Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door Rick
Vandaag om 21:56:20
Raarrrr. Mobile Station 2 doet raarrrr… door Prutsert
Vandaag om 21:47:40
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door TonM
Vandaag om 21:46:56
US diorama in H0 door Misha
Vandaag om 21:41:42
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 21:24:35
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 21:23:32
Gezocht: Foto's Plan E/L postrijtuig in reizigerstreinen jaren '70 door marco
Vandaag om 21:18:12
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dennie
Vandaag om 21:17:13
Zaagsel? door Prutsert
Vandaag om 21:13:31
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:03:07
20 jaar BNLS door puntenglijder
Vandaag om 20:48:13
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 20:39:54
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 20:21:42
Yet Another Servo Decoder door bask185
Vandaag om 19:35:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rick
Vandaag om 18:48:20
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 17:24:38
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 17:17:05
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 17:11:14
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 16:14:56
Nijmegen in h0 door Rob S.
Vandaag om 15:46:43
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 15:12:34
Sikje 225 door Huup
Vandaag om 14:41:29
Roco 290 digtaliseren door Herb73
Vandaag om 14:35:14
meer wissels invoeren in Z21 door astrantia
Vandaag om 12:59:10
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 12:15:58
D20/ 25 Bentheimer Eisenbahn in 1:32 door Falkenberg
Vandaag om 08:42:04
rommenholler gasketelwagens door ArjanB
02 July 2025, 22:29:52
The Rolling Tables… (ofwel: eten tussen de rails wordt nieuw leven ingeblazen) door Bob R.
02 July 2025, 21:58:53
NL-baan in Canada door ArjanB
02 July 2025, 21:44:10
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
02 July 2025, 17:10:05
  

Auteur Topic: Analoog rijden met digitale loks.  (gelezen 7371 keer)

Albert Bas

  • Offline Offline
  • Berichten: 812
Re: Analoog rijden met digitale loks.
« Reactie #30 Gepost op: 04 February 2008, 14:34:07 »
Peter,

Bedenk wel dat er heel veel ouderen zijn die electronisch, electrisch of meet en regeltechnisch onderlegd zijn, die snappen best dat een DIGITALE lok ook analoog kan rijden maar niet zo als een echte ANALOGE lok.
Voor degene die deze kennis niet hebben adviseer ik, blijf bij analoog of kies voor digitaal. Hinken op twee gedachten heeft nog nooit iets goeds opgeleverd.
Groet, Albert. 8)

Steen

  • Offline Offline
  • Berichten: 205
Re: Analoog rijden met digitale loks.
« Reactie #31 Gepost op: 04 February 2008, 14:59:22 »
Albert,

Dank voor deze wijze woorden!!

Vr.grtn: Steen
Schaal N  Geen tijdperk; Geen bepaalde nationaliteit; Ik rommel maar wat aan.

Louis Holleman

  • Offline Offline
  • Berichten: 751
  • Osse historie
    • Louis' Homepage - De Treinenhoek
Re: Analoog rijden met digitale loks.
« Reactie #32 Gepost op: 04 February 2008, 15:28:39 »
Wellicht ten overvloede, maar er kan een voordeel zijn Peter:
moderne decoders staan soms ook toe bij analoog gebruik een optrek- en remvertraging in te stellen. Persoonlijk vind ik de nadelen groter dan de voordelen en blijf ik zeggen: koop je vast digitale loks op een analoge baan, prik dan zo mogelijk die brugstekker er weer in.

Een decoder in een lok zetten op een analoge baan "om te kijken hoe mooi digitaal kan zijn" werkt uiteraard voor geen meter  :P
« Laatst bewerkt op: 04 February 2008, 15:33:07 door Louis Holleman »
Louis (gebruikt ongedocumenteerde features van Lenz decoders voor SFX)

P.Kramer

  • Offline Offline
  • Berichten: 468
    • Digitaalservice
Re: Analoog rijden met digitale loks.
« Reactie #33 Gepost op: 04 February 2008, 16:52:00 »

Louis,

nog even ter verduidelijking:
Geen van de loks die ik digitaliseer hebben een brugsteker. Dus even weer analoog maken is er niet bij.
Ze worden al gedigitaliseerd omdat men over wil gaan stappen.
In 1 keer alle loks digitaliseren gaat meestal niet (financieëel en tijd)

Ook zijn er tegenwoordig loks waar niet even een brugsteker in kan steken. simpel omdat de constructie het niet toelaat. De dekoder met print is gewoon onderdeel hiervan.

Maar ik denk wel dat we eruit zijn.
Allen bedankt!

Peter Kramer
Peter Kramer

Digitaalservice.nl & Modelbaandigitaal

Robert692

  • Offline Offline
  • Berichten: 181
  • Thats how we roll!
    • Hinterbergen
Re: Analoog rijden met digitale loks.
« Reactie #34 Gepost op: 05 February 2008, 17:54:25 »
Dus als je een brugstekker er in hebt zitten, kun je de decoder er gewoon afhalen en dan is hij analoog? ??? :o

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re: Analoog rijden met digitale loks.
« Reactie #35 Gepost op: 05 February 2008, 18:12:42 »
jep. bij zo'n loc gaan alle draden (2 van de motor, 2 van de rail, een paar van de verlichting etc) naar 1 insteekgevalletje, prik je daar een decoder in dan loop alles via de decoder en kun je dus digitaal rijden, stop je er een doorverbindstekkertje in dan zet ie gewoon de spanning van de rail direct op de motor en de verlichting. (analoog dus) 
Zit er geen doorverbindstekkertje op dan doet ie niks, want de draden zijn dan niet met elkaar verbonden.
Snap u?

Robert692

  • Offline Offline
  • Berichten: 181
  • Thats how we roll!
    • Hinterbergen
Re: Analoog rijden met digitale loks.
« Reactie #36 Gepost op: 05 February 2008, 18:48:00 »
zo'n doorverbindstekkertje kan je die gewoon kopen? ???

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26596
    • Pagina van klaas
Re: Analoog rijden met digitale loks.
« Reactie #37 Gepost op: 05 February 2008, 19:28:31 »
Ik weet niet of je ze kan kopen, maar je kunt de doorverbindingen eenvoudig maken met telefoondraad van 0,5 mm.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.