Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Punt- en hartstukken door Marc tramt
Vandaag om 19:25:26
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 19:23:35
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Bahn-AG
Vandaag om 19:16:54
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 18:39:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
  

Auteur Topic: RhB H0m, Albulisch  (gelezen 56253 keer)

Boertje

  • Offline Offline
  • Berichten: 409
  • Albulisch H0m
    • albulisch.blogspot.com
Re: RhB H0m, Albulisch
« Reactie #60 Gepost op: 26 mei 2020, 08:24:13 »
Thx Martijn :-)

Gisteren engels wissel ook kunnen afstellen. Alles rijdt nu mooi erdoorheen alle vier de routes.
Mijlpaal gehaald....! Nu eerst de kamer maar ns opruimen, wat een zooitje.
www.eddytrain.com // Albulisch H0m op albulisch.blogspot.com // BMD16N, BMD16N-SD via www.floodland.nl/aim

Wouter_

  • Offline Offline
  • Berichten: 163
    • H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)
Re: RhB H0m, Albulisch
« Reactie #61 Gepost op: 06 juni 2020, 09:55:32 »
Hahaha, leuk filmpje  (y).
Nu zou ik graag willen zien dat....  :P ;D :D

Ga zo door,
Wouter

Boertje

  • Offline Offline
  • Berichten: 409
  • Albulisch H0m
    • albulisch.blogspot.com
Re: RhB H0m, Albulisch
« Reactie #62 Gepost op: 20 september 2020, 12:24:01 »
Beste allemaal,

Een nieuwe herfst... maar niet stil gezeten deze zomer: H0 spullen verkocht, een aantal H0m spulletjes gekocht. Onder andere EW IV rijtuigen voor BEX en stamnet:



We gaan langzamerhand weer beginnen met bouwen. Meer info op de blog (wereldbolletje).

Eddy
www.eddytrain.com // Albulisch H0m op albulisch.blogspot.com // BMD16N, BMD16N-SD via www.floodland.nl/aim

Bart Donker

  • Offline Offline
  • Berichten: 2581
  • RhB
    • Mijn foto's op Flickr
Re: RhB H0m, Albulisch
« Reactie #63 Gepost op: 04 oktober 2020, 21:27:01 »
Net het topic bekeken en de video's, wow... Dat wordt erg mooi, Eddy!
Mooie rijtuigen, de EW IV van D+R, maar deze die je laat zien is de lange versie en daarmee -in het echt, volgens mij- niet op de Berninabahn toegelaten.

Groetjes, Bart
Groetjes, Bart

Boertje

  • Offline Offline
  • Berichten: 409
  • Albulisch H0m
    • albulisch.blogspot.com
Re: RhB H0m, Albulisch
« Reactie #64 Gepost op: 06 oktober 2020, 20:49:50 »
Hoi Allard,

Dank, we bouwen hier rustig verder.

De EW IV hierboven is van het stamnet, dat klopt. Het stammetje Berninabaan komt ook wel op de foto :).
Heb voor alle D+R wel nieuwe assen besteld... De flenzen waarmee ze worden afgeleverd zijn 'metershoog'....

Op de blog zijn al wel meer foto's te zien.

Eddy
www.eddytrain.com // Albulisch H0m op albulisch.blogspot.com // BMD16N, BMD16N-SD via www.floodland.nl/aim

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4451
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: RhB H0m, Albulisch
« Reactie #65 Gepost op: 07 oktober 2020, 14:35:42 »
Leuk die EW IV. Mooie wagens.

Vooral als volledige BEX stam.
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Boertje

  • Offline Offline
  • Berichten: 409
  • Albulisch H0m
    • albulisch.blogspot.com
Re: RhB H0m, Albulisch
« Reactie #66 Gepost op: 08 oktober 2020, 10:29:26 »
Ha Martijn,

Zijn we weer na de zomer...
Ja die BEX: zie hier



Van verlichting voorzien. Het staat en het ziet er mooi uit. Nu nog goed rijdend krijgen. Alle draaistellen onder handen genomen, nu de koppelingen nog... wat een klus..
Ook de 2 stamnet collega's zijn niet vrij van gedoe, ook daar de draaistellen van nieuwe BEMO assen voorzien en ook daar naar de koppelingen aan het kijken. Heb die 2 ook al verzwaard met 2 x 5 gr zo dicht mogelijk op de draaistellen.

Op de blog meer info...

