Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:50:53
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:16:55
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jeroen Water
Vandaag om 08:53:16
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door tothebeach
Vandaag om 08:21:31
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:19:18
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Rody v. G.
27 maart 2024, 23:03:46
Al mijn goede ideeën... door MartinRT
27 maart 2024, 22:57:39
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
27 maart 2024, 21:57:02
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
Aachenau West door 741230
27 maart 2024, 18:55:45
  

Auteur Topic: Analoog rijden met digitale loks.  (gelezen 6690 keer)

arjen

  • Gast
Re: Analoog rijden met digitale loks.
« Reactie #15 Gepost op: 03 februari 2008, 17:59:46 »
Ik denk dat die klant op zijn klompen had kunnen aanvoelen dat er heel veel zaken analoog niet mogelijk zijn. Anders heeft niemand een digitaal systeem nodig toch. Dus gewoon niet zeuren en accepteren dat je er alleen mee kunt rijden.

Als ik de klacht goed lees, dan ging zelfs het rijden niet goed. Dat is nou net de enige functie die analoog altijd redelijk heeft gewerkt. Dus ik kan me voorstellen dat je als klant verwacht dat dat ook zo blijft. Zeker wanneer de fabrikant belooft dat analoog bedrijf nog kán.
Volgens mij heb ik op een paar Roco-dozen al stickertjes gezien die tegen analoog bedrijf waarschuwen, dus kennelijk heeft ook de industrie door dat ze bepaalde beloften niet kan waarmaken...

Arjen.

P.Kramer

  • Offline Offline
  • Berichten: 468
    • Digitaalservice
Re: Analoog rijden met digitale loks.
« Reactie #16 Gepost op: 03 februari 2008, 20:53:54 »

We zijn een beetje offtopic geraakt.

Wie heeft naast Arjan nog een technische uitleg?
Zoals ik het begrijp uit de uitleg van Arjan, kunnen analoge loks in principe wel langzaam rijden maar zal er eerst voldoende spanning moeten zijn om de Pic te 'starten'
Een soort drempel spanning dus.  Rangeren zal bv moelijk zijn.

Kortom, het kan maar moet meer gezien worden als noodoplossing.

Peter Kramer
Digitaalservice.nl
Peter Kramer

Digitaalservice.nl & Modelbaandigitaal

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Analoog rijden met digitale loks.
« Reactie #17 Gepost op: 03 februari 2008, 21:04:15 »
Peter,

Het kan zeker, maar je zult eerst de decoder digitaal netjes moeten instellen, wil je van die instellingen gebruik kunnen maken in analoog bedrijf.

De drempelspanning instellen is de eerste stap, daarna en op- en afrem vertraging is de volgende. Soms heb je de mogelijkheid dat de voor en achterverlichting werkt, ook dat is in te stellen, maar bij alles geldt je zult dit via een digitale centrale moeten regelen.

Maar meestal zijn de standaard instellingen digitaal niet geschikt en rijdt de trein dan meestal ook als een bokkekar. Kortom, ook aan het rijgedrag in analoog bedrijf is wat te verbeteren, al zal het nooit op gelijke voet komen met het digitale bedrijf.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Blausee_Mitholz

  • Gast
Re: Analoog rijden met digitale loks.
« Reactie #18 Gepost op: 03 februari 2008, 21:05:23 »
Peter, je praat over DCC decoders neem ik aan? Daar heb ik geen ervaring mee.
Met Märklin heb ik wel ervaring, met de 6090x en ook de 60670 is goed analoog te rijden. Zelfs front en sluitseinen werken (dat in tegenstelling bij de oudere 6090 daar werkt de verlichting niet bij analoog)

Mvg, Johan.

Paul VT 11.5

  • Offline Offline
  • Berichten: 1099
Re: Analoog rijden met digitale loks.
« Reactie #19 Gepost op: 03 februari 2008, 23:59:00 »
Gisteren met m'n zoontje een Piko  E-Lok ES 64 F4-007 voor 3-rail gekocht.
Is een lok uit de Hobby serie met een (zeer) eenvoudige decoder. Standaard ingesteld voor het analoge bedrijf. Simpel met een oude M* trafo om te schakelen naar het digitale bedrijf en v.v. Rijeigenschappen (ana & digi)  zonder meer redelijk gezien de prijs/kwaliteitsverhouding. (lok nieuw incl decoder € 79). Gezien wat je koopt voor deze prijs zou ik het zeker niet als een noodoplossing willen betitelen. 't Is maar wat je er van verwacht. (Opm.: sluit mij bij de rest aan voor wat betreft de mogelijkheden in geval van dig. rijden)

