Ik heb een multimeter, maar hoe die werkt?
@ Sporlijn Uje: Denk dat je gelijk hebt, al ben ik vanuit mijn achtergrond niet technisch.Koppeling vervangen: CheckLima motor reinigen/olieen: check.Maar meer gecomliceerd is me (nog?) te lastig.Ik heb een multimeter, maar hoe die werkt?Waarom loopt een loc en ineens stopr hij en een ander op dezelfde baan ook? Sluiting? Hoe dan?Op afstand moeilijk te zeggen wat de klacht is. Globaal zal ik het weergeven,Begin met het schoonmaken van de rails, wielen van de locomotieven, gebruik geen schuurpapier. Dan locomotieven zijn vuil. Hoop olie resten, droogmaken (later wel wat olie aanbrengen).Dan ga ik naar het motortje. Aan de ene zijde van de motor waar de twee koolborstels zich bevinden er af halen. Controle koolborstels op lengte en vuil en veerspanning. Dan kijken we naar de middelste foto en zien we drie plaatjes, daaronder drie windingen. Neem de meter en stel die in op weerstandswaarde (omegateken) en houd de pennen op twee plaatjes, er volgt een waarde. Eventueel de range van de meter verkleinen of vergroten afhankelijk van de weerstandswaarde. De volgende meting is een van de twee plaatjes die u zojuist heeft gemeten en een nieuwe, er volgt een waarde en dan schuift u nog een plaatje op en heeft u de derde waarde. De waardes moeten (ongeveer) hetzelfde zijn. De plaatjes maak ik schoon met contactspray en een wattenstaafje. Tussen de plaatjes ziet u een gleufje dat maak u schoon met een tandenstoker. Gebruik geen schuurpapier. Alles goed laten drogen en in elkaar zetten, Bij de draaiende onderdelen een druppeltje olie,Kortsluiting kan natuurlijk altijd, hoe is de baan, een rondje of heel ingewikkeld. En in de locomotief zou kortsluiting kunnen zijn. Maar ik denk daar niet meteen aan.Etc.Oh en iets ADHD is ook niet bevoerderlijk
Ik zou de wielen lekker laten zitten.Waarom vervangen als ze goed zijn en een bult werk op je nek halen. Kees.
Het lijkt alsof ik een (koperen?) onderlaag door zie komen. Ik merk dat de wielen daardoor wat sneller vervuilen. Wanneer dat geen kwaad kan laat ik het lekker zo.