Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 15:03:37
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Gert Arkema
Vandaag om 15:01:14
Philotrain 3737 rijeigenschappen verbeteren door Rico [momfer]
Vandaag om 14:59:51
Sfeer op je modelbaan door MOVisser
Vandaag om 14:44:58
20 jaar BNLS door MOVisser
Vandaag om 14:43:28
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 14:34:32
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 14:31:27
US diorama in H0 door tijgernootje
Vandaag om 13:58:51
365 "Het is weekend foto's" door Montanbahn
Vandaag om 13:49:21
Yet Another Servo Decoder door bask185
Vandaag om 13:40:46
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 13:29:39
Piko 2025 door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:17:14
Artitec DE2 instellingen in Lokpilot 3 .5 MTC decoder door bellejt
Vandaag om 12:52:33
Roco Plan T door NL-modelspoor
Vandaag om 11:41:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 11:09:40
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 11:03:36
Roco 290 digtaliseren door Ronald Halma
Vandaag om 10:56:24
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door spoorijzer
Vandaag om 10:43:16
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 10:24:01
NZH A 1001 - 1004 door Dave.......
Vandaag om 09:20:11
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
Vandaag om 08:54:20
Yamorc YD6016LN en diodeschakeling door Overet
Vandaag om 08:13:20
PB Models, ICR-rijtuigen door PBModels
07 July 2025, 23:43:49
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door ES44C4
07 July 2025, 23:37:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
07 July 2025, 22:48:21
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door FritsT
07 July 2025, 21:31:10
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bask185
07 July 2025, 18:28:20
keerlusproblemen door Nico Hoogerwerf
07 July 2025, 15:28:28
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Rico [momfer]
07 July 2025, 15:10:13
NS stoomlocomotief serie boeken door Rob Ellerman
07 July 2025, 14:27:14
  

Auteur Topic: Zoutkamp 1921 - 1942, Het plan  (gelezen 58697 keer)

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7283
Re: Zoutkamp 1921 - 1942
« Reactie #135 Gepost op: 27 November 2019, 20:45:59 »
... maar in 1936 is het vervoer van personen gestopt, dus het
kan wel eens waarschijnlijk zijn, dat de zaak toen is geruimd.

Denk eerder rond '42 toen de gehele lijn is
opgeruimd op last van onze Duitse vrienden.
Er was een te kort aan van alles, dus ook
bouwmaterialen. Tis een gok, maar ik geloof
deze wel. Zo verging het meerdere plekken
langs deze lijn volgens het boek waar ik je al
print-screens uit stuurde.
Mvh Steef

Piet Groot

  • Offline Offline
  • Berichten: 641
Re: Zoutkamp 1921 - 1942
« Reactie #136 Gepost op: 27 November 2019, 21:30:35 »
@ Arjan; De aanvaarroute in de Eems is onlangs verdiept!

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7550
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Zoutkamp 1921 - 1942
« Reactie #137 Gepost op: 27 November 2019, 21:40:58 »
Tot 14 meter, aangezien de kleinste supertankers al zo rond de 20m diep steken, gaat dat niet lekker passen.
En dan hebben we het maar niet over de echte mammoettankers die wel tot 35m diepgang kunnen hebben.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Piet Groot

  • Offline Offline
  • Berichten: 641
Re: Zoutkamp 1921 - 1942
« Reactie #138 Gepost op: 27 November 2019, 23:36:28 »
Arjan en Eric, jullie hebben helemaal gelijk, ben ik even blij dat die grote krengen geladen niet bij ons kunnen afmeren!
« Laatst bewerkt op: 27 November 2019, 23:44:15 door Piet Groot »

Zilte

  • Gast
Re: Zoutkamp 1921 - 1942
« Reactie #139 Gepost op: 28 November 2019, 08:51:00 »
@ Steef: op 23 oktober 1942 heeft de Chef van de Dienst van de Exploitatie aan de burgermeester van Ulrum laten weten, dat het besluit tot het opbreken van de spoorlijn onherroepelijk was. Daar is nog weer beroep tegen aangetekend en zelfs is nog overwogen om in cassatie te gaan, maar daar is uiteindelijk van afgezien. Begin 1943 is de N.V. Nederlandsche Spoorwegen dan ook begonnen met het verplicht opbreken van de lijn.
Wat de locomotievenloods betreft, het depot van Zoutkamp is - voor zover ik nu weet - al in 1926 gesloten, dus was de loods, het kolenpark, ed. niet meer in bedrijf. Op de luchtfoto van 1943 zie je ook geen afbeeldingen meer van deze gebouwen en ook de rails liggen er niet meer.
Ik hoop nog meer informatie over dit te vinden in een aantal archiefstukken, die ik in Utrecht nog wil uitpluizen.

Zilte

  • Gast
Re: Zoutkamp 1921 - 1942
« Reactie #140 Gepost op: 01 December 2019, 12:18:39 »
Hier even een paar weken geen actie. Privé en werk slokken even alle tijd op. Mocht u nuttige informatie hebben, blijven posten. Ik lees het allemaal wel.