Monobrachius

  • Offline Offline
  • Berichten: 888
  • LE II
Re: Analoog rijden met digitale loks.
« Reactie #20 Gepost op: 04 februari 2008, 00:15:49 »
Als de startspanning van de decoder hoger is, hoeft dat toch geen belemmering te zijn? Dat wordt het pas als de startspanning voor je motor ook hoger is en dat is volgens niet het geval (en dan niet moeilijk gaan doen dat het PWM sturing is en je motortje constant 16V of niets krijgt).
Mijn ervaring is is dat rangeren zeker mogelijk is. Mijn beste geval was een Roco Br 211, die met een Lokpilot 1 analoog zo langzaam reed, dat je hem nauwelijks zag bewegen. Digitaal was de snelheid hoger, alhoewel dat mogelijk ook te maken had dat ik de loc met 28 stappen aansprak.

Verdere ervaring van analoog gebruik zijn over het algemeen best positief. Een ding blijft wel dat je de decoder en diens beperkingen in analoog gebruik kent en daar ook op inspeelt. Wegscheuren met de huidige generatie Lenz decoders is onmogelijk, omdat ze standaard remvertraging hebben ingesteld (allicht dat dit uit te schakelen valt). Dit is vooral irritant als je snel richting een stootblok komt en de decoder het niet gezond vind om snel de richting om te draaien, dus volluit de andere kant op op de regelaar is nog steeds keihard richting het stootblok.
Kühn heeft geloof ik ook optrek en remvertraging in analoog gebruik.
Bij Hornby doet de verlichting het analoog niet en rijdt de loc de tegenovergestelde richting op (draadjes dus even verwisselen).
Esu rijdt prachtig, maar heeft soms in het begin wat moeite met de richting te vinden, meestal gaat dit echter goed.
Zimo weet ik niet meer.
Mijn DHL 150 doet het ook prachtig.
Mijn enige Digirails decoder (eerste lichting) stopt na 5 cm en dan brandt alleen het voorlicht. Met een update zouden andere kinderziektes worden verholpen, analoog gebruik werd er echter uit gehaald zo werd mij verzekerd. Aangezien ik de decoder nog niet heb opgestuurd voor die update weet ik niet wat het resultaat zal zijn. In de online-handleiding staat de analoge modus echter nog steeds als optie vermeld.

Groeten,

Henk
« Laatst bewerkt op: 04 februari 2008, 00:28:57 door Monobrachius »
K.Bay.Sts.B

Esperopt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2226
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Re: Analoog rijden met digitale loks.
« Reactie #21 Gepost op: 04 februari 2008, 01:50:48 »
verwacht van mij absoluut geen technische uitleg oid, daarvoor weet ik nog veel te weinig van één en ander.

Heb dit weekend ivm verkoop m'n testovaaltjes weer analoog aangesloten (roco-line met gewone roco trafo). Ook even m'n Trix 1200 en 1144 en roco 1100 loc's voorzien van lokpilot v3.0 dcc laten rijden.

De Trix deed het prima, kroop fantastisch, wel met het bekende Trix geluid natuurlijk. De andere (lokpilot) loc's ook. Ik neem aan dat dit dus per decoder verschillend is?

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Analoog rijden met digitale loks.
« Reactie #22 Gepost op: 04 februari 2008, 09:40:53 »
....(en dan niet moeilijk gaan doen dat het PWM sturing is en je motortje constant 16V of niets krijgt)......
Waar moet die 16V vandaan komen als er maar 6V op de rails staat?  ;D

Louis Holleman

  • Offline Offline
  • Berichten: 751
  • Osse historie
    • Louis' Homepage - De Treinenhoek
Re: Analoog rijden met digitale loks.
« Reactie #23 Gepost op: 04 februari 2008, 11:54:05 »
's Even gekeken wat fabrikanten van mijn decoders zeggen:
Viessmann/Kühn: slechts max track voltage 24V
ESU LP2: geen enkele aanwijzing
Zimo: allowable track voltage 12-22V (24V voor de MX64)
Lenz: geen enkele opgave
Roco (voor de startset BR218 decoder): min 6.5V, max 20V

De Roco doet het op DC i.d.d. bij 6,0V wacky, wil aanzetten maar valt terug enz, bij 6,5 gaat het goed maar dan rijdt ie al veel te snel om lekker te kunnen rangeren.

