Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 19:31:47
Fleischmann Anna ombouw. door wob
Vandaag om 19:24:13
US diorama in H0 door wob
Vandaag om 19:19:29
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:18:00
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 19:14:08
booster vraag door rvredebregt
Vandaag om 18:43:59
Aanpassen baanplan bestaande baan door Ferdinand Bogman
Vandaag om 17:56:46
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 17:11:39
Tams app door rvredebregt
Vandaag om 17:06:15
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 16:52:03
DDAR op basis van een Artitec DDM door Daan de leeuw
Vandaag om 16:28:45
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 16:24:01
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 16:16:18
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Merlin674
Vandaag om 15:57:00
Sfeer op je modelbaan door hervé
Vandaag om 15:40:47
EL11 NSB sound file door bellejt
Vandaag om 15:19:30
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:47:21
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 13:46:57
Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 13:20:55
Trix BR94 ontspoort door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 12:41:52
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door R1954
Vandaag om 12:41:36
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 11:49:58
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 11:46:25
Edelweisz in model door sncf231e
Vandaag om 11:45:55
Interieur ideeën voor gebouwen door Martin Domburg
Vandaag om 11:39:52
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Wim Vink
Vandaag om 11:19:01
Hochdraußen van Mischa door MischaCT
Vandaag om 10:44:11
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 10:32:20
Mobadaten.info uit de lucht door Hasenwald
Vandaag om 10:17:40
Piko 1136 van AC naar DC door Automatic-rock
Vandaag om 09:40:08
  

Auteur Topic: Van Dapol spoor 0 class 08 naar NS 500/600  (gelezen 68425 keer)

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re: Van Dapol spoor 0 class 08 naar NS 500/600
« Reactie #315 Gepost op: 10 January 2024, 01:20:10 »
gaat de goede kant op Bart (y)

BartvD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2183
  • Relax, it is only a hobby.
Re: Van Dapol spoor 0 class 08 naar NS 500/600
« Reactie #316 Gepost op: 11 January 2024, 16:58:00 »
Ik ben inderdaad lekker onderweg....... Ik heb geen schaatsen meer. Ongeveer 10 jaar geleden afscheid van genomen, anders had ik gisteren en vandaag gaan schaatsen. Je kunt niet alles hebben op een dag!!

Op de eerste ombouw Dapol had ik het niet gedaan, de gaatjes van 0,5 mm dichten van de handgrepen die je niet meer nodig hebt. Nu wel, waarschijnlijk zie je die gaatjes niet als de huif donker grijs wordt maar voor de volledigheid?!

Gaatjes uitgeboord tot 1 mm en een 1 mm styreen rond ingelijmd. Daarna lichtjes schuren. Een soort arbeid therapie. Nieuw gaatjes aangebracht voor de handgrepen zoals de NS die heeft. Vulpijp op de linkse brandstoftank en de onmisbare sluitsein houders (zijn die ooit gebruikt? Kan geen foto vinden namelijk waarin een sluitsein bordje is aangebracht) en natuurlijk het rooster aan de rechterkant.

Op de foto's is nu alles wat wit is opvulling van de gaten in de kap die niet meer gebruikt worden of styreen opvulling van de deuren of het rooster en de brandstof vulpijp. De sluitseinhouders zijn van messing en het roostertje is een 3d printje.

Ga nog eens overdenken of ik een missend scharnier wil aanbrengen, dan moet ik wel het te hoog geplaatste scharnier weg halen. HHhmmmm?





Bij het drogen van de lijm en geen zin om wat anders te doen.......... Vogeltjes kijken!
Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn

De Fabriek een avontuur in spoor 0; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0

Bij voorkeur in Schaal 0.

