Doel:€250.00
Donaties:€160.00

Per saldo:€-90.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 07-10-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

5 oktober Modelspoorbeurs Houten, HCC kennisdag door Bor de Wolf
Vandaag om 20:42:28
Klimspiraal met 3 sporen, hoe te bereken met Excel door Rick
Vandaag om 20:41:04
Tape voor hele smalle belijning. Bestaat dat nog? door FritsT
Vandaag om 20:39:10
Zee. Land. door NS264
Vandaag om 20:06:53
Vier maanden geen treinen tussen Goes en Vlissingen in 2029 door Thom
Vandaag om 20:04:29
hoe MS2 updaten naar nieuwe versie door Wumpus
Vandaag om 20:01:28
6400 boetes voor doorrijden bij gesloten spoorwegovergang... door maartenvdb
Vandaag om 20:00:31
Roco NS Sik Pimpen, kleur groen gezocht. door rudolf
Vandaag om 19:35:58
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
Vandaag om 19:28:55
Raadplaatje door tothebeach
Vandaag om 19:22:45
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 19:06:16
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 19:03:20
US diorama in H0 door MOVisser
Vandaag om 18:47:38
WV Kalender 2025 met donatie BeneluxForum. door MOVisser
Vandaag om 18:42:51
De modeltreinen van Spoorijzer door Biessendorf
Vandaag om 18:37:12
Intellibox IR met druk- en draaiknop kuren door Bahn-AG
Vandaag om 18:23:15
Wohnzimmer Rbf materieelshow door 1200blauw
Vandaag om 18:20:34
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 17:25:02
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Wim Vink
Vandaag om 17:11:52
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Eelco Storm
Vandaag om 17:06:01
Intellibox (1) gebruiken als 'slave controler'op YaMOrC YD7001 door Karst Drenth
Vandaag om 16:39:23
Hulp gezocht: Het smalspoor dat ooit bij Papierfabriek van Gelder lag door Ronald Halma
Vandaag om 15:33:21
NS6000 voor Kranenberg door meino
Vandaag om 15:20:40
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:11:00
241P SNCF, messing schaal-0, Benoit Semblat door FritsT
Vandaag om 14:24:48
DJH NS 5000, de grote verbouwing door Met een sik
Vandaag om 13:53:16
openen Liliput(?) rijtuigen door Dick55
Vandaag om 13:29:21
NS 4300 (in spoor 0) door FritsT
Vandaag om 13:10:04
EifelBurgenBahn door jerrytrein
Vandaag om 12:40:47
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Biessendorf
Vandaag om 12:08:37
  

Auteur Topic: Märklin M tapijtbaan  (gelezen 3038 keer)

seinhuiswachter

  • Offline Offline
  • Berichten: 62
Re: Märklin M tapijtbaan
« Reactie #15 Gepost op: 09 January 2024, 15:05:53 »
Ik heb voor het maken van stopsecties de middenrail geknipt en bij een aantal aan een kant aan de lip een draad gesoldeerd. Later heb ik er een aantal van een simpel stukje karton tussen de lipjes voorzien. Dit doe ik alleen bij vast gemonteerde rails op de platen. Dat is ook de rede dat ik eerst ben gaan knippen. Ik heb een flinke voorraad rails dus dat er een geknipt wordt is voor mij geen ramp. Knippen deed ik eerst precies in het midden en later vlak voor t einde. Ik ben er wel achter gekomen dat bij bochten dit tot kortsluiting kan leiden. Die knip ik dus niet meer.

seinhuiswachter

  • Offline Offline
  • Berichten: 62
Re: Märklin M tapijtbaan
« Reactie #16 Gepost op: 22 June 2024, 17:30:03 »
Oei. Het is al een tijdje stil geweest op dit draadje. Dat was niet mijn bedoeling. Ondertussen heb ik namelijk weer een paar keer de boel opgebouwd. Ook is er weer van alles te melden. Deze keer volgt de volgende update denk ik sneller aangezien we volgend weekend de boel weer willen opbouwen. En met goed weer gaan we mogelijk ook eens de tuin in met de baan.
Er is een naamsverandering doorgevoerd i.v.m. de komst van station nr. 3: Hintergarten. Dit station wordt als we met bezoek de baan opzetten gebruikt door de bezoeker. Dit station heeft de naam Hintergarten en de plek van dit station heeft geen uitleg nodig. Wel veranderd dan de opbouw van de baan. Station Küchen (Wohnzimmer) is normaal het station van mijn wederhelft en ligt zoals te al zegt in de keuken. Station Wohnzimmer (Küchen) ligt normaal in de woonkamer is mijn station. Dit is altijd een kopstation met omloopmogelijkheid. Echter komt Hintergarten erbij dan werkt een kopstation in de woonkamer niet. Dan draaien we het om en zit ik in de keuken en de wederhelft in de woonkamer. Haar station is een tussenstation omdat de keerlus die normaal achter haar station ligt naar de tuin verhuist en dan achter Hintergarten ligt. Verder zijn er ook enkele seinmodules bijgebouwd en is de overweg vastgeschroefd op een plaat i.p.v. met losse delen elke keer opbouwen.


De drie stations schematisch weergegeven. De letters met pijl zijn de seinen die tevens een stopstuk voor het station aansturen. Met schakelrail schakelen de seinen terug in de stand stop.

