

Ik zou eventueel onder het brugdeel  de kabels kunnen laten oversteken maar dan moet ik op zoek naar een simpele stekker verbinding voor mijn 2,5 mm massief koper installatie draad.  Als iemand hier een idee voor heeft hoor ik het graag.

Gewoon iets van XLR-stekkers? Je hebt van die chassisdelen om vanuit een vast deel naar een ander deel te maken.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27031
    • Pagina van klaas
Re: ringleiding onder baan
« Reactie #19 Gepost op: 23 November 2019, 10:05:22 »
Als jij die paragraaf herschrijft en naar mij pb't dan plak ik het er in.
Ik had al gezegd dat ik het met alles in die alinea oneens ben. Je kunt de hele alinea dus vervangen door één zin: Er is geen bezwaar tegen om de ring rond te laten lopen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27031
    • Pagina van klaas
Re: Ringleiding onder baan
« Reactie #20 Gepost op: 23 November 2019, 10:11:38 »
…..maar dan moet ik op zoek naar een simpele stekker verbinding voor mijn 2,5 mm massief koper installatie draad. 
je moet 2,5mm2 massief natuurlijk niet in een steker steken. Je kunt die oversteek met dunner soepel draad maken. Als stekker kun je van alles gebruiken. Een XLR connector zoals Ronald voorstelt is een degelijke oplossing. Zelf gebruik ik standaard voor al mijn stekkerverbindingen sub-D-25 polig. Daarin kun je meerdere pinnen parallel zetten.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6397
  • ***
Re: Ringleiding onder baan
« Reactie #21 Gepost op: 23 November 2019, 10:22:51 »
Mijn baan loopt niet rond en de leidingen liggen ergens in het midden van de tafels. Die zijn gemiddeld 80cm breed. Je kunt je afvragen dat als je tafel 120 breed is, moet je de leiding dan rond leggen of is in het midden ook voldoende om de sporen aan beide kanten van die tafel aan te sluiten op de centrale voedingsleiding.
Hier mijn voorbeelden ;).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

locofiel

  • Gast
Re: Ringleiding onder baan
« Reactie #22 Gepost op: 23 November 2019, 13:31:00 »
Toch wil ik ook een duit in het doosje doen:

Lenz adviseerde om zijn X-press net af te sluiten met 120 Ohm.
Om m.n. digitale netwerken rond te laten lopen en dan aan elkaar te knopen, is vragen om problemen (start- en stopbits die elkaar doorkruizen).
Maerklin protocollen, die niet symmetrisch zijn, geven ook leuke problemen.  ;D


Gr,

Dirk

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: ringleiding onder baan
« Reactie #23 Gepost op: 23 November 2019, 13:38:36 »
Ik had al gezegd dat ik het met alles in die alinea oneens ben. Je kunt de hele alinea dus vervangen door één zin: Er is geen bezwaar tegen om de ring rond te laten lopen.
Maar voor een encyclopedie is een beroep op autoriteit; "Klaas zegt het dus het is zo", niet genoeg, je zult met feiten en bronvermelding moeten komen.
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22752
Re: Ringleiding onder baan
« Reactie #24 Gepost op: 23 November 2019, 13:49:45 »
Er staat nu anders ook geen bronvermelding bij.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Jeroen Vreeken

  • Offline Offline
  • Berichten: 342
Re: Ringleiding onder baan
« Reactie #25 Gepost op: 23 November 2019, 13:51:02 »
Lenz adviseerde om zijn X-press net af te sluiten met 120 Ohm.
Om m.n. digitale netwerken rond te laten lopen en dan aan elkaar te knopen, is vragen om problemen (start- en stopbits die elkaar doorkruizen).

Maar dan hebben we het al niet meer over een voedings ringleiding. En daar begon het stukje wel over.

Voor netwerken met hoge frequenties is het inderdaad gebruikelijk dat je de transmissielijn netjes afsluit zodat het signaal niet reflecteerd.
Overigens is de symbolrate van xpressnet ook niet niet zo hoog (62.5kHz) dat dit heel snel een probleem opleverd. Daar heb je een bus van honderden meters voor nodig voordat een start en stop elkaar daadwerkelijk beinvloeden. Bij de meeste zolders kom je er dus wel mee weg.
Bij nog snellere netwerken (b.v. Ethernet met een symbol rate van 125MHz) is dat veel eerder een probleem, en die krijg je simpelweg niet aan het werk als je die niet goed afsluit, maar dat heeft meestal de fabrikant van het apparaat al gedaan voor je)

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Ringleiding onder baan
« Reactie #26 Gepost op: 23 November 2019, 14:16:01 »
Er staat nu anders ook geen bronvermelding bij.

Jij-bak, het maakt mijn opmerking niet minder waar.
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27031
    • Pagina van klaas
Re: ringleiding onder baan
« Reactie #27 Gepost op: 23 November 2019, 16:28:56 »
….je zult met feiten en bronvermelding moeten komen.
Ik zou de bewijslast willen omdraaien. Kom maar met praktijkgevallen waar het sluiten van de ringleiding problemen gaf. En waaruit bestonden die problemen dan?

We moeten wel goed vaststellen dat het hier gaat over de powerbus die de rails voedt. Deze discussie wordt hier en daar doorkruist door verhalen over terugmeldbussen en dergelijke, maar dat is alleen maar ruis die afleidt van het onderwerp.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22752
Re: Ringleiding onder baan
« Reactie #28 Gepost op: 23 November 2019, 17:13:50 »
Jij-bak, het maakt mijn opmerking niet minder waar.

 ???
Nou eigenlijk wel. De huidige nogal stellige beweringen behoeven kennelijk geen bronvermelding. Dan is het een beetje raar om bij de eenvoudige mededeling dat het sluiten van de ring geen problemen zal opleveren opeens wel een bronvermelding te eisen.
Maak er dan van dat het al of niet sluiten van de ring in de modelspoorpraktijk niets uitmaakt.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

kawaaad

  • Offline Offline
  • Berichten: 483
Re: Ringleiding onder baan
« Reactie #29 Gepost op: 23 November 2019, 21:15:02 »
Hallo, na alle reacties gelezen te hebben, ga ik voor het niet sluiten van de kring. Simpelweg is dit voor mij het eenvoudigst gezien mijn type baan. Ik wil u allen danken voor uw kennis en hulp.
Mvg aad