Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Ronald doet de Fork Challenge!
door
Jelmer
Vandaag
om 19:32:38
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein
door
Rick
Vandaag
om 19:29:45
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen
door
timtrein
Vandaag
om 19:23:18
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
borotof
Vandaag
om 19:22:52
Van NS 2439 naar SNCF 62439
door
Tedo
Vandaag
om 19:12:00
Raadplaatje
door
Nohome
Vandaag
om 19:09:47
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper
door
roco
Vandaag
om 18:56:57
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
door
puntenglijder
Vandaag
om 18:08:05
Een nieuw begin
door
Frits C
Vandaag
om 18:06:45
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III.
door
Wim Vink
Vandaag
om 17:37:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
g-j
Vandaag
om 17:34:30
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 17:30:08
Piko 2025
door
Duikeend
Vandaag
om 16:59:12
VERPLAATST: Re: Piko 2025
door
Duikeend
Vandaag
om 16:57:27
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
Karben
Vandaag
om 16:54:49
Heroplage Artitec Plan W?
door
spoorijzer
Vandaag
om 16:49:08
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
puntenglijder
Vandaag
om 16:41:15
VERPLAATST: Klein baantje 1200x1200mm
door
Duikeend
Vandaag
om 16:40:26
Spoor 1 nem of finescale
door
FritsT
Vandaag
om 16:32:42
Klein baantje 1200x1200mm
door
tijgernootje
Vandaag
om 16:32:07
Even wachten nog...... (1:45 op 0,16 m2)
door
Scratchbuilt
Vandaag
om 15:49:05
Hulp gevraagd: Yamorc YD7010 en ESU loksound
door
saskia
Vandaag
om 14:58:10
De Projecten van RetroJack
door
RetroJack
Vandaag
om 14:23:39
Spoorwegmuseum krimpt collectie in
door
henk
Vandaag
om 14:00:41
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief
door
henk
Vandaag
om 13:56:24
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
door
Martijn1974
Vandaag
om 12:37:55
De Hasseberg (spoor nul op 9mm)
door
spoorijzer
Vandaag
om 11:18:45
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan
door
Eric v C
Vandaag
om 11:08:38
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?
door
spoorijzer
Vandaag
om 11:07:52
365 "Het is weekend foto's"
door
Wim Vink
Vandaag
om 10:43:07
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Steenkolenmijn "Zeche Anna", schaal 1f
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
Vorige
-
Volgende
-
1
...
3
4
[
5
]
6
Omlaag
Auteur
Topic: Steenkolenmijn "Zeche Anna", schaal 1f (gelezen 17969 keer)
Nez Cassé
Re: Steenkolenmijn "Zeche Anna", schaal 1f
«
Reactie #60 Gepost op:
25 July 2023, 02:00:21 »
Voor wie het boek Ducroo en Brauns heeft kan zien dat deze verschrikkelijk veel ondergrondse diesellocomotieven heeft gebouwd voor de Nederlandse Mijn industrie, van eind jaren 1950 was het gebruik van diesellocomotieven op alle verdiepingen geen probleem meer vanwege verbeterde ventilatie van de hoofdsteden gangen, en deze kleine lokjes waren voorzien van een vonkenvanger ( verplicht .
Op de Oranje Nassau mijn 1 ( Heerlen ). En de mijn Laura waren ook Electrische locomotieven ( voorzien van bovenleiding ) actief op de bovenste verdiepingen.
Op de hier onder toegevoegde link een filmpje van de Staatsmijnen / Dsm uit de jaren ‘60, waarbij het ondergronds spoorvervoer ( inclusief treindienstleider - hoewel dat bij dsm een vervoersregelaar genaamd was ). Ook mooi om te zien; de ondergrondse ( -546m ) locomotief werkplaats.
