Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
Vandaag om 05:08:38
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door barry1972
Vandaag om 01:52:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 01:23:06
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door frits959
Vandaag om 01:22:36
Einde Koemo ballast ??? door Ronald69
Vandaag om 01:14:28
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door Bert_Apd
Vandaag om 00:57:40
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 00:44:46
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 00:19:08
LS Models 2024 door Albert.H0
Vandaag om 00:17:47
h0 diorama USA “The Paintshops” door Whis
Vandaag om 00:08:34
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door class 37
Vandaag om 00:06:03
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
19 april 2024, 23:05:17
Haandrecht materieel door orientexpress
19 april 2024, 23:02:39
EifelBurgenBahn door Frank 123
19 april 2024, 23:01:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
19 april 2024, 23:00:45
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door bask185
19 april 2024, 22:27:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door raymond erdtsieck
19 april 2024, 22:23:17
Laag-Baarlo door Benelux795
19 april 2024, 22:22:31
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door gdh
19 april 2024, 21:51:42
US diorama in H0 door Wim Vink
19 april 2024, 21:38:59
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Michiel 80
19 april 2024, 20:49:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door johanw
19 april 2024, 20:31:36
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
19 april 2024, 20:02:10
Cranicher Altbahn door Arjen52
19 april 2024, 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
19 april 2024, 19:41:34
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Sicco Dierdorp
19 april 2024, 18:55:04
Aachenau West door MichielB
19 april 2024, 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
19 april 2024, 18:36:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
19 april 2024, 17:59:32
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
19 april 2024, 16:14:12
  

Auteur Topic: Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm)  (gelezen 17721 keer)

RikM

  • Offline Offline
  • Berichten: 828
Re: Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm)
« Reactie #60 Gepost op: 22 september 2022, 10:34:38 »
Brilliant deze geschiedsverbetering. (y) ;D
Nu ook nog de oude tramtracee’s in het Limburgse herstellen en het netwerk is perfect!
Waarom  BroekSittard-Tuddern ipv van Selfkant als overgangs station te benoemen? Bij  mijn weten is daar langs de Suestrastrasse nog een oud baan trace. Wat bijna aansluit op het oude LTM netwerk.
Maar goed zoals gezegd: geweldig idee.
Trek mijn suggestie nederig terug:
Nadere bestudering van kaarten op topotijdreis geven je idee voor BroekSittard meer voeding.
https://www.topotijdreis.nl/kaart/1940/@191005,334827,10.53





« Laatst bewerkt op: 22 september 2022, 12:17:38 door RikM. Reden: Topografische correctie »
Interesse Scandinavië,NS IV-V en scenery

Simon Stenneberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1729
  • Dieselpower rules!
Re: Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm)
« Reactie #61 Gepost op: 08 april 2023, 12:35:24 »
Een kleine update. Tijdens de winter nog niet veel kunnen doen. De meeste tijd gaat zitten in het nadenken hoe dingen te doen en in welke volgorde.
Zoals eerst werken aan verlichting en een achtergrond. Voor beide is het nodig om de tafel even naar voren te kunnen verplaatsen, en daarna weer terug.
Daarna kan de uitbreiding van de andere tafel gepland worden, want de thuiswerkplek met bureau etc is inmiddels weggehaald.
Mogelijk dat ik hierin zaken combineer, om bijvoorbeeld de achtergrond meteen voor beide tafels aan te brengen. Dan hoeven beide tafels ook niet meer verplaatst te worden.

Een andere denkpuzzel is hoe gebouwen van vorige modelbanen her te gebruiken. Op de achtergrond heb ik nu van links naar rechts een ijssalon, een busstationnetje, een bier-restaurant (Brand Bier natuurlijk) met een klein hotel of herberg en een boerderij/manege. In Tüddern is een ijssalon waar een oud diesellocje staat, misschien dat ik dat hier ook nog toevoeg.
NB: er zijn helemaal rechts nog 2 gebouwen te zien, die komen niet daar maar op de nieuwe tafel als achtergrond van station Schierwaldenrath. De overgangsboog tussen beide stations komt door een weilandgebiedje.

Tijdens de Noordhollandse Modelspoordagen in Alkmaar van eind februari heb ik weer het e.e.a. aan materieel van mijn vorige banen kunnen verkopen. Dat leidde tot een nieuwe aanwinst: de groene versie van de Roco Sik met sound, verlichting en bedienbare koppelingen. Dit is de standaard rangeerloc van het normaalspoordeel geworden  :)

Wat foto's van de huidige situatie van grensstation "Tüddern-Broeksittard":







Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

Simon Stenneberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1729
  • Dieselpower rules!
Re: Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm)
« Reactie #62 Gepost op: 08 oktober 2023, 09:28:05 »
De zomer was helaas veel te warm om op zolder bezig te zijn, maar die is voorbij en dus weer een update!

Om te beginnen met mijn voorbeeld: onze vakantie was dit jaar een camping in Limburg, dus kon ik het gezin overhalen een dagje naar... de Selfkantbahn te gaan  :angel:
Hier hebben we voor het eerst, ook voor mij, een rit gemaakt. Hoewel ik lid ben van de IHS en een vrijkaart heb, heb ik gewoon kaartjes gekocht.

Een kleine impressie:











Dan een update van mijn modelspoorbaan: de tweede tafel hebben we vorig weekend gemaakt waarmee de "hoekbaan" nu compleet is!
Door de hoek van de dakkapel is die toch wat korter geworden dan gepland, dus moet ik het emplacement aan de werkplaatszijde inkorten. Dat kon toch al niet zo worden als het origineel, dus vrije interpretatie.
Met de nieuwe tafel hebben we nu meteen een achtergrond bevestigd:






Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

Simon Stenneberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1729
  • Dieselpower rules!
Re: Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm)
« Reactie #63 Gepost op: 08 oktober 2023, 09:38:12 »
Dan een "nieuwtje" op materieelgebied: vorig jaar hebben ze een originele diesellocomotief van de MEG, de V22.01, overgenomen van de Zentralbahn (voorheen SBB Brünigbahn).
De loc is in 1957 door Gmeinder gebouwd, en in 1981 aan de SBB Brünigbahn verkocht.

Eerst twee foto's die ik van de loc zelf gemaakt heb:



Nog in de oude SBB Brünigbahn-kleurstelling, Lüngern, 20-7-2003



De meer opvallende kleurstelling bij de Zentralbahn, Stansstad, 18-07-2011

De dieselloc is inmiddels weer teruggeschilderd in de originele MEG-kleustelling. Helaas stond deze tijdens ons bezoek binnen:



Toevallig is deze locomotief in model aangekondigd voor 2024 door Panier, waar ik deze als gebouwd exemplaar voor besteld heb.
Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526