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re: Van Dapol spoor 0 class 08 naar NS 500/600
« Reactie #317 Gepost op: 11 January 2024, 20:35:24 »
waarom heb je de Dapol deur niet terug in de cabine gezet?
heb ik wel gedaan met originele scharnieren,

BartvD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2183
  • Relax, it is only a hobby.
Re: Van Dapol spoor 0 class 08 naar NS 500/600
« Reactie #318 Gepost op: 11 January 2024, 22:37:40 »
De Dapol deur past gewoon in de cabine. Aan de binnenkant twee staande frames (zie foto), zoals in de originele cabine van Dapol, is mee uit getekend. Hier past de houder in die de deuren kan laten scharnieren. Momenteel heb ik de deuren nog niet geplaatst omdat alles nog in de grondverf en kleuren gespoten moet worden. Ook de deuren, maar die spuit ik afzonderlijk om ze later, bij het assembleren, te plaatsen. Ik ga ze wel scharnierend maken. Al is het nut relatief beperkt  ;D

Je kan er dus voor kiezen om de deuren in de cabine vast te zetten (is natuurlijk makkelijker) of zoals de Dapol cabine te laten scharnieren.


« Laatst bewerkt op: 11 January 2024, 22:39:19 door BartvD »
Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn

De Fabriek een avontuur in spoor 0; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0

Bij voorkeur in Schaal 0.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8536
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Van Dapol spoor 0 class 08 naar NS 500/600
« Reactie #319 Gepost op: 11 January 2024, 23:24:25 »
Mooi werk, Bart!

BartvD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2183
  • Relax, it is only a hobby.
Re: Van Dapol spoor 0 class 08 naar NS 500/600
« Reactie #320 Gepost op: 16 January 2024, 09:14:17 »
De cabine heeft aan de onderzijde een rand van 3 mm. Hiermee is het makkelijker om hem bij assemblage op het frame te lijmen of schroeven. Zit wel in de weg van het Dapol interieur. Het interieur mag natuurlijk niet ontbreken. Daarom de bodemplaat aan de zijde en achterkant +/- 3 mm ingekort, de uitsparingen aan de voorzijde ook ruimer gemaakt en niet onbelangrijk de bovenkant van het voorschot 1 mm verlaagd (het dak is iets dikker dan van de Dapol.



De inrichting met de verkleinde bodemplaat en verlaagd voorschot.



Vlissingen Oost de Ex NS 691 (eerder 642) is daar te bewonderen. Huidige eigenaar is mij niet bekend (OOC Rail logo is overgeschilderd).

Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn

De Fabriek een avontuur in spoor 0; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0

Bij voorkeur in Schaal 0.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8536
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Van Dapol spoor 0 class 08 naar NS 500/600
« Reactie #321 Gepost op: 16 January 2024, 09:20:38 »
Is de inrichting vd engelse en nederlandse identiek?

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1188
Re: Van Dapol spoor 0 class 08 naar NS 500/600
« Reactie #322 Gepost op: 16 January 2024, 09:23:03 »
...Al is het nut relatief beperkt...
Is met veel dingen die je in een model maakt, zo. Zelf weet je dat het er zit en dat het functioneert, maar in praktijk zul je er maar weinig gebruik van maken. Het is in ieder geval de lol van het maken en weten dat het je gelukt is.
Wordt overigens een fraai lokkie, Bart  (y)
Met vriendelijke groet,
Peter

BartvD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2183
  • Relax, it is only a hobby.
Re: Van Dapol spoor 0 class 08 naar NS 500/600
« Reactie #323 Gepost op: 16 January 2024, 10:54:40 »
Is de inrichting vd engelse en nederlandse identiek?

Er zullen vast verschillen zijn. De Nederlandse lok had een verhoogde vloer (deur zit ook hoger). Ik dacht op een foto te hebben gezien dat er geen krukjes waren maar klapstoeltjes op de zijwand, ik kan alleen die foto niet terug vinden. Het zou mij niets verbazen als door inbouw van de radio besturing en de Nederlandse voorschriften wat betreft de seinen toch anders is. Ik denk ik dat de kleur van de console niet zwart is maar grijs (zelfde foto als de klapstoeltjes)

Kun je het zien straks behalve de kleur, waarschijnlijk niet!
Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn

De Fabriek een avontuur in spoor 0; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0

Bij voorkeur in Schaal 0.

