Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€160.00
Per saldo:
€-90.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 07-10-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
5 oktober Modelspoorbeurs Houten, HCC kennisdag
door
Bor de Wolf
Vandaag
om 20:42:28
Klimspiraal met 3 sporen, hoe te bereken met Excel
door
Rick
Vandaag
om 20:41:04
Tape voor hele smalle belijning. Bestaat dat nog?
door
FritsT
Vandaag
om 20:39:10
Zee. Land.
door
NS264
Vandaag
om 20:06:53
Vier maanden geen treinen tussen Goes en Vlissingen in 2029
door
Thom
Vandaag
om 20:04:29
hoe MS2 updaten naar nieuwe versie
door
Wumpus
Vandaag
om 20:01:28
6400 boetes voor doorrijden bij gesloten spoorwegovergang...
door
maartenvdb
Vandaag
om 20:00:31
Roco NS Sik Pimpen, kleur groen gezocht.
door
rudolf
Vandaag
om 19:35:58
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
BartvD
Vandaag
om 19:28:55
Raadplaatje
door
tothebeach
Vandaag
om 19:22:45
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
Vandaag
om 19:06:16
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 19:03:20
US diorama in H0
door
MOVisser
Vandaag
om 18:47:38
WV Kalender 2025 met donatie BeneluxForum.
door
MOVisser
Vandaag
om 18:42:51
De modeltreinen van Spoorijzer
door
Biessendorf
Vandaag
om 18:37:12
Intellibox IR met druk- en draaiknop kuren
door
Bahn-AG
Vandaag
om 18:23:15
Wohnzimmer Rbf materieelshow
door
1200blauw
Vandaag
om 18:20:34
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 17:25:02
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III
door
Wim Vink
Vandaag
om 17:11:52
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Eelco Storm
Vandaag
om 17:06:01
Intellibox (1) gebruiken als 'slave controler'op YaMOrC YD7001
door
Karst Drenth
Vandaag
om 16:39:23
Hulp gezocht: Het smalspoor dat ooit bij Papierfabriek van Gelder lag
door
Ronald Halma
Vandaag
om 15:33:21
NS6000 voor Kranenberg
door
meino
Vandaag
om 15:20:40
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
Vandaag
om 15:11:00
241P SNCF, messing schaal-0, Benoit Semblat
door
FritsT
Vandaag
om 14:24:48
DJH NS 5000, de grote verbouwing
door
Met een sik
Vandaag
om 13:53:16
openen Liliput(?) rijtuigen
door
Dick55
Vandaag
om 13:29:21
NS 4300 (in spoor 0)
door
FritsT
Vandaag
om 13:10:04
EifelBurgenBahn
door
jerrytrein
Vandaag
om 12:40:47
MB-module: "Charleroi Route de Mons"
door
Biessendorf
Vandaag
om 12:08:37
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Märklin M tapijtbaan
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omlaag
Auteur
Topic: Märklin M tapijtbaan (gelezen 3038 keer)
seinhuiswachter
Offline
Berichten: 62
Re: Märklin M tapijtbaan
«
Reactie #15 Gepost op:
09 January 2024, 15:05:53 »
Ik heb voor het maken van stopsecties de middenrail geknipt en bij een aantal aan een kant aan de lip een draad gesoldeerd. Later heb ik er een aantal van een simpel stukje karton tussen de lipjes voorzien. Dit doe ik alleen bij vast gemonteerde rails op de platen. Dat is ook de rede dat ik eerst ben gaan knippen. Ik heb een flinke voorraad rails dus dat er een geknipt wordt is voor mij geen ramp. Knippen deed ik eerst precies in het midden en later vlak voor t einde. Ik ben er wel achter gekomen dat bij bochten dit tot kortsluiting kan leiden. Die knip ik dus niet meer.
Gelogd
seinhuiswachter
Offline
Berichten: 62
Re: Märklin M tapijtbaan
«
Reactie #16 Gepost op:
22 June 2024, 17:30:03 »
Oei. Het is al een tijdje stil geweest op dit draadje. Dat was niet mijn bedoeling. Ondertussen heb ik namelijk weer een paar keer de boel opgebouwd. Ook is er weer van alles te melden. Deze keer volgt de volgende update denk ik sneller aangezien we volgend weekend de boel weer willen opbouwen. En met goed weer gaan we mogelijk ook eens de tuin in met de baan.
Er is een naamsverandering doorgevoerd i.v.m. de komst van station nr. 3: Hintergarten. Dit station wordt als we met bezoek de baan opzetten gebruikt door de bezoeker. Dit station heeft de naam Hintergarten en de plek van dit station heeft geen uitleg nodig. Wel veranderd dan de opbouw van de baan. Station Küchen (Wohnzimmer) is normaal het station van mijn wederhelft en ligt zoals te al zegt in de keuken. Station Wohnzimmer (Küchen) ligt normaal in de woonkamer is mijn station. Dit is altijd een kopstation met omloopmogelijkheid. Echter komt Hintergarten erbij dan werkt een kopstation in de woonkamer niet. Dan draaien we het om en zit ik in de keuken en de wederhelft in de woonkamer. Haar station is een tussenstation omdat de keerlus die normaal achter haar station ligt naar de tuin verhuist en dan achter Hintergarten ligt. Verder zijn er ook enkele seinmodules bijgebouwd en is de overweg vastgeschroefd op een plaat i.p.v. met losse delen elke keer opbouwen.
De drie stations schematisch weergegeven. De letters met pijl zijn de seinen die tevens een stopstuk voor het station aansturen. Met schakelrail schakelen de seinen terug in de stand stop.