Filmpje duurt 18 minuten .
https://youtu.be/T-mQHOf9xm4
Met vriendelijke groet,
Bart
Bart Donker
RhB
«
Reactie #61 Gepost op:
25 July 2023, 21:15:59 »
Hee naamgenoot
Het Kromhout-boek van Toon Steenmeyer heb ik wel en daarin gaat het ook over mijnloc's die in opdracht van Kromhout door Ducroo en Brauns gebouwd werden. Bedoel je deze loc's of heeft D&C er nog meer op eigen titel gebouwd misschien? Deze loc's hadden een uitlaatsysteem met waterinjectie in de uitlaat om de uitlaatgassen te koelen en daarnaast gingen de uitlaatgassennog eens door een waterbad. Er werden moeite noch kosten geschuwd om mijngasexplosies te voorkomen.
Het filmpje is prachtig en ook een fantastisch tijdsbeeld. De schrijdende ondersteuning was toen nog modern, in Duitsland werden tot het einde van steenkoolwinning in 2018 reusachtige schilden gebruikt met een werkhoogte van meer dan zes meter!
Nog grotere mijntreinen reden in het noordelijke Ruhrgebiet op een diepte van ongeveer 1100 meter, zie dit
YouTube filmpje
. De rit begint trouwens in een ondergrondse werkplaats en rond 11:50 zijn we bij een losinstallatie voor kolentreinen op XXL formaat:
Er werd hier namelijk gereden op meterspoor, de vierassige kolenwagens hadden een volume van 25 kuub en een trein bestond uit 16 wagens, goed voor ca 500 t ruwe kolen. Ze werden getrokken door vierassige loc's die op accu en onder bovenleiding konden rijden met een maximum snelheid van 40 km/h. Voor ondergronds gebeuren was dit uniek. Eén loc staat inmiddels naast het Bergbaumuseum in Bochum, de rest van wat er te zien is bevind zich waarschijnlijk inmiddels allemaal onder water...
Terug naar mijn G90HVE, deze komt van Shapeways en is in de qualiteit FUD geprint: Nadat ik de kap al eens had gewassen in een warm sopje, wilde de verf gisteren niet erg goed hechten. Na een beetje lezen hier, heb ik de kap vandaag in een badje met alcohol gelegd en de verf kwam heel snel los. De kap lijkt nu meteen ook veel schoner te zijn, een nieuwe poging om te gaan schilderen volgt binnenkort wanneer werk en andere zaken het toelaten.
Groetjes, Bart
«
Laatst bewerkt op: 25 July 2023, 21:18:43 door Bart Donker
»
Groetjes, Bart
Nez Cassé
«
Reactie #62 Gepost op:
25 July 2023, 22:04:07 »
Hey,
We hebben het over de zelfde locs, kromhout leverde idd de motoren op de laatste serie na, hier kwamen de motoren van Deutz.
Bij ons reden ze dan wel niet op meterspoor, maar toch lange treinen, zeker als je je bedenkt dat alleen de loc remt….
url=https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/IMG-3334-64c0296620b6d.jpg]
[/url]
Bijgaand een en link met wat ondergronds Nederlands materieel ( wat er nog steeds staat )
https://www.demijnen.nl/collectie/fotoarchief?tid=All&keys=Locomotief+&op=Toepassen
Met vriendelijke groet,
Bart
Bart Donker
RhB
«
Reactie #63 Gepost op:
30 July 2023, 10:50:03 »
Het lijkt vanuit huidig perspectief inderdaad een hachelijke bedoening: Met een locje van zo'n tien ton een ongeremde, beladen trein tot stilstand krijgen... In het Kromhout boek wordt voor de remweg van een persluchtlocomotief als volgt aangegeven: "Bij een loc met erachter 60 volle wagens en een rijsnelheid van 14,4 km/h (4m/sec) bedroeg de remweg op een vlakke baan bij droog spoor 29,8 m, maar bij nat spoor was dat 51,6 m. Bij een 3 promille dalende baan was dat resp. 33,5 m en 63,6 m." De kolenwagens hadden een laadvermogen van ongeveer 1 ton.