BartvD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2183
  • Relax, it is only a hobby.
Re: Van Dapol spoor 0 class 08 naar NS 500/600
« Reactie #324 Gepost op: 16 January 2024, 11:02:00 »
Ik had al eerder aangegeven dat er 3 roosters ontbreken. Dapol had ze voor de kerst al opgestuurd maar op een af andere manier gestrand bij de Douane. De brief dat er import dues en afhandeling kosten moest worden betaald kwam een dag voor de sluitingsdatum hier op de mat binnen. Bij de controle van track en trace de volgende dag bleek dat het envelopje al weer was terug gestuurd.

Afijn, zelf rooster gemaakt van Mini 14 grid van Scale Link Micro Mesh.

Links is het originele, rechts het roostertje van Scale Link

Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn

De Fabriek een avontuur in spoor 0; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0

Bij voorkeur in Schaal 0.

bollen neus

  • Offline Offline
  • Berichten: 4558
Re: Van Dapol spoor 0 class 08 naar NS 500/600
« Reactie #325 Gepost op: 16 January 2024, 11:27:08 »
Daar gaat geen haan over kraaien hoor, in sommige gevallen waren niet alle roosters van hetzelfde materiaal, idem dito met de omkaderingen ervan. Je zou soms versteld staan. ;D Niet alle ateliers hadden nu eenmaal hetzelfde materiaal in voorraad. En dat telt zeker voor de RAL kleuren, daar werd soms stevig mee omgegaan en gemixt (alé was zeker hier in ons land het geval) Misschien bij jullie verliep het iets "georganizeerder"?
Eric
Groeten vanuit de atelier van de bolle neuzen en Nohabs,Eric.

BartvD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2183
  • Relax, it is only a hobby.
Re: Van Dapol spoor 0 class 08 naar NS 500/600
« Reactie #326 Gepost op: 18 January 2024, 16:43:08 »
De 2 ladders op de voorkant van de huif. Pffff, hoofdbrekers. Je kan natuurlijk zelf ladders solderen maar de Dapol ladders zijn heel fraai, alleen een beetje te lang. Allereerst de ladders volledig verwijderd en van de aanhechtingspunten ontdaan.

Uiteindelijk de ladder net voor de 2e sport van boven doorgeknipt. De 2e sport eruit gehaald. Gaatje opgeruimd naar 0,55 mm en een beugel van 0,5 messing hierin gemaakt. Ook de onderste gaatjes waar de ladder mee op de huif vast zit opgeruimd naar 0,55 mm en daar ook een 0,5 mm beugel in gemaakt.

Gaatjes op de huif gemaakt en ook in de uitsparing aan de onderkant van de huif om de beugel om in vast te zetten. Zie foto hieronder.



Nu de rechter ladder nog en 2 beugels op de huif en dan spuitwerk en niet te vergeten de electronica nog.
Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn

De Fabriek een avontuur in spoor 0; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0

Bij voorkeur in Schaal 0.

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7485
Re: Van Dapol spoor 0 class 08 naar NS 500/600
« Reactie #327 Gepost op: 18 January 2024, 16:54:55 »
Knap gedaan! Ik zag dat niet zitten en heb zelf, onder de nodige krachttermen en zweetdruppels, twee nieuwe ladders gesoldeerd voor mijn model
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

BartvD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2183
  • Relax, it is only a hobby.
Re: Van Dapol spoor 0 class 08 naar NS 500/600
« Reactie #328 Gepost op: 18 January 2024, 16:58:21 »
OK, maar die ladders van jou zien er dan ook erg gaaf uit!!
Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn

De Fabriek een avontuur in spoor 0; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0

Bij voorkeur in Schaal 0.

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re: Van Dapol spoor 0 class 08 naar NS 500/600
« Reactie #329 Gepost op: 18 January 2024, 18:41:44 »
ik weet wel dat het een heel gepiel was met als sporten weer terug zetten. ;D