Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Sfeer op je modelbaan door raymond erdtsieck
Vandaag om 22:54:58
Raadplaatje door Huup
Vandaag om 22:39:08
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door RobVille
Vandaag om 22:30:08
Toon hier je (model)treinfoto's door Frank 123
Vandaag om 22:05:35
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 21:59:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door wob
Vandaag om 21:59:52
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 21:17:39
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door 741230
Vandaag om 20:44:16
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 20:39:50
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door borotof
Vandaag om 20:26:55
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Martijn193
Vandaag om 20:06:38
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 20:05:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door 741230
Vandaag om 20:04:49
NS 1700 transfers door Rick
Vandaag om 19:51:29
Overstap naar HTM door GerardvV
Vandaag om 19:50:12
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
Vandaag om 19:48:41
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
Vandaag om 18:59:34
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door Rob Hagg
Vandaag om 18:40:47
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 18:18:39
Br 38 Piko Superen. door Silvolde
Vandaag om 17:32:46
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 17:32:02
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door marco
Vandaag om 17:15:33
Da's Daz 2 door BartvD
Vandaag om 17:06:02
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 17:00:00
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 16:07:49
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 15:38:11
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door tothebeach
Vandaag om 15:29:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:40:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:28:28
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Hans Grasmaijer
Vandaag om 14:06:48

Auteur Topic: Halling Randstadrail Citades in model  (gelezen 62525 keer)

Bob R.

• Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re:Halling Randstadrail Citades in model
« Reactie #45 Gepost op: 08 January 2011, 13:48:51 »
Prachtig filmpje  (y)

De balgen hadden wat verder moeten doorlopen en wat breder kunnen zijn voor minder inkijk.
Ik vind het model wel wat steviger dan de RTM tram uh, RET Citadis :-[ die moeilijker op te tillen is, maar die heeft ook meer (kortere) bakken.
« Laatst bewerkt op: 08 January 2011, 19:11:23 door Bob Rodenburg. Reden: Domme fout hersteld »
Vr. groeten,
Bob

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #46 Gepost op: 08 January 2011, 14:12:16 »
..... de RET Citadis  ;)

Fraaie film Mark! En je ziet goed wat een lange trams dit zijn.
Rijeigenschappen zijn neem ik aan ook wat beter dan de Citadis omdat dit een tram is met draaistellen en geen vaste trucks onder de bakken.
No dress rehearsel, this is our life.

MMTB

• Offline Offline
    • Rheinberger Strassenbahn Betriebe
« Reactie #47 Gepost op: 08 January 2011, 14:36:12 »
De rijeigenschappen zijn vergelijkbaar met de citadis, maar hij schud natuurlijk minder. Doordat de draaistellen onder de middenbak zitten in plaats van onder de geleding, maakt de kop en eindbak een tegenknik als hij een bocht uitkomt. Dit is wel iets om rekening mee te houden, want bij mij blijft hij al snel achter bovenleidingpalen hangen. Zeker nu de spiegels gemonteerd zijn.

De balgen zijn ook smaller omdat Halling teruggrijpt op zijn standaard onderdelen en 9 van de 10 trams die hij produceert zijn 2,30m breed voorbeeld ipv 2,65m.

Ik ben er erg blij mee en vanuit de doos heb je een goed rijdend model. Zelf verwissel ik de assen met de slipbanden voor exemplaren zonder. Omdat er 2 motoren in zitten kan er nog wel wrijving ontstaan bij beide aangedreven draaistellen en dat veroorzaakt weer ASB vuil. Een plakje lood onder het dak en hij rijd dan weer keurig.

Gr, Mark
Duitse tramstad in H0, een speelbaan in spoor 0 en een nieuwe beursbaan in 0e

Michael

• Offline Offline
« Reactie #48 Gepost op: 08 January 2011, 16:47:56 »
Leuk filmpje Mark!

Mijn model ligt inmiddels ook klaar om afgehaald te worden. Ik keek zojuist even rond op de site van SKIPtram, en zag dat je ook een 'originele Nederlandse stroomafnemer (H0w)' kon aanschaffen in plaats van de standaard Halling stroomafnemer. Iemand enig idee wat het verschil is tussen beiden?

MMTB

• Offline Offline
    • Rheinberger Strassenbahn Betriebe
« Reactie #49 Gepost op: 08 January 2011, 18:40:29 »
De stroomafnemer die op het model zit is een overgespoten exemplaar van Sommerfeldt. Skiptram zal waarschijnlijk een dunner handgemaakt exemplaar leveren met het juiste schuitje. Persoonlijk vind het standaard exemplaar prima en deze gaat niet snel stuk. Ik rij zelf met bovenleiding en in al die jaren heeft er nog geen enkel exemplaar problemen gegeven.

