Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BNLS Module “Wijhe” door Hans van de Burgt
Vandaag om 20:43:42
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Jelmer
Vandaag om 20:38:05
GoVolta treindienst naar Berlijn door borotof
Vandaag om 20:37:46
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 20:35:26
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 20:33:31
AC en DC tegelijk op (vermoedelijk) een Minitrix n-baan door WimC
Vandaag om 20:32:34
De Projecten van RetroJack door Wim Vink
Vandaag om 20:30:15
Fotowedstrijd 2025 door Bob R.
Vandaag om 20:10:24
Problemen BR10 met decoder Zimo MN330P22 Plux 22 door Ben
Vandaag om 20:08:18
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 19:23:51
Aandrijving Roco 1189 krokodil door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:17:31
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 19:13:10
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 19:07:29
Wat spoor 1 brouwsels door Kees-Jan
Vandaag om 19:05:37
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988 door Peter Kleton
Vandaag om 18:50:32
Zwederbaan door Joz
Vandaag om 18:48:12
Line-up foto's van modellen door Deetrein
Vandaag om 18:35:33
Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort) door Peter J K
Vandaag om 18:33:15
13 december modelspoorbeurs Houten door Ben
Vandaag om 18:06:03
Vermogen centrale door Ben
Vandaag om 17:58:12
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Albert.H0
Vandaag om 17:20:59
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door Simplex
Vandaag om 17:03:47
welke servo 90 180 of 360 graden en stapgrootte door bellejt
Vandaag om 16:52:07
Oude Fleischmann meuk en curiosa door Besselspoor
Vandaag om 16:28:14
Extra functie in Zimo MS450P22 door Sven
Vandaag om 16:15:46
Rondom Charlois door Huup
Vandaag om 16:12:58
Beginneling: lichtgewicht onderbouw door Te 2/2
Vandaag om 15:41:35
Roco LokMaus 1: handleiding gezocht door Jint Nijman
Vandaag om 15:27:59
Minibaan Visserskaai H0 door Hans GJ
Vandaag om 15:21:51
Layne, Somewhere South. door sdz1976
Vandaag om 14:36:51
  

Auteur Topic: Analoog rijden met digitale loks.  (gelezen 7908 keer)

Albert Bas

  • Offline Offline
  • Berichten: 812
Re: Analoog rijden met digitale loks.
« Reactie #30 Gepost op: 04 February 2008, 14:34:07 »
Peter,

Bedenk wel dat er heel veel ouderen zijn die electronisch, electrisch of meet en regeltechnisch onderlegd zijn, die snappen best dat een DIGITALE lok ook analoog kan rijden maar niet zo als een echte ANALOGE lok.
Voor degene die deze kennis niet hebben adviseer ik, blijf bij analoog of kies voor digitaal. Hinken op twee gedachten heeft nog nooit iets goeds opgeleverd.
Groet, Albert. 8)

Steen

  • Offline Offline
  • Berichten: 205
Re: Analoog rijden met digitale loks.
« Reactie #31 Gepost op: 04 February 2008, 14:59:22 »
Albert,

Dank voor deze wijze woorden!!

Vr.grtn: Steen
Schaal N  Geen tijdperk; Geen bepaalde nationaliteit; Ik rommel maar wat aan.

Louis Holleman

  • Offline Offline
  • Berichten: 751
  • Osse historie
    • Louis' Homepage - De Treinenhoek
Re: Analoog rijden met digitale loks.
« Reactie #32 Gepost op: 04 February 2008, 15:28:39 »
Wellicht ten overvloede, maar er kan een voordeel zijn Peter:
moderne decoders staan soms ook toe bij analoog gebruik een optrek- en remvertraging in te stellen. Persoonlijk vind ik de nadelen groter dan de voordelen en blijf ik zeggen: koop je vast digitale loks op een analoge baan, prik dan zo mogelijk die brugstekker er weer in.

Een decoder in een lok zetten op een analoge baan "om te kijken hoe mooi digitaal kan zijn" werkt uiteraard voor geen meter  :P
« Laatst bewerkt op: 04 February 2008, 15:33:07 door Louis Holleman »
Louis (gebruikt ongedocumenteerde features van Lenz decoders voor SFX)

P.Kramer

  • Offline Offline
  • Berichten: 468
    • Digitaalservice
Re: Analoog rijden met digitale loks.
« Reactie #33 Gepost op: 04 February 2008, 16:52:00 »

Louis,

nog even ter verduidelijking:
Geen van de loks die ik digitaliseer hebben een brugsteker. Dus even weer analoog maken is er niet bij.
Ze worden al gedigitaliseerd omdat men over wil gaan stappen.
In 1 keer alle loks digitaliseren gaat meestal niet (financieëel en tijd)

Ook zijn er tegenwoordig loks waar niet even een brugsteker in kan steken. simpel omdat de constructie het niet toelaat. De dekoder met print is gewoon onderdeel hiervan.

Maar ik denk wel dat we eruit zijn.
Allen bedankt!

Peter Kramer
Peter Kramer

Digitaalservice.nl & Modelbaandigitaal

Robert692

  • Offline Offline
  • Berichten: 181
  • Thats how we roll!
    • Hinterbergen
Re: Analoog rijden met digitale loks.
« Reactie #34 Gepost op: 05 February 2008, 17:54:25 »
Dus als je een brugstekker er in hebt zitten, kun je de decoder er gewoon afhalen en dan is hij analoog? ??? :o

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9892
    • belse roestkraam
Re: Analoog rijden met digitale loks.
« Reactie #35 Gepost op: 05 February 2008, 18:12:42 »
jep. bij zo'n loc gaan alle draden (2 van de motor, 2 van de rail, een paar van de verlichting etc) naar 1 insteekgevalletje, prik je daar een decoder in dan loop alles via de decoder en kun je dus digitaal rijden, stop je er een doorverbindstekkertje in dan zet ie gewoon de spanning van de rail direct op de motor en de verlichting. (analoog dus) 
Zit er geen doorverbindstekkertje op dan doet ie niks, want de draden zijn dan niet met elkaar verbonden.
Snap u?

Robert692

  • Offline Offline
  • Berichten: 181
  • Thats how we roll!
    • Hinterbergen
Re: Analoog rijden met digitale loks.
« Reactie #36 Gepost op: 05 February 2008, 18:48:00 »
zo'n doorverbindstekkertje kan je die gewoon kopen? ???

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27021
    • Pagina van klaas
Re: Analoog rijden met digitale loks.
« Reactie #37 Gepost op: 05 February 2008, 19:28:31 »
Ik weet niet of je ze kan kopen, maar je kunt de doorverbindingen eenvoudig maken met telefoondraad van 0,5 mm.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.