Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:38:23
Polderbaan(tje) 0,3m2 door GD
Vandaag om 13:33:20
Rondom Charlois door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 13:31:14
DR buffetrijtuig verhuist naar Houten door Eric B
Vandaag om 13:24:19
Spelregels 'Raadplaatje' door Reinout van Rees
Vandaag om 13:06:14
ratelende 1300 van Electrotren door Mug
Vandaag om 12:48:32
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:43:11
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hendrik Jan
Vandaag om 12:32:34
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Sven
Vandaag om 12:31:58
Extra functie in Zimo MS450P22 door Herb73
Vandaag om 12:05:59
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door bask185
Vandaag om 11:56:16
Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven door Reinout van Rees
Vandaag om 11:55:49
VERPLAATST: Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven door Reinout van Rees
Vandaag om 11:53:08
Reparaties aan je materieel: tips & tricks door Gerrit H
Vandaag om 11:31:37
13 december modelspoorbeurs Houten door maartenvdb
Vandaag om 11:27:56
Plux12/16/22 Functiedecoder voor Roco 64205/64209 door bellejt
Vandaag om 11:17:33
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 11:07:49
Faller Watertoren van de beurs in Gangelt opknappen. door ruudns
Vandaag om 11:05:44
Roco digitaal rijden Mulimaus... is z21 Start wel nodig? door Ronald Halma
Vandaag om 10:40:03
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door aad52
Vandaag om 10:32:51
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 10:15:17
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 10:10:18
Frans loodsje et cetera door Jelmer
Vandaag om 09:59:36
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door cor_b
Vandaag om 09:28:58
Loc - tenderverbindin Roco S3/6 door Ben
Vandaag om 08:56:38
Problemen BR10 met decoder Zimo MN330P22 Plux 22 door VAM65
Vandaag om 07:47:49
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
09 December 2025, 23:05:43
Depot Chur Sand v3.0 jaja weer een nieuwe versie door Edsko Hekman
09 December 2025, 23:02:28
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
09 December 2025, 22:56:26
Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort) door Frank 123
09 December 2025, 22:20:19
  

Auteur Topic: Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm)  (gelezen 28238 keer)

RikM

  • Offline Offline
  • Berichten: 947
Re: Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm)
« Reactie #60 Gepost op: 22 September 2022, 10:34:38 »
Brilliant deze geschiedsverbetering. (y) ;D
Nu ook nog de oude tramtracee’s in het Limburgse herstellen en het netwerk is perfect!
Waarom  BroekSittard-Tuddern ipv van Selfkant als overgangs station te benoemen? Bij  mijn weten is daar langs de Suestrastrasse nog een oud baan trace. Wat bijna aansluit op het oude LTM netwerk.
Maar goed zoals gezegd: geweldig idee.
Trek mijn suggestie nederig terug:
Nadere bestudering van kaarten op topotijdreis geven je idee voor BroekSittard meer voeding.
https://www.topotijdreis.nl/kaart/1940/@191005,334827,10.53





« Laatst bewerkt op: 22 September 2022, 12:17:38 door RikM. Reden: Topografische correctie »
Interesse Scandinavië,NS IV-V en scenery

Simon Stenneberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1764
  • Dieselpower rules!
Re: Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm)
« Reactie #61 Gepost op: 08 April 2023, 12:35:24 »
Een kleine update. Tijdens de winter nog niet veel kunnen doen. De meeste tijd gaat zitten in het nadenken hoe dingen te doen en in welke volgorde.
Zoals eerst werken aan verlichting en een achtergrond. Voor beide is het nodig om de tafel even naar voren te kunnen verplaatsen, en daarna weer terug.
Daarna kan de uitbreiding van de andere tafel gepland worden, want de thuiswerkplek met bureau etc is inmiddels weggehaald.
Mogelijk dat ik hierin zaken combineer, om bijvoorbeeld de achtergrond meteen voor beide tafels aan te brengen. Dan hoeven beide tafels ook niet meer verplaatst te worden.

Een andere denkpuzzel is hoe gebouwen van vorige modelbanen her te gebruiken. Op de achtergrond heb ik nu van links naar rechts een ijssalon, een busstationnetje, een bier-restaurant (Brand Bier natuurlijk) met een klein hotel of herberg en een boerderij/manege. In Tüddern is een ijssalon waar een oud diesellocje staat, misschien dat ik dat hier ook nog toevoeg.
NB: er zijn helemaal rechts nog 2 gebouwen te zien, die komen niet daar maar op de nieuwe tafel als achtergrond van station Schierwaldenrath. De overgangsboog tussen beide stations komt door een weilandgebiedje.