Als ik naar de Zimo opgave kijk denk ik: stilstaan of hollen dus.

Een digitale lok analoog rijden (i.v.m. toekomstplannen)? Trek de decoder er zolang uit en gooi er een brugstekker in  8)
Louis (gebruikt ongedocumenteerde features van Lenz decoders voor SFX)

P.Kramer

  • Offline Offline
  • Berichten: 468
    • Digitaalservice
Re: Analoog rijden met digitale loks.
« Reactie #24 Gepost op: 04 februari 2008, 12:23:08 »


Bedankt allen.

Het is mij wel duidelijk geworden.
Het zou moeten kunnen maar de dekoder kan in de weg zitten ivm de benodigde voedings spanning.
Sommige dekoders doen het goed en voegen wat toe aan het analoog rijden. (bv. lastregeling)
Bij anderen is het beter de dekoder te verwijder (als het mogelijk is).

Bedenk dat de hobby heel veel wordt beoefend door de wat ouderen die niet zijn opgegroeid in het digitale tijdperk. Als zij een digitale lok aanschaffen om er vervolgens analoog mee te gaan rijden omdat dat kan, verwachten zij een normaal analoog rijgedrag.
Als dat niet zo is gaan ze terug naar de winkelier, terecht in mijn ogen.
Je kan zeggen dom, maar niet iedereen is al het digitale tijdperk ingetreden.

Als een fabrikant zegt dat een lok met geluid analoog kan rijden verwacht je toch dan het geluid het dan ook doet.

bedankt en we kunnen dit onderwerp wel sluiten wat mij betreft.

Peter Kramer
Digitaalservice.nl

Peter Kramer

Digitaalservice.nl & Modelbaandigitaal

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Analoog rijden met digitale loks.
« Reactie #25 Gepost op: 04 februari 2008, 12:37:13 »
Sommige dekoders doen het goed en voegen wat toe aan het analoog rijden. (bv. lastregeling)

In een vroeger draadje zijn we al eens tot de conclusie gekomen dat lastregeling bij analoog rijden niet werkt. Ze zeggen misschien van wel, maar het kan gewoon niet.

P.Kramer

  • Offline Offline
  • Berichten: 468
    • Digitaalservice
Re: Analoog rijden met digitale loks.
« Reactie #26 Gepost op: 04 februari 2008, 12:46:15 »


Dan gaan we toch even door met dit draadje.

Klaas, als de dekoder actief is en er voldoende spanning is zou het moeten kunnen, rijden met lastregeling?

Kan je me dit nog even uitleggen of misschien weet jij het oude draadje te vinden?

Peter Kramer
Digitaalservice.nl
Peter Kramer

Digitaalservice.nl & Modelbaandigitaal

Louis Holleman

  • Offline Offline
  • Berichten: 751
  • Osse historie
    • Louis' Homepage - De Treinenhoek
Re: Analoog rijden met digitale loks.
« Reactie #27 Gepost op: 04 februari 2008, 12:50:41 »
Lastregeling werkt met een zg. referentiespanning. Als die variabel is, is je lastregeling naar gort  :)
Louis (gebruikt ongedocumenteerde features van Lenz decoders voor SFX)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Analoog rijden met digitale loks.
« Reactie #28 Gepost op: 04 februari 2008, 13:15:59 »
Bij lastregeling vergelijkt de decoder de spanning die de motor teruglevert met de referentie die hij heeft.

Bij digitaal rijden is de referentie de opdracht die de decoder ontvangt, en met name de snelheidsstap. De decoder "kijkt" in zijn snelheidstabel welke motorspanning daarbij hoort, en regelt daar naartoe.

Bij analoog rijden is de referentie de spanning die je op de rails zet. Maar als die spanning varieert met de belasting, dan is je lastregeling aan gort, zoals Louis dat zo treffend uitdrukt.

P.Kramer

  • Offline Offline
  • Berichten: 468
    • Digitaalservice
Re: Analoog rijden met digitale loks.
« Reactie #29 Gepost op: 04 februari 2008, 13:43:03 »

Louis, Klaas,

Klinkt heel logisch.
Als een varieërende referentie spanning hebt zal dat nooit tot een stabiel rijgedrag kunnen lijden. Sterker nog , lastregeling in de analoge mode lijdt per definitie tot instabiel rijgedrag.
Dus een dekoder kan in de analoge mode feitelijk niets toevoegen ter verbetering van het rijgedrag.

Bedankt.

Peter Kramer


Peter Kramer

Digitaalservice.nl & Modelbaandigitaal