Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

lampjes in huizen willekeurig schakelen door Patrick Smout
Vandaag om 19:33:06
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Martijn193
Vandaag om 19:33:00
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Falcon10
Vandaag om 19:27:33
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
Vandaag om 18:59:34
Sfeer op je modelbaan door Frank 123
Vandaag om 18:45:06
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door johanw
Vandaag om 18:42:46
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door Rob Hagg
Vandaag om 18:40:47
Raadplaatje door Eric B
Vandaag om 18:32:51
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 18:18:39
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 18:13:14
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Ferdinand Bogman
Vandaag om 18:04:52
Overstap naar HTM door Dave.......
Vandaag om 17:49:55
Br 38 Piko Superen. door Silvolde
Vandaag om 17:32:46
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 17:32:02
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door marco
Vandaag om 17:15:33
Da's Daz 2 door BartvD
Vandaag om 17:06:02
NS 1700 transfers door Roy van Dijk
Vandaag om 17:03:17
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 17:00:00
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 16:07:49
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 15:38:11
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door tothebeach
Vandaag om 15:29:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:40:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:28:28
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door Hans Reints
Vandaag om 14:10:16
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Hans Grasmaijer
Vandaag om 14:06:48
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:24:11
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 12:07:17
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 11:46:46
Verlichting feller, Roco zimo door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:46:21
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
Vandaag om 11:44:44

Auteur Topic: Halling Randstadrail Citades in model  (gelezen 62515 keer)

System-M

• Offline Offline
Re:Halling Randstadrail Citades in model
« Reactie #60 Gepost op: 25 January 2011, 23:38:51 »
Daar neem je dan ook wel een voorbeeldfoto zeg! Je weet meteen welk voorval dát geweest is...

De eerste (en enige keer) dat er in Den Haag een tram letterlijk in twee-en brak! :o

Ik heb zelf een Philotrain GTL8. Zal van de week eens een plaatje maken van boven gezien, van de 3 Hagenaars (misschien wel meer ;) ) naast elkaar.

Binnenkort overigens enkele plaatjes van mijn RR model welke ik lichtelijk 'gepimpt' heb...

Ben benieuwd! En dat geldt voor zowel de vergelijkingsfoto als je gepimpte regiocitadis. Die van mij wil ik nog wel voorzien van warmwitte frontseinen, maar ik weet nog niet of ik 't aandurf het bovenste imitatie frontsein te vervangen door een werkende (LED)...

grt
Marc
Grt
Marc

Hans Wolbers

• Offline Offline
    • OV Website
« Reactie #61 Gepost op: 25 January 2011, 23:41:16 »
Ik heb zelf een Philotrain GTL8. Zal van de week eens een plaatje maken van boven gezien, van de 3 Hagenaars (misschien wel meer ;) ) naast elkaar.

PCC's..... ???:P :P :P :P :P

Bommeldam

• Gast
« Reactie #62 Gepost op: 26 January 2011, 06:30:21 »
o.a. PCC's... Heb wel meer Haags 'Spul'..

Ben benieuwd! En dat geldt voor zowel de vergelijkingsfoto als je gepimpte regiocitadis. Die van mij wil ik nog wel voorzien van warmwitte frontseinen, maar ik weet nog niet of ik 't aandurf het bovenste imitatie frontsein te vervangen door een werkende (LED)...

Tsja, ik ben er momenteel mee bezig en het lukt wel (getuige mijn avatar) maar het is een vervelend klusje.. Gaat al snel meer tijd in zitten dan je bedoeld had dus weet waar je aan begint...
« Laatst bewerkt op: 26 January 2011, 08:19:06 door Bob Rodenburg. Reden: Onnodige quote verwijderd »

Bommeldam

• Gast
« Reactie #63 Gepost op: 26 January 2011, 16:42:35 »

Zo, daar hebben we dan een 'gevuld' plaatje.. zoals op de foto ingevuld van boven naar beneden gezien:

- 4023 (RR Regio Citadis)
- 3011 (Philotrain GTL8-1)
- 6099 (TW6000)
- 210+777 (Zwitser+750er bijwagen)
- H23 (Railsslijptram - R.I.P)
- 36 (ombouwer MW)

Zo zijn de verschillen wel héél duidelijk, nietwaar?

martijn v m

• Offline Offline
  • Heerwijk in H0
    • vames
« Reactie #64 Gepost op: 26 January 2011, 17:32:12 »
de ombouwer is net zolang als een kopbak van de citadis ;D
daarna zijn de trams zote zien een tijdje rond de 30 meter gebleven met uitzondering van de solo pcc wagens
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

System-M

• Offline Offline
« Reactie #65 Gepost op: 26 January 2011, 21:03:43 »
Tsja, ik ben er momenteel mee bezig en het lukt wel (getuige mijn avatar) maar het is een vervelend klusje.. Gaat al snel meer tijd in zitten dan je bedoeld had dus weet waar je aan begint...