Tijdens de Noordhollandse Modelspoordagen in Alkmaar van eind februari heb ik weer het e.e.a. aan materieel van mijn vorige banen kunnen verkopen. Dat leidde tot een nieuwe aanwinst: de groene versie van de Roco Sik met sound, verlichting en bedienbare koppelingen. Dit is de standaard rangeerloc van het normaalspoordeel geworden  :)

Wat foto's van de huidige situatie van grensstation "Tüddern-Broeksittard":







Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

Simon Stenneberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1764
  • Dieselpower rules!
Re: Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm)
« Reactie #62 Gepost op: 08 October 2023, 09:28:05 »
De zomer was helaas veel te warm om op zolder bezig te zijn, maar die is voorbij en dus weer een update!

Om te beginnen met mijn voorbeeld: onze vakantie was dit jaar een camping in Limburg, dus kon ik het gezin overhalen een dagje naar... de Selfkantbahn te gaan  :angel:
Hier hebben we voor het eerst, ook voor mij, een rit gemaakt. Hoewel ik lid ben van de IHS en een vrijkaart heb, heb ik gewoon kaartjes gekocht.

Een kleine impressie:











Dan een update van mijn modelspoorbaan: de tweede tafel hebben we vorig weekend gemaakt waarmee de "hoekbaan" nu compleet is!
Door de hoek van de dakkapel is die toch wat korter geworden dan gepland, dus moet ik het emplacement aan de werkplaatszijde inkorten. Dat kon toch al niet zo worden als het origineel, dus vrije interpretatie.
Met de nieuwe tafel hebben we nu meteen een achtergrond bevestigd:






Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

Simon Stenneberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1764
  • Dieselpower rules!
Re: Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm)
« Reactie #63 Gepost op: 08 October 2023, 09:38:12 »
Dan een "nieuwtje" op materieelgebied: vorig jaar hebben ze een originele diesellocomotief van de MEG, de V22.01, overgenomen van de Zentralbahn (voorheen SBB Brünigbahn).
De loc is in 1957 door Gmeinder gebouwd, en in 1981 aan de SBB Brünigbahn verkocht.

Eerst twee foto's die ik van de loc zelf gemaakt heb:



Nog in de oude SBB Brünigbahn-kleurstelling, Lüngern, 20-7-2003



De meer opvallende kleurstelling bij de Zentralbahn, Stansstad, 18-07-2011

De dieselloc is inmiddels weer teruggeschilderd in de originele MEG-kleustelling. Helaas stond deze tijdens ons bezoek binnen:



Toevallig is deze locomotief in model aangekondigd voor 2024 door Panier, waar ik deze als gebouwd exemplaar voor besteld heb.
Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

RikM

  • Offline Offline
  • Berichten: 947
Re: Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm)
« Reactie #64 Gepost op: 25 August 2024, 14:33:42 »
Op de terugweg van beursje in Langbroich de gelegenheid gebruikt even te kijken bij de Selfkantbahn in Schierwaldenrath en Birgden. Belangstelling was minimaal. In de trein op 2 handen te tellen. In Schierwaldenrath nog minder. Restaurant gleis 3 leek verlaten.

Beelden uit het geupgrade Birgden








Interesse Scandinavië,NS IV-V en scenery

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8391
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm)
« Reactie #65 Gepost op: 25 August 2024, 14:44:27 »
Jammer dat er zo weinig mensen zijn. Het ziet er uit als een hartstikke leuk lijntje en staat dik geschreven op mijn lijstje om te bezoeken. Leuke foto's. Schattig dieseltje. Heb ik nog niet in model gezien.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

RikM

  • Offline Offline
  • Berichten: 947
Re: Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm)
« Reactie #66 Gepost op: 25 August 2024, 16:16:16 »
@Sven. Is zeker de moeite waard. Nu wel veel ruimte om in de lokloods vrij rond te  kijken. Er zijn frequent thema dagen of ritten. Dan ook veel stoom.
Voor het nazoeken nog even de platen van de diesel. Maakte stevig mooi geluid bij het vertrek.