Zilte

  • Gast
Re: Zoutkamp 1921 - 1942, Het plan
« Reactie #141 Gepost op: 26 December 2019, 08:39:05 »
Het lag in de planning rond deze tijd de zaak weer op te pakken, maar dat gaat hem wegens familieomstandigheden nog niet worden. Hoop wel binnekort nog weer eens af te reizen naar Utrecht om te zien of ik nog meer informatie kan krijgen. In ieder geval kijken of te vinden is, wanneer het depot is gesloten en ontmanteld.

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1433
Re: Zoutkamp 1921 - 1942, Het plan
« Reactie #142 Gepost op: 26 December 2019, 11:25:33 »
Sterkte met de familieomstandigheden en succes met het speurwerk.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Zilte

  • Gast
Re: Zoutkamp 1921 - 1942, Het plan
« Reactie #143 Gepost op: 26 December 2019, 12:41:45 »
Dank u wel, meneer Hornis. 3 januari naar Utrecht, zo meteen naar het ziekenhuis.

Zilte

  • Gast
Re: Zoutkamp 1921 - 1942, Het plan
« Reactie #144 Gepost op: 04 January 2020, 10:12:01 »
Gisteren weer in Utrecht geweest. Het nodige geleerd.
- In 1921 was ook de draaischijf van Zoutkamp akkoord en deze was afkomstig van het spooremplacement te Elst.
- De maat van deze was 14,5 m.
- In 1922 waren ook de sintelputten bij de locomotievenloods akkoord.
- In 1925 is de oevervoorziening bij het havenspoor opgeleverd.
- In de beschrijving van de gebouwen stond ook vermeld, dat men gebruik wilde gaan maken van miskleurige stenen.
  Dit verklaard ook waarom, dat in 1930 en 1931 de stationsgebouwen gepleisterd zijn.

Verder nog de nodige detailinformatie op foto gezet. Helaas is niet duidelijk geworden tot hoelang het depot in Zoutkamp operationeel is geweest. Dus nu een bezoek aan het Groninger Archief. We werken gestaag door.

wpinkhof

  • Offline Offline
  • Berichten: 436
    • Asse-Bad / Assche-les-Bains
Re: Zoutkamp 1921 - 1942, Het plan
« Reactie #145 Gepost op: 04 January 2020, 11:35:06 »
Dag Zilte,

wat bedoel je met "akkoord" in je bericht?

Wouter

Zilte

  • Gast
Re: Zoutkamp 1921 - 1942, Het plan
« Reactie #146 Gepost op: 04 January 2020, 11:52:26 »
Beste Wouter,

In de archiefstukken kwam ik veel correspondentie tegen tussen de GLS en de Maatschappij tot Exploitatie van Staatsspoorwegen. Het laatste orgaan was bepalend voor de lokalen spoorlijnen over hun plannen. Dat ging tot en met bemoeienissen over afrasteringen en paaltjes en schotjes voor de privaten.
De sintelputten waren niet naar het zin van dit orgaan en het bestek moest aangepast worden. Dit zat hem met name op het aanbrengen van een bezinkput voor het afvoeren van hemelwater. Pas toen dit aangepast bestek door de GLS was aangeleverd, is het door hun akkoord verklaard.

NTM

  • Offline Offline
  • Berichten: 40
Re: Zoutkamp 1921 - 1942, Het plan
« Reactie #147 Gepost op: 04 January 2020, 22:01:29 »
Welk gebouw is hier in aanbouw ?

Frans8800

  • Gast
Re: Zoutkamp 1921 - 1942, Het plan
« Reactie #148 Gepost op: 05 January 2020, 00:31:49 »
Rechthoekige loods voor motorrijtuigen NS 16  Delfzijl
« Laatst bewerkt op: 05 January 2020, 10:43:56 door Frans8800 »

Zilte

  • Gast
Re: Zoutkamp 1921 - 1942, Het plan
« Reactie #149 Gepost op: 05 January 2020, 09:20:10 »
Wauw, meer dan 20.000 keer is dit topic bekeken. Nu heb ik eerlijk gezegd geen flauw idee, wat dat zegt, maar ik vind het veel. Dank aan iedereen, die kijkt en ook aan iedereen, die reageert en meekijkt.
Zelf kijk ik nog veel bij andere topics op te leren. En al lezende slaat met enig regelmaat de twijfel toe, van kan ik dit wel.  :o Sommigen maken zulke mooie dingen, dat het niet van echt te onderscheiden is, sommigen maken van niets iets en dan zakt mijn mond gewoon open van verbazing. :laugh:
En dan de hele techniek achter de banen, de aansturing ervan, geautomatiseerd bedrijf, het is gewoon ongekend.
En juist al die oh's en ah's van mij zijn ook weer een trigger om verder te gaan. Iedereen hiervoor bedankt.  (y)
Met z'n allen een fijn 2020 en we gaan zien wat de toekomst ons gaat brengen.