Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 00:19:14
Gewoon wat busfoto's door GerardvV
24 april 2024, 23:43:57
19 Toen door Benelux795
24 april 2024, 23:18:16
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door MathynK
24 april 2024, 23:15:58
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door T.Spat
24 april 2024, 22:56:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door D_Loc
24 april 2024, 22:43:55
Ijzeren Rijn: militair transport door Hans van de Burgt
24 april 2024, 22:41:05
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
Ice 3 (22784) front/ sluit schakeld niet door Bram.A
24 april 2024, 22:25:19
Aachenau West door wob
24 april 2024, 21:54:19
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door defender
24 april 2024, 21:51:02
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Erik01
24 april 2024, 21:31:41
NS 8400 van Werps door Ivo tB
24 april 2024, 21:23:44
US diorama in H0 door Wim Vink
24 april 2024, 21:20:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
24 april 2024, 21:14:47
Cranicher Altbahn door Arjen52
24 april 2024, 20:40:00
Station Roodeschool door Huup
24 april 2024, 20:27:09
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door Rob Moerkerken
24 april 2024, 19:39:37
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Modellbahnwagen
24 april 2024, 19:19:03
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door Klaas Zondervan
24 april 2024, 19:16:52
Ton bouwt goederenwagens door puntenglijder
24 april 2024, 19:13:00
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Simplex
24 april 2024, 18:52:50
Update: baan in de tropen door Joost O
24 april 2024, 17:12:34
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door AlbertG
24 april 2024, 17:01:18
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
24 april 2024, 16:37:54
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
24 april 2024, 16:21:21
Seinen van AliExpress: hoe aansluiten? door freekvo
24 april 2024, 16:17:38
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
24 april 2024, 15:41:27
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door ronaldvd2000
24 april 2024, 15:22:42
  

Auteur Topic: Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar  (gelezen 59558 keer)

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6141
  • ***
Re: Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
« Reactie #75 Gepost op: 05 december 2014, 09:45:30 »
Gisteren avond even wat rijtuigen door de spiraal geduwd, ..............moet hier en daar nog wat hout verwijderen :-X. Maar dat gaat ook wel weer goed komen.
Verder de laatste verbindingen aan de muurkant gemaakt, dan kan hij terug tegen de muur en kan ik de er tegen over liggende zijde aan de ringleiding gaan solderen :).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Benrail

  • Offline Offline
  • Berichten: 1213
Re: Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
« Reactie #76 Gepost op: 05 december 2014, 10:37:12 »
mooi project  (y)
30 jaar sparen gaat vruchten afwerpen
Groet van Ben

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6141
  • ***
Re: Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
« Reactie #77 Gepost op: 29 december 2014, 17:49:22 »
Vandaag lekker weer om binnen te zitten en weer eens met de treintafels verder te gaan. De spiraal staat nu definitief op zijn plaats en zit aan de tafel ernaast vast geschroefd. Verder dan dus maar met de ringleidingen onder de onderste verdieping. Omdat de tafels zo gemaakt worden dat ze enigszins demontabel moeten blijven, wordt ook de ringleiding per blad gemaakt.
Van de spiraal naar de eerste tafel, onderste etage van het schaduwstation.





En dan dus ook van tafel 1 naar tafel 2. Gelijk wat extra lussen voor de overige ringleidingen. Zeven stuks totaal.



En omdat ook de wissels, seinen, detectie enz naar de eerstvolgende daarvoor bestemde print moet en deze niet altijd onder de zelfde tafel zitten, ook een doorluskabel gemaakt voor de 25polige verbindingen. Hopelijk zijn ze niet overal alle 25 bezet ;D.



Wordt vervolgt ;).



