Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:16:55
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jeroen Water
Vandaag om 08:53:16
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door tothebeach
Vandaag om 08:21:31
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:19:18
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Rody v. G.
27 maart 2024, 23:03:46
Al mijn goede ideeën... door MartinRT
27 maart 2024, 22:57:39
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
27 maart 2024, 21:57:02
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
Aachenau West door 741230
27 maart 2024, 18:55:45
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
27 maart 2024, 18:22:53
  

Auteur Topic: RhB H0m, Albulisch  (gelezen 56238 keer)

Boertje

  • Offline Offline
  • Berichten: 409
  • Albulisch H0m
    • albulisch.blogspot.com
Re: RhB H0m, Albulisch
« Reactie #105 Gepost op: 15 november 2021, 09:10:58 »
Kleine rapportage over 'tussenproject': wisselmotoren vervangen door servo's....

Een aantal mensen op dit forum heb ik blij gemaakt met 2e hands wisselmotoren. Onder mijn baan heb ik er een groot aantal vervangen door servo's:



Na het succesvolle bouwprojectje van het opstelterrein heb ik de keuze gemaakt om in de 'onderwereld' alle wisselmotoren te vervangen door stille servo's. Hierboven een omgebouwde wisselstraat van het schaduwstation met de DTS servo houders en een DR4024.

Hieronder in detail zo'n DTS houder:



Voor de meegebogen wissels had ik een oplossing nodig met wisselcontact. Nou kan de 4024 met een relais erachter dat voor je doen, maar ik wilde graag een fysiek gekoppelde actie tussen servo en schakelaar. Maat Bas had voor zijn Schoental project al onderzoek gedaan en was zo vriendelijk om op zijn 3D printer de mounts voor me uit te printen. Top! De mount kan bovengronds worden gebruikt met een opzetstukje of ondergronds direct worden gemonteerd. Easy-peasy...





Alleen de zelfbouwwissels hebben nog wisselmotoren. De servo's zijn voor de actie van deze wissels te zwak..... Al die wissels liggen in de 'bovenwereld' en daar is wat meer geluid bij omleggen niet zo erg. De 'onderwereld' is nu lekker stil geworden...
www.eddytrain.com // Albulisch H0m op albulisch.blogspot.com // BMD16N, BMD16N-SD via www.floodland.nl/aim

R.C.Grootveld

  • Offline Offline
  • Berichten: 337
  • Na 60 jaar 3Rail overgestapt op 'die kleine Rote'
    • Robula: Preda - Muot met een ruime blik
Re: RhB H0m, Albulisch
« Reactie #106 Gepost op: 29 november 2021, 22:40:37 »
Het was even zoeken om dit te vinden, maar toch .....
Dank dat ik even langs mocht komen, een hoop inspiratie opgedaan en tips om valkuilen te ontlopen.

Grts - R

Boertje

  • Offline Offline
  • Berichten: 409
  • Albulisch H0m
    • albulisch.blogspot.com
Re: RhB H0m, Albulisch
« Reactie #107 Gepost op: 30 november 2021, 10:53:15 »
 (y)
www.eddytrain.com // Albulisch H0m op albulisch.blogspot.com // BMD16N, BMD16N-SD via www.floodland.nl/aim

Boertje

  • Offline Offline
  • Berichten: 409
  • Albulisch H0m
    • albulisch.blogspot.com
Re: RhB H0m, Albulisch
« Reactie #108 Gepost op: 01 december 2021, 11:50:59 »
Hulp nodig: hoe kan ik de spoorbreedte van een GE 6/6 I wat vergroten?

Wat is er aan de hand? Mijn zelfbouwwissels zijn top, maar de engelse wissel geeft een issue met spoorbreedte aan de binnenzijde van de flenzen. De constructie van het wissel dwingt tot een minimale vrije ruimte tussen de flenzen van 10.50 mm (speciaal een meetinstrument voor gekocht...). Nu kan ik alle assen zelf met wat instrumenten van Fohrmann waar nodig aanpassen. Echter, om de assen uit de GE 6/6 I te halen en die te verwijden van 10.40 naar 10.50 mm (daar gaat het over...) is een crime. Is er iemand met een idee, een werktuig, iets anders zodat ik de assen in het frame wat kan ruimen?

Voor de duidelijkheid 2 foto's: probleem zit hem in de vrijliggende wisseltong van het wissel en de 2e foto is de loc van de onderkant gefotografeerd. Er zit wel wat ruimte tussen frame en as...





« Laatst bewerkt op: 01 december 2021, 12:06:49 door Boertje »
www.eddytrain.com // Albulisch H0m op albulisch.blogspot.com // BMD16N, BMD16N-SD via www.floodland.nl/aim

Bas, Dordrecht

  • Offline Offline
  • Berichten: 1126
Re: RhB H0m, Albulisch
« Reactie #109 Gepost op: 01 december 2021, 12:14:24 »
Hallo Boertje

Ik heb een paar keer nu assen van een Ge 6/6 van HOe naar HOm omgespoord. Gaat eigenlijk vrij makkelijk...Het wordt echter moeilijk als de veerpakketten aan de onderkant van de lok zijn vastgelijmd. Anders: Afdekking assen verwijderen, alle assen eruit halen en de stangen met contragewichten van de assen trekken. Dan omsporen (aanpassen aan 10,50 in jou geval) en de assen weer terug zetten. Afdekking monteren en kijken of alles mooi loopt (pas op voor eierende assen).