Verder hebben we nog wat uitgebreid in de rails en materieel. De rails zijn bijna compleet. (nog enkele passtukken op reserve en nog enkele seinen nodig). Verder werd er een speelgoedtunnel aangeboden die ik een beetje gepimpt heb. Normaal zou ik zoiets nooit op mijn baan zetten maar op een teppichbahn hoort ie er gewoon bij. Het materieelbestand is nu compleet. Enkele type wagens ontbraken nog in de collectie. Het zijn er niet veel maar wel bijna allen verschillend. Verder zijn enkele wagens voorzien van zichtbare lading. Zo is er een platte wagen voorzien van een lading hooibalen d.m.v. een paar stroken vilt, isolatietape en garen.  Ook zijn enkele wagens gevuld met schroot, steenkool en grind. Bijkomstig voordeel is dat deze wagens eigenlijk aan de lichte kant waren en nu beter lopen door hun extra gewicht.


Een van de wagens met zichtbare lading. Hooi in dit geval. Misschien had ik wel wat kleur mogen gebruiken.

Vandaag heb ik een testrondje buiten opgezet om de wagens te testen en station Hintergarten. Ik moet enkele wagens nog voorzien van andere wielen want de flenzen zijn zo dun dat ze af en toe een wisseltong missen. De schildpad keek een beetje vreemd op toen de trein langs kwam. Verder moet ik nog kijken naar de koppelingen van enkele wagens en locomotieven want een tapijtbaan ligt natuurlijk nooit strak en dan koppelt er wel eens wat onbedoeld af.


Hintergarten in testopstelling

Het systeem van vrachtbriefjes is uitgebreid en een klein beetje aangepast. Nu staat ook op het briefje naast een nummer welke wagen of trein het betreft. Ook zijn er wat meer nummers bijgekomen omdat we nu 3 stations kunnen hebben. Voor het gemak rijden personen en exprestreinen altijd van begin naar eindstation met hooguit een tussenstop. Goederentreinen hebben wat meer richtingen.


Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Berichten: 976
  • Klaar voor vertrek
Re: Märklin M tapijtbaan
« Reactie #17 Gepost op: 22 June 2024, 22:35:48 »
Als seinhuiswachter van het Wohnzimmer Rbf vind ik dit een erg leuk onderwerp; ik volg met veel belangstelling!
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

seinhuiswachter

  • Offline Offline
  • Berichten: 62
Re: Märklin M tapijtbaan
« Reactie #18 Gepost op: 03 August 2024, 16:11:36 »
Geen update betekend niet dat we niet stil zitten.
Warm weer kan soms ook te warm zijn en dan is er weer een gelegenheid om te gaan rijden. De laatste wijzigingen zijn weer getest en er kwam uiteraard weer aanvullingen op de kluslijst. Het rijden ging goed. Na de rijdag is de baan blijven liggen om er aan te kunnen werken.

Verbeteringen
Het was altijd veel werk om de bedrading telkens aan te sluiten. Een wirwar aan draden was ik toch wel beu. Een van de klussen was dus de bedrading waar mogelijk vast zetten. Een aantal draden werden verlengd en waar mogelijk voorzichtig vastgeniet.
De bedienkastjes van Wohnzimmer zaten eerst op een losse plank. Dat was nogal tijdrovend met opbouwen. Nu zitten ze vast op de railsplaat. Dan kunnen de draden ook blijven zitten.

Werkplaatsnieuws
Een locomotief gaf een jankend geluid. Dit bleek een droog smeerkussen te zijn. Ook weer opgelost. Nu wacht nog een lok op een nieuw anker omdat deze een defecte wikkeling heeft die welliswaar hersteld is maar de lok moeilijker laat lopen. De wikkeling was losgeraakt en door de tandwielen gegrepen. Een wikkeling is daardoor iets korter en daardoor lager in weerstand dan de andere twee. Wachten op een donor of reservedeel. Lokje heeft emotionele waarde waardaar afstand doen iets moeilijker is.
Voor de kraanwagen is nog geen schutwagen. Wel zijn er platte wagens voorhanden maar nog zonder juk. Dat wordt een klusje voor de 3D-printer. Tekening is gemaakt. Nu nog printen.

Uitbreiding
Ja ook daar was nog ruimte. Het idee om met 3 stations te werken is leuk maar er bleek geen plek te zijn om Wohnzimmer  op te bouwen in de keuken. Wohnzimmer is eigelijk een kopstation maar dat gaat veranderen. Er komen nog een paar extra wissels en het omloopkopspoor krijgt de mogelijkheid om doorgaand spoor te worden. Wel ligt daar een wissel naar een stootjuk zodatbij functie van kopspoor het handwissel richting het stootjuk ligt.
Maar dat betekend dat station Hintergarten geen keerlus had. Dat is opgelost door de bouw van een tweede keerlus. Deze is ook te koppelen aan station Wohnzimmer. Kan bij drukte rangeerwerk schelen.

De twee keurlussen gekoppelt voor testrijden. Als iemand zich afvraagt wat die witte vlakken links in beeld zijn: Ja dat is een zebrapad. Voor de schildpad in de tuin die vaak juist daar oversteekt. Ook na het tekenen van de witte vlakken.

Volgende week komen de nieuwe spullen binnen voor de uitbreidingen van station Wohnzimmer. Een volgende update zal niet lang op zich laten wachten. Maar waarschijnlijk zal daarna weinig meer gebouwd worden. Maar ik zal dan updates over het rijden plaatsen. Ook daar kan mogelijk nog wat veranderen.

Tot de volgende update.