 
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11764
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
« Reactie #78 Gepost op: 30 december 2014, 14:36:40 »
Ah geklooi met draadjes,ja daar wordt je ook blij van. :P
Even een domme vraag,maar krijgen bij jouw naast de 2 leidingen voor de rails,alle andere dingn een aparte ringleiding ?
Kan je bv de aandrijvingen voor wissels niet op dezelfde leiding aansluiten als bv verlichting van lantaarn palen of nog gekker,rail stroomleiding ook gebruiken voor wissel aandrivingen en verlichting ?
Reden voor de vraag is omdat ik hier nog niet verder ben gegaan dan aandrijvingen inbouwen en nog niet aansluiten,en dacht/denk dat deze net zo makkelijk op de rail ringleiding kan worden gemikt,maar twijfel daar nog over,mede daarom ook nog niet getest  ;)
Verder kan ik niet anders zeggen dat het er goed uitziet zo  (y)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6141
  • ***
Re: Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
« Reactie #79 Gepost op: 30 december 2014, 16:52:47 »
@Floris: ik hou het schema aan uit de encyclopedie. Verder heb ik de Floodland voeding van Huib Maaskant gebouwd en daar een uitbreiding op gemaakt. Één van die drie trafo's gaat straks voor de stroomzorgen ter bediening van de wissels. Elke etage krijgt zijn eigen roco booster, die weer door de centrale "Floodland" voeding gevoed wordt. De spiraal wordt door de booster van het onderste schaduwstation gevoed. Daarom lopen de ringleidingen onder het onderste schaduwstation door naar de spiraal. Het midden schaduwstation heeft dus een eigen ringleiding voor de diodeschakeling en de rijspanning. Ook de bovenrijtafel krijgt dus een eigen ringleiding voor de diodeschakeling en rijspanning (goen=niet gedetecteerde stukken via diodeschakeling, rood=data,  bruin=massa, blauw en zwart wordt de hulpspanning voor de wissels, de twee overige kleuren moet ik nog bepalen).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6141
  • ***
Re: Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
« Reactie #80 Gepost op: 19 februari 2015, 22:17:59 »
Vandaag maar weer eens aan de slag met de baan zelf, want zo schiet het niet op ;D.
Eerst de beroemde blauwe platen op de plaat vast gelijmt met wat houtlijm D2.
Daarna toch maar eens een een keerlus gelegd op de onderste tafel van de spiraal. Daar is nog plaats zat voor een extra spoortje. Alles ligt nog los en zonder detectie en demping.



Dat gaat mooi. De voorste twee sporen zijn van de keerlus. Het derde spoor is het afgaande spoor van de spiraal, het vierde spoor komt van het schaduwstation en gaat dan de spiraal op. Door de keerlus is het nu mogelijk om treinen te keren in het schaduwstation. Niet direct nodig maar gezien de plaats die anders toch niet gebruikt wordt, altijd handig.

De linker wissel is van de keerlus, de rechter maakt de keuze tussen keerlus of spiraal. De wissels op de achtergrond gaan het schaduwstation vormen.
Het enige nadeel van de keerlus is dat hij "tegen" de rijrichting ligt.



Gaan we de bocht om.....



........dit spoor loopt als voorste spoor over alle onderst tafels en zal aan de andere kant op de tafel van 90x90cm rond lopen en dan in acht schaduwstation sporen uitwaaieren en zo terug komen. Dan komt de waaier weer samen en gaat de spiraal op richting midden tafels. Daar zal dit zich moeten gaan herhalen. Op deze manier krijgen we zestien opstelsporen verdeeld over twee schaduwstations van acht sporen. De sporen liggen dan op 65mm hart afstand.