Eddy
« Laatst bewerkt op: 08 oktober 2020, 10:56:51 door Boertje »
www.eddytrain.com // Albulisch H0m op albulisch.blogspot.com // BMD16N, BMD16N-SD via www.floodland.nl/aim

Bart Donker

  • Offline Offline
  • Berichten: 2581
  • RhB
    • Mijn foto's op Flickr
Re: RhB H0m, Albulisch
« Reactie #67 Gepost op: 08 oktober 2020, 13:52:07 »
Prachtige stam zo, D+R maakt fraaie modellen maar ik blijf toch nog een beetje op Bemo hopen voor de EW IV.

Groetjes, Bart
Groetjes, Bart

Boertje

  • Offline Offline
  • Berichten: 409
  • Albulisch H0m
    • albulisch.blogspot.com
Re: RhB H0m, Albulisch
« Reactie #68 Gepost op: 09 oktober 2020, 22:53:58 »
Ja, wachten kan altijd... maar ik verwacht op korte termijn geen EW IV's van BEMO eerlijk gezegd, ze doen veel met het moderne materieel en in schaal 0m.. maar wie weet in 2021?.... Ik zoek nog wel een ander stuurstandrijtuig dan de Bdt 1721 om nog een trek duw stammetje in elkaar te zetten die ook op Albula of Davos- Filisur heeft gereden (maar dan niet met die vierkante lampen...). Ik weet dat een jaar of zo een GE 4/4 II met een neva retica stammetje heeft gereden, maar ik zoek eigenlijk een stuurstand bij mijn ABe 4/4 501...
Ach, dromen is altijd goed toch?

Ondertussen de twee RE stammen omgebouwd met waar het kan de kortkoppelingen van BEMO en op ieder draaistel 5 gr gewicht. Da's ff een verschil. Rijdt nu top! Ook alle rijtuigen voorzien van alle appendages, ziet er in enen keer zeer aangekleed uit... nu de andere bakken nog, inclusief al het goederenspul.

Ook de EW IV's Bernina gaan dezelfde behandeling krijgen, ben benieuwd of ze dan als gehele trein getemd zijn... De EW IV's stamnet doen het nu prima in de RE treinen met BEMO assen en met 5 gr gewicht op elk draaistel.

Groetjes

Eddy
www.eddytrain.com // Albulisch H0m op albulisch.blogspot.com // BMD16N, BMD16N-SD via www.floodland.nl/aim

Allard

  • Offline Offline
  • Berichten: 51
Re: RhB H0m, Albulisch
« Reactie #69 Gepost op: 10 oktober 2020, 19:11:23 »
Hoi Eddy,

Hier even een linkje naar een foto van een EW IV rijtuig van voor en na de ombouw. Na de ombouw heeft in dit geval het RhB logo in de zilver/grijze lijn. Deze is later weer verhuist naar daaronder en de lijn is doorgetrokken.

http://www.haribu.ch/coppermine/displayimage.php?album=333&pid=13102#top_display_media

Prachtige stam zo, D+R maakt fraaie modellen maar ik blijf toch nog een beetje op Bemo hopen voor de EW IV.

En daarmee ongeveer alle liefhebbers en rijders van Bemo in dit tijdperk. Sprak in mijn gebrekkige Duits vandaag de eigenaar van de D+R winkel, maar naar wat ik begreep hoeven we vanuit D+R in ieder niets te verwachten qua verbeteringen.

PS: ik heb nooit geweten tot vandaag dat d+r modellbahn een winkel is die zelf iets heeft uitgebracht. Altijd gedacht dat het een fabrikant is geweest in het verleden.

Van verlichting voorzien. Het staat en het ziet er mooi uit. Nu nog goed rijdend krijgen. Alle draaistellen onder handen genomen, nu de koppelingen nog... wat een klus..
Ook de 2 stamnet collega's zijn niet vrij van gedoe, ook daar de draaistellen van nieuwe BEMO assen voorzien en ook daar naar de koppelingen aan het kijken. Heb die 2 ook al verzwaard met 2 x 5 gr zo dicht mogelijk op de draaistellen.

Ik heb ergens op een ander forum eens gelezen dat de draaistellen worden vervangen door Bemomodellen om de rijeigenschappen te verbeteren. Ik weet niet meer zeker welke draaistellen gelijk zijn qua model. Meen dat ze de draaistellen van een Glacier Express rijtuig daarvoor gebruikten. Kan helaas niet meer vinden wat het precies is.

Groetjes, Allard
Allard

Boertje

  • Offline Offline
  • Berichten: 409
  • Albulisch H0m
    • albulisch.blogspot.com
Re: RhB H0m, Albulisch
« Reactie #70 Gepost op: 11 oktober 2020, 21:24:11 »
Allard,

Dank voor de link naar de foto's!