Interesse Scandinavië,NS IV-V en scenery

Gerard van de Weijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 357
Re: Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm)
« Reactie #67 Gepost op: 25 August 2024, 19:40:57 »
Sven, ben er 14 juli geweest, heb wel gecheckt of er ritten gepland stonden. Op rijdagen is er redelijk veel volk!!

Van 3 oktober tot en met 6 oktober is er een modelbaan tentoongesteld.
« Laatst bewerkt op: 25 August 2024, 19:42:57 door Gerard van de Weijer »

MacArthur

  • Offline Offline
  • Berichten: 397
  • Eeuwige knutselaar...
    • Modelbouw & Modelspoor activiteiten op Facebook
Re: Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm)
« Reactie #68 Gepost op: 26 August 2024, 09:57:56 »
Panier komt met een model uit van de MEG V22.01. € 335 voor een bouwpakket en € 730 voor een kant en klaar model, in H0e en H0m.

Nu ben ik niet zo heel erg gecharmeerd (meer) van Panier, vooral de rij eigenschappen kunnen nogal tegenvallen, maar sommigen weten er een alleraardigst model van te fabriceren.

Groet, Marco

VulcanRaven

  • Offline Offline
  • Berichten: 376
  • NS 1960 - heden
Re: Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm)
« Reactie #69 Gepost op: 26 August 2024, 10:09:09 »
Goed dat ik dit topic voorbij zie komen. De Selfkantbahn ligt bijna op loopafstand van mijn huis. Ben al 5 jaar aan het plannen om langs te gaan maar vergeet het steeds.

Zondag de 8e is teddyberen dag zie ik, die ga ik dus bezoeken met mijn zoontje  :)
Groet,

Martijn

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8391
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm)
« Reactie #70 Gepost op: 26 August 2024, 12:20:40 »
Panier komt met een model uit van de MEG V22.01.
Ik had al zo'n vermoeden dat Panier het mogelijk zou hebben. Maar ik hoor alleen maar slechte verhalen over de kwaliteit. Ik bedoelde ook meer als kant en klaar model. Lijkt me echt iets voor Bemo. Tillig mag ook wel eens een keertje iets anders doen dan de Harzbaan, dus dit kan een mooi voorbeeld zijn.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

MacArthur

  • Offline Offline
  • Berichten: 397
  • Eeuwige knutselaar...
    • Modelbouw & Modelspoor activiteiten op Facebook
Re: Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm)
« Reactie #71 Gepost op: 27 August 2024, 09:40:48 »
Ik had al zo'n vermoeden dat Panier het mogelijk zou hebben. Maar ik hoor alleen maar slechte verhalen over de kwaliteit. Ik bedoelde ook meer als kant en klaar model. Lijkt me echt iets voor Bemo. Tillig mag ook wel eens een keertje iets anders doen dan de Harzbaan, dus dit kan een mooi voorbeeld zijn.

Daar wordt al meer over gespeculeerd. De focus ligt al jaren op Harz (Tillig) en Saksen (Bemo/PMT-Technomodell). Daar zal ook de grootste kopersgroep zijn. Op de een of andere manier is er een koudwater-vrees voor Westduits smalspoor.. De laatste die het durfde was M&F.. afijn dat was ook geen succes. Panier probeert het dus en zoals Lucien altijd zegt: je koopt een doosje onderdelen waar je met geluk en wijsheid een model van zou kunnen bouwen. Lucien krijgt ook "jeuk" van Panier en inmiddels ben ik ook genezen (kost wat maar dan heb je ook niks)  ;D

frederik19630

  • Offline Offline
  • Berichten: 776
Re: Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm)
« Reactie #72 Gepost op: 07 September 2025, 21:59:16 »
Dit weekend op de Selfkantbahn een Ehrenlokfuhrerseminar gedaan, samen met een collega.
Super leuk om zelf eens te voelen wat een stoomlok doet en hoe je die aan de gang krijgt, op gang houdt en stopt.
Samen met de enthousiaste mensen, het prettige je-mag-overal-kijken en aanzitten met verantwoordelijkheidsgevoel
maakte het tot een super ervaring.

Slagroom op het toetje hadden we vrijdag al: de langverwachte Kastendampflok RUR reed er rond voor wat
lastmetingen en de rentree-rit van volgende week:



meer dan fraai geworden, het heeft als je alles leest en hoort bloed/zweet/tranen en erg veel geld gekost, het resultaat van 15 jaar werk mag er zijn

fred
bezig met de aansluiting van het smalspoor aan de grote wereld te bouwen

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38643.msg646458.html