Elk opstelspoor zal zo'n meter of vier a vijf lang zijn. Ik denk dat het dan dus handig wordt om twee baanvakken per spoor te maken zodat er ook de mogelijkheid is om twee kortere treinen te stallen op één spoor. Ook zal er één opstel spoor bestaan uit vier baanvakken, speciaal voor de treinstellen die vaak maar uit twee of drie bakkenbestaan. De wisselstraat zal dan niet gedetecteerd worden. Hoewel ik me afvraag of dat wel gunstig is in de besturing met Koploper??
Wie het weet mag iets roepen :-\.
Wordt vervolgt ;).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Thai-Bundesbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 5477
  • Niet spuwen of spouwen, maar doorbouwen
Re: Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
« Reactie #81 Gepost op: 21 februari 2015, 05:49:40 »
Hi Ruud,

Ik zie dat je ongeveer van hetzelfde bouwjaar bent als ik. Geen last van je rug als je op de laagste verdieping met het achterste spoor bezig bent? Als ik dat moet doen kunnen ze me na een uurtje er uit takelen.  ;D

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6141
  • ***
Re: Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
« Reactie #82 Gepost op: 21 februari 2015, 10:56:02 »
 ;D Ja Ed, maar je moet er wat voor over hebben en het meeste is recht toe recht aan. Als de wissels eenmaal liggen gaat het snel (y).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Sicco Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 840
Re: Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
« Reactie #83 Gepost op: 21 februari 2015, 11:14:18 »
Prachtige 'mancave' op pagina 3, zeer benieuwd wat het resultaat op niveau 0 wordt (ik las dat je geen baanplan hebt).

Groet, Sicco Jan

OlivierV

  • Offline Offline
  • Berichten: 668
  • Idioot op een skateboard
Re: Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
« Reactie #84 Gepost op: 21 februari 2015, 11:23:00 »
Proper werk Ruud!
AMSAC - Flickr
H0 - DCC - NMBS/CFL

Rolando

  • Modelspoorbaan Fleischmann
  • Offline Offline
  • Berichten: 1006
  • Het kind in jezelf blijven
    • Modelspoorbaan Fleischmann
Re: Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
« Reactie #85 Gepost op: 21 februari 2015, 11:28:12 »
Wat lijkt het me toch heerlijk als je zo de ruimte hebt om je hobby uit te voeren. Ik heb even alles bekeken en gelezen van je baan en super om te zien hoe je alles uitvoert en maakt. De bedrading blijft altijd een heel gedoe, maar ook dat ziet er goed uit. Ik vind het altijd knap hoe je er allemaal uit blijft komen. Nou heb ik dat zelf ook wel gedaan, maar met zo'n baan als die bij jou is het toch wat heftiger om alles in goede banen te leiden letterlijk. Met al die mooie en leuke banen hier op het forum blijf jezelf geinspireerd en doe je altijd ideeen op. Succes en ik blijf je baan volgen.
Groet van Roland

Mijn HO analoge Fleischmann modelbaan volgen  : http://modelspoorbaan.jouwweb.nl/
Bezig met : 2e en 3e module van 120 cm x 60 cm (houtzagerij)
1ste module Rangeerterrein met laden en lossen kolenwagons

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6141
  • ***
Re: Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
« Reactie #86 Gepost op: 21 februari 2015, 23:17:51 »
@Jan: ja er is meer hobby dan alleen treintjes ;). Voor ik aan niveau 0 ben zal het me wel invallen hoe dat er moet gaan uit zien :-\.
@Olivier: Het wordt zo gemaakt dat ik alleen rails hoef door te slijpen om de tafels af te kunnen breken.
@Rolando: Dat was dus ook de reden waarom alles dik 30 jaar in dozen zat. En inderdaad, zien bouwen doet bouwen. Hier passeren heel wat mooie banen de revue (y).
Gister avond en vanmiddag nog effe wat rails gelegd. De bochtwissel vervangen door een groot exemplaar, de kleine die er eerst zat heeft de bediening aan de binnenbocht liggen en dat zorgt er voor dat er géén rijtuigen langs kunnen. Die raken :-X het spoelhuis. De grotere versie van Roco heeft de bediening aan de buitenbocht liggen. Voortschrijdend inzicht zal ik maar zeggen ::). En omdat tafels altijd te klein zijn ook een stukje plaat in de hoek gemonteerd om het zwevende spoor op te vangen :).