Groeten, Mark
Duitse tramstad in H0, een speelbaan in spoor 0 en een nieuwe beursbaan in 0e

ArnodeBruin

• Offline Offline
« Reactie #50 Gepost op: 08 January 2011, 21:20:26 »
Mijn tramtje is vandaag op gehaald en ik heb hem gelijk op mijn baan gezet en rond gereden  maar bij wissel ontsport hij gelijk uit de rails :-X En ik heb ander kant gereden en door wissel gereden en ging het prima!
De decoder was al ingebouwd door de Wapstad, dan hoeft ik niet doen! (y)

Samen met DE 1

Groet Arno
Groet Arno

System-M

• Offline Offline
« Reactie #51 Gepost op: 10 January 2011, 00:35:13 »
De koppeling is iets voor later, want er zijn plannen voor gekoppeld rijden in Den Haag.

En bij defecten gebeurt het al volop. Vaak genoeg gezien dat een defect stel weggesleept werd door een collega-Randstadrailertje. Zoals hier: http://www.haagstramnieuws.org/rr/rr79.jpg
Ziet er overigens best indrukwekkend uit als zoiets door een gewone straat komt aanrijden  :)

grt
Marc
Grt
Marc

TreintjeDelft

• Offline Offline
« Reactie #52 Gepost op: 10 January 2011, 17:38:51 »

Samen met DE 1

Haha, een RegioCitadis met een DE 1  ;D, ziet er echt vreemd uit. Ik moest denken aan een museumlijntje met een hybride-regiotram. Maar ze zijn beiden wel erg mooi.

martijn v m

• Offline Offline
  • Heerwijk in H0
    • vames
« Reactie #53 Gepost op: 10 January 2011, 18:00:12 »
zoals dit

komt van Strassenbahn Nordhausen

groet martijn
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

TreintjeDelft

• Offline Offline
« Reactie #54 Gepost op: 10 January 2011, 21:58:03 »
Ik moest precies aan diezelfde spoorlijn denken na die foto van ArnodeBruin.

ArnodeBruin

• Offline Offline
« Reactie #55 Gepost op: 10 January 2011, 23:29:28 »
Hallo
Mijn filmpje van randstadrail
Filmpje Randstadrail

Verder mooi foto van die combino en stoomloc!

Groet Arno
Groet Arno

Bommeldam

• Gast
« Reactie #56 Gepost op: 22 January 2011, 11:56:36 »
Ik vind het een zeer mooi model, zo niet het mooiste model dat tot nu toe door Halling is uitgebracht.

Naar mijn idee zitten er ook wat nadelen aan, ten opzichte van eerdere modellen.

Zo zitten alle onderdelen nu ineens verlijmd, zoals bijvoorbeeld de dakopbouw. Dit was in het verleden niet.
Ook zit de cabine in de kap vast gelijmd, in plaats van op de wagenbodem.

De front en sluitseinen zijn mooi, maar ook die kennen wat nadelen: Lichtlekkage, verkeerde kleur frontsein en spanningslek bij het sluitsein.
Om dat laatste uit te leggen: Als het sluitsein brand, brand het frontsein zwak mee. Zwak, maar sterk genoeg om zichtbaar te zijn.

Het model is wat lastig op de rail te zetten, mede doordat alle draaistellen kunnen draaien. Volgens mij is dit bij het werkelijke model niet, daar draaien volgens mij alleen de twee draaistellen onder de middenbak?!?

Nog een nadeel vind ik de afwerking met het lakken. De rand tussen de dakopbouw en de zijwand bijvoorbeeld, is niet gelakt. Zo bij 'standaard' gebruik zie je dit niet. Ook de randen van de bakken bij de geledingen. Ook die zijn niet met lak afgewerkt.
Dan heb je nog, zoals eerder genoemd de grote openingen langs de vouwbalgen.

Begrijp me niet verkeerd, ik vind het alsnog een van de mooiste modellen die Halling heeft gemaakt, alleen die kleine puntjes...

Gelukkig ben ik er zelf creatief genoeg mee om dit aan te passen...