Waar ik nog het meest huiverig voor ben is het boren van het gaatje voor het bovenste frontsein. Met het risico van uitschieten enzo. Hoe heb je dat gedaan?

Foto is leuk om te zien! Qua tramlengte is er inderdaad veel veranderd ;D
Overigens wel apart dat het model van de TW6000 zoveel verschilt met die van de GTL8. In werkelijkheid verschillen ze maar 30 cm van elkaar. Eén van de 2 zou dan qua lengte niet helemaal op schaal moeten zijn dus... ;)

grt
Marc
Grt
Marc

Bommeldam

• Gast
« Reactie #66 Gepost op: 27 January 2011, 00:02:33 »
Jep, gaatje geboord idd. Maar niet met de machine! Die draait op het laagste toerental al véééél te snel... gewoon een boortje van 1 mm nemen en met de vingers draaien.

Maar goed, als jij t niet durft... volgens mij bied SKIPtram t ook aan...  ;) ;D

Tsja en dat terwijl volgens mij beide fabrikanten erom bekend staan zo veel mogelijk op schaal te werken... Al is die GTL al uit een productie van de 80er jaren.. dus of het toen echt al zo precies was, weet ik niet. Was ik iig te jong voor toen..
« Laatst bewerkt op: 29 January 2011, 10:40:24 door Bob Rodenburg. Reden: Onnodige citaat »

Bommeldam

• Gast
« Reactie #67 Gepost op: 27 January 2011, 06:50:05 »
Overigens wel apart dat het model van de TW6000 zoveel verschilt met die van de GTL8. In werkelijkheid verschillen ze maar 30 cm van elkaar. Eén van de 2 zou dan qua lengte niet helemaal op schaal moeten zijn dus... ;)

Heb nog even wat 'huiswerk' gedaan en ter verduidelijking wat nummers nagezocht.

Lengtes voertuigen:
RR Regiocitadis: 36762 mm
GTL8-I: 28640 mm
GTL8-II: 29040 mm
TW6000: 28280 mm
Zwitser motorwagen: 12800 mm
750er bijwagen: 12600 mm
PCC 1200: 13452 mm
Ombouwer motorwagen: 9580 mm

Bron: Verpakkingen Halling modellen en boek 'Haagse Trams - Het Haagse Trammaterieel van 1864 tot heden'

Wellicht dat dit lichtelijk off-topic dwaalt, maar deze gegevens puur ter aanvulling van eerdere posts.
Het laat ook wel een mooie groei zien in de lengte van de Haagse tramvoertuigen.

Simon Stenneberg

• Offline Offline
  • Dieselpower rules!
« Reactie #68 Gepost op: 27 January 2011, 06:56:54 »
Zo, daar hebben we dan een 'gevuld' plaatje.. zoals op de foto ingevuld van boven naar beneden gezien:
(...)
Zo zijn de verschillen wel héél duidelijk, nietwaar?

Heb je ook een foto schuin van de voorkant van deze "line up"?
Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

Bommeldam

• Gast
« Reactie #69 Gepost op: 27 January 2011, 07:09:15 »
Nog niet, maar kan ik vanmiddag desgewenst maken...

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #70 Gepost op: 27 January 2011, 08:51:07 »
Waar ik nog het meest huiverig voor ben is het boren van het gaatje voor het bovenste frontsein. Met het risico van uitschieten enzo. Hoe heb je dat gedaan?

Plakband over het te boren gaatje plakken. Dan kun je daarop aftekenen en door het plakbandje schiet je boor niet zo snel uit. Verder het advies van Bommeldam (Peter?) volgen; vooral langzaam boren.

Marc
Wat is dat toch met Mar(c/k)'en en trams  ???
No dress rehearsel, this is our life.

MMTB

• Offline Offline
    • Rheinberger Strassenbahn Betriebe
« Reactie #71 Gepost op: 27 January 2011, 09:17:02 »
Het zal wel genetisch bepaald zijn dat de naam Mar(c/k) met het fenomeen tram verbonden is. ;)

Groeten, Mark
Duitse tramstad in H0, een speelbaan in spoor 0 en een nieuwe beursbaan in 0e

Bommeldam

• Gast
« Reactie #72 Gepost op: 27 January 2011, 12:38:14 »
Plakband over het te boren gaatje plakken. Dan kun je daarop aftekenen en door het plakbandje schiet je boor niet zo snel uit. Verder het advies van Bommeldam (Peter?) volgen; vooral langzaam boren.