En dan gelijk maar de sporen op de uitgaande wisselstraat aansluiten.



Rechts voor de nieuwe bochtwissel, links het wissel naar de keerlus. Achteraan de wisselstraat vanaf de acht opstelsporen.



En dan gaat het voorste doorlopende spoor en het eerste opstelspoor de volgende bocht om.



En na een paar meter recht spoor komen we dan op de keertafel van 90x90cm om vervolgens op de ingaande wisselstraat uit te komen.



Dat moeten dus ook weer acht sporen worden. Effe proef passen.



Ligt aardig en de vier rijtuigen duwen en trekken zich er makkelijk door heen.



Nog vijf opstelsporen te gaan ;D.



Alles ligt nog los. Als het hele schaduw station netjes ligt, worden de rails verlijmd en kunnen de melders op de S88 print worden aangesloten. Waarna de rest van de rails op de ringleiding wordt aangesloten en dan kan ik eindelijk aan de slag met de DR4018 wisseldecoders om dan eindelijk na dik 30 jaar de eerste trein zijn rondje te kunnen laten rijden 8) (y).
Wordt vervolgt ;)
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6141
  • ***
Re: Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
« Reactie #87 Gepost op: 22 februari 2015, 18:42:11 »
En ook vandaag maar weer iets gelegd :).
De uitgaande wisselstraat is weer een spoor rijker.



En nu zijn het al vier opstelsporen.



Helemaal tot de inkomende wisselstraat.



Nog vier te gaan.
Wordt vervolgt ;)

Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Thai-Bundesbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 5477
  • Niet spuwen of spouwen, maar doorbouwen
Re: Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
« Reactie #88 Gepost op: 24 februari 2015, 04:12:49 »
Ziet er goed uit Ruud. Foto's zeggen zo veel meer dan woorden.  (y)

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6141
  • ***
Re: Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
« Reactie #89 Gepost op: 25 februari 2015, 00:41:49 »
Vandaag zijn gelukkig de isolatie lassen binnen gekomen, want die waren op :'(. Verder nog twee rollen van 5m warmwitte ledstrips nou ja warmwit?? Een is meer geel, maar voor het doel waar ik ze voor nodig heb maakt het niet uit.
Aan de slag dus weer. Omdat het werken met een zaklamp tussen de etages ook niet alles is, daar eerst maar eens wat aan gedaan. Mooie strip, zelf klevend (y). Eerst maar eens één rij onder de plaat op de derde lat van voren ........



......meer dan zat licht, er mag zelfs wel een dimmer tussen en een tweede strip is beslist niet nodig. Je kunt er liggend de krant lezen ;D.
Dat dus gelijk maar strip onder alle platen boven het onderste schaduw station gemaakt. Wat een zee van licht 8).
Gelijk maar weer door met het leggen van rails. Nu maar eens de foto's gemaakt vanaf de keertafel van 90x90cm bij de inkomende wisselstraat. Het linker spoor komt van de spiraal, en wal vanaf de rijtafel, zes rondgangen gelijk naar het schaduwstation op -2. Rechts de inkomende wisselstraat.



Waren het in de planning één aanvoer en acht opstelsporen............nu zijn dat er negen geworden (y). Dan door naar de volgende twee tafels langs de raamkant.



Dan de hoek om naar links de tussen tafel op. Holy moly, waat gaat daar een partij rails in. Ik ben nu bijna door al mijn oude rails heen. Dat was toch zo'n 30m als ik me goed herinner :P.



En telkens effe testen of de rijtuigen langs elkaar passen en goed over de sporen glijden.



Dan de bocht weer door richting uitgaande wisselstraat.



Van de week de laatste stukjes pas maken.


 
Daarna kan het verlijmen beginnen.
Wordt vervolgt ;)
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).