Als alles weer mooi loopt tijd om de contragewichten en stangen te monteren. Eerste kant alle gewichten naar boven laten wijzen en licht (!!) vastdrukken op de as. Dan lok laten rijden en kijken of alles gelijk beweegt. Als niet: betreffende as beetje justeren en weer rijden. Als alles prima draait: op de assen vastdrukken. Dan de andere kant en klaar ben je....

Succes

Bas

Boertje

  • Offline Offline
  • Berichten: 409
  • Albulisch H0m
    • albulisch.blogspot.com
Re: RhB H0m, Albulisch
« Reactie #110 Gepost op: 01 december 2021, 12:34:59 »
Dank Bas, die truc heb ik overal gebruikt... ik heb vastgelijmde veerpakketten...

Eddy
www.eddytrain.com // Albulisch H0m op albulisch.blogspot.com // BMD16N, BMD16N-SD via www.floodland.nl/aim

mwdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 526
    • Albulamodell forum
Re: RhB H0m, Albulisch
« Reactie #111 Gepost op: 01 december 2021, 13:03:36 »
Dag Eddy,

Wat zijn dit voor zelfbouwwissels? Hobby Ecke Schumacher bouwdoos?
Dan zou je kunnen proberen de spoorbreedte bij de linker spoorstaaf een fractie te verbreden.
Tweede optie is een nieuwe Stellschwelle te maken waarbij die wisseltong iets ruimer opent.
Ik heb een behoorlijk aantal wissels zelf geconstrueerd en er is gewoon hier en daar wat finetuning nodig. Verder vindt ik alleen houten bielzen bij een DKW best een zwakke constructie, aangezien er toch wat marge in kan gaan zitten. Maar goed, daar kun je nu misschien een beetje je voordeel mee doen om het oploopprobleem te tackelen.
Als de spoorbreedte van je krokodil 10,40 is zou ik daar niks aan veranderen, zeker niet als je behoorlijk moet slopen

Groeten, Michiel
RhB / H0m-Dubbeldeklayout / Peco/Zelfbouwrails/DCC/Xpressnet
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70833.0.html

Boertje

  • Offline Offline
  • Berichten: 409
  • Albulisch H0m
    • albulisch.blogspot.com
Re: RhB H0m, Albulisch
« Reactie #112 Gepost op: 01 december 2021, 13:12:57 »
Michiel,

Dank je.. Het veranderen van het wissel was ook een idee, inderdaad hobby ecke spul, maar dat betekent ook nogal wat... Achteraf zou ik het liefste een aparte stellschwelle hebben voor de beide losse delen van het engelse wissel, dus in totaal 4, maar dat betekent ook nogal een operatie, eigenlijk bovenbouw slopen en opnieuw opbouwen en aan de onderkant kan ik er niet super makkelijk bij om een 2e wisselsteller er bij te plaatsen.
Kan wel de eindconclusie worden, maar ik denk eerst even kijken of iemand een truc heeft.

Al het andere materieel heb ik passend kunnen maken, waar nodig (vooral de oudere 2e handsjes moest ik bijstellen, het nieuwe materieel is eigenlijk altijd meteen goed, behalve de wagons met de geïsoleerde assen, want dat zit allemaal los).

En dat nameten en goed zetten heeft ook tot 0 ontsporingen geleid op andere delen van de baan, ook op die delen waar de standaard peco wissels liggen. En dat nameten en stellen dan inclusief het goed op hoogte stellen van de fixed koppelingen van bemo.

Eddy
« Laatst bewerkt op: 01 december 2021, 13:18:24 door Boertje »
www.eddytrain.com // Albulisch H0m op albulisch.blogspot.com // BMD16N, BMD16N-SD via www.floodland.nl/aim

mwdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 526
    • Albulamodell forum
Re: RhB H0m, Albulisch
« Reactie #113 Gepost op: 01 december 2021, 16:28:33 »
.. Het veranderen van het wissel was ook een idee, inderdaad hobby ecke spul, maar dat betekent ook nogal wat...
Dat valt toch wel mee? Die wissel is alleen maar gespijkerd, spoorbreedte iets oprekken is dan zonder meer te doen. De  Stellschwelle is idd een beetje een uitdaging als je de wissel op zijn plaats laat zitten. Heb dat wel ergens gedocumenteerd dacht ik.
Maar uitbouwen kan toch ook best? Gaat in elk geval beter dan een Peco of welke andere plastic wissel. Dat laatste zou ik doen, en zeker geen twee aparte Schwellen, een DKW moet je ineens omzetten.

