Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 23:16:00
Minibaan Visserskaai H0 door MOVisser
Vandaag om 23:14:26
Acme nieuwe ICNG door hmmglaser
Vandaag om 23:09:54
Modelspoorbaan van Einte door Wim Vink
Vandaag om 23:04:10
Raadplaatje door RikM
Vandaag om 23:03:16
20 21 september Ritten met Mat '46 tijdens Open Trein Festival NSM door Ronald A.
Vandaag om 22:59:08
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 22:45:43
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:40:02
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 22:23:06
Betere grip voor Bedroevend locomotiefje door Robert vh Prutsert
Vandaag om 22:16:47
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 21:54:14
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Paulus
Vandaag om 21:29:51
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
Vandaag om 21:24:36
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 21:13:31
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Gouda
Vandaag om 20:23:34
Aachenau West door einte
Vandaag om 20:11:21
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door timtrein
Vandaag om 19:23:47
Exact-Train 2025 door ModelWessel
Vandaag om 19:05:17
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door markuspetter
Vandaag om 18:51:19
[3D/IG] RET (R)SG3: De Rotterdamse Metro (& Randstadrail) in H0 door Ben
Vandaag om 18:49:39
Kibri station CALW ingekort als NS station door Petertje
Vandaag om 18:21:59
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 18:21:53
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 18:19:22
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 17:54:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Robert vh Prutsert
Vandaag om 17:09:16
Lekker vervuilen volgens de Simplex-methode door Wim1969
Vandaag om 16:39:15
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 16:37:31
Stalen rijtuigen van NS door spoorijzer
Vandaag om 16:23:11
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 15:51:31
Fleischmania Nostalgia door Sikko
Vandaag om 15:34:29
  

Auteur Topic: Analoog rijden met digitale loks.  (gelezen 7585 keer)

Albert Bas

  • Offline Offline
  • Berichten: 812
Re: Analoog rijden met digitale loks.
« Reactie #30 Gepost op: 04 February 2008, 14:34:07 »
Peter,

Bedenk wel dat er heel veel ouderen zijn die electronisch, electrisch of meet en regeltechnisch onderlegd zijn, die snappen best dat een DIGITALE lok ook analoog kan rijden maar niet zo als een echte ANALOGE lok.
Voor degene die deze kennis niet hebben adviseer ik, blijf bij analoog of kies voor digitaal. Hinken op twee gedachten heeft nog nooit iets goeds opgeleverd.
Groet, Albert. 8)

Steen

  • Offline Offline
  • Berichten: 205
Re: Analoog rijden met digitale loks.
« Reactie #31 Gepost op: 04 February 2008, 14:59:22 »
Albert,

Dank voor deze wijze woorden!!

Vr.grtn: Steen
Schaal N  Geen tijdperk; Geen bepaalde nationaliteit; Ik rommel maar wat aan.

Louis Holleman

  • Offline Offline
  • Berichten: 751
  • Osse historie
    • Louis' Homepage - De Treinenhoek
Re: Analoog rijden met digitale loks.
« Reactie #32 Gepost op: 04 February 2008, 15:28:39 »
Wellicht ten overvloede, maar er kan een voordeel zijn Peter:
moderne decoders staan soms ook toe bij analoog gebruik een optrek- en remvertraging in te stellen. Persoonlijk vind ik de nadelen groter dan de voordelen en blijf ik zeggen: koop je vast digitale loks op een analoge baan, prik dan zo mogelijk die brugstekker er weer in.

Een decoder in een lok zetten op een analoge baan "om te kijken hoe mooi digitaal kan zijn" werkt uiteraard voor geen meter  :P
« Laatst bewerkt op: 04 February 2008, 15:33:07 door Louis Holleman »
Louis (gebruikt ongedocumenteerde features van Lenz decoders voor SFX)

P.Kramer

  • Offline Offline
  • Berichten: 468
    • Digitaalservice
Re: Analoog rijden met digitale loks.
« Reactie #33 Gepost op: 04 February 2008, 16:52:00 »

Louis,

nog even ter verduidelijking:
Geen van de loks die ik digitaliseer hebben een brugsteker. Dus even weer analoog maken is er niet bij.
Ze worden al gedigitaliseerd omdat men over wil gaan stappen.
In 1 keer alle loks digitaliseren gaat meestal niet (financieëel en tijd)

Ook zijn er tegenwoordig loks waar niet even een brugsteker in kan steken. simpel omdat de constructie het niet toelaat. De dekoder met print is gewoon onderdeel hiervan.

Maar ik denk wel dat we eruit zijn.
Allen bedankt!

Peter Kramer
Peter Kramer

Digitaalservice.nl & Modelbaandigitaal

Robert692

  • Offline Offline
  • Berichten: 181
  • Thats how we roll!
    • Hinterbergen
Re: Analoog rijden met digitale loks.
« Reactie #34 Gepost op: 05 February 2008, 17:54:25 »
Dus als je een brugstekker er in hebt zitten, kun je de decoder er gewoon afhalen en dan is hij analoog? ??? :o

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Online Online
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re: Analoog rijden met digitale loks.
« Reactie #35 Gepost op: 05 February 2008, 18:12:42 »
jep. bij zo'n loc gaan alle draden (2 van de motor, 2 van de rail, een paar van de verlichting etc) naar 1 insteekgevalletje, prik je daar een decoder in dan loop alles via de decoder en kun je dus digitaal rijden, stop je er een doorverbindstekkertje in dan zet ie gewoon de spanning van de rail direct op de motor en de verlichting. (analoog dus) 
Zit er geen doorverbindstekkertje op dan doet ie niks, want de draden zijn dan niet met elkaar verbonden.
Snap u?

Robert692

  • Offline Offline
  • Berichten: 181
  • Thats how we roll!
    • Hinterbergen
Re: Analoog rijden met digitale loks.
« Reactie #36 Gepost op: 05 February 2008, 18:48:00 »
zo'n doorverbindstekkertje kan je die gewoon kopen? ???

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26764
    • Pagina van klaas
Re: Analoog rijden met digitale loks.
« Reactie #37 Gepost op: 05 February 2008, 19:28:31 »
Ik weet niet of je ze kan kopen, maar je kunt de doorverbindingen eenvoudig maken met telefoondraad van 0,5 mm.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.