Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:15:50
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door fleischmann1
Vandaag om 13:13:26
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Paul552
Vandaag om 12:35:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 12:25:12
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:16:32
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
  

Auteur Topic: De fabriek - Spoor 0  (gelezen 133341 keer)

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10554
Re: De fabriek
« Reactie #15 Gepost op: 21 september 2019, 22:24:01 »
Die eerste foto is wel héél inspirerend!  (y)
No dress rehearsel, this is our life.

BartvD

  • Offline Offline
  • Berichten: 1782
  • Relax, it is only a hobby.
Re: De fabriek - Spoor 0
« Reactie #16 Gepost op: 22 september 2019, 16:32:43 »
Ik heb sinds mijn 18e (toen ik mijn Märklin baan verkocht) nooit meer een baan ontworpen die rondloopt. Ik heb zo mijn voorliefde voor het einde van de lijn. Dus werken met een keerlus of een traverse waarop de hele trein past. De eerste is geen optie wegens de beperkt ruimte en ik hou er niet van dat de loc elke keer gedraaid uit de keerlus komt (kleine afwijking bij mijzelf).

De travers is voor mij een goede beproefde methode en heb er al diverse gebouwd voor de diverse banen. Het komt er eigenlijk op neer dat je gewoon een zeer goed passende lade aan het bouwen bent. Om niet te veel rails te gebruiken had ik wel een alternatief nodig. Nu had ik nog een aantal messing 1 mm staven liggen en met de aanschaf van 2 extra had ik genoeg om de rails mee te maken.

Bediening is hand mechanisch.


Lengte travers is 90 cm, net voldoende om 4 wagons op kwijt te kunnen. 3 sporen. 2 (aan de buitenzijde) sporen voor het inrijden van een trein, opstelling of (handmatig) samenstellen van de trein. Het midden spoor is om de loc rond te kunnen laten rijden. De 2 beugels werken als handgreep en als slot voor de traverse zodat die a) netjes aansluit op het spoor en b) ook niet per ongeluk een zet zou kunnen krijgen.

.

Als wisselbediening gebruik ik de wisselomzetters (ground throw) van Gaboose Industries voor spoor 0. Heerlijk simpel concept wat jaren en jaren mee gaat.



Ze hebben 2 types, met veer, die de wisseltong aantrekt of duwt en er voor zorgt dat hij goed blijft liggen (erg handig bij zelfbouw wissels) en eentje zonder de veer. De laatste is ook wat lastiger te plaatsen.


Links van het wissel de wisselsteller, dmv een stuk veerstaal verbonden met het wissel. De witte styreen pijpje is om er straks voor te zorgen dat lijm of Andre zaken het veerstaal niet vast kan zetten en het wissel onbruik baar maakt. Voor het gemak zijn alle wisselstellers op de rand/voorkant baan geplaatste om bedieningsgemak te bevorderen

Voor de h0 rijders hebben ze er ook één die gelijk het hartpunt van de wissel kan ompolen. Helaas voor de spoor 0 rijders hebben ze die niet. Nu is dat simpel op te lossen, zelfs aan de bovenkant van de baan, door een microswitch die geschakeld wordt door de "throw bar" (sorry ik ken de Nederlandse benaming eventjes niet). Microswitch zit rechts van het wissel.

Als ik wil zou ik dit in een later stadium de wisselomzetten door een servo kunnen vervangen.

Je kan ook goed zien dat ik alle rails geschroefd heb en niet gespijkerd of gelijmd. Daar zie je, als de straat eroverheen ligt geen moer meer van.

Wordt vervolgt
Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn

De Fabriek een avontuur in spoor 0; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0

Bij voorkeur in Schaal 0.

BartvD

  • Offline Offline
  • Berichten: 1782
  • Relax, it is only a hobby.
Re: De fabriek - Spoor 0
« Reactie #17 Gepost op: 11 oktober 2019, 17:02:04 »
Het is een beetje stil geweest. Niet dat er niets gebeurd is.
* Mijn Amerikaanse baan aangepast en verplaatst naar de overkant van de kamer. Daar moet nog wel iets aan gebeuren maar ik houd hem vast voor de Amerikaanse Conventie volgend jaar in Nederland.
* De modules van de fabriek naar mijn hobby kamer verplaatst. Bonus is de ruimte voor een extra module van 122 cm
* Het beter snoei werk in onze voortuin. 2 Kastanjes en 1 Es begonnen wel erg hun best te doen om het landschap en het huis te veroveren. Nu weer licht in onze voortuin


De stammen in de lengte doorgezaagd in plakken van 8 cm. Mijn schoonzoon gaat er over een paar jaar een mooie 8 persoons tafel van maken.

De bonus van de verhuizing van de modules is de extra rijlengte. Maar wat ga je er mee doen.

Ik heb een zwak voor de oplossing spoor- en verkeersbrug zoals vroeger de RTM had in het kanaal door Voorne. Nu was dat een draaibrug (nooit gezien dat hij werd bediend). Dus moest er op de nieuwe module een brug komen. Geen beweegbare brug. Het is maar een afwateringskanaal.

Afijn de brug is van Luetke, niet een zeer fijn model, maar voorlopig voldoet het (binnen het budget). Ook weg verkeer gebruikt te brug dus heb ik hem van een houten brugdek voorzien. Op- en afrit zijn straks ook bestraat.




Ik heb even wat wit karton op de achtergrond gezet. Ik moet de Amerikaanse achtergrond nog weg werken.

Als hij straks af is, is de onderdoorgang (water onderkant brug) +/- 1.80 meter. Meer dan genoeg voor een vaste brug over een afwateringskanaal.
Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn

De Fabriek een avontuur in spoor 0; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0

Bij voorkeur in Schaal 0.