Nederduitsemeester

• Offline Offline
« Reactie #57 Gepost op: 23 January 2011, 15:14:58 »
Volgens mij draaien ook de draaistellen onder de kopbakken, al is het alleen maar omdat de Randstadrailstellen als "tram" rijdt in Den Haag. Tramsporen kennen over het algemeen niet van die ruime bogen zoals op de Zoetermeerlijn.

Groeten Erwin ;)
'11-22* '12-19* '13-17* & 1xER Totaal 58*

De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....

Groeten, Erwin

System-M

• Offline Offline
« Reactie #58 Gepost op: 25 January 2011, 22:19:28 »
Het model is wat lastig op de rail te zetten, mede doordat alle draaistellen kunnen draaien. Volgens mij is dit bij het werkelijke model niet, daar draaien volgens mij alleen de twee draaistellen onder de middenbak?!?

Die 2 middendraaistel zie je draaien als je ernaast staat, maar de andere kop(motor)draaistellen draaien ook wel degelijk, alleen die zie je niet of nauwelijks. Dus mogelijk dat dat je op het verkeerde been gezet heeft.
Zie bijv. deze foto

Ikzelf vind het een zeer geslaagd model van deze regiotram, goed gedetailleerd/bedrukt. Het model loopt als een trein (tram... ;)), ook doordat alle assen (muv asb-assen) stroom afnemen. De buitenste draaistellen worden aangedreven door 2 motoren, eigenlijk net als in het grootbedrijf. Al maakt de motor wat meer geluid; helaas dus niet zo'n kenmerkend 'stofzuigergeluid' als het origineel. Wel heel fraai is de vrije doorkijk, doordat de motoren bijna volledig weggewerkt zijn, ondanks dat het een lagevloertram is. Natuurlijk zie je als je goed kijkt de motoren een beetje zitten, maar het stoort niet. De koppelboom om wagens onderling te koppelen is natuurlijk ook leuk, al ziet dat er in het echt toch net iets anders uit ;). Netjes vind ik verder dat alle (momenteel) mogelijke bestemmingsduidingen erbij zitten voor lijn 3, 3K, 4 en 4K. En zelfs de 'Sorry geen dienst' ontbreekt niet. En ja, de minpuntjes, die zijn hierboven al opgesomd. Maar per saldo ben ik zeer tevreden!  8)

Overigens valt hier pas op hoe lang zo'n RR-tram is vergeleken met een reguliere 'rode tram'. Het gaat hier dan weliswaar om een TW6000, maar die zijn vrijwel even lang als een GTL8.

Ik begreep overigens van de Wapstad (sprak daar Rob van Biezen) dat er maar liefst 3 nummervarianten met motor en 1 variant als dummy zijn. Kan je dus een aardig wagenpark mee uitbeelden :)  In totaal zijn er zo'n 300 geproduceerd, waarvan er zo'n 50 direct richting HTM zijn gegaan en zo'n 10 naar Alstom zelf. De oorspronkelijk productieoplage was overigens hoger gepland, omdat het OV-bedrijf uit Kassel (die met dezelfde regiocitadissen rijdt) ook geïnteresseerd was, maar uiteindelijk niets meer van zich heeft laten horen.

grt
Marc
Grt
Marc

Bommeldam

• Gast
« Reactie #59 Gepost op: 25 January 2011, 22:57:29 »
Hoi Marc,

Daar neem je dan ook wel een voorbeeldfoto zeg! Je weet meteen welk voorval dát geweest is...

Ook ik ben zéér tevreden maar bedenk maar zo: Hoe het model ook gemaakt word, er zal altijd iemand zijn die er iets op aan te merken heeft. Ik blijf erbij dat ik het een van de mooiste modellen vind van Halling en het rijd ook prima.

Ik heb zelf een Philotrain GTL8. Zal van de week eens een plaatje maken van boven gezien, van de 3 Hagenaars (misschien wel meer ;) ) naast elkaar.

Er zijn in totaal 4 wagennummers inderdaad, waarvan de 4002 uitsluitend de dummy is. Dan heb je nog de 4023, 4026 en 4053 als gemotoriseerde varianten.

Tsja, Kassel wilde dan misschien de modellen wel, maar naar verluid heb ik begrepen dat ze niet wilden investeren in de kosten... Tsja, dan komt het model er niet.. Of dit nu werkelijk zo is weet ik niet. Ik ben niet bij de onderhandelingen geweest, maar lijkt mij logisch dat als een partij niet mee wil delen in de kosten, hij ook niet meeprofiteerd?

Binnenkort overigens enkele plaatjes van mijn RR model welke ik lichtelijk 'gepimpt' heb...