Verder hebben we nog wat uitgebreid in de rails en materieel. De rails zijn bijna compleet. (nog enkele passtukken op reserve en nog enkele seinen nodig). Verder werd er een speelgoedtunnel aangeboden die ik een beetje gepimpt heb. Normaal zou ik zoiets nooit op mijn baan zetten maar op een teppichbahn hoort ie er gewoon bij. Het materieelbestand is nu compleet. Enkele type wagens ontbraken nog in de collectie. Het zijn er niet veel maar wel bijna allen verschillend. Verder zijn enkele wagens voorzien van zichtbare lading. Zo is er een platte wagen voorzien van een lading hooibalen d.m.v. een paar stroken vilt, isolatietape en garen. Ook zijn enkele wagens gevuld met schroot, steenkool en grind. Bijkomstig voordeel is dat deze wagens eigenlijk aan de lichte kant waren en nu beter lopen door hun extra gewicht.
Een van de wagens met zichtbare lading. Hooi in dit geval. Misschien had ik wel wat kleur mogen gebruiken.
Vandaag heb ik een testrondje buiten opgezet om de wagens te testen en station Hintergarten. Ik moet enkele wagens nog voorzien van andere wielen want de flenzen zijn zo dun dat ze af en toe een wisseltong missen. De schildpad keek een beetje vreemd op toen de trein langs kwam. Verder moet ik nog kijken naar de koppelingen van enkele wagens en locomotieven want een tapijtbaan ligt natuurlijk nooit strak en dan koppelt er wel eens wat onbedoeld af.
Hintergarten in testopstelling
Het systeem van vrachtbriefjes is uitgebreid en een klein beetje aangepast. Nu staat ook op het briefje naast een nummer welke wagen of trein het betreft. Ook zijn er wat meer nummers bijgekomen omdat we nu 3 stations kunnen hebben. Voor het gemak rijden personen en exprestreinen altijd van begin naar eindstation met hooguit een tussenstop. Goederentreinen hebben wat meer richtingen.
Gelogd
Ferdinand Bogman
Derde generatie Fleisch-mann
Offline
Berichten: 976
Klaar voor vertrek
Re: Märklin M tapijtbaan
«
Reactie #17 Gepost op:
22 June 2024, 22:35:48 »
Als seinhuiswachter van het Wohnzimmer Rbf vind ik dit een erg leuk onderwerp; ik volg met veel belangstelling!
Gelogd
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd:
Wohnzimmer Rbf
seinhuiswachter
Offline
Berichten: 62
Re: Märklin M tapijtbaan
«
Reactie #18 Gepost op:
03 August 2024, 16:11:36 »
Geen update betekend niet dat we niet stil zitten.
Warm weer kan soms ook te warm zijn en dan is er weer een gelegenheid om te gaan rijden. De laatste wijzigingen zijn weer getest en er kwam uiteraard weer aanvullingen op de kluslijst. Het rijden ging goed. Na de rijdag is de baan blijven liggen om er aan te kunnen werken.
Verbeteringen
Het was altijd veel werk om de bedrading telkens aan te sluiten. Een wirwar aan draden was ik toch wel beu. Een van de klussen was dus de bedrading waar mogelijk vast zetten. Een aantal draden werden verlengd en waar mogelijk voorzichtig vastgeniet.
De bedienkastjes van Wohnzimmer zaten eerst op een losse plank. Dat was nogal tijdrovend met opbouwen. Nu zitten ze vast op de railsplaat. Dan kunnen de draden ook blijven zitten.
Werkplaatsnieuws
Een locomotief gaf een jankend geluid. Dit bleek een droog smeerkussen te zijn. Ook weer opgelost. Nu wacht nog een lok op een nieuw anker omdat deze een defecte wikkeling heeft die welliswaar hersteld is maar de lok moeilijker laat lopen. De wikkeling was losgeraakt en door de tandwielen gegrepen. Een wikkeling is daardoor iets korter en daardoor lager in weerstand dan de andere twee. Wachten op een donor of reservedeel. Lokje heeft emotionele waarde waardaar afstand doen iets moeilijker is.
Voor de kraanwagen is nog geen schutwagen. Wel zijn er platte wagens voorhanden maar nog zonder juk. Dat wordt een klusje voor de 3D-printer. Tekening is gemaakt. Nu nog printen.
Uitbreiding
Ja ook daar was nog ruimte. Het idee om met 3 stations te werken is leuk maar er bleek geen plek te zijn om Wohnzimmer op te bouwen in de keuken. Wohnzimmer is eigelijk een kopstation maar dat gaat veranderen. Er komen nog een paar extra wissels en het omloopkopspoor krijgt de mogelijkheid om doorgaand spoor te worden. Wel ligt daar een wissel naar een stootjuk zodatbij functie van kopspoor het handwissel richting het stootjuk ligt.
Maar dat betekend dat station Hintergarten geen keerlus had. Dat is opgelost door de bouw van een tweede keerlus. Deze is ook te koppelen aan station Wohnzimmer. Kan bij drukte rangeerwerk schelen.
De twee keurlussen gekoppelt voor testrijden. Als iemand zich afvraagt wat die witte vlakken links in beeld zijn: Ja dat is een zebrapad. Voor de schildpad in de tuin die vaak juist daar oversteekt. Ook na het tekenen van de witte vlakken.
Volgende week komen de nieuwe spullen binnen voor de uitbreidingen van station Wohnzimmer. Een volgende update zal niet lang op zich laten wachten. Maar waarschijnlijk zal daarna weinig meer gebouwd worden. Maar ik zal dan updates over het rijden plaatsen. Ook daar kan mogelijk nog wat veranderen.
Tot de volgende update.
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Märklin M tapijtbaan