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3377
Re: De fabriek - Spoor 0
« Reactie #18 Gepost op: 11 oktober 2019, 17:12:19 »
Ziet er goed uit! Heb je nu een Dapol class 08 omgebouwd of juist alleen omgespoten tot Hippel?
groeten,
Auke

BartvD

  • Offline Offline
  • Berichten: 1782
  • Relax, it is only a hobby.
Re: De fabriek - Spoor 0
« Reactie #19 Gepost op: 11 oktober 2019, 17:18:02 »

De Dapol is omgebouwd. Voor de critici zal er vast een heleboel op aan te merken zijn maar voor mij voldoet het prima. Ik moet alleen nog de nummerplaten laten etsen.

Zie ook: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90029.msg3222055659#msg3222055659

« Laatst bewerkt op: 04 november 2019, 19:47:05 door Bert van Gelder »
Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn

De Fabriek een avontuur in spoor 0; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0

Bij voorkeur in Schaal 0.

bernhard67

  • Offline Offline
  • Berichten: 1753
    • http://www.bernardspoornulblog.blogspot.nl/
Re: De fabriek - Spoor 0
« Reactie #20 Gepost op: 11 oktober 2019, 20:06:53 »
Hallo BartvD,

Ik wou even zegen vind jou Dapol NS uitvoering erg mooi geworden super  (y) Denk dat je voor niet al te veel geld heel erg veel plezier heb van zo leuke machine compleet moet sound.

Met spoorse groeten,

bernard

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR / BNLS Forumbaan
  • BNLS trambaan-deelnemer
  • Offline Offline
  • Berichten: 8386
  • Nooit uitgeklust....
Re: De fabriek - Spoor 0
« Reactie #21 Gepost op: 11 oktober 2019, 20:09:30 »
Je hebt Bob Ross ook ontdekt zie ik! (y)  ;D

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 724
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De fabriek - Spoor 0
« Reactie #22 Gepost op: 11 oktober 2019, 20:58:32 »
Mooi thema voor een baan, zeker in spoor 0! Ik ga dit zeker volgen.

Misschien ben je dit draadje wel eens tegengekomen: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=1536.0

Hier is wellicht ook wel wat leuke inspiratie uit te halen voor een industriebaan.

Veel succes!

BartvD

  • Offline Offline
  • Berichten: 1782
  • Relax, it is only a hobby.
Re: De fabriek - Spoor 0
« Reactie #23 Gepost op: 02 november 2019, 17:54:35 »
Een poosje stil geweest. Dat betekend niet dat er niets gebeurd is maar daar kom ik wat uitgebreider op terug in een volgende post.

Een tussendoortje: Vele grotere fabrieken hebben en hadden hun eigen locs. Ik hoef hier maar in de omgeving te kijken bij Dow en Yara (een van de ex Yara locs staat in het Industrie Museum van Sas van Gent.

Ook deze fabriek verdiend een eigen loc (of twee). Nu heb je in spoor 0 niet veel keuze. Oude meuk of je betaald je scheel.

Dus een Lima locje wat al wat dienst jaren achter de rug had van een nieuwe motor en wielen voorzien. Decoder erin en gaan met die banaan. Totale kosten zullen niet boven de € 130 uit komen.

Zie YouTube hieronder.
https://youtu.be/bOR4bAICxjw
Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn

De Fabriek een avontuur in spoor 0; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0

Bij voorkeur in Schaal 0.

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3377
Re: De fabriek - Spoor 0
« Reactie #24 Gepost op: 02 november 2019, 20:00:36 »
Leuk zo'n oud Lima locje! Ik heb er ook nog een staan voor een verbouw projectje. Ooit heeft Gert-Jan er ook een heel leuke loc van gemaakt https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=72120.msg3221804351#msg3221804351
groeten,
Auke

BartvD

  • Offline Offline
  • Berichten: 1782
  • Relax, it is only a hobby.
Re: De fabriek - Spoor 0
« Reactie #25 Gepost op: 03 november 2019, 15:07:28 »
Ik heb er de zaag en mes in gezet. Nee, ik was het project niet zat maar heb de cabine en motor huif 8mm verlaagd. Om dat te doen moet je eerst de cabine van de huif scheiden omdat de cabine op een andere hoogte doorgezaagd wordt dan de motor huif.

Het resultaat na een paar uur fröbelen.



Nu verder weer aankleden: cabine deuren aanpassen, binneninrichting cabine, rangeerder, lichten en zwaailamp, buffers, etc, etc......
Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn

De Fabriek een avontuur in spoor 0; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0

Bij voorkeur in Schaal 0.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: De fabriek - Spoor 0
« Reactie #26 Gepost op: 03 november 2019, 15:20:39 »
Rijdt mooi! (y)

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3377
Re: De fabriek - Spoor 0
« Reactie #27 Gepost op: 03 november 2019, 16:59:44 »
Rijdt inderdaad erg mooi! Wat voor decoder heb je erin gezet?
groeten,
Auke

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: De fabriek - Spoor 0
« Reactie #28 Gepost op: 03 november 2019, 17:01:36 »
Het filmpje zegt een Zimo zonder sound ;)

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3377
Re: De fabriek - Spoor 0
« Reactie #29 Gepost op: 03 november 2019, 17:09:28 »
Filmpje nog een keer gekeken. Blijkbaar had ik dat gemist :o . Ook een andere aandrijving ingebouwd dus. Vandaar dat het zo mooi loopt denk ik.
groeten,
Auke