Marc
Wat is dat toch met Mar(c/k)'en en trams  ???

Niet nodig.. als je de boor gewoon tussen duim en wijsvinger houd en rustig draait hoef je niks af te tekenen en af te plakken. De kap van de bak houd je in de andere hand. Waar je moet boren staat immers afgetekend door de opgedrukte lamp?!? Daar komt nog bij dat als je op die manier nog in staat bent om weg te schieten met de boor, je véél te hard aan het drukken bent...

Daarbij moet ik wel aanmerken dat de cabine in de kap verlijmd zit en dit vaak vrij stevig vast zit. Hierdoor is het er vaak lastig uit te halen. als eerste moet je met een pincet de lenzen van de koplampen eruit te drukken van binnen naar buiten en dan KAN de Cabine eruit ALS je die los krijgt.
Haal je die lensjes er niet uit of verkeerd,m breken er nokjes af waarmee de lensjes vast zitten.

Zou het mooi aan een ander over laten. Stel je voor dat je de cabine eruit probeert te halen en de glazen wand van de cabine breekt, of, nog erger, de kap van de wagenbak scheurt... Dan ben je mooi zuur...

Tuurlijk, als je het zelf wilt doen, vooral doen, maar weet wel welk risico je neemt..

Daarnaast heb ik aan den lijve ondervonden dat het nog lang niet zo makkelijk is gebleken om alles werkend aan te sluiten en dan ook de draden uit het zicht weggewerkt te houden.

Maar goed.. dus NOOIT een dremel gebruiken voor deze gaatjes, gewoon de boor tussen duim en wijsvinger nemen en met t handje boren op de plek waar de 3e lamp zit. Dan nog als tip zodat je niet weg schiet: Houd de boor eerst onder 90 graden (dus loodrecht) op de kap en maak daarmee het begin. Als je dan een licht gaatje hebt gemaakt (dus niet door) kantel je het boortje zodanig dat ie horizontaal ligt. Als je dat niet doet krijg je namelijk een 3e frontsein dat naar boven schijnt, in plaats van naar voren.....

Ook weer zoiets waarom je het beter een ander KUNT laten doen...

Ik zal er verder niet omheen draaien.. als je het via SKIPtram laat doen, komt het model bij mij terecht. Je wilt niet weten hoeveel uur ik nu al geinvesteerd heb om éérst te kijken hoe ik het beste te werk kon gaan. En dan nog heb ik nu e.e.a. in werkwijze aangepast omdat mijn eerdere methode toch net niet prettig werkt. Overigens bovenstaande uitleg is gewoon gelijk gebleven.
« Laatst bewerkt op: 27 January 2011, 21:17:08 door Bommeldam »

Michael

• Offline Offline
« Reactie #73 Gepost op: 27 January 2011, 15:11:49 »
Het lijkt erop dat het uiterlijk van de Randstadrail trams iets aangepast wordt: ik zag zojuist stel 4046 rondrijden, die zowel van binnen als van buiten was voorzien van (kleine) pictogrammen: rode vierkante stickers met daarin bijvoorbeeld een blauwe cirkel met een pictogram (zoals rolstoelplaatsen, cameratoezicht, etc). Ondanks dat de stickers niet al te groot zijn, vallen ze aan de buitenkant toch op (vanwege de kleur).

System-M

• Offline Offline
« Reactie #74 Gepost op: 27 January 2011, 22:03:14 »
Bedankt voor de uitgebreide tips m.b.t. het boren en het open krijgen van de cabine! Ik zal van het weekend er eens goed voor zitten en mijn RR-tram eens goed van binnen inspecteren om te zien hoe eea. nu precies in elkaar steekt en wat ik er precies mee wil gaan doen. Een bestuurder erin is (net als bij mijn andere trams) ook wel zo leuk bijvoorbeeld.

Ik zal er verder niet omheen draaien.. als je het via SKIPtram laat doen, komt het model bij mij terecht.

Ik had al zo'n vermoeden ;)

Het zal wel genetisch bepaald zijn dat de naam Mar(c/k) met het fenomeen tram verbonden is. ;)

;D ;D
En toch heb ik meer treinen. Al is een tram natuurlijk ook een soort stadstrein ;D
Grt
Marc