Even terug naar het heden, de wagentjes heb ik met verschillende kleuren verder be-knoeid met dit resultaat:
De mijnloc is nu deels geschilderd, wordt vervolgd. Voor het RC gebeuren wil ik me een beetje gaan inlezen. Albert (Scratchbuilt) heeft daar
hier over geschreven, dat ga ik later maar eens doorspitten en proberen te snappen.
Groetjes, Bart
Scratchbuilt
«
Reactie #64 Gepost op:
30 July 2023, 11:43:24 »
Vragen staat vrij. Tip vooraf: werk met fysieke schakelaars. Ik deed het veel met reedcontacten maar het blijkt handig om in geval van maleur de ontvanger stroomloos (koude start) te maken. Zonder fysieke minischakelaar moet dan je loc uit elkaar om de batterij te ontkoppelen en dat is niet leuk.....
Albert
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran
Bart Donker
RhB
«
Reactie #65 Gepost op:
03 August 2023, 16:39:19 »
De stand van zaken wat betreft de G90HVE
@ Albert: Ga je zeker nog aan je mouw trekken
Die fysieke schakelaar is alvast een goeie tip, omdat de kap uit één stuk is en de accu dus straks niet makkelijk bereikbaar. Daarnaast een oplaadstekker ergens in/onder de loc: Bij een loc met losse kap bovenop het frame (zoals de Diema) blijft de accu wel (redelijk) goed bereikbaar. Voor nu wacht ik op twee aandrijvingen, voor zowel de gele RD3 en de groene Diema, zodat elke loc een soortgelijk onderstel heeft.
Groetjes, Bart
Bart Donker
RhB
«
Reactie #66 Gepost op:
02 September 2023, 19:05:33 »
Afgelopen week zijn de spullen voor het RC rijden binnengekomen:
Ook twee nieuwe aandrijvingen (links) kwamen uit het grote Brittanië aan, de rechtse voor de grote blauwe loc had ik al. De onderstellen zijn bedraad voor digitaal gebruik: Twee draden naar de motor en twee draden naar de stroomafnemers. Die laatste twee kunnen straks verdwijnen, de stroom komt dan immers uit een accu:
Vanwege een probleempje met mijn ribben gingen onze plannen voor vandaag helaas niet door, daarom maar thuis aan het klungelen geslagen: Het eerste onderstel (rechts) voor de groene Diema was om een Rietze motor opgebouwd en daarmee was ik niet erg tevreden. Het nieuwe onderstel heeft niet alleen een kleinere motor, ook de asafstand is net als bij het voorbeeld vrij klein:
Ook aan het onderstel van de grote blauwe mijnloc is gewerkt, boven de bodemplaat blijft op deze manier voldoende ruimte over voor de RC uitrusting:
Ook de gele mijnloc komt binnenkort aan de beurt: Deze heeft nu een digitale aandrijving van een Roco Sik, maar hiervoor is het grijze onderstel bestemd.
Groetjes, Bart
Scratchbuilt
«
Reactie #67 Gepost op:
02 September 2023, 19:39:05 »
Dat ziet er goed uit !
Albert
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran
tothebeach
Michel
low-budget modelbouwer
«
Reactie #68 Gepost op:
02 September 2023, 19:41:08 »
Hoewel dit voor mij allemaal een schaaltje of wat te groot is, wordt dit wel een interessant draadje om te volgen. Hetgeen ik eigenlijk al in stilte deed
ziet er leuk uit Bart!
en het was leuk je te spreken afgelopen weekeinde.
Groet,
Michel
La Fabrique etc.
Dioramaatje 009
Schrijfblokkarton, etc... (h0)
Website Rangeerbanen
Bart Donker
RhB
«
Reactie #69 Gepost op:
04 October 2023, 12:44:26 »
Het gaat wel verder maar door diverse redenen slechts in kleine stapjes.