Ik heb ergens op een ander forum eens gelezen dat de draaistellen worden vervangen door Bemomodellen om de rijeigenschappen te verbeteren. Ik weet niet meer zeker welke draaistellen gelijk zijn qua model. Meen dat ze de draaistellen van een Glacier Express rijtuig daarvoor gebruikten. Kan helaas niet meer vinden wat het precies is.


Jan Bennink heeft ook een setje BEMO draaistellen onder zijn D+R rijtuig gezet... maar dat is ook nog niet helemaal zomaar gedaan. Bovendien hebben de EW IV's 'eigen' draaistellen die later zijn doorontwikkeld met luchtvering voor de GEX. Ik heb nu de D+R draaistellen redelijk goed draaiend met BEMO assen. Voor de volgende stap moet ik even wachten op extra 5 gr gewichtjes en dan ga ik kijken hoe 'ze lopen'.... De koppelingen kan ik sowieso vervangen door BEMO kortkoppelingen met houder op de rijtuigbak.

Alle andere rijtuigen nu omgebouwd: allemaal met de 5400 koppelingen en allemaal 5 gr ballastgewicht dichtbij de draaistellen. Wel een puist werk...

Eddy
« Laatst bewerkt op: 11 oktober 2020, 21:27:31 door Boertje »
www.eddytrain.com // Albulisch H0m op albulisch.blogspot.com // BMD16N, BMD16N-SD via www.floodland.nl/aim

Boertje

  • Offline Offline
  • Berichten: 409
  • Albulisch H0m
    • albulisch.blogspot.com
Re: RhB H0m, Albulisch
« Reactie #71 Gepost op: 06 november 2020, 15:21:10 »
Alle meelezers en anderen :-),

De afgelopen weken druk geweest met materieelombouw...
De 607 Silvretta heeft de plek ingenomen van de 613. Dat vergde wat indienststellingswerkzaamheden aan de 607 (elektrieke koppeling).



Daarnaast de BDt 1721 stuurstand omgebouwd op LED verlichting met een BEMO ombouwsetje en een ESU functiedecoder:



En de drie GE 4/4 III's omgebouwd op NEXT18 decoder plaatjes met LED verlichting, zodat ook die locs nu een 3+1 lichtvoering kunnen doen:




En als laatste bezig geweest en nog bezig met het goed laten sporen van de EW IV rijtuigen. BEMO draaistellen moeten daar bij helpen.....



Een rijtuig, B stamnet, doet het nu top. De A nog niet helemaal... nog even uitzoeken waar dat precies mee te maken heeft. Wordt vervolgd....
www.eddytrain.com // Albulisch H0m op albulisch.blogspot.com // BMD16N, BMD16N-SD via www.floodland.nl/aim

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4451
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: RhB H0m, Albulisch
« Reactie #72 Gepost op: 06 november 2020, 18:38:01 »
Lekker bezig.

Die elektrische koppelingen. Zijn die van Bemo zelf?
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Boertje

  • Offline Offline
  • Berichten: 409
  • Albulisch H0m
    • albulisch.blogspot.com
Re: RhB H0m, Albulisch
« Reactie #73 Gepost op: 06 november 2020, 21:46:04 »
Hoi Martijn. Zeker, de 5400 999....
Eddy
www.eddytrain.com // Albulisch H0m op albulisch.blogspot.com // BMD16N, BMD16N-SD via www.floodland.nl/aim

Boertje

  • Offline Offline
  • Berichten: 409
  • Albulisch H0m
    • albulisch.blogspot.com
Re: RhB H0m, Albulisch
« Reactie #74 Gepost op: 07 december 2020, 13:43:04 »
Beste allemaal... 'Waarschuwing, er is al ten minste 30 dagen geen nieuw bericht geplaatst in dit topic.'

Zolang geleden alweer? Druk geweest hier, met werk, verkoop van mijn pa's treinen en voorbereiding Sint... Ach, tijd vliegt.

Is er dan niets gebeurd op baangebied? Nou, ook niet waar.

De Bernina Express is geheel rijdend gemaakt. De draaistellen van BEMO zitten er onder en dat is een verschil van dag en nacht. Volledig van binnenverlichting voorzien maakt deze mooie samenstelling nu zijn rondjes.

Maar de foto's gaan over het maken van 2 mangaten:

Mangat 1

en

Mangat 2

Het is de laatste horde voor het daadwerkelijk dichtmaken van de baan. Er moesten nog wat kabels omgelegd worden en onder de baan ruimte gemaakt. Dat laatste is vooral gelukt door de verkoop afgelopen zomer, dat scheelde een paar dozen...

En vanuit mangat 2 heb je nu een mooi overzicht op de rijdende vloot  ;D


Eddy
www.eddytrain.com // Albulisch H0m op albulisch.blogspot.com // BMD16N, BMD16N-SD via www.floodland.nl/aim