Groet, Michiel
RhB / H0m-Dubbeldeklayout / Peco/Zelfbouwrails/DCC/Xpressnet
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70833.0.html

Boertje

  • Offline Offline
  • Berichten: 409
  • Albulisch H0m
    • albulisch.blogspot.com
Re: RhB H0m, Albulisch
« Reactie #114 Gepost op: 01 december 2021, 19:53:17 »
Michiel, thx voor de schop de goede richting op...  (y)

Eddy
www.eddytrain.com // Albulisch H0m op albulisch.blogspot.com // BMD16N, BMD16N-SD via www.floodland.nl/aim

Boertje

  • Offline Offline
  • Berichten: 409
  • Albulisch H0m
    • albulisch.blogspot.com
Re: RhB H0m, Albulisch
« Reactie #115 Gepost op: 08 december 2021, 21:19:47 »
ok, na de discussie over mijn engels wissel weer verder met de andere projecten: de brug!
De eersteling van snijlab kwam vandaag binnen en wat een feest. 1.5 uur uitzoeken en plakken heeft een ruwbouw brug opgeleverd.


Na uitpakken en alles goed bij elkaar leggen begonnen met in elkaar lijmen. Dat was eigenlijk zo gebeurd...


De eerste proefplaatsing van de brug in de baan. De grote pijlers moeten nog ingekort worden en ook het landhoofd rechts gaat nog gekortwiekt worden. Maar, dit is een prima proces!

De 2e bestelling bij snijlab met o.a. de 1 mm styreen vulstukken is de deur uit... Met dank aan Hans en Henk voor de tips en trucs met 'sheet metal' in Onshape.

De 1 mm styrodur plaatjes voor de bedekking van het hout zijn ook in bestelling. Nog ff wachte op de verdere stappen....
« Laatst bewerkt op: 08 december 2021, 21:22:05 door Boertje »
www.eddytrain.com // Albulisch H0m op albulisch.blogspot.com // BMD16N, BMD16N-SD via www.floodland.nl/aim

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6060
Re: RhB H0m, Albulisch
« Reactie #116 Gepost op: 08 december 2021, 22:08:53 »
@Eddy,

Goed om te zien dat je een passend resultaat hebt weten te creëren met Onshape. Wat op de foto’s misschien niet helemaal duidelijk is te zien, de boogbrug zelf volgt een gebogen spoor. Eddy heeft hiervoor een speciale feature gebruikt in het programma.
Soms denk je bij het ontwerpen, hoe krijg ik dat toch voor elkaar. Dan is het goed dat hulptroepen klaar staan.

Gr, Hans

Boertje

  • Offline Offline
  • Berichten: 409
  • Albulisch H0m
    • albulisch.blogspot.com
Re: RhB H0m, Albulisch
« Reactie #117 Gepost op: 27 december 2021, 17:10:26 »
Zo, na het probeersel met de eerste brug zijn we meteen begonnen om de 2e brug vorm te geven. De tekening in OnShape is weer naar snijlab gestuurd en daarvandaan zijn op 0e kerstdag mooi gesneden onderdelen van de 2e brug teruggekomen.

Deze brug moet de blikvanger worden van het landschappelijke deel van de baan. Het is gebaseerd op Albula 2 en Albula 3 maar wel aangepast aan de ruimte hier in huis. Dus, een brug echt over een breed dal van de ene dalzijde naar de andere. Een deel van de brug is recht en een deel is gebogen. Het rechte deel van de brug heeft grote bogen van 20 cm diameter halfrond en de aanbruggen in het gebogen deel van de baan hebben bogen van 10 cm halfrond.

In OnShape is dit het resultaat:



Met hetzelfde recept als de kleine brug is deze ook alle onderdelen gesneden door snijlab in 3 mm berken multiplex. De binnenkant van de boog van de bruggen is gesneden uit 1 mm styreen, dat is prima buigbaar in deze stralen.

Het hele proces van in elkaar zetten in ruwbouw heeft me 2 dagen gekost. Op mijn blog (wereldbolletje) veel meer foto's. Hier een aantal:



De rechte bruggen in aanbouw.



1e proefplaatsing in de baan: top!! Ook met de andere brug er achter, mooi gezicht.



En een view van boven, goed te zien is het rechte stuk met daarachter de boog, bestaande uit rechte bruggen met diamantvormige pijlers.

Eerst even genieten, morgen gaan we beginnen met het afwerken, dat wordt nog een hele klus. 140 cm schoon aan de haak, dat worden heel wat steentjes inkrassen...




www.eddytrain.com // Albulisch H0m op albulisch.blogspot.com // BMD16N, BMD16N-SD via www.floodland.nl/aim

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 4599
Re: RhB H0m, Albulisch
« Reactie #118 Gepost op: 27 december 2021, 17:16:01 »
Wauw, dat wordt een mooi project (y)

R.C.Grootveld

  • Offline Offline
  • Berichten: 337
  • Na 60 jaar 3Rail overgestapt op 'die kleine Rote'
    • Robula: Preda - Muot met een ruime blik
Re: RhB H0m, Albulisch
« Reactie #119 Gepost op: 27 december 2021, 17:20:04 »
Ziet er fraai uit maat!