De constructie verdient vast niet de schoonheidsprijs maar deze bevestiging van de aandrijving in de loc werkt wel zoals gewenst
:
Omdat ik de aandrijving (en ook accu) uitneembaar wil houden is vastlijmen geen optie. Om te voorkomen dat de aandrijving in lengterichting kan schuiven, ligt het ene dwarsprofiel tegen een uitstulping binnenin de kap, de andere tegen een schuin profiel aan. Dit schuine profiel maakt het mogelijk de kap trefzeker over het onderstel te schuiven. Bij het gele mijnlocje heb ik voor een zelfde soort oplossing gekozen:
Bij de groene loc is deze kunstgreep niet nodig omdat de kap vanzelf al strak over de bodemplaat met aandrijving heen schuift.
Inmiddels zijn de loc's van hun stroomafnemers ontdaan maar helaas was er een probleem met de receivers. Hopelijk is dat snel opgelost zodat er ook gereden kan worden.
Euh rijden, waar dan???
Het frame en sporenplan van het baantje beviel me al een tijd niet meer, de wisselbediening werkte niet meer naar behoren en dus moester iets anders komen. Met dezelfde afmetingen maar lichter en daarmee wat handzamer en natuurlijk ook met een ander sporenplan.
De wissels wil ik met de hand blijven bedienen en ik ben op zoek naar een soort wisselsteller. Gewoon een simpel ding, maar kant en klaar schijnen die er niet te zijn. Iemand een idee? Peco heeft onder nummer SL928 wel iets, maar een stuk of 10 daarvan is niet goedkoop en heel mooi zijn ze ook niet. Blijft waarschijnlijk enkel zelfbouw over...
Groetjes, Bart
spoorijzer
«
Reactie #70 Gepost op:
04 October 2023, 15:11:34 »
Hee Bart,
Mooie vooruitgang. Aan een wisselsteller kan ik je niet helpen, ik heb zelf gekozen voor schopwissels
. Kortom, geen wisselsteller en dan bedienen via een fietsspaak.
Groeten,
Rogier
www.spoorijzer.nl
Niks
TM
«
Reactie #71 Gepost op:
04 October 2023, 18:46:17 »
Voor handbediende wisselstellers kun je eens bij
Caboose industries kijken
. Evt via Amazon voor redelijke prijzen te krijgen.
Bart Donker
RhB
«
Reactie #72 Gepost op:
04 October 2023, 20:22:05 »
Dank voor de tip met de wisselstellers, ga ik eens kijken of ik die kan gebruiken!
Met een fietsspaak oid omzetten zou ook kunnen maar of dat handig is bij (deels) straatspoor? Heb weer wat om over na te denken
Groetjes, Bart
spoorijzer
«
Reactie #73 Gepost op:
05 October 2023, 11:46:02 »
Hoi Bart,
Ik denk dat het juist kan. Mijn wisselsteller (fietsspaak) loopt alleen loodrecht naar beneden om onder de bak naar voren te buigen. daar zie je (afgezien van een plat rondje) niks van aan de bovenzijde.
Groeten,
Rogier
www.spoorijzer.nl
Bart Donker
RhB
«
Reactie #74 Gepost op:
05 October 2023, 13:38:13 »
Van een soortgelijke manier van wissels omzetten, zie
hier
, heb ik nu juist afscheid genomen.
Ik dacht even dat je bedoelde de wisseltongen (van bovenaf) met een stangetje omzette door er tegenaan te drukken.
Maar hoe dan wel? Bij de Stoomtrein Katwijk Leiden heb ik eens een simpele wisselsteller op de foto gekregen en die vind ik leuk:
Een U-profiel op z'n rug liggend, de wisselsteller van rechthoekig profiel staat daarin en het wissel omzetten met een draad, dat was mijn theorie.Een beetje geknoei met kunststof en een defect wissel uit de grabbeldoos later was dit het resultaat:
Het principe werkt alleen moet dit met andere materialen en er moet nog een soort wisselkloot aan komen. Een oude auto/vrachtwagenvelg heb ik ook al eens als gewicht gezien in Duitsland, mogelijkheden genoeg dus:
Tot slot een beetje oud nieuws: De groene Diema en de gele mijnloc hebben een tijdje geleden led verlichting gekregen:
«
Laatst bewerkt op: 05 October 2023, 13:45:43 door Bart Donker
»
Groetjes, Bart
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6